Gå til innhold

lastsikring


truls

Anbefalte innlegg

Pressen og "mann i gata" er nok kansje av en annen oppfattning ut fra ren synsing. Jeg stiller også spørsmålstegn ved Politiets kompetanse på dette området her.

 

Korrekt - jeg representerer noe i gata: har ikke peiling. For meg så dette dumt ut, men jeg leser det du skriver med interesse: lærer noe i dag også.

Det er viktig å stille spørsmål ved politiets kompetanse, det er med dem som med journalister: de kan ikke alt, men de kan ofte litt om mye. Hvor velfundert det lille om hvert enkelt tema er, kan man stille spørsmål ved.

Takk for innspill til et annet syn!

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 525
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er vel mere enn en ingeniør som rister på hode når han leser disse sakene. Flere av lastsikringssakene som har vært opp i media har virket ok fra en ingeniørs synspunkt, men som Odd sier det ser feil ut.

 

Da er det som Joker sier mye værre med mange privatpersoner med henger.

 

Jeg fikk levert en pall med granitt kantstein på personbilhenger. Den var ikke surret på noe vis fordi den sto inne i en henger med høye karmer og kapell. De mente at den var så tung at den ville ikke flytte på seg uansett. Jeg skulle ikke likt å se hvor de granittsteinene hadde havnet ved f.eks en kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lastebil som her blir brukt til å frakte, kan laste mellom 12 og 13 tonn.

Den som står oppå veier ikke mer enn det. Derimot er det nok litt feil fordelt, det blir litt for tungt bak.

 

Det som er mest betenkelig her er det store overhenget ved en påkjørsel bakfra.

Hadde bilen som fraktet hatt tre aksler bak, eller evt lenger hjulavstand, merking bak,

og en følgebil med varsellamper hadde dette sannsynligvis vært helt lovlig.

 

Og den bilen som står oppå må selvfølgelig være sikret med nok stropper. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den bilen som står oppå må selvfølgelig være sikret med nok stropper.

 

Ja, nå skal vi se nå:

 

Lastsikringstest spørsmål:

 

Er det noen som VET hva nok sikring er på en last ? :)

 

J30S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lovlig med mere enn 1m utstikk bakover uten disp. (bakom underkjøringshindret). Totallengde på lastebilen blir nok for lang og.

Vekt er nok ikke noe problem i denne sammenhengen. Dog ser det ut som det er brukt litt lite sikringsmatriell, ville ikke brukt fiberstropper til å holde en lastebil, vi som kjører mye rart bruker kjetting. (men det er lov)

Denne bilen kunne enkelt vært transportert lovlig ved å laste den på en semitralle, og da kunne kjørt uten noe som helst merking. Og ingenting ville stått i avisen....

 

 

Edit: Lastsikring: 1x lastens vekt forover, 0,5x bakover og til sidene.

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lastebil som her blir brukt til å frakte, kan laste mellom 12 og 13 tonn.

Den som står oppå veier ikke mer enn det. Derimot er det nok litt feil fordelt, det blir litt for tungt bak.

 

Det som er mest betenkelig her er det store overhenget ved en påkjørsel bakfra.

Hadde bilen som fraktet hatt tre aksler bak, eller evt lenger hjulavstand, merking bak,

og en følgebil med varsellamper hadde dette sannsynligvis vært helt lovlig.

 

Husk at en lastebil uten last på har nesten all egenvekten i nesa. Selv om planet er langt og stikker langt ut bak så er fremdeles tyngdepungtet langt fremme på bilen. Bildet gir ikke godt nok inntrykk av lengdeforholdet til å trekke noen endelig konklusjon, men for meg ser det ut som den er lastet med tyngdepungtet omtrent midt over boggien på transportbilen.

 

Teori og praksis er gjerne to forskjellige ting.

I teorien skulle det vært søkt om disp, merket bedre, kjørt med følgebil eller aller helt vært brukt en semihenger. Da hadde alt "sett mere riktig ut".

I virkeligheten var det vel den lastebilen gubben hadde for hånden. De andre alternativene krever mere jobb, og større utgifter. Så "man tager hvad man haver" og gjør det beste ut av det. Det skjer hver dag, overalt, og det går som oftest helt greit uten ulykker og problemer så lenge man er forsiktig og tar de hensyn som trengs.

 

Som gubben selv sier: Han tok sjansen på å kjøre hele bilen i et stykke, fremfor å skjære den opp der den stod av hensyn til skogbrannfaren.

I etterpåklokskapens navn så angrer han nok på at han ikke brant ned hele skogen i stede :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett det mange ganger en liten lett personbil med tilhenger lastet med matrialer som er for lange til å holde tilhegneren i balanse.

Denne ble baktung og en ulykke venter på å skje, og så skjer det plutselig. Det gikk rimelig bra denne gangen, men det blir nok et dyrt lass....

 

Tilhengeren vant!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gikk det galt igjen

 

Ikke direkte lastsikring, men overlastet henger, ser det ut for

 

Tre personer er sendt til Ringerike sykehus med moderate skader

...

Ifølge politiet kom den ene bilen, en utrangert Volvo militærjeep, over i motsatt kjørefelt og kolliderte med en møtende Audi A6.

- Militærjeepen trakk en tilhenger med en stor båt. På vei ned en bratt bakke sakset bilen og tilhengeren seg,

...

Vegvesenet er kontaktet ettersom det var misforhold mellom vekten på bilen og tilhengeren.

 

Edit: Så får jo avisen det til å høres ekstra ille ut med å skrive en utrangert Volvo militærjeep ... er vel nok av oss som hadde fått slengt det samme etter oss om vi hadde vært innblandet i noe...

 

M.

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer og bilder

 

http://www.ringblad.no/nyheter/article4383252.ece

http://www.ringblad.no/nyheter/article4383443.ece

 

Så gikk det galt igjen

 

Ikke direkte lastsikring, men overlastet henger, ser det ut for

 

 

 

Edit: Så får jo avisen det til å høres ekstra ille ut med å skrive en utrangert Volvo militærjeep ... er vel nok av oss som hadde fått slengt det samme etter oss om vi hadde vært innblandet i noe...

 

M.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegvesenet er kontaktet ettersom det var misforhold mellom vekten på bilen og tilhengeren.
Hvilket belegg har avisen for å påstå dette?

Jeg synes da ikke at hverken båt eller henger ser voldsomt stor ut. Den største enkeltakslede båthengeren til Brenderup har forøvrig en totalvekt på 1800kg.

 

mvh

HC

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article674343.ece

 

Denne er vel litt på kanten også? Eller hva HC? Eller ser det bare slik ut?

 

E:)

 

Edit: Ja ble vel ikke noe av link, så klipp og lim...

Endret av Willhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Stilig!

-eller kanskje ikke.... Det ser jo litt topptungt ut må jeg si. :ninja:

Men, Det er fullt mulig at lasta er innenfor hva tilhengeren er godkjent for, og kanskje trekkvogna her lov til å trekke det også. Men, med massen så høyt på tilhengeren tror jeg ikke at jeg hadde turt å sette langs veien med den ekvipasjen der...

 

mvh

HC

 

edit: litt tilbake til den derre affæren med Volvo felt'en. Er edet noen her inne som vet hvor tung tilhenger Volvoen er godkjent for å trekke?

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peil på tillatt hengervekt på Volvo felten, men det er jo en kjent sak at de har en tendens til å løfte på bakhjulene ved brems i bratt nedoverbakke -->> Med andre ord - jeg mistenker at egenvekt på bakaksel er rimelig lav. Da skal det ikke mye til at en båt på 12-1500 kilo rimelig lett klarer å skubbe såpass mye på at saksing oppstår.

Last over bakhjulene ville vært bra !

Som sagt, ikke sikker at hengeren er for tung, men det vet vi vel ikke så mye om ennå.

 

 

Vi hadde et tilfelle her vest på Sotra, der en Hyundai H100 med et godt lass med terassebord på hengeren sakset. Med en H100 kassebil med egenvekt bak på 3-4-500 kilo skal motstå kreftene fra 1500-2.000 kilo henger.... tja....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten kommentar til last sikkring, media, politi osv.

 

Det har jo selvfølgelig et stort potensiale om en laste bil med mye gods sikkrer lasten dårlig. Riktig å ha kontroll på dette. Men jeg synes det er alt for dårlig fokus på dette når det gjelder person/varebil med og uten tillhenger. Bare denne tråden viser jo at her "kan man sikkre en rekke julebord til politiet". (bøter). Men det er jo selvfølgelig ikke det væerste. Det er ju de som blir innblandet i ulykker uten skyld.

 

Media er ingen "faginnstans" når det gjelder dette, heller. Har mange eksempler på hvor lite de kan. Her synses på et ikke kvalifisert nivå. Som tidligere nevnt i tråden, Politiet kan litt om mye, men de opptrer som de kan mye. Lurer på hva kunskapsmangelen om lover og regler hos patruljene koster samfunnet i form av tap av inntekt for de som "skal taes" og kostnader ved unødvendige rettsaker.

 

Blir mektig provosert av disse såkalte "rutinemessige" førerkort beslagene. Spesielt fra yrkessjåfører. Hvilke andre yrkesgrupper får yrkesforbud om de gjør en feil/dårlig vurdering, og den i tilleg ikke får noen konsekvenser for noen.

 

F. eks en politimann som beslaglegger et førerkort på stedet, også viser påfølgende rettsak at det ikke var grunnlag for det: Skal han utestenges fra polityrket i 1 til 2 år? Og da i tillegg ta en del av politihøyskolen om igjen for å begynne på nytt igjen?

 

Eller en journalist/redaktør? Det er ikke så mange år siden ski landslaget ble hengt ut som dopere i et dokumentar program på TV 2. Yrkesforbud for journalisten/redaktøren? Nei. En undskyldning på tv var alt.

 

Oppsummering: Jeg mener straffen må stå i forhold til forbytelsen, og bør i hvertfall grunne på RIKTIGE juridiske vurderinger. Og ikke på synsing. Og LIKHET FOR LOVEN!

 

Mere var det ikke altså :rolleyes:

 

Mvh

Jan - Otto

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så var det også dette med å balansere lasten riktig:

_G-Tittel-fidjekil_1092662x.jpg

 

(Aftenposten)

 

"Ifølge Landås hadde bilføreren satt på håndbrekket og automatgiret i «parkering», men dette førte bare til at bakhjulene ble låst. Det hjalp lite når båten førte til at bakparten på bilen ble heist opp." ....

 

Edit: etter å ha tenkt meg om en halv gang, når man trekker opp en (tung) båt opp på en henger er det jo ikke til å unngå at draget på hengeren går opp - greit med for- eller (innkoblet) firehjulstrekk da.

 

M.

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...