Gå til innhold

Den grønne bie


finnarne

Anbefalte innlegg

Da tror jeg at jeg har kommet til en konklusjon vedr. det elektriske, eller ihvertfall ladelampa.

 

Jeg tror regulatoren er gåen. Det som får meg til å tro det er at den lader med 13.7 volt på tomgang, for så å stige opp til 14.7 når jeg gir motoren litt turtall. Alt dette er målt på batteri med multimeter (av god type). Jeg kan også huske at jeg har fått ladelampa til å blinke på lave turtall når hovedlys ikke er på.

I tillegg har jeg fått en følelse av at bilen spiser pærer til ihvertfall hovedlyset. Mener at det nå er røket for 4. gang siden jeg fikk bilen. Og mens jeg fikset setebelter på konebil, kom konemor og datter hjem med enøyd jobbbil på Onsdag.

 

Så da er spørsmålet. Er det mulig å bytte regulator på dynamoen, skal jeg montere en ekstern, eller skal bytte dynamo. Og passer da isåfall en Boschtype fra BT ?

 

Ifølge selger oppstod problemet etter bytting av start-motor. Men kanskje startmotor gikk på grunn av feil ladespenning ?

 

Skal forsøke å smyge meg ut for å se noen typebetegnelse på dynamoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamo type Bosch fra BT passer definitivt ikke. Måtte bort for å bytte den igjen. På vei hjem traff kjørte vi forbi Jostein som skrudde Air-Condition. Han hadde en dynamo liggende, men den var selvfølgelig feil type. Øye for å justere dynamoen var på feil side. Så nå går vi og venter på at Eivind skal få skrudd ut litt av hvert på en disco i Moss. Bestemte meg for at jeg inntil videre skal montere Voltmeter, og tar oljetrykksmåler i samme slengen. Mangler bare noen strømtyver, så er det klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om at det ligger en dynamo i Moss og venter på meg. Har nå (endelig) fått montert voltmeter, så da har jeg litt bedre kontroll. Men den bør nok byttes ja.

Har også funnet ut at jeg må gjøre noe alvorlig med oljetrykket. Planen er å starte med bytte av oljepumpe. Så får vi se hvor mye oljetrykk jeg får etterhvert.

 

Men den største jobben som ble gjort på lørdag var å rydde i garasjen. Faktisk ble det såpass greit at jeg tror jeg kanskje kan klare å få inn en hel bil der (etterhvert). Må bare få sortert litt søppel, og ryddet i noen verktøykasser. Lurer også på om jeg skal investere i noen tavler for å henge opp litt verktøy på veggen. mulig det blir for briefete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få gjort noe med pakningen til taklukene snart. Søndag kveld åpnet alle sluser seg, og det ble meget vått i passasjersetet som jeg hadde glemt å vippe frem for å beskytte setet mot vann fra oven.

kjører nå konebil på 2de dagen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dynamo ligger nå hjemme i garasjen. Den skulle egentlig vært montert allerede, men en båt som fant ut at det var litt mye vær sist helg spolerte planene. Det ble å redde motoren på båten istedet for å skru bil. Men denne helgen skal båten bort. Må nok en tur på vannet og kjøre den skikkelig varm, men Garasjen _skal_ ryddes. Dynamo skal byttes før jeg kjører guttungen til KrSand, alternativt til Åseral på kurs med RBS

 

Neste prosjekt er vurdering av Vinsj. Foran på bilen er det montert en superwinsj. Den er så fint integrert at den skal det ikke gjøres noe med (nei Neil, den er fortsatt ikke tilsalgs). Men i garasjen ligger det nå en (tror det er clone av) t-max-vinsj type netthandelen. Tanken var å montere den bak på disco'n Men etter å ha kikket litt, ser det ikke ut til at det er mulig å ha både tilhengerfeste og vinsj der bak. Er det i det hele tatt mulig å fastmontere en vinsj bak på disco1 ? Alternativet er å legge den ut for salg, eller montere den på konebilen. Og der er jeg ikke sikker på om det skal være en vinsj.

 

Tror vi legger den ut i selges/byttes, så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble prosjektet med vinsj bak skrinlagt, og Vinsjen skal få ny eier i Porsgrunn. Skal bare ta noen skikkelige mål av den først, slik at jeg kan tenke videre.

 

Og dynamo ble byttet. Nå lyser ikke ladelampa lenger. Men ikke så veldig mye mere spenning på voltmeteret som er montert på dasjbordet. Skal måle spenningen på batteriet snart. Må bare rydde vekk en båt først, og noen seter fra garasjen, og rydde litt, og ...

 

Men det er en lang helg. Kanskje vi skal en tur (til) til KrSand i helgen også. Mulig vi må kjøre konebil da, den har ikke beveget seg siden forrige lørdag. Jo forresten. Jeg brukte den på mandagen :) Konemor har vært syk (nøff, nøff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag har stort sett vært brukt til å rydde i garasjen. Fant igjen halve gulvet, det er da noe.

 

Men tok meg også tid til å kikke litt nøyere på pakningen til soltaket. Tidligere har det kommet litt vann inn, inntil jeg fant ut at jeg skulle kikke på det forrige gang. Noe galt må jeg ha gjort, for de siste ukene har vannet fosset inn via soltaket. Skrudde opp skruene som feste soltaket, og tørket ordentlig opp. Deretter var det på med silikon på spray. Selv om det har regnet litt etterpå, har det vært helt tørt på innsiden. Det er et lite håp. Tok også å justerte bakdøra, slik at den også forhåpentligvis er noe tettere. Smørte på med silikon der også. Og rundt dørene foran. Nå lever vi i spenning på neste regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at soltaket er tett. Kom ihvertfall ikke en dråpe inn i løpet av helgen.

Litt morsomt er det at forrige eier hadde bilen inne hos "merkeverksted" for å fikse på dette for snart et år siden, men så ser det ut til at det bare var litt vask tørk og silikon som skulle til. nesten så jeg ønsker meg et skikkelig m......r for en dag.

Men bare nesten. Og jeg sa det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det står en Webasto i bilen, men ifølge Bilia på Gjøvik er vifta gåen, og ifølge han som solgte meg bilen så spiser den sikringer.. har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket noe mere etter det...

 

Men etter å ha lest her, så bør ikke en Webasto kjøre kortere enn 30 minutter uansett, og det er kort vei til jobb. (kanskje jeg skulle begynne å sykle ?) Derfor har jeg gått til innkjøp av slangevarmer. Den skal kobles samtidig med at vannpumpepakning skal byttes.

 

Bare lurer på om jeg har plass til både adapter til bryter for elektrisk vifte og slangevarmer...

 

Kanskje jeg bare skal montere en bryter innvendig til Vifta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er garasjen ryddet for skrot, så nå er det endelig plass til en bil der inne igjen.

 

Første bil ut inn er Den Grønne Bien.

Den skal etter planen få ny oljepumpe. Men ført må jeg få ned bunnpanna. Boltene der sitter godt :(

 

Her er bilder av garasjen uten bil

IMG_1732.JPG

IMG_1733.JPG

 

Det er trengt å komme inn

IMG_1734.JPG

IMG_1735.JPG

IMG_1736.JPG

IMG_1737.JPG

IMG_1738.JPG

 

edit: inn - Man kjører inn i en garasje når man skal mekke i den

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var oljepumpe byttet. Ikke at det var noe overraskelse, men det var _ikke_ rett frem å ta ned bunnpannen for å få byttet oljepumpe.

 

2 bolter knakk i "Stigen" mellom bunnpannen og blokka

IMG_1770.JPG

1 bolt ble rund - se tråd om avtrekker

 

Bunnpannen hang i gammel silikonpakning, det tok litt tid å få den ned selv om alle bolter var løsnet/knekt

 

Når bunnpannen først var nede, så var det enkelt å få løsnet den ene av de 2 boltene som holder oljepumpa på plass.

I både Haynes manual, og verkstedhåndboka, står det at "det kan være nødvendig med ett universalledd". Joda, Det var nødvendig.

Ikke for ingenting at det i manualene er tegninger av en motor utenfor motorrommet, og opp/ned.

 

Rett opp på dette bildet skal det være en bolt som må løsnes.

IMG_1769.JPG

 

Nå er oljepumpe og bunnpanne på plass. Vi forsøker først uten 3 bolter (2 knekt, 1 rund).

Fungerer ikke det, er det ned med "bunnpannestigen", for å bore opp boltene som sitter knekt igjen.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Oljefilter også byttet, Oljetrykksbryter og giver til Oljetrykksmåler etterstrammet.

Ny pakning til vannpumpa er på plass, og det er montert inn slangevarmer fra Defa. Skal muligens koble det elektriske til slangevarmeren i morgen, får se hvor lang dagen er....

 

edit: Olje er selvfølgelig fyllt, og det samme med frostveske/vann :)

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg forsåvidt. Har ikke montert koblingene enda. Tenkte jeg skulle ha en "fridag". Men jeg bør vel ut å dobbeltsjekke vekta på frostveska. Og dobbeltsjekke peilepinnen.

 

Har litt sær nedre slange til fra radiatoren til vannpumpa, siden jeg har koblet inn bryteren til elektrisk vifte også på den slangen. Selv om jeg ikke har montert vifta enda. Må få gjort det før Polen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det elektriske til motorvarmeren også montert. Bare motorvarmer i første omgang. Kupevarmer får komme i neste omgang.

 

Inntaket, litt usikker, muligens en domplassering, men håper den skal fungere bra

IMG_1783.JPG

 

Varmer og kabel sett ovenfra

IMG_1784.JPG

 

Varmer og kabel sett nedenfra

IMG_1785.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...