Gå til innhold

Range Rover L322 (MKIII)


jope

Anbefalte innlegg

ja, så var "Drømmen" og jeg på EU kontroll idag. Det passerte jo som en drøm med bare 0'ere :)

 

Fikk en muntlig kommentar at burde følge med litt på den ene øvre foringen på spindel bak.. Så istedet for å følge med på den så bestilles det heller opp nye foringer også skifter vi de.

 

Fortsatt lever bilen opp til navnet sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da har drømmen fått litt TLC, og service er foretatt:

- skiftet alle filtere: luftfilter, pollenfilter, oljefilter og diesel filter

- skiftet olje på motor

- skiftet veivhusventilasjonsfilter da det er ca. 30 000km siden sist jeg byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

litt sen oppdatering:)

 

rett før hjul når det var -25 så kom jeg nok litt fort over en fartsdump og luften fra det ene hjulet ble borte.. merket dessverre ikke dette før det var litt for sent så dessverre så gikk det dekket til de evige jaktmarkeder.

 

Dekkene som satt på var 5-6 år så jeg kjøpte like gjerne 4 nye nokian hakka 5 m/pigg. (betalte 10 000 ferdig omlagt og balansert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

har ikke oversikten akkurat i hodet. Men vet at fra mars 2012 og til dd. så har jeg brukt totalt hele: 1650kr. det inkluderer da fult service kit og olje byttet april 2012 og eu kontroll mars/april 2012.

 

Nå har bilen gått ca. 175 000 og skal nå bytte alt av foringer i forstilling og bakstilling. totalt deler med bolter og muttere ca. 5000kr.inkl. frakt og mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Så var det "Drømmen" sin tur til å få litt service og stell, etter at Gulars har fått en del pleie siste måneden.

 

Bilen har nå gått 177 000 og hadde øvre foringer på nav bak som var dårlige og litt slitte bremseskiver bak.

 

Bestemte meg derfor for å oppgradere alt i understellet.

 

Så følgende har blitt gjort:

- nye foringer øvre og nedre bærebruer bak

- nye hjullager bak

- nye lenkearmer bak

- nye kontroll armer bak

- nye bremseskiver bak

- nye bremseklosser bak

- ny slitasjevarsler for bremsebelegg bak

 

- nye lenkearmer foran

- nye opphengskuler foran

- nye foringer til armen som opphengskulen går til

- nye indre og ytre endeledd

- nye bærearmer foran

- nye bremseskiver foran

- nye bremseklosser foran

 

- bytte av olje

- bytte av oljefilter, pollenfilter, luftfilter

 

Gjenstår å bytte filter og olje på automatkassen.

 

Byttet ikke luftdempere da det ikke er noen lekkasje og de fungerer helt utmerket.

 

Og for de som har tenkt å gå på en slik jobb så anbefaler jeg å sette av en del tid og tålmodighet.. Ting sitter og noe krever mye moment både for å løsne og for å feste igjen. muttere på nav skal f..eks ha 420nm..

 

Totalt pris for alt av deler inkl. alt av nye bolter og muttere ca. 10 000kr inkl. mva og frakt.

 

Tør ikke tenke på hva en slik jobb på merkeverksted ligger på inkl. deler, men det er nok en god bruktbil :)

 

Da gjenstår 4 hjulskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen av foringene får du ikke ut med presse på grunn av at rommet mellom armene er for små og at foringene må presses innenfra og ut, dette gjelder de øvre bærebrune.

 

ellers ga de fleste seg på rundt 10t.. de to foringene foran måtte opp på nesten 15t for at slapp

Endret av jope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Har de 3 siste vintrene tenkt å bytte batteri, men det har jo fungert det som har sittet der. Har vært flink til å vedlikeholdslade. Og ved at jeg har hatt bilen så lenge så begynner jeg også å skjønne når batteriet må lades.. Det skal sies at batteriet fungerer fint fortsat, eneste er at jeg merket her når det var -20 så var det ikke mer futt i det enn det som det måtte være..

 

Så nå har jeg endelig fått somlet meg til å bytte.. Og det faktisk før det gamle har tatt kvelden. Satte inn et varta 100ah 850cc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...