Gå til innhold

1996 Defender


Anbefalte innlegg

Litt nærmere...  Ny strøm og motoren snurrer lett, men vil ikke tenne.;)

 

Kan det være noe lufting e.l. som må til etter to års stillstand.  Alt annet ser ut til å virke.

 

Det store spørsmålet er:  Kan den Alarm ECUn kødde med dieseltilførselen???  I såfall må den lokaliseres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg konstatert 12 volt på den hvite ledningen inn på insprøytningspumpa.

 

Svart og brun ledning er uten spenning... Så et sted mellom pin 86 på startreleet og injetion pumpa forsvinner signalet.. Må vel til med en bypass operasjon??

injection pump solenoid.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter den med litt startgass i innsuget?

Kan være noe er tett i dieseltilførselen din. For eksempel dieseldyr, tett filter, tett inntak på pumpe eller mye drit i sedimentfilter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startgass kan være et fint hjelpemiddel i feilsøking men unngå gløding da, sprøyt inn så nærme motoren som mulig og start direkte uten gløding. Sitter med en følelse av at problemet ligger på dieselsiden og at den VIL starte med startgass, i alle fall et lite øyeblikk (til startgassen er brukt opp).

 

Sjekk at dieselen kommer fram til innsprøytningspumpen ved å løsne litt på banjonippelen på slange/rør inn til pumpen og håndpump eller kjør starteren litt. Kommer diesel fram dit ville jeg sett på stoppventilen, den som den ene ledningen på innsprøytningspumpen går inn på, kan ha klistret seg fast etter lang stillstand. Du skal kunne høre et klikk når den får spenning men mulig det er nesten uhørbart når ventilen står i pumpen. Lett å skifte ventilen, bare å skru ut som en oljetrykkgiver e.l. men vær 100.00% nøye med renslighet, gjør rent rundtom FØRST, det er en dyr plass å få inn skitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startgass var en god tanke...

 

Jeg har også foreløpig konkludert at stoppventilen er "hovedmistenkt", men det at jeg måtte "tjuvjorde" starteleet for å få starteren til å virke gjør at jeg klør meg litt ekstra i huet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Nei. 

 

Løsne dyserøra og se om det kommer diesel. 

 

Ingen fare!!  :D  

Har foreløpig konkludert med defekt stoppventil på dieselpumpa, så den delen av jobben er lagt på is til ny ventil ankommer.

 

Blir motorvask og litt rustflikking istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har diesel i filteret og nytt filter.  :rolleyes:

 

Ny stoppventil i hus... Men hvordan komme til???

 

Finner bare et sort deksel hvor det går tre ledninger inn... og for meg ingen åpenbar måte å fjerne det på.

 

Må det dekselet ødelegges?? eller finnes det er "bakvei"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, SveinHa skrev:

I den røde ringen:

image.png

Akkurat.. men min er forseglet/beskyttet av et deksel av no slag, og jeg finner ingen klar vei inn :rolleyes:

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Fornøyd Defendereier....

 

 


Måtte først komme meg inn til skruene på denne. Og etter å ha brutt i filler kretskort og anna plast fant jeg ut at de var av typen "brytebolter for økt sikkerhet".  Biltemas Mutterfjernersett kom til nytte igjen  :D  Når de hadde løsna lå løsningen opp i dagen.  Strøm dierkte på ventilen og ikke via kretskort og annet ræl som befant seg inne i "pansringen" .

lr1.JPG

 

Det gikk med masse gladvold og fremmedord før  jeg kom dit, men det gikk....  Jeg fikk kobla strømmen og dro to-tre runder på starteren så starta 300n...  Makalaus Bil dette.:wub:..  Stått urørt i 2 år...    Har krangla litt med den, men herfra er det bare kos  :rolleyes:

 

Beste lyden i verden ....

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste steg... En gjenstridig clutchpedal.

 

Jeg trodde det kanskje var mastersylinderen som satt, men det viser seg at det er pedalen som er treg.  Har smurt og pumpa clutch, men den vil liksom ikke løsne.  Eneste løsning jeg ser er å ta den ut  for å fikse/smøre den opp.  Virker som om den henger i noe når den er trykket helt i bunn...

15920607719038456197188223455034.jpg

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg clutchpedal på Defender? Helt klart smøring som må til. Fins det noen lure tricks???

 

Egentlig rart at det ikke fins en smørenippel et sted i den mekanismen..   Har pumpa den full av CRC nå i første omgang så får vi se hva tiden og smøringa gjør med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...