Gå til innhold

1996 Defender


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

..og da skal det nytt batteri inn i vogna.  Det som står i har nok fått "nådestøtet" i vinter, og eieren har vært en smule slurvete med vedlikeholdslading......  Det gamle gir nok strøm til lys, men når nøkkelen vris til start dør alt..  🤨

 

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt Gustafsson skrev (23 timer siden):

Nytt batteri gjorde iallefall at det klikka i startreleet.  Må nok gå over strømtilførsel til starteren.

Lurt! Det er stort strømtap hvis en kabelsko eller kobling ikke har ordentlig kontakt. Jeg gikk over og pusset kontaktflatene på min og satte inn med vaselin, den gang jeg hadde Defender. Det gjorde susen. Spesielt den på starteren er utsatt for vær og vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant synderen....  Skjøten bak på motoren på ledning  fra tenningslås til starter var skadd. Bytta den med kabelsko og nå starter bilen med egen nøkkel  😄

 

Går pent, men hoster litt av og til på tomgang. 

 

Når jeg gir gass, mister den effekt og stopper til slutt.  Noen som har tanker rundt hva dette kan komme av, og eventuelt en kur for det???

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt Gustafsson skrev (På 21.2.2024 den 22.22):

Når jeg gir gass, mister den effekt og stopper til slutt. 

Jeg hadde dette i starten  på 90en med 300tdi. Nå husker jeg ikke i farten hva som var største problemet men disse tingene var i alle fall åpenbare feil:

  1. Boost pin hadde satt seg. Løsnet med WD40 og masse jukking...
  2. Fødepumpe virket ikke selv etter bytte til ny. MÅ ha en foring på 8-10 mm mellom pumpe og blokk. Dengang ble foringen levert med pumper til 200tdi men ikke til 300tid selv om 300en også må ha den...
  3. Filter i banjonippel på returslange på høytrykkspumpen tett. Skjønner ikke hvorfor der skal være filter her så jeg fjernet det... Mulig det er banjobolten for tilførselen og at den var satt inn i feil hull i min bil for på tilførselen skjønner jeg poenget med filter...

IMG_20200410_162125.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SveinHa said:

 

Fødepumpe virket ikke selv etter bytte til ny. MÅ ha en foring på 8-10 mm mellom pumpe og blokk. Dengang ble foringen levert med pumper til 200tdi men ikke til 300tid selv om 300en også må ha den...

Dette er jeg uenig i. 300tdi trenger ikke den foringa og skal ikke ha det slik motorene er levert orginalt. Foringen trengs for å kunne bruke håndpumpa på fødepumpe uansetthvilken posisjon kamakselen står i. Er man uheldig når bilen stopper låser kamakselen slik at man ikke kan håndpumpe. (Løsningen er dra litt rundt på veiva slik at kamakseln kommer i en annen posisjon). Ellers er jeg enig i at foringen er kjekt og har selv en slik montert så trenger jeg ikke tenke på dette i fall jeg må få ut luft og håndpumpe etter f.eks. dieselfilerbytte. Britanika på youtube mener også at grunnen til at man ikke har foringen på 300tdi er at pumpa fungerer bedre uten, at den rett og slett pumper merer uten foring da bevegelsen på pumpearmen blir større uten pakning, dette gjelder først og fremst om pumpa begyner å bli gamel og generelt pumper dårlig.

 

Forøvrig er jeg enig i at om bilen dør nå man gir gass skyldes problemer med drivstoftilførsel. Jeg ville ha sjekket drivstofftilførsel slangen hele veien bak til tank. Jeg opplevde det samme i Marokko og da var det et hull i gumipakningen (etter steinsprang sansynligvis)) der stigerøret gar ned i dieseltank. (Jeg har samme bil som deg, 1996 Defender 300TDI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten fikk nok ikke hevarmen din riktig slaglengde,Lafterolf.

 

Jeg har byttet endel pumper på kundebiler og slitt med å matche pumpe og foring eller ei.

Har lurt litt på hvor kilden til problemet har vært men aldri tatt meg tid til å måle øvre og nedre knastposisjoner på kam mot pumpeinnfestning og sammenlikne på de forskjellige motorversjoner og nummer.

Og ikke minst måle slaglengde og armposisjonene på pumpene.

Det har vært synlig forskjell på nedre armstilling på en og annen pumpe,husker jeg.

Mulig det kan skyldes forskjellige produsenter.

Men problem alltid løst med fjerning eller montering av foring.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Croft skrev (2 timer siden):

Foringen trengs for å kunne bruke håndpumpa på fødepumpe uansetthvilken posisjon kamakselen står i. Er man uheldig når bilen stopper låser kamakselen slik at man ikke kan håndpumpe. (Løsningen er dra litt rundt på veiva slik at kamakseln kommer i en annen posisjon).

Håndpumping på disse pumpene vil alltid være avhengig av knasten på kamakselen men uten foring er pumpen trykket for langt inn til at håndpumping blir mulig uavhengig av kamakselposisjon... Ingen av de 4 pumpene jeg har hatt på min har virket uten foring og med en gang foringen kom på plass pumpet den godt. Løs lufteskrue i filteret (som sitter etter fødepumpen) avslører om pumpen virker og en kjenner det greit når en tar i pumpehåndtaket også.

 

Der kan jo være forskjell på pumpene men jeg bestilte til 300tdi, fikk uten foring og måtte lage foring for at den skulle virke.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringen skal iallefall ikke være der ifølge verkstedboka jeg har. Bilen min virket fint før uten foring, men kunne ikke da alltid håndpumpes. Jeg heller vel litt mot Gaute her: Pumpene er ikke helt like avhengig av produsent, så noen trenger foring andre ikke. Britannica har en video om dette:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny utfordring..... Mens jeg venter på nye filter og annet småplukk fant jeg det formålstjenlig å se på vindusviskerne.  MAn bor jo i Trøndelag...

 

Viskerne får strøm, MEN beveger seg kun når jeg gir viskermotoren en kakk i ny og ne.

 

Smøring og rens vil bli gjennomført i håp om at det hjelper på viskerhastigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nytt diselfilter hjalp litt....

 

Må nok gjøre noe alvorlig med koblinga på røret som går ut fra tanken. Den er det eneste som er rørt siden bilen starta, og tanken ble bytta. Mener å ha isolert problemet der.

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...