Gå til innhold

Ble defender


Vidar S

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bilen min har vært med på norgesmesterskap i politisk korrekthet, med plassering høyt oppe på listene <_<

 

Deltok i katogorien;

Man må sørge for at den oppvoksende slekt ikke fristes til å gjøre lovbrudd og havner i trøbbel, sågar fengsel

 

Samtlige treogtjue muttere (med reservehjulet B) ) til hjula på bilen er av låsetypen, til og av forskjellig type :angry: (de kunne jo finne pipa ;) )

 

:angry::angry::angry: Søppel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik er brukt.... og blitt bøyd. Dyr amerikansk sak, lånt av bror min :huh:

helt lik tanga di Thomas

 

........men jeg fikk møkka av :)

 

med_gallery_3257_9_1708041.jpg

 

Før

 

med_gallery_3257_9_1021434.jpg

 

etter

 

Ble fint :) fyller hele bredden ut

 

 

Tyverimuttere, huff :angry:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dekkene? :o

 

Nå gjelder ikke dette min LR, men vent nå bare til Forumttreffet, Jon. Da skal du få se hvor er dekkene! 1,5"-løft-fantasiene dine for min Disco er nemlig oppfylt.... :P:D Foreløpig bare foran, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd litt greenlaning i helga. Kjørte bror min til et svirelag på ei hytte som ligger helt ned til elva ved Solbergfoss. Veien kjøres bare unntaksvis med vanlige biler (god fart og tunga rett i munnen når en skal opp). Veien er stupbratt, syns kanskje ikke så godt på bildene.

 

med_gallery_3257_9_557544.jpg

 

med_gallery_3257_9_35945.jpg

 

Får kanskje et inntrykk av hvor bratt det knekker over

 

med_gallery_3257_9_806343.jpg

 

 

Morro var det lell.

Fin patent på TD5 med at motoren regulerer kraftig på tomgang (tips fra Eivind). Kjørte opp igjen på 2. lav uten å røre gassen.

Må være helt optimal funksjon ved terrengkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Deffen har fått mengder TLC den siste tiden

 

Ting som er gjort:

 

Engine harness

ERG blending

Ny clutch

Smurt opp mellomakslinger

Byttet skruer i gulvet

Fjernet stigtrinn

Satt på steeringguard

Nytt batteri

Nye endeledd

 

med_gallery_3257_9_1042559.jpg

 

Slik så endeleddet ut under gummimansjetten :D

 

Jo, også nytt svinghjul

Satt på noen støydempingsmatter hist og pist

 

Bilen begynner og bli bra :)

Endret av Vidar Svendsby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har oppført seg litt merkelig etter clutchbytte. Plutselig stoppet den

Ikke strøm, endte med å kjøpe nytt batteri. Alt var fyd og gammen helt til i dag.

Samme feil :( Måtte ha starthjelp fire ganger ganger på fem kilometer.

Feilsøkingen avslørte at jeg ikke hadde satt på ladekabelen på starteren :D

I kampens hete, osv.

 

Fikset samtidig en annen feil. Bilen har brukt vann og hatt litt vel høyt trykk i kjølesystemet. mistanken var jo selvsagt toppen, men det ble avkreftet ved hjelp av ThomasT sin Nanocom uka etter at jeg kjøpte bilen.

Etterhvert la jeg merke til at det drypp vann under øvre radiatorslange ved toppen. Ny slange tenkte jeg.

I dag bestemte jeg meg for å kappe inn den gamle i påvente av ny.

:o Da kom synderen fram. Stussen slangen satt på var irret, 2-3 mm med pulvergørr. Skrapet det vekk og pusset over stussen, på med slangen, tett!

Feilen ligger i disse, for fabrikken enkle klemmene (type gardinoppheng til oldemorstang). De klemmer og holder tett, men lar seg utvide. På det viset kan irret dannes og ekspandere.

Nå har jeg ordentlige slangeklemmer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Da kom synderen fram. Stussen slangen satt på var irret, 2-3 mm med pulvergørr.

////

Jupp.. Da har jeg registrert 5 stykker (meg inkludert) som har opplevd dette... Hva og hvorfor det skjer er fortsatt en gåte... :huh:

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror veldig på det jeg skrev over. Fabrikkklemmene strammer, men kan fjære ut. Det er jeg den måten de åpnes på. Vannpumpetang og klem til. Hvis det dannes irr, vil irren bare utvide fjærklemma. Ei slangeklemme er tilskrudd og fast og tillater ikke ekspansjon. Det kan jo føre til hull i overgangen til stussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangeklemmer skal kunne ekspandere ved skiftende temperatur og det er derfor viktig at de trekkes til med riktig moment. Momentnøkkel til bruk på slangeklemmer fåes kjøpt hos bl.a. TESS. Grisedyr...

Et av de norske båtforumene kjørte for en tid tilbake en test på slangeklemmer, og målte utvidelsesevnen på flere kjente merker. Den slangeklemmen som kom dårligst ut i testen var biltema's rustfrie. Dårlig legering i disse, og lite eller ingen evne til utvidelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt et bilde av tre forskjellige klemmetyper

 

med_gallery_3257_9_671000.jpg

 

Klemme 1; den til venstre er av det slaget som sitter på Defender

Klemme 2; i midten er en industritype

Klemme 3; den til høyre er av den vanligste typen.

 

Jeg vil tro at klemme 1 gir konstant klemkraft selv om den utvider seg, det vil si at hvis det bygger seg opp ulumskheter mellom stussen og slangen vil den behlode klemkrafta men ha større diameter. Diameteren vil kunne øke til montasjeørene møtes.

Klemme 3 vil ikke utvide seg på samme måte, men få en tøyning i klemmebåndet til et visst punkt, 3,5 % til flyt.

Si at diameteren er 40 mm, maks diameter vil da bli 40 + 3,5% = 41,4.

Dvs ikke plass til mye gørr under slangen.

 

Klemme 2 er med bare for å forvirre, samme som funksjon som nr 3 men litt overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

En liten status

Nå har jeg hatt Defenderen en god stund, begynner å venne meg til den.

Har byttet seter til Volvo 940, en klar forbedring. Litt mer mekk enn å bare skru dem rett inn. Funker fint.

Bygget om varmeapparatet og dashbordet. Foreløpelig en forbedring, men ikke ferdig ennå.

Ser ut til at jeg må bytte topp etterhvert, blir ikke før lerka kommer.

Oljebehandlet bilen her om dagen, godt å få gjort. Funderud i Eidsberg.

I går var vi i Tønsberg og på vei hjem, ved Borre, skar framhjulslageret seg. Full låsning på venstre framhjul i 70 km. Min øvelseskjørende datter kjørte, og rattet den mesterlig inn. Jeg tok over, ga beng, rygget litt og kjørte den hjem til Askim. Ut og skru lager i 15 blå :( Blir lett å demontere? Tja.

Til sommmeren kommer baksetet inn, skal bli godt. Nettingveggen irriterer meg.

 

Sånn går no dagan

 

(kanskje jeg skulle kjøpt den Izuzu-pickupen i steden :unsure::rolleyes: )

Endret av Vidar Svendsby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...