Gå til innhold

:-) #4


j_wold

Anbefalte innlegg

Kjøp deg ett hydraulisk toppstag for mindre traktor.

:lol: trodde du jeg hadde ett budsjett på det her ?. neigitt, her er det skrotnisse som gjelder B) .

 

Hvor skal du ha sentralen?

:o trodde du jeg hadde en plan ?. neigitt, siden det er skrotnisse som gjelder så tar vi det etterhvert som noe kjekt dukker opp :D .

 

jeg har en liten 24v løftesylinder liggende. men har ikke sett noe rimelig vei fra 12 til 24 v. noen triks/snarveier ?

 

det er forresten kun løft som blir med en slags sylinder. så noe smell i den blir det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Slagene går i ramma.

nei. slagene går i gummiskjæret og fjæringa. som er helt ferdiglaget... i hodet ihvertfall blush .

 

vinsj er fint det, men for dyrt.

andre alternativer jeg tenker på er ABS pumpe eller citroèn hydraulikkpumpe. noen innspill på det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva de biligste vinsjene koster, men på ATV'n som jeg brøyter med er det kun en liten puslete vinsj med kasteblokk som løfter skjæret. har fungert greit i tre vintre så langt.

Sjekk med Larsen vinsj eller følg med på disse sitene der man etter sigende får kjøpt vinsjer for ittno, kan vel hende de også "girbort" ATV vinsjer.

Ikke noe å si på fremdriften og kreativiteten, de vannskjærte bitene var imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fislete ATV vinsjer har ikke brems. det tror jeg funker dårlig på løft av 150 kg jern.

 

mens vi venter på gode løsninger har jeg slanket festetriangelet litt. cirka 15 kg og 12 cm.

(har bare stablet det opp for å se hvordan det kan bli)

SDC10572.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. slagene går i gummiskjæret og fjæringa. som er helt ferdiglaget... i hodet ihvertfall blush .

 

 

Mente det ikke negativt. Bare at slagene ikke gikk i løftesylinderen. blush

 

Forøvrig følger jeg spent med på prosjektet. Fremdeles tror jeg hydraulik er best, men kan fort bli dyrt før slanger og sentral er på plass. Det finnes fine små pumper som er reimdrevet, f.eks. servopumper fra skurtrøske osv. De har jo sylinder på styringen.

 

Småe sentraler burde finnes til rimelig penge også, selv om alle monner drar. En sylinder fra snøfres (hydr.tut) er akkurat passe stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig følger jeg spent med på prosjektet. Fremdeles tror jeg hydraulik er best, men kan fort bli dyrt før slanger og sentral er på plass. Det finnes fine små pumper som er reimdrevet, f.eks. servopumper fra skurtrøske osv. De har jo sylinder på styringen.

Bra tenkt Rolf, skrutreskere har mye snadder på seg, styresylinderene er fine i størrelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trim/Tilt-enhet til havarert båtmotor?

00_168943660.jpg

 

00_-1476335348.jpg

 

 

Integrert hydraulikk direkte koblet på 12V med vendebryter? Eller lukket el-motor med gjengestang.

Her er noen fra finn, men de var litt dyre. Jeg sendte fra meg en enhet til Suzuki 65 HK gratis for 2 år sidenunsure.gif Tåler vann laugh.gif

 

 

http://www.finn.no/f...nnkode=20763200

http://www.finn.no/f...nnkode=20881923

http://www.finn.no/f...nnkode=20444129

 

 

Eventuelt elektrohydraulisk trimplan fra båt? Her er biltemas variant, men det er mange leverandører med forskjellige løsninger.

 

http://www.biltema.n...ulisk-trimplan/

Endret av Fosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kupper tråden! :lol:

 

Dette er jo så morro!

 

Fosens forslag ser virkelig spennende ut.

 

Andre alternativ er småe kraner på lastebil\ pickup der det er integrert oljepumpe. Da finner du både sylindrer, sentral og oljepumpe på 12\ 24 volt.

 

Vi får delta på prøvetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en reklame noen år tilbake hvor en av våre nye landsmenn hadde hovedrollen.

Han jobbet på verksted og sa hele tiden "nei, jeg sklol" dvs skrur

 

Motortrim og trimplan virket interessant.

Kanskje det er ennå flere konstruksjoner som det brukes 12V og hydraulikk? Handikappbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en reklame noen år tilbake hvor en av våre nye landsmenn hadde hovedrollen.

Han jobbet på verksted og sa hele tiden "nei, jeg sklol" dvs skrur

 

Motortrim og trimplan virket interessant.

Kanskje det er ennå flere konstruksjoner som det brukes 12V og hydraulikk? Handikappbiler?

 

Hydraulisk jekk? dører, panseråpner osv. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur på et lastebilhøggeri.

Boggie motor fra løftbar aksel er ofte en komplett kasse med liten oljetank og el motor som drar en hydraulikk pumpa. Sylinderen kan også brukes. Bør ikke koste all verden, og løfter mere enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kikka litt rundt, og det absolutt beste er nok en hydraulikkpumpe med reimhjul og elektrisk inn/utkobling.

som denne på ebay. fra en 2005 ford transit med hiab kran.

%21BmGr6EwBGk~%24%28KGrHqIH-D4EtrEi15D1BLeZm51wqQ~~_12.jpg

%21BmGsEGw%21Wk~%24%28KGrHqUH-EEEts%28TTvHWBLeZnRf28Q~~_12.jpg

 

men det får meg til å tenke på AC pumpe... kunne det ha funka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke en AC-kompressor er særlig glad for å pumpe olje..., men det er jo ikke noe galt i å sette ei hydraulikkpumpe der det eller kunne vært en AC-kompressor :rolleyes:

 

Reimdrift gir vel litt lavere kapasitet enn direktemontert på kraftuttaket på transfer, men det er mye lettere å komme til for servicejobb under panser enn under bilen.

 

...trur eg blush

 

Flott prosjekt, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...