Gå til innhold

Den grønne bie


finnarne

Anbefalte innlegg

3x2 + 1x1

2: Kryss på rattaksel

 

Litt sent ute, så bien får stå inntil videre.

Krysset på rattaksel er fikset.

En klar fordel å ha en 13mm skralle-fastnøkkel under arbeidet med å bytte rattstammekryss.

 

Nye bremserør og nipler er kjøpt inn. Etter planen skal det kommer rep-kit imorgen. Men Fredag ettermiddag til søndag middag blir det speidertur i skjærgården her, så det blir Classic-kjøring i helgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

3x2 + 1x1

2: Rustne bremserør bak

2: ujevn bremsekraft bak, muligens på grunn av lekasje i bakaksel?

2: Kryss på rattaksel

1: skiltlys

 

Da er vi nede i 1x1

1: skiltlys

 

Det betyr at bilen er godkjent for (nesten) 2 nye år.

 

// faj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Idag bestemte bien seg for å spise sikringer.

 

Ryggelys har vært et problem på bien. Det viste seg at noe hadde smeltet et sted mellom sikringsboksen og gjennomføringen i torpedoveggen. Så var det koblet på 2 strømtyver "ett annet sted", en til bremselys, og en til blinklys. Ryggelyset hadde de "glemt". Eller gitt opp. I min ekstra sikringsboks har jeg lagt opp en ny kurs til rygge/blink/bremselys. Samt koblet et rele som styres fra signal som hentes ut fra voltmeter, som igjen henter signal fra spenning til bakre vindusvisker.

 

Idag har sikringen til bakre vindusvisker begynt å tulle. merket det først ved at voltmeteret viste 0 volt, samtidig som det lyste fint i belysningen :o

 

Kjørte likevel glad å fornøyd til jobb (kjørte konemor først), men underveis kom jeg på at jeg kanskje ikke hadde bremselys eller blinklys. Fikk etterhvert funnet meg en bensinstasjon, som hadde 2 10amp sikringer. Det holdt ca 500 meter. Forsøkte å flytte litt på noen ledninger, men det hjalp dårlig. Tnkte kanskje det var gjennomføringen som ikke var helt hundre, men det hjalp ikke. Tror jeg må feilsøke litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt koblet et rele som styres fra signal som hentes ut fra voltmeter, som igjen henter signal fra spenning til bakre vindusvisker.

Øøøø? Så du har kun bremse- og baklys i så heftig regnvær at du velger å bruke bakre vindusvisker?

 

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var problemet med manglende strøm til blink/bremse og ryggelys løst. Klarte ikke å finne feilen på kursen til bakrutevisker/spyler, så jeg hentet styrestrøm til blink++ fra releet for kjørelys. Bestemte meg for at det var greit at om parklyset lyste, så kunne blink++ også virke. Og så koblet jeg voltmeteret der også. Har lurt på om det skulle vært koblet rett på batteriet, men for nå viser voltmeteret spenningen som blir sendt inn på parklysene. Tidligere var det merkbart på voltmeteret når jeg satte på vifta. Det er det ikke nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da begynner vinteren å nærme seg. Stod igår og forsøkte å få på plass en startmotor på en påhenger til seilforeningens båt, kjekt med arbeidsbelysning. Lot motoren stå og svive, og etter at den hadde svevet en stund hoppet jeg til. En lyd jeg aldri hadde hørt før. Det er ikke så lenge siden jeg monterte vifta riktignok, men at den skulle begynne å gå bare bilen stod på tomgang en liten time, det overrasket meg. Siden jeg har vært litt engstelig for at jeg hadde plassert temperaturføleren litt feil, så hoppet jeg til for å sjekke temperaturen. Den stod på nest siste streken, mye lavere enn når bilen (nesten) kokte sist vinter etter 100-200 meter på 2-3 timer i 50-60 cm snø med vinsjing og mye frem og tilbake. :) Måtte en tur under panseret for å kikke, og fant at temperaturen ikke var gal. Vifta gikk pent i noen sekunder, og så var alt tilbake til en stille 200 Tdi :) Greit å ha litt varme i bilen når man skal kjøre hjem etter å ha stått i en time og skrudd på en båtmotor rett under 0 grader. Men varmen forsvant fort når jeg fikk fart i bilen.

 

Kulden fikk meg til å tenke nøyere over vinterdekk, og idag ble det bestillt nye.

Yokohama Geolander IT73, 265/70-16.

 

Lurer på om det må kuttes litt :o

 

// faj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har webasto. Riktignok trenger den en liten sørvis, men vi plukekt den ut i fjor, og jeg tror det er en enkel sak nå som jeg har funnet igjen garasjegulvet.

 

Men det ble ikke så kalt i bilen. Men temperaturen i motoren ble mere normal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye tøfler er kommet på.

Yokohama Geolander IT73 265/70R16

Myke og gode.

Ble mørkt etter justering av skjerm og svingstopp.

med_gallery_4896_298_800210.jpg

Litt flex. Skal frisere litt til når nye skjermer kommer :)

med_gallery_4896_298_20411.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har bare fått byttet den lange IC-slangen, den fra IC til innsug(?) merket ingen stor forbedring, men antar at det kan ligge litt oljeslugge i IC'n. Vet ikke om jeg vil skylle den ren nå i kulda.

 

Men har fått montert Detroit Locker bak. TrueTrac kommer fremme.

 

Og klarte å kjøre hull i siden på ett av de nye dekka idag. Fikk hjelp av en av Jeep-gutta til å lappe det, og fylle luft. Ønsker meg luft ombord, men ikke nok til å montere ARB. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over i bilen din Finnarne :-)

 

Den er utrolig flexibel i skogen og den Detroit lockeren du har montert ser ut til å fungere skikkelig greit :-)

 

( finner jeg ut at jeg må ha noe greier i akslene på Islandur vurderer jeg tilsvarende der ja :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og klarte å kjøre hull i siden på ett av de nye dekka idag. Fikk hjelp av en av Jeep-gutta til å lappe det, og fylle luft. Ønsker meg luft ombord, men ikke nok til å montere ARB. :)

 

Man kjøper ikke ARB for å kunne fylle luft :) Hør på Jope og kjøp en kompressor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten kompressor idag. Måtte ty til den når luftpåfyllinga på nærmeste stasjon tappet ut mere luft en den klarte å levere fra seg. Tanken var å koble sammen den lille kompressoren (eller en litt større) med en tank av ett eller annet slag. (f.eks brukt brannslukningsapparat). Må se litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen ble jordingen fra motor til ramme og ramme til batteri byttet ut.

Det var en myk og bøyelig kabel, på ca 10mm som gikk fra rammen til motoren. Muligens noe mere fra rammen til batteriet. Nå har jeg 35mm² fra motor til ramme, og jeg mener det ble 70mm² fra batteri til ramme. Den gamle kabelen mellom batteri og ramme har en snartur innom karosseriet. Og feste til karosseriet var fryktelig kronglete plassert, under ekspansjonstanken. Lot den gamle kabelen være foreløpig, men brettet polskoen pent bort. Skal bli spennende å se hva som skjer med spenningen mens det er kaldt. Tidligere målte vi 0.5volt mellom batteri og motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt mitt andre uplanlagte stopp på bilen. Jeg har merket det ett par ganger, at den ikke vil slå inn når jeg vrir om nøkkelen. Igår skjedde det igjen. Først skjedde det når jeg skulle hjem fra jobb, men da var det bare å vri nøkkelen tilbake også vri om en gang til, så startet bilen.

Men når jeg skulle ut igjen på kvelden, så var det bom stopp.

Godt vi har en bil til, så vi kom oss på årets siste speidermøte :)

Vel hjemme igjen, var det bare å få dytte bilen først litt ifra garasjeporten, så opp med porten og inn med bilen. Ja, det er trangt der inne, men det er ihvertfall lunere enn på utsiden, og det er noen få grader varmere.

 

Feilsøking:

Når jeg vrir om nøkkelen, så kommer det ingen reaksjon fra starteren. Ingen utslag på voltmeteret heller. Siden starterem har fortsatt å gå et par ganger etter at motoren har startet (og jeg har sluppet nøkkelen), så var startreleet hovedmistenkt. Ikke innslaget, men releet før der.

Startet med å måle om det kom spenning til innslaget når jeg vred om nøkkelen. Det gjorde det ikke.

Så tok jeg en ledning med en sikring på og koblet på innslaget, og holdt mot dynamoen (b+?) 3 amp sikring er litt lite. 7.5amp er nok, da startet bilen. Da var det å finne releet.

Ifølge Haynes, så ligger releet bak dekselet i fotbrønnen på passasjersiden. Men betyr det på høyre eller venstre side på en venstrestyrt bil ? Av med dekselet på venstre side. Releet skal sitte i en sort sokkel. Det skal også releet til varmetråder i bakruta. Ut med det første. Tok selvfølgelig det til varmetrådene først. Et helt vanlig vekslende relee, som kan kjøpes for en billig penge på BT. Da var det lettere å komme til det andre. Samme type relee, så jeg bytter dem rundt. Ingen reaksjon (selv etter å ha koblet til innslaget til starteren igjen). Jeg sjekker jording på releet, den er grei. Jeg sjekker 12 volt på rellet, den er også grei. Men ingen styrestrøm fra tenningen. fillern. Av med deksler til rattstammen.

Jeg ble litt usikker nå. For der stemte litt flere av fargene på ledningene. Men kontakten på tenningslåsen satt fryktelig løst. Og det ser ut som om noen har vært der før. Måler kontakt på de forskjellige kontaktene der. Heldigvis har jeg montert en strømbryter på minuspolen på batteriet, så det er kjapt å gjøre bilen strømløs, noe som er en fordel ved feilsøking.

Finner ut at det sannsynligvis er tenningslåsen som er feilen. fillern. Den klarer jeg ikke å bytte. Men hva om jeg lager en "startbryter" som jeg kan trykke på for å starte. Jeg kobler på strøm igjen, og dobbeltsjekker.

Nå starter bilen. :o

Jeg hater dårlig kontakt.

For å være sikker på at jeg har funnet rett rele, så drar jeg ut releet som jeg er 95% sikker på at det er. Men bilen starter fortsatt. OK - da ligger startreleet i fotbrønnen på høyre side. Av med dekselet der, og ut med det eneste releet som sitter i sort sokkel. Der stemmer forøvrig fargene på ledningene også :o Det var riktig releet. Men var det da tenningslåsen som feilet, eller var det releet som "satt fast" men som har "løsnet" fordi det har blitt varmt. Varmeovnen blåser varme omtrent mot der releet sitter....

Det ender med at jeg bytter rele, og monterer egen startbryter. Jeg har nytt deksel til rattstammen liggende, samt en trykkbryter, så da koster det meg lite å montere bryteren i det gamle dekselet som likevel skal byttes ut.

 

I ettertid er jeg 99% sikker på at ikke glødelampa slukket selv om jeg vred bryteren til start, men likevel var det endel instrumenter som ble strømløse (radio++). Nå slukker ladelampa med en gang jeg vrir bryteren til start. Det samme skjer om jeg trykker på startknappen. Og startknappen virker bare om tenningsnøkkelen står i 2 (eller S)

 

Så jeg trenger en ny tenningslås, eller den elektriske modulen til den.

Det _kan_ hende at det hadde holdt å få festet den elektriske modulen litt bedre, men det var ikke mere å gi på på skruen som skal låse modulen. Det som er irriterende, er at jeg hadde begynt å tilpasse de andre låsesylinderne til nøkkelen som passet til tenningen, slik at jeg skulle få færre nøkler. Jeg har ikke lyst til å modifisere låsesylinderne til en nøkkel til. Da er jeg redd for at de blir litt for "universale". Så om noen har et komplett låsesett (med tenningslås) til salgs, så er det bare å rope ut.

 

edit: link til kjøpes

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Nytt sett med låser er ankommet. Men bytte av låser ble utsatt til fordel for montering av TrueTrac

 

Da er foreløpig arbeidsliste:

  • Bytte av olje på girkasser og motor
  • Demontere og sjekke sperrer
  • montere diffguard
  • Bytte av låser/tenningslås
  • Bytte av bryter til "sentersperrelys"
  • Montering av parallellstagbeskytter
  • Montering av Arbeidslys bak/forbedre kobling av ryggelys.
  • Montere ny lufting på differ
  • Finne ut hva som spiser sikringen på bakvisker
  • Montere skjermbredere/spacere (mest på grunn av akselvandring)
  • Bytte fjører og dempere rund baut (må bestilles)
  • Bytte skiver/klosser/kalipper/hjullager rund baut (må bestilles)
  • Sveise litt rust
  • modifisere bakfanger
  • Eksos

Huff, den listen ble lang. Kanskje jeg bare skulle ha bytte bil...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neida, litt av sjarmen er å skru. Utfordringen er at bilen stadig vekk brukes.

 

Men ikveld skal det ikke skrus i garasjen, bare ryddes. (og kanskje skru på plass gammel diff i eldre aksel.)

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig snek det seg inn en ekstra jobb :(

Merket at kjørelyset var på selv om jeg hadde på parklys/fulltlys under kolonnen opp til Luksefjell på lørdag. Regnet med at det var en løs ledning som gjorde at det ene releet ikke fikk signal. På søndagen klarte jeg å dra løs den andre ledningen også, med det resultat at jeg ikke hadde parklys/instrumentbelysning/baklys. Det ble fikset kjapt. Må bare få satt på "plata" som skal være over pedalene, slik at ikke flere ledninger blir dratt løs :)

 

  • Fiks av ledninger til/fra parklysbryter for kjørelysautomatikk
  • Bytte av olje på girkasser og motor
  • Demontere og sjekke sperrer
  • montere diffguard
  • Bytte av låser/tenningslås
  • Bytte av bryter til "sentersperrelys"
  • Montering av parallellstagbeskytter
  • Montering av Arbeidslys bak/forbedre kobling av ryggelys.
  • Montere ny lufting på differ
  • Finne ut hva som spiser sikringen på bakvisker
  • Montere skjermbredere/spacere (mest på grunn av akselvandring)
  • Bytte fjører og dempere rund baut (må bestilles)
  • Bytte skiver/klosser/kalipper/hjullager rund baut (må bestilles)
  • Sveise litt rust
  • modifisere bakfanger
  • Eksos
  • rense webasto for koks
  • koble (flere) strømuttak som går av/på med tenningen.
  • Bytte kupelys til ledutgave
  • Flytte CB -radio/montere permanent antenne

 

Dersom man for hver ting man fikser får på 4-5 nye ting på listen, så kan denne listen bli lang.

Tror jeg må legge denne listen ett annet sted. Den kan virke demotiverende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte forsåvidt på låsene idag. Har lenge hatt problemer med at førerdøra låser seg selv når man forsøker å åpne den.

Bestillte ny fjør fra http://disco-compatible-parts.com/

Noe knot å få byttet den lille fjøra. Byttet samtidig dørhåndtaket på venstredøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...