Gå til innhold

Discovery 3, Bruker erfrainger


Freeskiing

Anbefalte innlegg

Er tilbake i LR modus etter å ha solgt disco2'n i fjor. Nå vurderer jeg Disco 3 som arbeidsbil. Jeg kommer til å kjøre ca 40.000km i året og avhengig av at den går rimelig problemfritt.

Burde jeg styre unna 2005 modellene med deres barnesykdommer som softwarefeil og belger eller er dette rettet på "alle" modeller ved service besøk?

 

Andre ting som man burde være obs på ved kjøp av brukt Disco 3? Er det Regreim eller kjede på disse motorene? TDV6

 

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring ennå, men jeg er superfornøyd med min 07-modell til nå. Jeg vil tro at alt av SW-feil er rettet opp på service/garanti, så det skal ikke ha noe å si. Jeg ville nok, hvis jeg var deg, kjøpt en bil som det ennå er litt garanti igjen på. På den måten kan du få fikset opp i alt det forrige eier ikke la merke til, men som du syntes er galt.

 

Det som er gjengangere på D3 er vel foringer og EGR-ventiler som henger. På min røyk et hjullager noen uker etter jeg kjøpte den, men det gikk på garantien uten noe trøbbel. Hvis du ser på en som har gått langt (eller uansett igrunnen) så sjekk interiøret. Jeg har sett både lær- og stoffseter med hull. Interiøret i dørene er heller ikke det mest solide når det kommer til å tåle skarpe kanter, så sjekk dørene bak for skader. Det kan jo være ting har ligget og slengt baki og lagd hull både her og der.

 

Du finner mye nyttig info på http://www.disco3.co.uk/forum/

 

Edit: Det er reim og ikke kjede.

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ende-leddene er en svakhet på disse bilene, mine var utslitt på ca. 45.000 km. Disse er noe underdimensjonert ift bilens vekt. Måtte bytte både ytre og indre. :(

 

Men selvfølgelig var jo garantien god å ha :)

 

Har selv en bil med beige skinnseter, ikke særlig smart hvis man har barn eller bruker olabukser :D Her sverter det veldig fort over på skinnet.

 

Men du verden for en herlig bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet skryt før, men jeg har akkurat kommet tilbake etter 380 km i ettermiddag. I snøføyke, motorvei, dårlige veier og glatte småveier. For en bil!

 

Veide den ved Ørje retning hjem, 3,17 tonn. Merker ikke vekta, drar fortsatt forbi i 3. som bare pokker fra 70-110 km/t. Stø som fjell på nedsnødd motorvei hjemover nå. Masse lys, varme og komfort. Pluss motor og plass. Mener seriøst at dette er en av de aller beste allround bilene som noen gang er produsert, og ha den trimmet, senket og breddet skader heller ikke.

 

Feil? Et endeledd er skiftet, luftfilter er skiftet og nå to bremselyspærer. Dette er en av de aller første -05 modellene som ble produsert, sw er oppdatert minst 15 ganger siden da. Jeg har kjørt ca 20.000 nå, den har gått 63.000. Har ikke merket noe feil på belgene.

 

Håndbrekket hang seg opp etter to uker på Gardermoen i kulda. Eneste egentlige feil på bilen.

 

Har du råd, løp og kjøp, og såvidt jeg forstår behøver du ikke sette av store beløpet til service og rep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare ha min i ett år (kjøpt ny som vare på firma), har den enda etter snart 3 år. Klarer ikke å skille meg av med den.

 

"Feil" på min; dørlåser bagasjeromsdør, byttet nedre etter ett år, skal bytte øvre nå pga problemer med drenering. Byttet EGR ene side. Irritasjon: Vindusviskere som bråker når de går over ruta med minde de er helt nye eller det plaskregner. Har hatt mere nybilproblemer med begge bilene fra medelsvensson over grensen.

 

Løp og kjøp!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldiger! Det virker som dere er meget fornøyde med bilen. Selv om dere alle vel er rimelig entusiaster regner jeg med dere ville skreket ut om det virkelig var mye galt... Jeg har jo som sagt eiet en Disco 2 tidligere, en 2003 som jeg kjørte opp til 50.000km med. Ingenting galt skjedde med den, men for å si det pent, den er ikke spes god å kjøre. Synd at det ikke er noe skikkelig antispinn på den slik at man kan holde litt fart i svinger på glatt føre. Her håper jeg Disco 3 er en helt annen historie! Både hva gjelder komfort og kjøreegenskaper.

 

Jeg tunet min Disco 2 og det gjør jeg nok med en slik disco 3 også, LR Parts i danmark får enkelt 248hk ut av den!

 

Ja det er dyre biler, men dette skal fungere som mitt kontor ca 45.000km i året og brorparten av dette i vinterhalvåret.

 

Da skal jeg hvertfall sjekke endeledd, må bilen på bukk osv for å få sjekket dette? Det er vel noe NAF evt finner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ikke er noe skikkelig antispinn på den slik at man kan holde litt fart i svinger på glatt føre.

 

Ehh, det har vel ikke så mye med antispinn å gjøre? Det er vel andre ting enn antispinn som avgjør hvor stor fart du kan ha igjennom en sving. Med mindre du legger opp til kontrollert 4-hjulssladd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, det har vel ikke så mye med antispinn å gjøre? Det er vel andre ting enn antispinn som avgjør hvor stor fart du kan ha igjennom en sving. Med mindre du legger opp til kontrollert 4-hjulssladd.

 

For eksempel vekt. 2800Kg kommer ikke til å klare svinger som en lett sportsbil.

Hva forventer du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist en kan skru litt selv så er en Disco 3 en utrolig billig bil å ha!

 

Et hjullager (nav) koster 1300 kr forran!

Indre endeledd koster 250 kr stk.

Dørpanel på bakdørene koster 470kr stk og det er ikke tull en gang!

 

Vist ener fornøyd med kvaliteten på en Disco 2 så blir man UTRLOIG fornød med kvaliteten på en Disco 3.

 

Og forbruket er inponerende lavt. Ålesund-Oslo 2 personer i bilen og litt bagasje 0,62 på mila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at det går ann å holde normale hastigheter gjennom svinger, Disco 2 er jo livsfarlig der, den går rett frem uten noe elektronikk som slår inn å stopper...slik nyere biler har. DSC, ASP osv osv..

 

Ja det går ann å få fete 4hjuls sladder med disco2, men når kjøremaskin på glatte veier er den hvertfall ikke, kommer jo frem, men stoppe er en helt annen historie synes nå jeg hvertfall. Kjørter mye VW Transporter 4-motion på vinteren og holder mye høyere (normal) hastighet og føler meg 10 000 ganger sikrer i den enn jeg gjorde i disco2'n i glatte svinger.. understyrer som en gammel forhjulstrekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri kjørt Disco 2, men Disco 3 har elektronikken du etterspør. Men den er stilt opp ganske konservativt, dvs du får skli ganske mye før den trår til og bremser ett og ett hjul. På MB er elektronikken mye mer offensiv, tar tak med en gang, og bremser mer og hardere. Litt mer Tante Sofie.

 

Jeg kjører av og til alt for fort med bilen min, også gjennom svinger. Er hele tiden overrasket over hvor bra luftfjæringen jobber i stort fart i svinger. Veldig god balanse i bilen. Du får prøvekjøre.

 

Er den for slapp i svinger så kan du trimme den, sette på spacere, og du kan senke den. Da blir den en slags tung luksuriøs offroad ræcerbil. Mao drømmebilen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at det går ann å holde normale hastigheter gjennom svinger, Disco 2 er jo livsfarlig der, den går rett frem uten noe elektronikk som slår inn å stopper...slik nyere biler har. DSC, ASP osv osv..

 

Ja det går ann å få fete 4hjuls sladder med disco2, men når kjøremaskin på glatte veier er den hvertfall ikke, kommer jo frem, men stoppe er en helt annen historie synes nå jeg hvertfall. Kjørter mye VW Transporter 4-motion på vinteren og holder mye høyere (normal) hastighet og føler meg 10 000 ganger sikrer i den enn jeg gjorde i disco2'n i glatte svinger.. understyrer som en gammel forhjulstrekker!

 

Nå blir jeg veldig skeptisk til (hvordan du vurderer) ditt erfaringsgrunnlag her! D2 var klasseledende i sin tid, ikke minst pga ACE-systemet, og en påstand om at bilen er "livsfarlig i svinger" og "går rett fram" og "understyrer som en gammel..." må være en sannhet med store mortifikasjoner. Godt vedlikeholdte og riktig skodde D2 skal ikke kunne karakteriseres slik med noenlunde interrater reliabilitet, særlig ikke viss D2 vurderes nese mot nese med lignende biler (og ikke menneskebiler). <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ute eller inne?
Det indre dørpanelet, det følgermed dårhåndtak og speeker høytaler på panelet!

 

 

0,62 på mila, hvordan er det mulig??!! Målt ved tankpåfylling og avlesing ltr og avlest km. eller viste bilens forbruksmåler dette tallet?
Det viste i instrumentpanelet og stemmte utrolig bra ut i fra hvor mye vi fikk ned på tanken! Det var langkjøring men med en del harde forbikjøringer!

 

Har også kjørt Ålesund-Rena med bilhenger og Serie 3 på planet, ca 2700 kg på hangeren! Det var med en RRS Tdv6 og den gikk på 0,92 på mila!

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det indre dørpanelet, det følgermed dårhåndtak og speeker høytaler på panelet!

 

 

Det viste i instrumentpanelet og stemmte utrolig bra ut i fra hvor mye vi fikk ned på tanken! Det var langkjøring men med en del harde forbikjøringer!

 

Har også kjørt Ålesund-Rena med bilhenger og Serie 3 på planet, ca 2700 kg på hangeren! Det var med en RRS Tdv6 og den gikk på 0,92 på mila!

 

Fyttikatta så billig! Det er nesten så jeg må bytte fordi det er et lite merke på den ene håndtaket :)

 

Jeg har kjørt Larvik - Haukeli - Hovden - Haukeli - Bergen på ca 0.89. Var godt fornøyd med det, men det var forsiktig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det indre dørpanelet, det følgermed dårhåndtak og speeker høytaler på panelet!

 

 

Det viste i instrumentpanelet og stemmte utrolig bra ut i fra hvor mye vi fikk ned på tanken! Det var langkjøring men med en del harde forbikjøringer!

 

Har også kjørt Ålesund-Rena med bilhenger og Serie 3 på planet, ca 2700 kg på hangeren! Det var med en RRS Tdv6 og den gikk på 0,92 på mila!

 

Et forbuk på 0,62 er ikke mulig med D3, uansett hvor fint den kjøres.

 

Faktisk forbruk på biler med kjørecomputer ligger som regel 10-30 % over det som vises i displayet avhengig av årstid (vinterkjøring inkluderer tilleggsvarmer på diesel) og kjøremønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det indre dørpanelet, det følgermed dårhåndtak og speeker høytaler på panelet!

 

 

Det viste i instrumentpanelet og stemmte utrolig bra ut i fra hvor mye vi fikk ned på tanken! Det var langkjøring men med en del harde forbikjøringer!

 

Har også kjørt Ålesund-Rena med bilhenger og Serie 3 på planet, ca 2700 kg på hangeren! Det var med en RRS Tdv6 og den gikk på 0,92 på mila!

 

Kan umulig være norske mil eller norske litre dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.62 l/mil stiller jeg meg sterkt tvilende til!

 

Har vært nede på 0.86 l/mil på min D3 (strekninga Trondheim - Narvik). Målt forbruk stemte overraskende bra med kjørecomputeren.

 

På blanda kjøring går det med i overkant av literen.

 

Ellers har jeg bare gode erfaringer med bilen og for så vidt også ryddighet fra forhandler ift service/garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.62 l/mil stiller jeg meg sterkt tvilende til!

 

Har vært nede på 0.86 l/mil på min D3 (strekninga Trondheim - Narvik). Målt forbruk stemte overraskende bra med kjørecomputeren.

 

På blanda kjøring går det med i overkant av literen.

 

Ellers har jeg bare gode erfaringer med bilen og for så vidt også ryddighet fra forhandler ift service/garanti.

Jeg skjønner at dere tviler, det gjor jeg også når jeg satt å kjørte så vi kontrollmålte ved neste fylling og ut i fra hva vi fyllte på kontra hvor langt vi kjørte så stemte måleren i bilen 99,8% rett.

 

Jeg begriper ikke hvor tallene 10-30 prosent feilmargin!

 

(kjører en Mini Cooper S til daglig og kjørekompjuteren der viser også steike nøyaktig, viser den 30% feil så tilsvarer det 1,3 på mila kontra 1,0 på mila og det marken man VELDIG FORT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...