Gå til innhold

sagkjedeolje


jermundpr

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tror ikke sagkjedeolje vil spise jernet, men vil den være effektiv lenge nok? Er ikke sagkjedeolje laget nettopp for å brytes ned raskt, av miljøhensyn? Jeg har brukt motorolje, og synes det ser ut til å holde bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagkjedeoljen er jo seig og vil i mindre grad enn andre oljar renne bort. Det er muligens forsøket verd, men eg ville prøvd å "plombere" for å hindre påverknad få elementa rundt. Som nemnt blir slik olje raskt redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg pusset over på løs rust og behandlert med owatrol noen strøk, og så tynnstoff. den tjukke guffa mange har på etterpå vil jeg ikke da man mister all kontroll på noe som evnt. kommer.............

 

edit; sakene fra BT er helt ok.

Endret av ragnarsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg pusset over på løs rust og behandlert med owatrol noen strøk, og så tynnstoff. den tjukke guffa mange har på etterpå vil jeg ikke da man mister all kontroll på noe som evnt. kommer.............

Tynnstoff ? Hva brukte du ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt kaldpresset linolje på mine landrovere i over 10 år og synes det er det enda som funker dersom man ikke bruker profesjonelt påført tectyl.

 

Owatrol flasser vekk og motorolje tåler ikke søl og sprut under bilen.

Dette må dog sprøytes minimum en gang per år men er billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linolje (av god kaldpresset kvalitet) og owatrol (og tilsvarende produkt, rustolje, fra Brynsløkken) er begge s.k. lufttørrende (e.g. polymeriserende) og har svært likeartede egenskaper.

 

Min erfaring er den motsatte av Pertdfem, nemlig at owatrolen har noe bedre vedheft. Denne "moderne" oljen (bare 100 år gammel oppskrift :) ) er etter min erfaring også lettere å få til å kombinere med "moderne" overflatebehandlingsprodukter, som Arcanol, Benga, Fenomix, Shipolin og annen god oljebasert maling og lakk.

 

Dermed intet ondt ord sagt om linolje som hulromsbeskyttelse, snarere tvert imot.

 

Sagkjedeolje, motorolje mm vil også gi beskyttelse, men av mindre varig art; dvs må fornyes oftere.

 

Forarbeidet i form av grundig rengjøring/spyling inne i hulrommene er naturligvis særs viktig.

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende arbeid du har gjort med Jaffa, den er blitt råstilig. Kjekt å se at den har det bra :) Har du gjort noe innvendig i den også ?

 

Spyle ramme innvendig, er det bare å stikke hageslangen inn et hull og la det stå til ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å sprøyte i alle hull som finnes og la det stå til det kommer rent vann ut. Stak opp alle hull under på ramma slik at den får tømt seg. Tørking bør du brukes litt tid på. Litt kjøring på tørre veier og en byggtørker under bilen korter selvfølgelig tiden en del.

Påføringen bør skj gjennom mange forskjellige hull og fortrinnsvis med slange og godt trykk.

 

Jeg er ikke like "tung i hue" etter å ha blåst linolje som pertroleum olje men det kan ju være plaseboeffekt.

 

Linoljen er i hvert fall svært kostnedsefffektiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det saker og ting ja! :D Syns selv at dette er ett interessant tema. :) Jeg kjenner en kar som har sett mye rart av understellsbehandlignger. Han sa at jeg kunne varme opp sagkjedeolje så den blir tyntflytende. Da blir den akuratt som owatrol. bare at sagkjedeolja tørker ikke. :) Det får ikke blitt værre tror jeg.. :P Jeg bruke avløpsåpner inni ramma. Da kom det ut mye møkk da!! :lol:

Vet ikke helt om jeg gidder å dra helt til BT. Har mange 10-litere med sagkjedeolje stående. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyle ramme innvendig, er det bare å stikke hageslangen inn et hull og la det stå til ?

mengde er viktig her. hvis du har en kompis på brannstasjonen så... B) . hvis ikke er det tykkest mulig slange som teller. hvis du ikke får noe sprut ut av hulla så har du i værste fall bare fukta ramma innvendig :( . har du i tillegg ett lakkeringsverksted i nærheten som vil selge deg deg en time i lakkboksen med full tørk så er det garantert ikke noe fukt igjen der :) . (himmla praktisk med lakkboks for å tørke bilen etter noen uker med blaute unger inn&ut av bilen også :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å sprøyte i alle hull som finnes Hmmm ble litt betenk nå....... :D :D

 

 

Jeg er ikke like "tung i hue" etter å ha blåst linolje som pertroleum olje men det kan ju være plaseboeffekt.

Vel siden linolje er kadpresset fra linfrø, som også brukes i brød og matlagning er det kanskje ikke så rart. :)

Petroleums (mineral oljer) gir tung i hodet og vel også løs mage. :o

 

I gamle dager kjøpte vi rå linolje i fargehandelen i 10 litersspann, blandet den med tretjære og beisa tømmervegger.

Er det å få kjøpt i dag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I gamle dager kjøpte vi rå linolje i fargehandelen i 10 litersspann, blandet den med tretjære og beisa tømmervegger.

Er det å få kjøpt i dag også?

 

Ja rå linolje meine eg at du fremdeles får tak i

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...