lafterolf Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Om man kan unnvære varmetråder kan en glassmester skjære ut glass som er laminert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 26. september 2023 Forfatter Del Skrevet 26. september 2023 På 15.9.2023 den 20.35, lafterolf skrev: Om man kan unnvære varmetråder kan en glassmester skjære ut glass som er laminert. Tror det blir løsningen ja...... men først, tett tank Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2023 Ny tank i hus. Kosta på ekstra strøk med lakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 17. februar Forfatter Del Skrevet 17. februar (endret) ..og da skal det nytt batteri inn i vogna. Det som står i har nok fått "nådestøtet" i vinter, og eieren har vært en smule slurvete med vedlikeholdslading...... Det gamle gir nok strøm til lys, men når nøkkelen vris til start dør alt.. 🤨 Endret 17. februar av Kurt Gustafsson Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 17. februar Forfatter Del Skrevet 17. februar Nytt batteri gjorde iallefall at det klikka i startreleet. Må nok gå over strømtilførsel til starteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 18. februar Del Skrevet 18. februar Kurt Gustafsson skrev (23 timer siden): Nytt batteri gjorde iallefall at det klikka i startreleet. Må nok gå over strømtilførsel til starteren. Lurt! Det er stort strømtap hvis en kabelsko eller kobling ikke har ordentlig kontakt. Jeg gikk over og pusset kontaktflatene på min og satte inn med vaselin, den gang jeg hadde Defender. Det gjorde susen. Spesielt den på starteren er utsatt for vær og vind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 21. februar Forfatter Del Skrevet 21. februar (endret) Fant synderen.... Skjøten bak på motoren på ledning fra tenningslås til starter var skadd. Bytta den med kabelsko og nå starter bilen med egen nøkkel 😄 Går pent, men hoster litt av og til på tomgang. Når jeg gir gass, mister den effekt og stopper til slutt. Noen som har tanker rundt hva dette kan komme av, og eventuelt en kur for det??? Endret 21. februar av Kurt Gustafsson Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar Dieselfilter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Mangel på diesel. Mye røyk? Har du sjekket om fødepumpa leverer varene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar (endret) Kurt Gustafsson skrev (På 21.2.2024 den 22.22): Når jeg gir gass, mister den effekt og stopper til slutt. Jeg hadde dette i starten på 90en med 300tdi. Nå husker jeg ikke i farten hva som var største problemet men disse tingene var i alle fall åpenbare feil: Boost pin hadde satt seg. Løsnet med WD40 og masse jukking... Fødepumpe virket ikke selv etter bytte til ny. MÅ ha en foring på 8-10 mm mellom pumpe og blokk. Dengang ble foringen levert med pumper til 200tdi men ikke til 300tid selv om 300en også må ha den... Filter i banjonippel på returslange på høytrykkspumpen tett. Skjønner ikke hvorfor der skal være filter her så jeg fjernet det... Mulig det er banjobolten for tilførselen og at den var satt inn i feil hull i min bil for på tilførselen skjønner jeg poenget med filter... Endret 23. februar av SveinHa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar 3 hours ago, SveinHa said: Fødepumpe virket ikke selv etter bytte til ny. MÅ ha en foring på 8-10 mm mellom pumpe og blokk. Dengang ble foringen levert med pumper til 200tdi men ikke til 300tid selv om 300en også må ha den... Dette er jeg uenig i. 300tdi trenger ikke den foringa og skal ikke ha det slik motorene er levert orginalt. Foringen trengs for å kunne bruke håndpumpa på fødepumpe uansetthvilken posisjon kamakselen står i. Er man uheldig når bilen stopper låser kamakselen slik at man ikke kan håndpumpe. (Løsningen er dra litt rundt på veiva slik at kamakseln kommer i en annen posisjon). Ellers er jeg enig i at foringen er kjekt og har selv en slik montert så trenger jeg ikke tenke på dette i fall jeg må få ut luft og håndpumpe etter f.eks. dieselfilerbytte. Britanika på youtube mener også at grunnen til at man ikke har foringen på 300tdi er at pumpa fungerer bedre uten, at den rett og slett pumper merer uten foring da bevegelsen på pumpearmen blir større uten pakning, dette gjelder først og fremst om pumpa begyner å bli gamel og generelt pumper dårlig. Forøvrig er jeg enig i at om bilen dør nå man gir gass skyldes problemer med drivstoftilførsel. Jeg ville ha sjekket drivstofftilførsel slangen hele veien bak til tank. Jeg opplevde det samme i Marokko og da var det et hull i gumipakningen (etter steinsprang sansynligvis)) der stigerøret gar ned i dieseltank. (Jeg har samme bil som deg, 1996 Defender 300TDI). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Jeg monterte foring for å få den til å løfte. Uten virket den ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar (endret) Uten fikk nok ikke hevarmen din riktig slaglengde,Lafterolf. Jeg har byttet endel pumper på kundebiler og slitt med å matche pumpe og foring eller ei. Har lurt litt på hvor kilden til problemet har vært men aldri tatt meg tid til å måle øvre og nedre knastposisjoner på kam mot pumpeinnfestning og sammenlikne på de forskjellige motorversjoner og nummer. Og ikke minst måle slaglengde og armposisjonene på pumpene. Det har vært synlig forskjell på nedre armstilling på en og annen pumpe,husker jeg. Mulig det kan skyldes forskjellige produsenter. Men problem alltid løst med fjerning eller montering av foring. Endret 23. februar av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar (endret) Mr. Croft skrev (2 timer siden): Foringen trengs for å kunne bruke håndpumpa på fødepumpe uansetthvilken posisjon kamakselen står i. Er man uheldig når bilen stopper låser kamakselen slik at man ikke kan håndpumpe. (Løsningen er dra litt rundt på veiva slik at kamakseln kommer i en annen posisjon). Håndpumping på disse pumpene vil alltid være avhengig av knasten på kamakselen men uten foring er pumpen trykket for langt inn til at håndpumping blir mulig uavhengig av kamakselposisjon... Ingen av de 4 pumpene jeg har hatt på min har virket uten foring og med en gang foringen kom på plass pumpet den godt. Løs lufteskrue i filteret (som sitter etter fødepumpen) avslører om pumpen virker og en kjenner det greit når en tar i pumpehåndtaket også. Der kan jo være forskjell på pumpene men jeg bestilte til 300tdi, fikk uten foring og måtte lage foring for at den skulle virke. Endret 23. februar av SveinHa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Foringen skal iallefall ikke være der ifølge verkstedboka jeg har. Bilen min virket fint før uten foring, men kunne ikke da alltid håndpumpes. Jeg heller vel litt mot Gaute her: Pumpene er ikke helt like avhengig av produsent, så noen trenger foring andre ikke. Britannica har en video om dette: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 24. februar Forfatter Del Skrevet 24. februar (endret) Pumpa min er montert i fjor uten utforing. Får begynne med nytt filter...også jobbe meg bakover til tanken. Endret 24. februar av Kurt Gustafsson Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 24. februar Forfatter Del Skrevet 24. februar Kan denne være løsningen???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 29. februar Forfatter Del Skrevet 29. februar Ny utfordring..... Mens jeg venter på nye filter og annet småplukk fant jeg det formålstjenlig å se på vindusviskerne. MAn bor jo i Trøndelag... Viskerne får strøm, MEN beveger seg kun når jeg gir viskermotoren en kakk i ny og ne. Smøring og rens vil bli gjennomført i håp om at det hjelper på viskerhastigheten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar Kurt Gustafsson skrev (39 minutter siden): MEN beveger seg kun når jeg gir viskermotoren en kakk i ny og ne. Det kan tyde på børster i motoren som er utslitt eller sitter fast... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 2. mars Forfatter Del Skrevet 2. mars (endret) Nytt diselfilter hjalp litt.... Må nok gjøre noe alvorlig med koblinga på røret som går ut fra tanken. Den er det eneste som er rørt siden bilen starta, og tanken ble bytta. Mener å ha isolert problemet der. Endret 2. mars av Kurt Gustafsson Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 19. mars Forfatter Del Skrevet 19. mars Jess.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Nå R vi spent😀 men høres lovende ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 19. mars Forfatter Del Skrevet 19. mars (endret) Sånn ble det :-) Veldig lovende.. Må bare få fatt i et nytt drivstoffrør fra tank til pumpe nå. Var gjengene på slangekoblinga som var ferdige.. Endret 19. mars av Kurt Gustafsson Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.