Gå til innhold

Den grønne bie


finnarne

Anbefalte innlegg

Da har bien fortalt meg at den ønsket en prosjekttråd. Og da blir det slikt.

Kjapp historie:

Bruktimportert i 2003, 3 eiere i Norge før meg, Jeg overtok den i februar 2009.

Noen kjente feil ved overtakelsen:

Lade- og Oljelampe lyser litt etter eget forgodtbefinnede, litt etter strømforbruk, og turtall.

Men den lader, og det skal være nok oljetrykk rundt omkring.

Skrev et sted noe mere om arbeidsoppgavene en gang, men finner det ikke igjen nå. Forhåpentligvis har jeg snart husket alt :)

 

Hva har jeg gjort siden jeg overtok bilen:

Byttet kroppsvesker og filtre opptil flere ganger (ok ikke mer enn 2 så langt :) )

Bytter transferkasse og et kryss på bakre mellomaksel.

 

Kjørt bilen noen ganger Grimstad Oslo, med avstikkere til Dokka, Hamar og Moss.

Dratt henger med diverse last både til Brevik, Bergen og Åndalsnes.

Har blitt glad i bilen, den har vært tilsynelatende driftssikker. Men jeg har oppdaget at den har noen lunefulle sider. Tror det er Lucas som har lært den det:

Noen ganger, dersom jeg har kjørt førervinduet ned, (for å snakke med noen ?) og skal ha vinduet opp igjen samtidig som vifta er på fullt, går heller vinduet på passasjersiden ned. Da må jeg passe på at passasjervinduet ikke går for langt ned, for da hekter det seg fast, og jeg må av med dørtrekket. Vinduer opereres best når ikke vifta går for fullt.

Det var litt historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til dagens (nattens?) utfordring:

Etter å ha utsatt bytte av registerreim en stund, begynte jeg med friskt mot Onsdag kveld. Bytte av registerreim virker faktisk å være vannvittig enkelt. Spesielt om man har verktøyet til Frode for hånden. Det er forøvrig snart klart for videresending, må bar få startet motoren og sjekket at alt virker ok først :)

 

Den andre jobben som skulle gjøres var å sjekke hvor det lakk servoveske. O-ring på utgående aksel var hovedmistenkt.

Idag koblet jeg vekk slangen fra luftfilteret til turboen. Den var "morken", og gikk selvfølgelig i stykker som en del av jobben. Håper å få tak i ny imorgen, siden jeg trenger den i helgen og neste uke. den er foreløpig demontert, men lappet med gaffateip.

 

Så til utfordringen. Det er ikke (bare?) oring på utgående aksel som det lekker fra, Egentlig renner det i strie strømmer. Etter at jeg var ferdig med å bytte registerreima, så kikket jeg oppi reservoaret til servoen. Helt tomt for olje.. Guffa på med avfettingsguffe rundt styresnekka (der var det mye rusk), skylte og det var fint en kort stund. Men ganske raskt kom det en liten bekk som rant pent på utsiden av ramma.

gallery_4896_298_418622.jpg

Klarer ikke å se hvor det kommer fra, men enten så kommer det rett ut av styresnekka, eller så kommer du fra inngående aksel. En jobb må jeg gjøre uansett.

Atle hadde en gammel styresnekke liggende. Den fulgte med blåbæret når han kjøpte den, men den ser litt anderledes ut.

Min styresnekke har 3 koblinger/rør/(huskerikkehvadetheter) over inngående aksel, der en går ned og inn omtrent over utgående aksel.

gallery_4896_298_906691.jpg

Den som er montert på blåbæret nå ser lik ut. Men den som har vært montert en gang på blåbæret har bare 2 koblinger over inngående aksel.

gallery_4896_298_221785.jpg

Så da er spørsmålet hva er egentlig forskjellen på de 2 styresnekkene?

Og hva kobler jeg hvor. Det er jo bare 2 muligheter uansett, så vi forsøker, men mindre noen vet. Hvilken kobling skal til tanken, og hvilken skal til servopumpa på den med 2 koblinger ?

Og så trenger jeg tydeligvis et nytt kryss på inngående aksel - noen som vet hvilken dimensjon det skal være på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var servo byttet, og servoveske fylt. Ser ut til at den kan brukes den gamle til Atle, men tror jeg bør overhale den originale og sette den tilbake. etterhvert.

Den originale var endel større.

Har også montert bryter til elektrisk radiatorvifte. Da mangler snart bare å montere vifta, men tror aldri den vil bli brukt.

Motoren er startet opp, ingen ulyder hverken fra ny registerreim eller fra slangen mellom luftfilter og turbo som er sprekt og fikset med "gaffa".

Måtte drøye prøveturen ti li morgen, nå er det kvelden.

Forhåpentlig vis er verktøyet til Frode snart klar for en tur videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant muligens ut hva som var forskjellen på ny og gammel servosnekke. Den gamle som jeg satte inn virker som om den ikke er progressiv. Det er kanskje det den ekstra "klumpen" gjør. Nå minner styringen meg på hvordan det var å kjøre boble i 100. Den er meget lett på rattet.

 

Tror jeg skal få overhalt den gamle snekka, evt kjøpe en ferdig overhalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tipz:

Kjøp snekke med pitbull-arm på.

 

Nok et tipz:

Kjøp snekke til 300tdi, IKKE 200tdi.

De tar fire ordinære ball jointer = mye enklere å skifte (den som sitter på din nåværende må du være en kombinasjon av kirurg, operasanger, smed og snekker for å bytte på).

Da trenger du også ny styrearm framme. Da kjøper du heller et komplett Z fra Biltema, unnskyld, Paddocks, med Hevvi Djuti-armer. Da får du to nye og rette armer, fire nye balljointer, og det er de siste armene du kommer til å kjøpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da meget lett å bytte styresnekke. Det mest plundrete var å få de 4 boltene som holder styresnekka til ramma på plass. (dvs å få på plass de 2 første). Men ikke noe som 2 gode naboer ikke klarer.

 

edit: kanskje det er noe galt ? Kanskje det var for enkelt ?

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har vi speedometer igjen. Husker ikke helt når vaieren røk, men det var før jeg 17. mai. Men jeg har klart meg godt uten, Ikke har jeg registrert noen bot heller.

Men det ble litt tilpasning av vaieren. Den gamle var firkantet, det var også den delen av drevet som kabelen skulle inn i. Den nye kabelen var oval. Kanskje ikke så feil på en landrover, men det ble feil hos meg. Klarte å lure det til, og var ute og sjekket ikveld. Det speedometeret er ufattelig nøye. Viser omtrent det samme som GPS'en.

edit: det var nøyaktig også før vaier røk :)

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var speedometer borte. Tror ikke den likte modifiseringen min. Må se i løpet av helgen om jeg får tatt kabelen ut igjen og loddet på en klump, slik at den passer bedre i drevet.

 

Er det noen som kan fortelle meg om det pleier å være firkantet i begge ender av Speedometerkabalen , eller om den som går inn i drevet skal være en "oval" bestående bare av vaier. På den gamle var det en firkantet ende der også

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke muligens ett vinkeldrev bakpå dær som er slitt, slik at waieren ryker ganske så kjapt?

Regner med det er storyen på min RRC, da det funka med ny waier helt til jeg kom opp i 70 :(

 

På min RRC er den firkanta den som går inn i vinkeldrevet

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dessverre det var en kombinasjon av dårlig tilpasning fra produsent, samt dårlig tilpasning fra montør som gjorde susen :(

Har ikke fått gjort så mye med speedometervaieren idag, men har da ihvertfall fått gjort noe i/med garasjen

 

Tidligere:

IMG_0935.JPG

 

Etter dagens økt:

gallery_4896_303_98730.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - Hevesett på garageporten :)

 

Flyttet garageporten 6 cm oppover.

Da mente guttungen at jeg kunne heve bilen også :)

 

Tror jeg beholder bilen som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da enda godt det hang slik sammen :D

 

...plutselig får du nok behov for nye fjærer; jentungen på 4 er veldig fornøyd med heving og store hjul ;) "Åååh, for en tøff bil pappa!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen på 11 har ikke slike behov. Guttungen på 12 ønsker seg en ondah vicic når han blir stor. (og eldstemann på 15 ønsker seg en gul 90 med alt mulig stæsj)

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Og da var speedometer borte. Tror ikke den likte modifiseringen min. Må se i løpet av helgen om jeg får tatt kabelen ut igjen og loddet på en klump, slik at den passer bedre i drevet.

 

hmm nå har speedometere plutselig begynt å virke igjen.

Spooky, har noen vært og modifisert i nattens mulm og mørke ?

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm nå har speedometere plutselig begynt å virke igjen.

Spooky, har noen vært og modifisert i nattens mulm og mørke ?

 

Neida, kan si mye om LR-produkter, men noen ganger er de selvreparerende ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

OK, noe må gjøres med det elektrikske.

Det ene er ladelampa som stadig lyser, og har gjort det nå i et halvt år. Det kan jeg leve med.

Men idag holdt jeg på med å laste opp båter for å reise til Lillesand i morgen. Siden jeg har tatt opp en jolle, på hengeren, har jeg selvfølgelig hatt hode ut av vinduet. (det er ganske trangt ned mot stranden).

Etterhvert kom regnet, som det har for vane å gjøre i disse dager. Jeg skulle bare kjapt inn og lukke vinduet. Men idet jeg trykker på knappen for å ta opp vinduet på venstre side, så går istedet vinduet på høyre side ned. jeg klarer forsåvidt å kjøre vinduet på høyre side opp igjen, men det går ikke å kjøre opp vinduet på venstre side. OK , da må det bare være nede. Kjører oppover mot bensinbua for å hente en reservekanne, og av en eller annen grunn kjører forsøker jeg en gang til. Plutselig så går det greit. dvs, nesten helt opp. OK , lar det stå der nå, og kjører inn til Bensinstasjonen. Fyller opp reservekanna, og skal til å kjøre. Nytt skybrudd. skal forsøke å kjøre pp begge vinduene igjen. neida, for å få opp høyre går greit opp, venstre henger. forsøker jeg å kjøre opp venstre vindu, går heller høyre ned igjen. Velger da å ha høyre vindu oppe, og venstre vindu hjemme til vi kommer hjem. Da har jeg tydelig svidd av noe grums, for plutselig kan jeg styre begge vinduer igjen.

Noen som har noen tips til feilsøking ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan ha jordfeil på minst en av vindusheisbryterne. Har noe lignende sjøl: høyre bryter er defekt og forsøkes den brukt, ryker sikringen til venstre vindusheis.

 

Om du ikke har kikka nedi hølet i midtkonsollen før, er det enkelt å få av dekslet; lirk handbrekkdamasken forsiktig løs og skyv hele bryterpanelet til venstre, da er det bare å vippe det ut.

 

Husk å merke de forskjellige kontaktene før du lirker dem laus fra bryterne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan få motoren i speilene til å virke også ??

 

Har merket noe dunking under bilen i det siste, spesielt på litt ulendt vei eller fartsdumpere. Samt litt grommere lyd noen ganger. Trodde egentlig at dunkingen var fra noe som lå i bagasjerommet, men det hjalp ikke å ta den gummirulla til båthengeren ut :( Det viste seg at det hullet bak fremre lydpotte, var blitt stort.

Bendet over bakakslene, og bakre potte hang bare i en gummioppheng.

 

Men om jeg får orden i jording under dekselet til bryterne for speil/vinduer, tror dere Eksosen blir fikset i samme slengen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser ut til at det snart er på tide med å feilsøke på det elektriske.

 

Radioen går normalt av og på med tenningen. Vanligvis slår jeg av lysene før jeg tar tenningen, eller ihvertfall ganske raskt etterpå, for "buzzeren" bråker sånn. Men en dag ble lysene stående på mens tenningen var av. Og da gikk ikke radioen av, ikke før jeg slo av lyset. Nei, radioen gikk ikke på når jeg satte på lyset igjen, men lyset får radioen til fortsatt å være på. Spooky.

Jeg har (tror det er Biltemas) Lysforsterkersett, dvs releer som gir strøm til lysa, og bare en styrestrøm fra bryteren inne. Prøvde idag å se om det var noe forskjell på ladelampa om jeg koblet vekk sikringene til forsterkersettet, men det var det ikke. det ensete som forsvant var hovedlyset.

Men mens bilen stod der på tomgang, så sjekket jeg spenningen på batteriet:

På tomgang: 14.15V

Økte turtallet, og spenningen økte opp til 14.7V

Var ikke så fryktelig kalt, 5-10 røde grader, så det burde ikke vært så mye over 14.4, eller ?

 

Bør jeg få byttet regulator ?

 

Neste steg på feilsøking er kanskje å koble vekk releene til lysforsterkersettet, men er usikker på om det vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som fikk meg til å stusse her om dagen.

Kjørte gjennom en gigantisk vanndam, og da slukket ladelampa for en liten stund. Det var det eneste som slukket, alt annet av lys fungerte.

Sært.

Men har liksom ikke lyst til å plukke ut _alt_ elektrisk heller.

 

// faj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...