Gå til innhold

Den grønne bie


finnarne

Anbefalte innlegg

Siden alle andre leker med tanken på å ha ekstra batterier til vinsj-kjøring, så begynner jeg og. På romjulstreffet i Grenland måtte jeg jo bruke vinsjen "litt". Jeg stopper vinsjen når spenningen kommer under 10 volt, venter litt, og kjører videre med vinsjen.

På mandagen skulle jeg kjøre en gjeng med unger i bursdagsselskap. inn en skogsbilvei, kjørte bak mor til bursdagsbarnet, og ble litt usikker på om vi skulle inn en liten stikkvei, eller om jeg skulle følge etter henne. Valgte selvfølgelig å følge etter, som viste seg å være feil. Vi måtte snu, og på vei tilbake møtte vi andre som også hadde fulgt etter oss. Nå var jeg først, og skulle forsøke å passere den lille bilen som stod mitt i veien. Det endte som det måtte gå, med begge venstre hjul godt plantet i grøfta.

Mange forskrekka unger og mødre i små menneskebiler :)

 

Men akkurat da klarte jeg å trekke så mye på vinsjen at lyset i bilen "dimmet ganske kraftig".

 

Så da lurer jeg på om jeg trenger 2 batterier, evt 1 kraftigere, samt en kraftigere dynamo. Tror jeg skal trekke en kabel rett fra batteri til voltmeter, kanskje med en bryter, eller rele.

 

og siden jeg går med planer om en vinsj bakmontert vinsj også, så må jeg vel ha inn i det budsjettet et batteri der og, med lading og annet snæks.

 

edit: jeg kom meg opp på veien igjen ved egen hjelp. med vinsj.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Den Grønne tjent til livets opphold igjen, denne gangen som transportmiddel for 3 rovere. De ble nesten kjørt til døra, bar den siste bakken igjen. de 3 andre måtte gå et stykke lenger, men det gikk fortere enn om jeg skulle hente dem :)

dvs inn gikk det relativt greit. Ut igjen pakket det seg endel snø under diffene/akslingen, så det tok lenger tid :(

Men jeg kom meg uten uten å bruke vinsjen :) (eller :( )

Om det er en til som vil kjøre, kan vi kanskje kjøre helt opp til søndag, å hente de stakkars roverne på tur. Gi meg et vink om det er noen som vil være med. Vinsj er en fordel å ha, selv om jeg ikke trengte min idag.

Her før den siste skavlen på vei ut, der det var brøytet.

18948_1345505881956_1360548417_1892222_4993346_n.jpg

 

Funker denne lenken for andre også ? Lastet opp til fjesboka, og linket inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger det en "ny" vifte-del for webastoen på pulten min. Skulel selvfølgelig reist rett hjem og montert den, men rekekr det ikke før jeg skal reise til Hønefoss for helgen.

Feil kontakter var det på den jeg fikk, men skal se om jeg kan få det til å passe likevel. Loddebolt og krympestrømpe burde holde.

Pakningssett fikk jeg også med :)

img00085.jpg

 

Enheten skal være testet og funnet i orden, så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var webasto montert. Den ble såvidt prøvd under montering, for å se at vifta gikk rett vei. Det gjorde den, og etterpå kom jeg på at det var forskjellig farge på lederne, og at det var derfor jeg hadde koblet rett :)

 

Har ikke kjørt den med vann/diesel tilkoblet enda, da ThermoTop T bruker returslangen til å fylle opp sin egen lille tank. Planen er å teste senere idag. spent.

 

Et tips til andre som skal demontere en TermoTop T, er å demontere brennkammeret først, siden det ligger et rør fra brennkammeret og ned i "pumpa", som er en del av viftehuset. løsner du ikke brennkammeret, må du bruke makt for å ut vifta, med det resultat at røret som diesel skal komme gjennom blir bøyd. Ser ut til at jeg har klart å redde røret hos meg, men det var ganske bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto virker. Siden dette er en modell T, så har den en innebygd tank, som fylles med retur fra dieselpumpe tilbake til tanken. Startet derfor ikke webastoen igår, og kjørte til jobb idag bare med bruk av motorvarmer. Reiste en tur hjem for å kjøre konemor på jobb, hun er litt nærvøs for å kjøre på glatta, og fant frem sikringene. Plugget i og trykket på varmeknappen. Tror du jammen meg ikke at den startet. Vifta til varmeapparatet startet også, jeg hadde jo kjørt noen få km, så den hadde litt varme. Den stod å gikk i 10 minutter før den stoppet opp. Satser på at det skyldes lite diesel på den innebygde tanken. Må kjøre en lengre tur senere idag, for å sjekke funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om den har virket helt likevel. Tror den virket greit første gangen, men den stoppet relativt fort. Etter det har den ikke godt noe særlig. Plukekt den ifra hverandre litt idag, det har lekket endel diesel fra den, men hadde jo kjøpt pakningssett også, og byttet pakningen under dekselet til brennkammeret. Fyrte den opp igjen, og etterhvert så startet den.

Ble litt røyk i garasjen.

gallery_4896_9_222356.jpg

 

Har koblet til en lader også, var ikke for mye spenning på batteriet. Kjøpte lader fra BT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har vi vært å gjort litt i garasjen igjen. Egentlig litt rart. Forrige eier hadde røsket ut de gamle høyttalerne fordi de ga for dårlig lyd. Og bygd noen stygge kasser. Og så hadde de koblet dem opp.

Har egentlig reagert på at det ikke stemte helt med hvor lyden kom fra i forhold til hvor jeg styrte den. Og lyden fra høyttalerne i dørene (fremme - det er jo en 2-dørs) har det vært dårlig med lyd i. Har aldri hatt noen lyd fremme i høyre dør, og venstre dør har skurret noe forferdelig. Ikke at jeg er kresen - høyttalerne jeg setter inn er fra BT, men det kan jo stemme litt. Sist jeg hadde av dørtrekket på førerdøren, koblet jeg ikke til høyttaleren der, høyre var jo ikke koblet til, så hvorfor ha lyd i venstre dør ? Det ble litt lite lyd etterhvert. Bare en kanal. Trodde egentlig at det var dårlig kontakt bak radioen, men neida.

Det eneste som stemte var at høyre forran var lydløs - der var høyttaler koblet fra når jeg fikk bilen.

Utgang for venstre foran var koblet til høyttaler venstre bak.

Utgang for venstre bak var koblet til høyttaler høyre bak.

Og utgang for høyre bak var koblet i førerdøra :)

Og slik har jeg da kjørt i ett år.

 

Nå er det koblet litt om. Det ble ikke helt rett, må trekke ny kabel til høyre dør. Og en av kabelene var loddet (selvfølgelig ikke rett koblet). Så nå har jeg utgang for venstre bak koblet til høyttaler i venstre dør. Og utgangene for foran er koblet bak, med høyre og venstre på rett side. En annen dag må jeg koble ting rett, må bare få trekt en ny kabel først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kom nytt brennkammer til Webastoen i posten. Når jeg ryddet det gamle for sot, ryddet jeg visst for mye :( Tok ut veka/filtere/forstøver eller hva det nå er som sitter foran dieseldysen. Du verden som det røk når jeg fikk fyrt den opp. Er fortsatt litt usikker på om den virker helt som den skal, lurer på om jeg sliter med gammelt batteri. Kanskje ikke så rart, siden dynamoen sluttet å lade før jeg fikk bilen, og jeg ikke fikk byttet til ny før i november.

 

Jeg kjøpte CTek 7000 for en ukes tid eller to siden. Har ladet batteriet et par ganger med det, og det virker som om det tar lading greit, og alt ser fint ut.

Fredag forrige uke lot jeg GPS'en stå på til lading i bilen mens vi var inne hos rogalandsgjengen å pratet. Når vi kom ut igjen lyste det gult fra CTek-indikatoren.

På lørdagen ble det endel vinsjing. Da var batteriet nede i 10 volt et par ganger ifølge voltmeteret inni bilen :(

En stund blinket det rødt fra ctek-indikatoren.

Denne uken har jeg kjørt Grimstad - Bryne - Grimstad, og innbiller meg at det burde være nok til å få ladet opp batteriet. Koblet likevel til lader siste natt.

Var innom hos Bema og fikk dem til å sjekke batteriet. Vet ikke helt hva de sjekker, men det er noe belastning og en test med et apparat. Batteriet skulle ifølge testen være OK, husker ikke helt nå hva jeg fikk ut, lurer på om det var 13,14 volt han målte. Men da hadde bilen stått med CTek på hele natten. Etter jobb idag ble brennkammeret montert, og bilen ble kjørt ut av garasjen for å teste webastoen. Virket som om webastoen tente, men det tok ikke lang tid før CTek-indikatoren lyste rødt :(

 

Vi får se hva LANDreas har av batteri imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med fungerende webasto. Stod litt for sent opp idag for å få full effekt av den, men for første gng etter at jeg fikk byttet brennkammeret, så satte jeg webastoen til å gå på automatisk idag. på klokken 07:55. Hørte at den startet mens jeg var i dusjen (resten av familien har vinterferie, derfor litt sen på morgenen), og rakk å stoppe før jeg var ferdig med å spise frokost, men når jeg satt meg i bilen litt senere var det 9 + grader i bilen, og ikke noe snøe eller annet på vinduene :) nesten litt irriterende at sprengkulda har gitt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i dag så gadd jeg ikke starte Webastoen fordi det var så mildt... Uansett, det er skikkelig deilig med Webasto som virker!

 

Hvordan gikk det på batterifronten? Blir det nytt batteri i bien nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel det på sikt. Andreas hadde ikke passende på lager hjemme i garasjen. Men fikk med hans gamle, så får vi se om det funker bedre en BT sitt.

Tror jeg skal forsøke å få plass til batteri nr 2, men må flytte releboksen til vinsjen. Må vel kanskje gjøre noe med dynamo også om jeg skal gå fra et 88ah batteri og til 2x88 ah ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet batteri, og det var ikke til det bedre.

Mitt gamle BT-batteri var bedre enn det gamle EuroGlobe-batteriet til Andreas. Når jeg koblet EuroGlobe-batteriet, som hadde stått på lading i 2 døgn i løpet av uken, gikk ctetk-indikatoren ganske raskt ned til gult med en gang jeg programmerte inn at webastoen skulle starte i dag morges. Satte CTek'en på over natten, men webastoen klarte ikke å gå stabilt på morgenkvisten. Kjørte til jobb i relativt kald bil. Når jeg skulle ned å hente pizza til lunsj startet jeg webastoen etter at jeg startet motoren. Da gikk den fint, og pizzaen ble ikke veldig mye kaldere på turen tilbake til kontoret. Så det betyr at jeg må ha nytt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er spørsmålet hva slags batteri. Tror jeg skal ha inn et batteri nr 2 i løpet av våren, så kanskje jeg skal vente til det er på plass. BT-batteriet som stod i bilen var 802882 dvs 88Ah. Det var kilt mellom sidevegg og radiator, med en trekloss mot sideveggen, og en plastslange mot radiatoren. Euroglobe-batteriet var litt kortere, så jeg måtte brette plastslangen 2 ganger istedet for 1 og det var litt høyere, med batteripolene oppå på midten, istedet for nedsenket i hjørnet som BT-batteriet.

Størrelsen som jeg da har plass til er 354x174x190.

Hvor mye plass det evt er på den andre siden , vet jeg ikke enda, men lurer på om jeg skulle hatt 2 litt mindre batterier. Tror jeg starter med å sette tilbake BT-batteriet, og bruker CTek'en litt fremover. Så får jeg se hvordan det elektriske blir etterhvert.

Men foreløpig er disse aktuelle fra BT (pris 999-1349)

80-2882 - 88 Ah som er det jeg har, og som ihvertfall har fungert i 1 år, på tross av defekt dynamo 354x174x190 750CCA

80-21005 - 100 Ah - Sølv kalsium batteri, 354x174x190 750CCA

80-21001 - 100 Ah SMF 302x172x200 850CCA

80-21053 - 105 Ah SMF 353x175x190 som er beregnet på solcelle/vindkraft.

 

Bilextra sier bare de har sønnak, sier ingenting om pris, eller kapasitet.

 

Mekonomen foreslår Optima startbatteri på 50 Ah, og til 2,5x prisen av BT. Er de så mye bedre, og kan jeg klare meg med 50Ah ?

 

Bema foreslår ett av følgende batteri:

Fulmen 57024 70 Ah, 560 Cca, 270x173x222

EuroGlobe 57024 70 Ah, 560 Cca, 269x174x202

 

Ifølge Varta skal jeg ha følgende

BLUE dynamic, 70Ah, 630CCA, 261x175x220

Søker jeg hos etter Anleggs/jordbruks-batteri hos Varta, ser det ut til at følgende kan passe

BLUE dynamic, 95Ah, 800cca, 353X175X190

 

Optima finner jeg ikke noen "produktvelger" til, og har ikke snøring på forskjeller mellom gul eller rød.

Det samme med Odyssy.

 

Hvor blir det av Nettbutikken, LANDreas ?

 

Min bruk av bilen er vel som folk flest her inne.

* Alt for mange små kjøreturer på 1-5 km

* Noen lengre turer på 20-60 mil (tror jeg har flere av dem enn de fleste her inne...)

* Litt bruk av vinsj, spesielt i løpet av vinteren, det er da jeg har tid til å "leke"

* Webasto når det er kaldt, og webastoen fungerer.

 

Har kjøpt CTek 7000, så vedlikeholdslading burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg må rydde i det elektriske. Omtrent sånn har det sett ut nå i et års tid

gallery_4896_9_315297.jpg

 

Tror sikringsboksen som jeg fikk tak i for å hjelpe meg å rydde er litt i største laget :(

 

Plassen jeg egentlig hadde sett meg ut:

gallery_4896_9_99422.jpg

 

på motsatt side, bak luftfilteret, men der hadde jeg tenkt å ha boksen til vinsjen om jeg skulle monterte et batteri til

gallery_4896_9_266521.jpg

 

alternativt foran luftfilteret

gallery_4896_9_309092.jpg

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad batteri:

Husk at om du vil ha to batteri, så er det to batteri som skal byttes! Og kjøpes inn første gang.

 

Om du ikke har tenkt å vinsje veldig mye, så vil jeg (som nok forventet) tenke at ett - 1 - årntli batteri er tingen. Det er dyrt å kjøpe to og det er dyrt å bytte to og det krever mer stæsj og det fyller opp motorrommet med enda mer (kanskje unødig) stæsj (du må finne en innaskjærs plass til jekken...).

 

En av begrensningene dine, er at du (kun) har en 65Ah generator...(det er viktigere å ha korrekt spenning=fullada, enn masse halvlada Ah) dvs: Det er ingen grunn til å sette inn så stort batteri som du overhodet klarer å finne/finansiere. Jeg hadde et 105Ah BT-batteri på Otto - aldri problem med verken lading eller starting eller vinsjing - noe større enn det er det vel ikke grunn til å gå for... Fullstendig uten realkompetanse ville jeg tenke et sted mellom 80 og 110ah...og selvsagt Odyssey: Sparer deg for et av batteriene, og du har plenty startstrøm whatsoever. Jeg ga i overkant av 3k (3,3k eller noe sånt) for et Odyssey 2150 (hmmm var det 110Ah? - du kan vel gå for et på kanskje 80Ah) - det er forøvrig forbausende lite å spare på å gå ned i kapasitet. Hva som er et fornuftig Ah-nivå på kjerra di må altså andre svare på.

 

Biltemabatteri: Jeg har tidligere skrytt mye av BT, men disse er p.t. av en dårlig kvalitet om man skal dømme etter erfaringer herfra, og det syns jeg man skal.

 

Andre merker: Husk kostnaden ved å kjøpe og vedlikeholde og sammenkoble og skille og lade to batterier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med to batterier jo hvis man f.eks bruker elektriske apparater som trenger en del strøm :) Så kan man ha 1 batteri dedikert til slikt.

 

Team Knitwits tok turen gjennom Russland med et blått Optima.

 

Jeg synes ikke det å skille to batterier er dyrt. Ca 300 kr Derimot så koster det jo litt å kjøpe to stk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også bekymret for ladingen. Men jeg bruker vinsjen, mest for morro skyld om vinteren, men også noen ganger i løpet av sommermånedene. Spesielt om vinteren ser jeg at jeg dra batteriet ganske langt ned. Har en plan om å forbedre kablingen til vinsjen, og håper at det skal hjelpe, men det er kjedelig når batteriet tømmes. Så jeg lurer litt på om det hadde vært bedre med et batteri til start på 50-70ah, og et forbruks/vinsj-batteri på omtrent det samme, eller om det er bedre å ha et stort batteri på 100+Ah. Sist helg, før den grå valgte å sabotere, vurderte jeg/vi sterkt å ta en tur enten til Elvedalen, eller til Østfold på lørdagen. Siden jeg hadde byttet fra mitt littdårligemenklartesegbiltemabatteri til detsomandreastroddeikkevarsågaltmensomvarendaverreeuroglobebatteri på torsdag, og siden jeg så frem til en lørdag med litt bruk av vinsj :) , og likevel var på bilrema, så tok jeg med dette batteriet:

80-21005 - 100 Ah - Sølv kalsium batteri, 354x174x190 750CCA

 

Men siden den grå kranglet når jeg skulle ha den ut av garasjen på fredagen, så ble det ikke noe tur på lørdagen, og derfor heller ikke noe batteribytte. Vurderer å ta det med tilbake til Stoa og få pengene igjen, og klare meg med mitt gamle, litt dårlige 88Ah batteri inntil jeg har bestemt meg.

 

Apropos lading. Hva slags dynamo kan jeg sette inn for å få bedre lading ? Dvs hvilken dynamo passer, og til hvilken pris ?

Er alternativet å sette inn en ekstra dynamo på festet til A/C ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har den grønne fått nytt batteri. Det ble 100Ah fra BT. Det stod så fint der i garasjen, og så passet det så fint oppi.

Og Atle fant muligens et sted jeg kunne har sikringsboksen.

Og så fikk jeg byttet venstre lykt. Skjønte meg ikke helt på det nedre festet til lykta men vi fikk da ordnet det til. Tror det er noe som mangler der.

Neste steg er å bytte baklykter, ryggelysbryteren, og noen deler til håndbrekket.

Og montere Steeringguard. Første oppgradering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så fikk jeg byttet venstre lykt. Skjønte meg ikke helt på det nedre festet til lykta men vi fikk da ordnet det til. Tror det er noe som mangler der.

Er det ikke nede det på lykta er en kule, som da går inn i en...hva det nå kan hete som kan "ta" en "kule"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...