Gå til innhold

1996 Defender


Anbefalte innlegg

On 5/1/2021 at 10:32 PM, lafterolf said:

Bruk latmannsarm, legg den mot venstre rammevange og ta ett knepp på starteren. Da løsner den.

 

Vanlige rettgjenger.

På toppen av venstre, førerside?  Dobbeltsjekker så ikke latmansarmen forsvinner gjennom garasjeveggen blush 

 

Trenger jeg dra av noe ledninger så bilen ikke starter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppå venstre vange.  Ett lite knepp på startern starter ikke motoren....

 

Bare husk å sett bilen fri eller hold inn clutch..  (Ikke spør hvordan jeg vet dette:rolleyes:)

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da også være under høyre vange? Latmannsarmen er for lang til å kunne legges oppå venstre.. 

 

Ja, gir i nøytral skal jeg huske. Er det stoppventil et sted jeg bør koble fra? Fuel-shutoff valve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen-jeg har gjort det på en td5. Der plasserte jeg den under. Samme det, bare den ikke slår i stykker noe annet. Vær 100% sikker på retningen... 

Kjenner ikke til hva man kan ta ut, bare vær klar til å slå av igjen. Hos meg skrudde bolten seg ut til latmannsarmen stod i spenn mot plata jeg hadde lagt inntil radiatoren (heldigvis). Hvordan få bolten inn igjen for å få av latmannsarmen? Kan jo liksom ikke bare sette i revers og starte andre veien :D

Noen som har et forslag? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, @le skrev:

Igjen-jeg har gjort det på en td5. Der plasserte jeg den under. Samme det, bare den ikke slår i stykker noe annet. Vær 100% sikker på retningen... 

Kjenner ikke til hva man kan ta ut, bare vær klar til å slå av igjen. Hos meg skrudde bolten seg ut til latmannsarmen stod i spenn mot plata jeg hadde lagt inntil radiatoren (heldigvis). Hvordan få bolten inn igjen for å få av latmannsarmen? Kan jo liksom ikke bare sette i revers og starte andre veien :D

Noen som har et forslag? ;)

Du trenger å kjøre motoren andre veien, forstår jeg? Det skal være mulig ved å jekke opp et hjul, og med bilen i et framovergir trille hjulet bakover. Mener å ha gjort det på den måten på en eldre LR-turbodiesel ved justering av ventilklaringer. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del år siden, og jeg solgte ikke bilen videre med latmannsarm ;)

 

Ja, jeg satt bilen i første gir og dyttet den bakover ut av garasjen. Flaks at jeg ikke hadde rygget inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du vet den vil starte gjelder det å ha stopprefleksen klar.

Ikke lurt å la motor gå til bolten er ferdig utskrudd.

Det hender latmann og pipe trenger mer plass da og da er det ymse kjøleregister som taper.

Heldigvis ikke min erfaring, bare observert læregutt som bare husket halve beskjeder og skulle finne opp kruttet på nytt.

Uttrykket : Er det muuuulig ? var en gjenganger.

Aldri kjedelig med lærlinger men til tider meget frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Kurt Gustafsson said:

Latmannsarm er en løsning.. eller gjør som meg.

 

La ting stå over natta, og når du kommer fra jobb påfølgende dag har ryddenissene skrudd løs bolten for deg...:lol:

Nopp, tror nissen fortsatt er oppe hos deg:P:lol:

Sitter godt fast her enda :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

 pumpetiming?

Jaja.. læringskurven flater aldri helt ut med Land Rover som favoritttsyssel..  :D

 

Gode råd mottas med takk!!

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsnet du bolter på drivstoffpumpa og ikke fikk det 100% slik det var har du litt mer å pusle med.

Jeg rørte aldri dem ved reimskift da alt var innafor etter jobben.

Kun èn eneste 300 jeg gjorde det på pga mer røyk enn innafor.

Viste seg etterpå at den hadde vært slik siden forrige skift.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lafterolf skrev:

Viktig å dreie hjulet på pumpa slik at reima strammes rett. Om ikke blir den ikke stram nok og med feil tenning.

 Kan være at jeg ikke traff 100% når jeg holdt på..  Timing av pumpa er en ankel sak så jeg begynner der.  Diesel får den så det monner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2021 den 13.45, lafterolf skrev:

Dreier du ikke hjulet på pumpa med klokka før du setter på reima blir det feil.

Gjorde jo det...

 

Ser det skrives om et låsehakk i svinghjulet også....  Jeg har nå studert  hver mm av svinghjulet, mens noen snurrer motor, uten å se så mye som antydning til låsehakk.  Det er helt glatt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...