Gå til innhold

Series 1. 80". 1953 mod


campbell

Anbefalte innlegg

hei.

 

her skal jeg legge inn bilder og litt text av min prosjekt som jeg har kjøpt. litt mer her

 

bilen skal tas fra hverandre, dører, skjermene, tak, vindu og bak-kasse skal av, alt skal vaskes, svises, torpedoveggen skal males, og bilen skal settes sammen igjen med nye seter, canvas og lednings nett. jeg har ikke noe planer om å maler den. den skal være original som jeg kjøpte den...

 

jeg hadde hørt om bilen i juli 08. gikk å såg på den, men gjorde ikke noe mer med de før Feb 09..

 

med_gallery_930_91_2753349.jpg

 

mannen som hadde hatt den, døde, så det var datteren som overtok den. hun hadde ikke lyst å ha bilen, men ville ikke selger den til hvem som helst. det måtte vare en fra land rover miljø.

 

jeg inngikk en avtale og hentet bilen i påske 09. avtalen var at jeg måtte ta med alle bil deler jeg fant i garasjen, og på låven. og det var en tilhenger ved siden av låven som jeg måtte ta med meg og. den er vis nok stor. (men det er ikke en land rover henger)

 

med_gallery_930_263_293592.jpg

med_gallery_930_263_2367250.jpg

 

bilen har kommet til kristiansand. jeg har startet den og har vert ett par kjøreturer, men ikke langt. bilen var brukt 1-2 ganger per uke av hennes far, men har stått stille i nesten 1,5år.

 

etter å har gått gjennom papirer som kom med bilen, så tror jeg at den har kun gått 73500kms siden 1953.!!

 

i de siste 5 årene så har bakaksel blitt overhalt, samme med girkasse, nesten alt av brenser har blitt byttet, etter å ha gått gjennom deler kassene, så har jeg funnet masse reserve deler, og tilåmed motor deler. de er brukt deler, så noen har gjort noe... motorblokk er malt rødt og?

 

gallery_930_263_46900.jpg

 

Lite rust, men litt på torpedo veggen, baktravers og på ramme ved bensin tank.

 

Har begynnet å jobbet litt med bilen nå,

 

gallery_930_263_4516.jpg

 

gallery_930_263_27340.jpg

 

gallery_930_263_46813.jpg

 

med_gallery_930_263_311690.jpg

 

Hadde tenkt å beholder tak, men nå er den kuttet og front vindu er tatt av. Resten av taket skal av asap.

 

mer bilder senere......

 

neil

Endret av campbell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det.

her er litt bilder fra i dag.

 

tok å kuttet alle disse avstivninger helt inntil vindu, løsnet alle ledning fra vindus ramme, brettet opp 'taket', og tok ut vindusramme. overasket over hvor tungt den var!!

med_gallery_930_263_172857.jpg

 

med_gallery_930_266_144302.jpg

 

topp rail var IKKE gjennom rustet. 'flaks'. men den skal behandles grundig.

 

med_gallery_930_266_1155060.jpg

 

fant også denne sprekk i styrings huset. er det noen som vet om jeg kan fikse det, eller må den byttes?? jeg har ikke sett om den går helt rundt.

 

med_gallery_930_266_1341974.jpg

 

med_gallery_930_266_1206973.jpg

 

 

neil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått lastet opp noen flerer bilder nå.

 

av med taket.

med_gallery_930_266_832551.jpg

 

måtte kutte her. de som har laget taket, har ikke tenkt at noen skal ta det av en dag :angry: tok lang tid. *FBS*

med_gallery_930_266_142524.jpg

 

her ligge han klar for heving. bøyler skal samme plass. den ene brakk, og den andre er dårlig. gidder ikke spare på den. for mye jobb å kutte av alt sveising.

med_gallery_930_266_454683.jpg

 

ser mye bedre ut nå.

med_gallery_930_266_948334.jpg

 

med_gallery_930_266_81145.jpg

 

ser at det er kuttet ut midten av center bulkhead? kan ikke ser hvorfor.... :blink:

men jeg fant en PTO under midt sete :D den biten som kommer ut fra bak girkasse.

 

med_gallery_930_266_383142.jpg

 

lurer på hva jeg finner på låven. der har jeg ikke kommet enda. litt snø der. :unsure: dreaming.... :unsure:

 

neil

Endret av campbell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket ser ut til å være laget av plater som er festet til de originale rørene til en 80-tommers soft-top. Ikke SELG dette. Du vil angre på det.

 

Rørene er vanskelig å få tak i originalt. Fjern heller platene og kast disse hvis du ikke trenger slike metallplater.

 

Artig prosjekt forresten. Sorter deler i esker og kasser og merk disse godt, du vet aldri hva du får bruk for.

 

Dersom bilen har blitt brukt som "stasjonærmotor" er det ikke rart hvis både girkasse og motor kan være overhalt. Slike biler er kjørt lite, men motor og gir er brukt mye. Kan virke som det ahr vært koblet noe utstyr til kraftuttaket. Og alt dette utstyret finner du i låven. Heldiggris. Hvis ikke noen har kastet noe av utstyret da :( .

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket ser ut til å være laget av plater som er festet til de originale rørene til en 80-tommers soft-top.

 

ja her har de sveise disse på, før de har brettet over alu plater. den ene bøyle hadde brukket i det ene hjørner, og den andre var så dårlig at jeg har nå kastet de allerede :unsure:

 

Sorter deler i esker og kasser og merk disse godt, du vet aldri hva du får bruk for.

 

i dag såg jeg under fører sete, der fant jeg litt verktøy B) og en del som ser ut til å være en 'overhalt hovedsylinder til bremser!!' excl

 

Dersom bilen har blitt brukt som "stasjonærmotor" er det ikke rart hvis både girkasse og motor kan være overhalt. Slike biler er kjørt lite, men motor og gir er brukt mye. Kan virke som det har vært koblet noe utstyr til kraftuttaket. Og alt dette utstyret finner du i låven. Heldiggris. Hvis ikke noen har kastet noe av utstyret da?

 

:D:D:D Hmmm. tror jeg skal hører om det er forsatt mye snø på låven.

 

neil

edited.

Endret av campbell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

ta opp igjen denne.

 

snakket med min nabo her om dagen og fikk en god pris for sandblåsing/grunning og maling av torpedoveggen og ramme, så i morgen ta meg en henger og henter bilen hjem. (den står for tiden innelåst med noen andre biler)

 

plan er å demonterer torpedoveggen først, så sveise -mye!, så levere den tilbake til naboen for å bli malt i riktig grønn farge.

 

etter det så er det ramme som skal tas. men det kommer jeg tilbake til senere.

 

bilder kommer.

 

noen som vet hvilken farge akslinger skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var bilen hentet og strippet. :)

 

jeg la igjen tak, panser, dører og f.vindu inni bygget.

 

når jeg hadde kommet hjem, tok jeg av forskjermer, setekassen og radiator,

pluss skrudd løs bakkassen og torpedoveggen- de skal av i morgen.

 

motor og gir er klar gjørt or å ta ut neste gang.

 

noen bilder fra i dag...

 

067.JPG

 

069.JPG

 

070.JPG

 

072.JPG

 

073.JPG

 

074.JPG

 

075.JPG

 

mer bilder i morgen.

Endret av campbell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen bilder fra i dag.

 

001.JPG

 

003.JPG

 

takk til TdiThomas for lån av høytrykkspyler. fikk vasket rammen og motor/gir, før bilen var satt inn i låven igjen.

 

nå skal torpedoveggen strippes før den skal til sandblåsing neste uke.

 

mer biler kommer om noen dager.

 

neil

 

edit.. hadde bilen på henger hele tiden mens jeg jobbet. veldig okay jobbe høyde.

Endret av campbell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger inne en scannet farge (fra Theo?) med navnet Deep Bronze Green i Multicolour-maskinen.

Be dem blande en halvliter Bengalack til deg så du kan prøvemale.

 

Jeg synes den er veldig pen og autentisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjenner på frustrasjonen over eget prosjekt som er helt stoppet opp. Men kjenner også at lysten til å starte opp igjen øker. Mangler for tiden plass å holde til på. Garasje tegnes, men der er det langt opp og frem. Prøver å komme meg frempå i kjellerprosjektet for å få tømt garasjen jeg allerede har. Alt for å skape meg en plass å stå.

 

Lykke til med prosjektet, skal bli artig å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvordan er fremdriften på prosjektet?

 

null framdrift i sommer. :blink:

 

skal prøve å gjøre noe i morgen. har levert torpedoveggen til svising, men de er på ferie, så det skjer ikke noe med det heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...