Gå til innhold

Den grønne bie


finnarne

Anbefalte innlegg

På siden? Vinsjen er montert midt bak. Dvs blir. Det som står igjen er litt mer kutting i fanger, trekking av kabler og forsterking av fanger. Fangeren ble myk nå når det er et område på midten på 60 cm hvor det bare er en 6cm bred tynn plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinsjen ble ferdig montert sånn en gang på natten før vi skulle reise til Skien.

Støtfanger er forsterket, og litt klargjort for mere som er morsomt.

 

Synes ikke det ble så galt bakfra

FILE0007.JPG

 

Men den stikker en del ut. merket forsåvidt at det var noe annet en støtfangeren som jeg var borti med bak der borte i Skien

FILE0010.JPG

 

Flere bilder her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vips, så var Bien eugodkjent en gang til :)

 

Neste deadline for Bien er mai 2014, om i praksis vil si at jeg har til ut Juni, kanskje også Juli 2014. Det er 2½ år til :)

 

OK ett smil til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om bilen er EU-godkjent, så betyr det ikke at jeg er tom for arbeid.

  • Må få på spacere igjen. Har en elendig svingradius
  • bytte tilbake til de gamle fjørene bak. De nye "HD"-fjørene er for myke, så jeg slå nedi bump-stoppen.
  • Rydde/stroppe kabling i motorrommet
  • Bytte batterifeste til start-batteri
  • Flytte Webasto til forbruksbatteri
  • Flytte brems/blink/ryggelys til startbatteri
  • Sjekke stikkaksler
  • Koble anderson-kontakt(er) på vinsjen bak
  • Bytte rele til vinsjen foran
  • Overhalle transfer
  • koble tåkebaklys som bremselys. :)
  • fikse sentrallås/visker bak på bakdør
  • pusse reservehjulsholder
  • Pusse bakfanger
  • sveise framfanger
  • fikse gulv førersiden
  • fikse kanalene (treeslides)
  • fikse hiliftfeste bak..
  • Oljeskift/Oljefilterskift
  • Luft/dieselfilterskift
  • Tømme grovfilter
  • viskere foran (savner intervall)
  • sveise bedre fester til paralellstagsbeskytteren
  • Antenne for CB
  • Flytte CB
  • Koble brytere for vinsj foran/bak
  • Feste brannslukkingsapparat
  • Bygge ny sovesofa

Hmm. Det ble noen kvelder det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må strukturere meg selv litt. Lager en ny liste over

  • ting som må gjøres (reparasjoner)
  • Ting som må gjøres (vedlikehold)
  • Ting som bør gjøres (modifikasjoner eller etterslep etter dette)
  • Ting som jeg ønsker å gjøre

Må gjøres (8):

  • Må bytte rattstammen med universalledd også. Har satt det på vent til "det passer å gjøre det".
  • fikse gulv førersiden
  • fikse kanalene (treeslides)
  • Overhale transfer
  • Finne ut hva som spiser sikringen på bakvisker
  • Sjekke stikkaksler bak
  • viskere foran (savner intervall)
  • Koble anderson-kontakt(er) på vinsjen bak

Vedlikehold (4):

  • Oljeskift/Oljefilterskift
  • Luft/dieselfilterskift
  • Tømme grovfilter
  • Bytte skiver/klosser/kalipper/hjullager rund baut (Usikker på om jeg skal gjøre det nå før evt. Polen-tur)

Ting som bør gjøres (14)

  • Må få på spacere igjen. Har en elendig svingradius
  • Feste brannslukkingsapparat
  • Legge vinsjrele i bagasjerommet skjult bak panelene.
  • Bytte batterifeste til start-batteri
  • Flytte Webasto til forbruksbatteri
  • Flytte brems/blink/ryggelys til startbatteri
  • Bedre feste av parallellstagbeskytter
  • bytte tilbake til de gamle fjørene bak. De nye "HD"-fjørene er for myke, så jeg slå nedi bump-stoppen.
  • Rydde/stroppe kabling i motorrommet
  • koble tåkebaklys som bremselys.
  • fikse sentrallås på bakdør
  • Pusse bakfanger
  • sveise framfanger
  • sveise bedre fester til paralellstagsbeskytteren

Nye modifikasjoner (11)

  • fikse hiliftfeste bak.
  • Lage monteringsbrakett for PC i bilen. og gjennomføring til gps-antenne...
  • Bytte rele til vinsjen foran
  • pusse reservehjulsholder
  • Fast antenne for CB
  • Flytte CB
  • Koble brytere for vinsj foran/bak
  • Bygge ny sovesofa
  • Montere EGT-måler
  • Montere 2 stykk voltmeter
  • Montere "Led Strober" på sider og bak

Av de 8 tingene som _må_ gjøres i tillegg til vedlikehold, så er det 3 ting som jeg selv har fremkalt på grunn av mine modifiseringer.

 

Ser andre steder at folk skryter av lite å gjøre på bilene sine. Synes egentlig at det er lite å gjøre på Bien også, ut ifra bruken som den blir utsatt for.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelden er blitt brukt til noe den også.

 

Har hatt litt slark i drivverket, egentlig siden jeg fikk bilen (tror jeg). har byttet transfer et par ganger uten at det har hjulpet, og byttet differ til Detroit Locker og TrueTrack. Det hjelp ikke veldig. Fikk et par stikkaksler fra Gautes ryddesalg, og har tenkt at jeg kanskje skulle se på de jeg hadde i forhold til de som kom fra Gaute. Idag fikk jeg endelig gjort det. og det ble bytte av stikkaksler. Utrolig hvor mye bevegelse noen grader inne på stikkakslene kan utgjøre når man komemr helt ut på dekket.

DSC00091.JPG

 

Så nå kan jeg stryke 2 punkt fra lista.

- Sjekke stikkaksler

- Montere spacere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå opplever jeg plutselig at bilen blir stående når jeg slipper bremsen, etter at håndbrekket er satt på. En ny opplevelse, Tidligere har den beveget seg noen cm når jeg har sluppet bremsen. Med tilhørende sure blikk fra mor som akkurat er på vei ut av døra.

"Kan du ikke stå stille ???"

 

Det er en stund siden hun har kommentert det nå, men likevel en god opplevelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er bremsene og lagrene greie nå,bytt etter turen.

Søle osv. dreper mye sånt....

 

Har ikke fått sett all innfestning på bildene av rumpewinchen,men det ser meg noe spedt ut.

Spaken til inn og ut-kobling står noe utsatt til hvis du kjører med winchen fast bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagrene skal smøres opp før turen. Bremsene er OK.

Vinsjen er montert i stedet for hengerfestet, utenpå tankbeskytteren som i sin tid kom fra http://www.southdown4x4.co.uk/ (via Frode og noen flere tror jeg det var).

 

Kan nok være en ide å feste de siste 2 skruene når du minner meg på det. TankGuarden er holdt fast i 4 bolter pr idag, De samme som et standard hengerfeste.

 

Frikoblingen er nok et mindre problem, siden den er modifisert. Den peker nå nesten rett bakover, men er fikset på sånn at det er en flat plate på toppen av "bolten". Frikoblingen er egentlig ganske godt beskyttet av vinsjkrybba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som tester erfarer.

Jeg "måtte" flytte min winch inn i bilen etter første tur.

Men det er jo forskjell på gode og dårlige ........ ved rygging,stein og treverk. blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på å ta den inn i bilen, men det er utfordringer med det også på en Disco. Ihvertfall så lenge den er standard 3-dørs disco. Det finnes jo løsninger på det også, men ikke nå før Polen-turen.

 

Hadde vinsjen montert bak der på nyttårstreffet i Skien. Det var ikke vinsj eller krybbe som fikk gjennomgå, men boltene som holder vinsjkrybba fast. Toppbolter med håndtak, og kjede med låseringer på . Håndtaka er borte nå :)

 

Men fortsatt mindre iveien enn et hengerfeste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da begynner det å nærme seg. Bytte av oljer er påbegynt, byttet Olje og Oljefilter på motor, samt luftfilter. Kveldens program består blandt annet av olje på girkasser og differensialer, samt smøre opp mellomakslinger og kryss. Og litt til.

 

Tror vi har jobb til resten av kveldene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tilbake fra Polen, med ca 2000 km på telleren i løpet av en helg. Det var ikke alt vi rakk, noe ble løst "midlertidig" på i Polen, andre ting valgte vi å utsette.

 

Må gjøres (6):

  • Må bytte rattstammen med universalledd også. Har satt det på vent til "det passer å gjøre det".
  • fikse gulv førersiden
  • fikse kanalene (treeslides)
  • Overhale transfer
  • Finne ut hva som spiser sikringen på bakvisker
  • viskere foran (savner intervall)
  • Koble anderson-kontakt(er) på vinsjen bak
  • Bytte foringer på "radiusarmer" bak
  • Bytte pokal høyre side..

Vedlikehold (1):

  • Oljeskift/Oljefilterskift
  • Luft/dieselfilterskift - Dieselfilteret kan stå så lenge, har nytt liggende i bilen.
  • Tømme grovfilter
  • Bytte skiver/klosser/kalipper/hjullager rund baut (Usikker på om jeg skal gjøre det nå før evt. Polen-tur)

Ting som bør gjøres (6)

  • Må få på spacere igjen. Har en elendig svingradius (Hjalp med andre felger/dekk)
  • Feste brannslukkingsapparat
  • Bytte batterifeste til start-batteri
  • bytte tilbake til de gamle fjørene bak. De nye "HD"-fjørene er for myke, så jeg slå nedi bump-stoppen. (Det ble ikke bedre med de gamle... )
  • koble tåkebaklys som bremselys.
  • Pusse bakfanger
  • Legge vinsjrele i bagasjerommet skjult bak panelene.
  • Flytte Webasto til forbruksbatteri
  • Flytte brems/blink/ryggelys til startbatteri
  • Bedre feste av parallellstagbeskytter
  • Rydde/stroppe kabling i motorrommet
  • fikse sentrallås på bakdør
  • sveise framfanger

Nye modifikasjoner (10)

  • Bygge ny sovesofa
  • fikse hiliftfeste bak.
  • Lage monteringsbrakett for PC i bilen. og gjennomføring til gps-antenne...
  • Bytte rele til vinsjen foran
  • pusse reservehjulsholder
  • Fast antenne for CB
  • Flytte CB
  • Koble brytere for vinsj foran/bak
  • Montere EGT-måler
  • Montere 2 stykk voltmeter
  • Montere "Led Strober" på sider og bak

Kommer nytt vinsjrele og SW80-rele i posten, den gamle auto-reset-sikringen er historie....

 

Vi kom oss frem og tilbake, og hadde gøy mens vi var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Reiseskildring fra Pomerania skulle vært med i utgave 2/2012 av 4WD, men kom ikke med der.

 

Derimot kom den med i Agderposten sitt bil-bilag, som kommer med ujevne mellomrom. Avtalen var at Ansvarlig journalist skulle ta kontakt for bilde og tekst, men som en lokkemat fikk han vite om vår reiseskildring. Han tok likegodt å lagde en tekst ut av det. Ikke dårlig å få en dobbeltside i avisa. Ble kanskje for langt for 4wd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bien blir brukt til litt av hvert. Den fikk på en måte en liten hvilepause etter Polen, men nå har den blitt brukt igjen.

 

Bien ble brukt som trekkhest for utstyr til speiderleir. Samtidig reiste familien sammen. Overnatting underveis ble gjort litt på ad-hoc metoden.

På hjemveien så det sånn ut:

med_gallery_4896_298_320959.jpg

 

Det ble overnattet på campingplass både opp og ned, mor og datter ville ha ordentlige do-faciliteter. Men naboene på campingplassen sperret opp øynene der vi kom 5 personer som skulle sove en natt uten å slå opp telt. 2 personer på taket, 2 personer på utfellbar "reiseseng" (bagasjerom og baksete) og en person i hengekøye under tarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gigant av en stein i rute på fredagskvelden. bang sa det, så kom det en stor rose oppe i høyre side av ruta. Den var allerede da større enn en 20 kr. Vurderte litt om jeg skulel få den reparert, eller om jeg skulle vente til rute må skiftes, sånn at jeg kan få varmetråder til en fornuftig pris. Fikk svaret idag. Bilen har stått i solsteika idag, og dermed har den sprekt mere. Håper den holder til ny rute komemr på plass.

 

Men så er spørsmålet: Hvor får man tak i frontrute med varmetråder til fornuftig pris ?

har glassforsikring, så jeg regner med det blir den veien å gjøre det, og så bare betale egenandel. Noen som har hatt glassskade, som har fått utbetalt penger for å kjøpe inn og gjøre jobben selv ? Siden jeg har tidlig Disco, så regner jeg ikek med at frontruta er limt fast = enklere å gjøre jobben selv ??

 

// faj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...