Gå til innhold

Ble defender


Vidar S

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Slik ser apparatet ut i dag. Det bstår av ei vifte fra NorPart og et varmeregister fra SAAB 96.

 

med_gallery_3257_9_403683.jpg

 

 

 

Jeg begynte egentlig med et ferdig kit fra NorPart, men jeg syns ikke det gav nok. Rørene som går i registeret er ganske tynne og SAAB-registeret er laget med kammer istedenfor og er derfor mer åpent, i tilleg til at det er noe større.

 

Slik så det ut som NorPart

 

 

med_gallery_3257_9_1086000.jpg

 

Den 50 mm stussen og lokket på den ene siden er for at apparatet ikke skal suge luft fra motorrommet.

 

Det ble bygd slik

Tapet vifta inn med pakketeip

 

med_gallery_3257_9_236740.jpg

 

Satte på et 90 grader 50 mm rørbend som er åpnet litt på innsiden.

 

med_gallery_3257_9_69725.jpg

 

Mer tape for å bygge opp så det ble emn grei overgang mot røret.

 

med_gallery_3257_9_69725.jpg

 

Så ståpte jeg glassfiber på enden og rundt røret. Grunn til all pakketeipen er at polyester ikke fester seg til den.

 

med_gallery_3257_9_1461364.jpg

 

Ferdig renskåret og lakkert ble det slik

 

med_gallery_3257_9_581105.jpg

 

Det store inntaket er en 100 mm stuss fra ventilasjonsverden. Tilsvarende sitter på boksen under skjermen sammen med en 50 mm rørlegger stuss.

 

med_gallery_3257_9_513351.jpg

 

Kassa til SAAB-registert (som ikke er det på bildet over) Laget jeg av 100 mm bunnsvill som jeg bukket rundt registeret. Det ligger skumlist i mellom så det er tett. resten ble tilpasset mot bilen med plater som er skrudd med selvborrende skruer. jeg har forstørret hullet i torpedeveggen og satt inn ei plate med 4 stusser for 50 mm ventilasjonsslanger (papptypen). Det går en slange til hver av defrosterdysene og til to dyser som går til beina. All regulering av varmen og ventilasjon skjer med en spak, som styrer ei kran på vannslangen til varmeapparatet.

 

Anbefales til andre, tja? Det som er med denne ombyggingen er den er et stort inngrep i bilen, blandt annet hvis man har TD5 må en passe på hvordan en tar ut vannet til apparatet slik at at sirkulasjonen ikke stenges på sommerstid når krana er stengt. Jeg tar ut vannet i en T-kobling foran ved hovedslangen fra toppen og sender det inn igjen i en T-kobling etter webastoen. På den måten kan vannet fortsatt sirkulere i dieselkjøleren.

Jeg har valgt å gjøre jobben fordi jeg regner med at bilen kommmer til å bli mitt eie til den blir colabokser og spiker.

Ikke sikkert det er like bekvemt å gjøre dette på en bil som en kanskje har beregnet å eie bare noen år.

 

Varmemessig er resultatet blitt veldig bra. Selv med den kulda som er nå om dagen er det grei temp i bilen. Vifta er også god.

 

Tror at orginalapparatet kunne levert mye mer med et bedre register. Sammenligener en registeret til Defender mot andre tilsvarende i størrelse er ikke Defender sitt mye å skryte av.

Tetthet i boksen er også noe å sjekke. Lekker det luft på utsiden i sommerspjeldet minskes effekten veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Defenderen har vært litt ullen i styringa ganske lenge. Ikke mye, men såpass at jeg har sjekket delenummer og priser på styresnekke.

I helga fikk jeg låne den en tur av fruen, og da sto rattet vridd 90 grader. Hun og fetteren hennes har brukt bilen i vedskogen, så jeg var under for å se etter bøyde stag. Alt i orden.

På mandag brukte jeg bilen på jobb, og da jeg parkerte knakk det til og det var bare å sveive kringla rundt. Segmentet på nedre universalledd hadde nådd sin begrensing. Jeg fikk strammet skruen og kom meg hjem.

 

Kjøpte ny komplett nedre styrestamme fra EWS. Et par timers skruing så var den på plass.

Det var som å få ny bil. Styringa ble helt tight og fin. Slarken som var der før ble helt borte. Segmentet må ha vært dårlig lenge.

 

Kjører jeg Defender til jobb i dag? Nei, fruen adopterte den med en gang. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det skjedde når du skulle parkere da.

Vel Vidar, når du holder bilen flott, varm og driftsikker så stikker hun nok av med Defenderen ja:) Du må la den lekke vann, være kald å kjøre om vinteren og sørge for at i allefall en dørlås ikke er i orden. Da får du kanskje ha den i fred:)

Kanskje må den fuske litt og.

E

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har oppgradert dashen litt i ferien.

 

image (2).jpeg

2002 - dash med mudkonsoll. DAB+ radio og ekstra sigaretttenner. Ny girkule også.

 

 

image (1).jpeg

Legg merke til konevennlig tiltak

 

image.jpeg

Koppholder fra Paddock, montert på en elektroboks kledd med svart gaffa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mimring

Ser oppgjennom at jeg har hatt mange typer felger og dekk, og at smaken endrer seg over tid

 

med_gallery_3257_9_1708041.jpg

 

 

med_gallery_3257_9_1021434.jpg

Good Year Wrangler RT/S 265/75R16. Superdekk jeg gjerne skulle hatt tak i igjen.

 

post-3257-0-86401200-1404482177.jpg

Grabber AT. Veldig gode dekk, men 285/75R16 er for bredt etter min smak.

 

post-3257-0-10828100-1404482311.jpg

Exmil-felger og 235/75R16 er etter min nåværende smak.

 

Kjøpte brukte dekk som synger som kåte hvaler, så neste år blir det nok nye. Good Year kanskje, eller General Grabber AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjørte flyttelass til Bergen i helgen. Ikke et kjempelass, men jeg måtte ha med skaphenger.

0,94 både bort og hjem syns jeg er pent med Statoilhenger på slep. Målt etter GPS

Bortover ble det litt forsiktig kjøring på grunn av Norseman, men med noen ganger opp og ned til Åsane fra sentrum.

Hjemover var det full pupp på kveld natt.

 

Veldig fornøyd med 235-dekk (bortsett fra lyden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten mod på eftan.

Bilen har snorkel, og det er bra, men det blir litt lang vei for lufta. Å bygge til bake til å suge inn lufta inn ved møkkaspruten på skjermen er ikke et alternativ. (ser ikke så tøft ut heller blush )

 

IMG_0762.jpg

 

Jeg oppdaget at bilen gikk en del bedre når røret inn på filterboksen hadde falt av. Det er et års tid siden eller så, men jeg har tenkt på det etter det at bilen må få mer luft. I kveld gikk jeg til aksjon.

Har bare bilder av det ferdige resultatet. Det består av et 15 grader 50 mm avløpsbend, en varmeapparatslange fra RRC og patentbånd og popnagler. BT7 fugeguffe som tetting.

Fremgangsmåte: Ut med hele luftfilterboksen. Boret 52 mm hull litt sideveis på skrå på hjørnet med hullsag. Tredde inn bendet så flensen liger på baksiden. Bendet slipte jeg på den tykke delen så guffa fester litt. Poppet bendet fast med patentbånd og korte popnagler og så smurte jeg det inn med fugemasse for tetting. PP-plast, som ofte VV-deler består av, er det ingen lim som biter på, derfor popnagler.

 

IMG_0761.jpg

Røret ut av boksen

 

IMG_0760.jpg

Slangen la jeg oppunder skjermen og stripset den fast til bremsepumpa.

 

Ble det bra? Ja! Bilen går lettere. Kjørte bare en svingom mot Tosebygda, men det føles bra.

Kan jeg vade? Ja det tror jeg, opp over hjulene i alle fall uten å få vann i motoren, men det er ikke veldig aktuelt uansett.

Når jeg holder foran slangen kjenner jeg tydelig at det suges luft, så den fyller nok sin misjon.

Røret kunne kanskje vært ennå større, men det var det jeg hadde. Ikke er det så veldig mye plass til mer heller.

 

 

 

 

 

 

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være, men da får den en del bøyer på seg. Ikke lett å komme rett inn pga. bremseservo og clutchleamikk.

Jeg har egentlig en plan om å koble den opp i dummyinntaket på skjermen, men prøver som det er en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begge sider.

 

Kjørte til jobben i dag. Å dutte, det var forskjell. Nesten som om bilen skulle vært chiptuned.

Før har den hatt litt astmatiske tendenser på høye turtall. Har egentlig tenkt det har vært kabelmatta etc.

Astmaen er borte og nå drar bilen helt ut. Var plutselig langt over det som Frp anbefaler som normal fartsgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis er det når det kjem til luft i tillegg til det som blir målt av luftmengdemålaren? Ser den nye slangen går rett i luftfilterboksen.

 

Dette er luft inn, før luftfilter, LMM sitter på ut-lufta, etter filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt ordvriing fra meg som svar til Andreas.

Selvfølgelig ha intercooler hatt trykk, men motoren har lidd av for lite luft inn på høye turtall. Turboen har jobbet for mye med å hente luft, fordi lufta har hatt for lang vei fra snorkelen og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk i mitt hode, og noe å tenke på før man kjøper snorkel. Ingen liker vel pustebesvær.

 

Men er det bare snorkeltypen din, eller er det generelt? De fleste som selger snorkler hevder jo at de gir nok eller mer enn nok luft. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...