Gå til innhold

Den grønne bie


finnarne

Anbefalte innlegg

Ikveld har Bien fått ny Olje og nytt filter på motoren. var en stund siden sist, som var før Polen. Men grunnet en lekkasje blir det byttet litt olje innimellom.

 

Tror jeg har etterfyllt 2 eller 3 liter på 9500 km og 4½mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreim er byttet. Så gjenstår det å se om jeg er kvitt oljelekasjen fra registerreim-området (registeret?) nå.

 

Deler ble handlet fra Britcar, men de andre har sikkert det samme.

Timingkit for 200 TDI (Disco og Defender) Delenr: TIMINGKIT200

Simmerring, veivaksel: ERR6490

Simmerring, Kamaksel: ETC5064

 

Burde også ha byttet:

løpehjul, Registerreim: ETC8560

 

Egentlig en ganske rett frem jobb.

  1. Koble fra batteri(er)
  2. evt demonter kjølevifte
  3. Tøm motor og radiator for kjøleveske
  4. Demonter dynamo
  5. Demonter servopumpe
  6. Demonter brakett for Servo og dynamo
  7. Demonter ac-pumpe, alternativt ekstra Dynamo (dvs festebrakett for disse)
  8. Fjern vannpumpe
  9. Fjern deksel for registerreim
  10. Sørg for at timing av motor er på plass, dvs punkt på drevet til kamaksel, dieselpumpe og veivaksel (låsepinne på svinghjul)
  11. dra av drevet for kamaksel, bytt simmerring, pass på kilen, monter Drev for kamaksel
  12. dra av drevet på veivakselen, pass på kilene, bytt simerring, monter drev
  13. Bytt løpehjul om du har husket å bestille det...
  14. pass på at bolten for timing av dieselpumpe sitter, løsne 3 bolter på drevet til dieselpumpa
  15. monter ny registerreim, pass på timing av kamaksel (de andre skal være låst med låsepinne)
  16. når alt er på plass, trekk til bolt for kamaksel.
  17. stram strammehjul for registerreim til rett moment
  18. fjern låsepinner, tørn motor 2 ganger (eller 4 eller 6 om du bommer de første gangene)
  19. monter låsepinner
  20. løsne strammehjul, og sett opp med rett moment igjen
  21. monter registerdeksel og vannpumpe, husk pakning(pakningslim er kjekt ved montering av registerpakning)
  22. monter dynamo(er)servopumpe og evt Ac-pumpe. husk rekkefølgen på drivreimer
  23. fyll opp med kjøleveske, først et par liter vann, så litt flere liter kjøleveske, så fyll opp med vann igjen
  24. koble til batterier
  25. start opp motor, lytt etter ulyder.

 

Ser at jeg har glemt å montere kjølevifte. Det må gjøres før landstreffet.

Det er sikekrt noe mere jeg har glemt.

 

// faj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bien har denne uken vært en snartur på landstreff. Hensynet til familiefreden og helsen til noen av familiemedlemmene gjorde at det tok en brå slutt på fredagen. Det hadde nok vært lurere å bruke dagen til "GPS-caching" istedet for Trophy. Men vi fikk da avdekket litt slark i bakdiff som ble utbedret på lørdagen her hjemme.

 

Men eldste av ungene som var med, fant ut at han var blitt lang. Selv om far klarer å overnatte i mini-lavoen, så klager guttungen. Ettermiddagen i dag har derfor blitt brukt til å lage overnattingsplass i "bagasjerommet" til Bien. Det vil si - dette er prototypen. Tror det blir laget nytt etter turen til Sverige.

 

Bagasjeromsinndeling

1311620399_0.jpg

 

 

Soveplass

1311620399_2.jpg

 

 

Litt tynne plater, men det var det som fantes i garasjen. Tror også jeg skal lage den noe smalere, slik at det er enklere å løfte den ut :P

Samt at jeg skal ha mulighet for å "hengsle av" de 2 fremste delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det 180+, det var de platene jeg hadde. Men det er mulig å lage den på 2 meter. Ulempen med den måten å sove på, er at det er lite bagasjeplass. Ikek noe stort problem på kommende tur, da vi skal ha med en henger med speiderstæsj. Men for en fremtidig tur à la Polen, der det kanskje er en fordel å unngå taktelt, vil man kunne plassere bagasje på takgrind mens man sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slipper han å rydde soverommet før leggetid, og taklasten vil heller ikke påvirke kjøreegenskapene :P (Vi må ha noen blødmer og forsøk på humor nå).

 

...og ellers en god idé og eksempel til etterfølgelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er vi hjemme igjen etter nesten 2 uker på tur. Bien har kost seg med full last i bilen på vei ned, kanskje noen kilo overvekt, og 1.5 tonn på tilhengerkula. På vei hjem tror jeg vi var bedre lastet, med mere vekt på hengeren, og litt mindre i bilen.

 

På Speedometeret har den gått 1986 kilometer. Med justering for økt rulleomkrets, så blir det 218,46 kilometer. På turen har jeg fylt 250 liter diesel. de skulle bli noe slikt som 1,14 liter/mil. Synes ikke det er galt på en snart 22 år gammel bil med rundt 4.5 tonn i vogntogvekt. Det var ikke alltid jeg klarte å holde køen om den var foran meg, men er redd for at snittfarten ikke alltid var på rett side av 80. Tok meg selv i å ligge i litt over 105 en gang, men husker ikke nå om det var i Sverige eller i Norge.

 

Måtte jobbe litt også:

1311924316_0.jpg

Måtte trekke løs en lastebil med tilhenger som kom med flere doer til oss. Trestropp rundt et solid tre, ny stropp til tilhengerkule. vinsjen helt ut, sånn at det bare var en 4-8 runder med vaier på trommelen, 3 løftestropper, og 2 jekkestropper (kunne klart meg med 1). lastebilsjåføren var imponert over at den lille vinsjen min klarte å dra løs 13.5 tonn. Selv om han måtte hjelpe til litt.

 

Været var ikke så veldig mye bedre enn på landstreffet i dagene før speiderleiren begynte, men så snart alle deltagerne var kommet, så ble det bedre vær. Akkurat nok til at det ikke begynte å brenne i gresset rundt bålpannene før siste kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har førerdøra begynt å knote igjen.

Det er ikke den lille fjøra inni låsemekanismen denne gangen (tror jeg).

Nå er det sånn at jeg må dytte døra inn samtidig som jeg lukker den opp.

Må ta bedre kikk en dag det ikke er så vått i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Førerdør fikset. Var litt slitsomt å finne ut hva som faktisk var galt.

Av med deksel. Kikket inn og lette etter noe som jeg kunne justere i horisontalplanet, dvs mellom ytterside og innerside av døren. For det har hjulpet å presse inn nede under dørhåndtaket når jeg skal åpne døra. Men fant ingenting.

 

Omtrent sånn ser det ut inni der:

med_gallery_4896_298_562205.jpg

 

Så etterhvert fant jeg ut at jeg måtte løsne stag 7 fra 2(?), og skru staget litt tightere, slik at avstanden mellom 2 og 11 blir litt kortere

 

Enkel operasjon, men du verden for et tiltak å begynne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Naboen klager over at det skjer så lite med Bien. Må kanskje rette på det snart.

 

Startet med å montere nye kjørelys.

gallery_4896_298_96615.jpg

De gamle var visst egentlig fjernlys. Men nå ble det innkjøp av "ordentlige" dagskjørelys. Riktignok fra ebay. Tok nesten en måned å få dem hit.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrueTrac merker du ikke på annen måte en at du har drift på begge hjulene. Bortsett fra om det ene hjulet er i lufta. Er det null friksjon på et hjul forsvinner all kraften dit.

Locker merket jeg om jeg ga gass i en sving. Med Locker går trekkraften på det innerste hjulet. Det ytterste kan få lov til å gå fortere enn det innerste. Men med ulåst senterdiff, så vil det meste av kraften da gå ut på forhjulene, så noe stort problem er det ikke.

Jeg hadde et problem lenge med at jeg ikke fikk frikoblet sentersperre. Heller ingen varsellys som sa at sperre var inne. Store delere av denne kjøringen var i fjor vinter, uten at det ga noe problem. Det er mulig at erfaring min komemr derfra, for jeg har ikke reagert på det i det siste.

 

Litt for ofte har jeg vært steder der folk tror de har sperre på bakhjulene, men finner ut at det lekker luft et sted, så de får det ikke koblet inn likevel. DL og TT er "fit and forget".

Den eneste ulempen er at når du spinner, så spinner du på 4 hjul. Da har du ingen ekstra sperrer å koble inn. På den andre siden, har du kjørt uten låste sperrer, og kjørt til du spinner, så har du mistet grepet på minst et hjul allerede. En annen ting er at siden sperren er der hele tiden, så blir det mindre riv å røsk når kraften flytte seg fra den ene til den andre siden. Og ved sving, så takler DL det bedre enn arb(eller andre tradisjonelle sperrer) vil jeg tro, siden DL er lagd for at det ene hjulet skal kunne gå fortere enn det blir drevet.

 

Jeg merker ingen smell eller rykk ved at sperren plutselig kobles inn, som jeg har hørt om fra gamle DL. Sperren er som sagt der hele tiden, også ved sving på fast underlag, men da blir på en måte trekkraften på det hjulet som går senest. Vanligvis det innerste bakre hjulet. Med åpen senterdiff vil da trekkraften forsvinne til forhjulene. Siden ytre forhjul går raskere enn indre forhjul, vil det indre forhjul få mere av kraften. TT fordeler på en måte trekkraften mot det hjulet som går senest det også, men på en annen måte.

 

Med TT er det mulig å la hjulene bevege seg hver sin vei når mellomaksling står stille. (Har ikke forsøkt å gjøre det mens mellomaksling går rundt). Med DL er det mulig å dreie det ene hjulet i riktig retning når mellomaksling står stille.

 

Ulempene med DL/TT komboen er

- Alle vil mene at ARB er bedre

- Du mangler noe å koble inn om du sitter fast

- kanskje noe understyrt pga for mye trekkraft på indre bakre hjul, som ellers er det som vil få minst trekkraft.

 

Har ikke lagt merke til understyring pga DL i det siste, så det kan hende det var fra perioden med låst senterdiff.

Jeg skal ta en tur ut å teste det siste punktet en dag.

 

edit: presiseringer etter gjennomlesing

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bien belønnet meg idag. Som takk for vinsj bak (som ikke er ferdigmontert enda), så valgte den å kutte ut nær-/fjernlys :(

 

Kjørelys går jo automatisk på, såkalte DRL (Daylight Running Light), men går av så fort jeg setter på parklys (jada - parklys er også på når jeg har på DRL, men da går de på automatisk).

 

Er nærlys eller fjernlys på når jeg skrur av tenningen, sier en liten buzzer ifra.

 

Var et par stykker som blinket på meg på veien nå i ettermiddag. Tenkte det var noen som var hårsåre på DRL'ene mine, Men gjorde ikke noe med det (som jeg kan huske). Plukket opp konemor, og skulle sette på vanlig lys, men det var jo allerede på. Ok da har jeg gjort det automatisk, tenkte jeg. kom tilbutikken og skulel skru av lyset, dvs tenkte at det var dårlig med lys, så jeg skrudde av tenningen. Lyset slukket ikke, men jeg hørte ingen buzzer. Sjekket, joda, den stod på nærlys, ikke avslått, dvs kjørelys. Så det var derfor de hadde blunket på meg. Fordi jeg bare kjørte med parklys.

 

Slår av lyset, og går inn i butikken. Kjører hjem med kjørelys.

 

Så jeg har altså en utfordring ikveld. Har jo egentlig ikke tid til det ikveld, skulle fikse litt på vinsjkrybba, modifisere bakfanger, sjekke hvor lange kabler jeg skal ha til vinsjen, koble litt her og der. Nåja. Det får bli en annen dag.

 

Er redd for at det er bryteren til lyset. Har lyshorn, parklys, lys på taket foran og bak, kjørelys. Men ingen lyd i buzzer, så jeg regner med det er enten på vei inn på bryteren, eller selve bryteren som har tatt kvelden. Pkk like om hjørnet. Ikke at den haster, men greit å få den unna før det blir for sent. Kan selvfølgelig utsette pkk, eller lure noe til med en ekstra bryter. Haster egentlig mere med å få nærlys tilbake enn pkk. Den enkle fiksen er å koble kjørelyset fra, og bruke kjørelys som styring til nærlys/fjernlys. Men da må det forklarers på pkk, og det er ikke riktig :(

 

Tror nok det blir en ordning med det :)

 

// faj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt feilsøking, finner jeg at feilen _ikke_ligger i lysbryteren. Men koblingsskjema for lysbryter får ta skylden. Koblingsskjema i Haynes sin bok var ikke lett å tyde. Litt bedre i LandRover sin bok. Regner med at feilen ligger i releet for lyset. Ikke "forsterkersettet", men releet som sitter mellom hovedbryter for lys, og dim/dip bryter.

 

Og der hvor jeg trodde strømmen kom "ut" fra bryteren, viser det seg at det går inn til dim/dip. I mitt enkle hode tenkte jeg at siden det ikke var spenning der, så var det bryteren. Er ikke overrasket om det er irr på relesokkel, eller dårlig jording som er skyld i fraværende lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen på lyset lå ved releet. Egentlig litt morsomt det releet. De har kostet på seg et rele sånn at ikke all strømmen skal gå gjennom av/på-brytere.

Men etter releet, så skal strømmen innom Main/Dip switch, der sendes hele driten rett gjennom. Og sannsynligvis steder der plast kan smelte.

Ikke bare det, tilførsel (30) på releet kan ikke være mer enn 0,75mm²

 

Den var selvfølgelig irret av hos meg.

2012-01-05_16-20-44_979.jpg

 

La inn en ledningstamp mellom signalet fra av/på-bryter og signalet tilbake til main/dip bryter. Jeg har rele ut ved lysene uansett, så det er ikke store strømmen som går gjennom bryteren min. Vet ikke hvor langt den brune kabelen strekker seg, men den skal altså ha konstant 10 ampere. den kommer ihvertfall fra passasjerbrønnen. Det betyr vel 1 meter.

 

OK, sjekket med Nomogrammet på båtbørsen

nomogram.JPG

 

10 amp 1 meter er faktisk innen for hva en 0.75mm² kan takle. Det som er morsomt er at ledningene med signal er tykkere, det samme er ledningen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...