Gå til innhold

sveisekurs/treff?


jonnyb

Anbefalte innlegg

hei fellow LR-fans i Toten/Gjøvik/Land-området.

 

Kunne det være interesse av et kortere innføring i tig/mig sveising i aluminium?

 

Jeg sveiser endel aluminium og har både tig og migapparater (produksjonsmaskiner med og uten puls) og tenkte kanskje noen hadde lyst til å lære seg litt sveisemorro noen kvelder?

 

Kunne kanskje kombinere med å lage noe av interesse til landrover.., eksempelvis takgrind i aluminiumsprofiler eller lignende?

 

Holder til på Toten.

 

Kost: Kun dekning av materialer og gass. Bør fortrinnsvis være på kveldstid i ukedagene.

 

 

Noen interessse??

 

Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Det her høres jo helt supert ut..

 

jeg er interessert i å lære generelt om sveising B)

 

tenker da på et generelt "grunnkurs" for helt ferskinger.

Hvis noen skulle finne på noe slikt, er nok jeg og Lars med...

 

Rett på alu-sveis er kanskje ikke helt tingen, eller?

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på alu-sveis er kanskje ikke helt tingen, eller?

Jo det tror jeg er bra Morten.

Prinsippene er de samme og klarer du aluminium blir du konge på stål :)

Så god at du kunne sveiset hengekøya med serie III karosseri oppå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett sterkt ønske om å være med!

..har jo snart tegnet ferdig takgrinda mi + bestilt inn det jeg trenger av alu :D

 

Hvorfan tenker du å legge det opp?

Type helg?

 

Er ellers VELDIG glad hvis jeg kan ha LITT å si ang når det blir slik at jeg kan passe det inn i forhodl til at jeg jo jobber turnus med 14 dgr jobb og 14 dager hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo ut til å bli den suksessen jeg håpet på det skulle bli da jeg leste innledende post, nemlig at suksessen er av en slik karakter at du blir tvunget til å legge ut på en sveise-turne over hele dette lange landet :wub: ..... Og vi venter i spenning på at Toten-toget med mig/tig utstyret ankommer nordnorge :lol::rolleyes:

 

 

Endret av Nebukadnesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fremragende idé å lage en helg av det....

 

Flett inn litt grilling på lørdagskvelden, så blir det helt knall.

 

Jeg vil gjerne delta, men det er langt å kjøre for et par timer på kveldstid......

 

to store økter lørdag og søndag med taktelt i mellom, høres fantastisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow. helt klart en interesse!

 

Problemet er at jeg ikke er på Toten i helgene der utstyret står og bare teori blir gørr kjedelig!. En annen ide hadde jo vært å få låne en yrkesskole innen en drøy time fra oslo? (som har flere AC/DC TIG apparater med Argon) Jeg er litt usikker på om det i det hele tatt finnes en slik yrkesskole lenger som har slikt utstyr.

 

Dette tenker jeg meg kan være et utgangspunkt? Mulig en fordel å dele dette i 2 deler.

 

1. En del som en generell sveiseteori, og bruke noen timer på å sveise med Tig og Mig alu samt jobbe endel med å klargjøre for sveising (som kanskje er det viktigste). Da bør det holde med 2-4 kvelder. (a 3-4 timers økter) Teoristoffet kan jo på forhånd deles ut slik at det er gjennomlest for å spare tid.

 

2. Del 2 kan være oppfølger den man kollektivt kapper, sliper og klargjør en prototype som kan dupliseres i flere like eksemplarer. (f.eks en takgrind eller noe som ikke er for avansert) da kan man innenfor noen kvelder lage ferdig en takgrind eller noe annet flere har glede av, samt at alle som er med får sveisetrening og brukt kunnskapene sine fra del 1. (nok en 3-4 kvelder??) Krever dog at man enes om noe som kan dupliseres i flere eksemplarer! Skal alle lage hver sin prototype tror jeg tiden fort bli brukt opp uten å bli ferdige..

 

Normalt er jo sånne sveisekurs på kanskje 10-15 kvelder av 3-4 timer så det er viktig å effektivisere om en skal lage noe nyttig, ellers blir det bare sveisetrening som fort kan være litt kjedelig... Halve morroa er jo lage noe man kan være litt stolt av og vise frem til kona og bikkja!

 

jonny

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yrkesskole innen en drøy time fra oslo? (som har flere AC/DC TIG apparater med Argon) Jeg er litt usikker på om det i det hele tatt finnes en slik yrkesskole lenger som har slikt utstyr.

Snakket med noen barn av meg, som mener at yrkesskolen i Vestby har. Er det noen som har bedre kontakter dit enn jeg?

 

Edit: Jeg har ingen kone å vise frem ting til, men bikkja vil sikkert være entusiastisk, og ikke minst jeg selv.

:P;)

Endret av Biashund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den poden som gikk der (edit: på Sogn) mente at de ikke hadde :)

Endret av Biashund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...