Gå til innhold

Hjelp & råd for kjøp av kompakt 4wd.


btpe

Anbefalte innlegg

Men når vi først er inne på grumsete merker; -jeg syns det er ille å slite på Land Roveren til daglig. Vurderer å skaffe meg en bil til. Den må være BILLIG. Skal jeg kjøpe Samara eller Hundai?

 

Kjøp deg en Hyundai Accent fra 96-98.

Vi har en sånn en som har gått 215K, og som bare går uansett dårlig vedlikehold og ekstrem kulde.

 

Verdt utrolig mye mer i bruk enn det du må gi for den.

 

Finner du en 5-dørs GLS så har du faktisk "noe" bakseteplass og utstyr også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket engang med en NAF/Vikingsjåfør om hva han hadde opplevd gjennom titalls år på veien.

 

Han hadde opplevd mye for å si det slikt, og en ting kunne han si.

Han kom aldri frivillig til å kjøre Hundai. Han mente de bare var litt kraftigere en papir når det gjaldt.

Så om det gjelder 4wder skal jeg være usagt, men ingen god skuldsmål fra den kanten nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får finne en pent brukt Daihatsu Charade, var ikke de levert med 3sylindra diesel og 4x4 i ett årstall eller to?

Så sitter alle sinnsykt dårlig, men bilen går på 0,5ltr/mil som ikke er fantastisk etter dagens målestokk. Kræsjer du er du garantert død eller nesten, da bilen er noe svak i konstruksjonen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Hyundai Accent fra 96-98.

..................

Næmmen Runar da! Du kødder nå? :o

 

I alle fall svarte jeg ved svar på samme spørsmål litt lenger opp her:

 

JA! :lol:

 

Jeg bare tulla med topicen, og er forferdelig skremt over hvor fort Land Rover -mennesker anbefaler andre merker! ;)

 

Bare sånn i all venskapelighet, -håper ingen tok seg nær av det. Jeg kjører Land Rover hver dag, og har tenkt å fortsette med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Satt og leste denne tråden; Rune, nå trudde je du hadde detti på isen å slått deg!!!

 

Alle biler har problemer, og vi er ærlige inne her, KJøp Freelander med diesel, kos deg. Alle andre skifter også deler og ruster, noen innefra og ut :o Er ikke i tvil om hva som er alt. 1 hvis behovet er der for en 4wd i daglig drift...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi her om økonomi, magi eller behov for en bil til?

 

Dersom dette gjelder økonomi - altså ved reelle regnestykker - er det vel neppe noe som slår å bruke den RR du allerede har ?

For hva det vil koste å kjøpe/finansiere, forsikre, vedlikeholde og kjøre en """fornuftig""" japansk bil med 4x4, kan du kjøpe evig nok bensin til RR, pluss vedlikeholde så du overkompenserer Ring 3-slitasjen i 15 år.

 

Men det er klart: Dersom enkelte familiemedlemmer har bestemt seg for at den bruker for mye bensin, for det bare er sånn!!, så er jo det løpet kjørt, så å si :D

 

Likevel er livet for kort til å kjøre kjedelige biler.

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo en tråd med mye rart :D

 

Jeg prøvde meg med å ha to LR, en til daglig bruk og en til turbruk. Det gikk heller dårlig, og jeg valgte derfor å kjøpe en "kjedelig" menneskebil til daglig bruk i saltsørpa, og trives forsåvidt med dette. Toyotaen har startet og gått feilfri så langt, god på vinterføre, og meget komfårtabel på langturer. Men jeg tror ikke verken hjernen eller kroppen min er laget for det enkle og gode, dette siden jeg fortsatt daglig sikler på Finn etter en LR jeg kan bytte Toyotaen i...(PS - ikke si dette til kona :) ) Men skal prøve å avhjelpe LR savnet med å få fart på varmeapparatet på Mjauert igjen slik at jeg kan bruken den noen ganger i uken. DET gleder jeg meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi her om økonomi, magi eller behov for en bil til?

 

Dersom dette gjelder økonomi - altså ved reelle regnestykker - er det vel neppe noe som slår å bruke den RR du allerede har ?

For hva det vil koste å kjøpe/finansiere, forsikre, vedlikeholde og kjøre en """fornuftig""" japansk bil med 4x4, kan du kjøpe evig nok bensin til RR, pluss vedlikeholde så du overkompenserer Ring 3-slitasjen i 15 år.

 

Men det er klart: Dersom enkelte familiemedlemmer har bestemt seg for at den bruker for mye bensin, for det bare er sånn!!, så er jo det løpet kjørt, så å si :D

 

Likevel er livet for kort til å kjøre kjedelige biler.

 

Mvh Terje K.

 

 

Som Theo skriver, dette ble en tråd med mye rart. Hadde da også regnet med å bli hardt rammet av "blasmefiparagrafen" som enkelte hånhever :D

Får å hive bensin på bålet kan jeg jo nevne at jeg igår lånte en Grand Vitara for prøvekjøring- Ble en 12-14 mil rundt Romeriksåsen .. :o

 

Men, det er jo opptil flere relevante svar så langt . Keep 'em coming !!

 

Terje K stiller relevante spørsmål:

>>Snakker vi her om økonomi, magi eller behov for en bil til?

En bil til . RRC'en skal jeg ALDRI kvitte meg med (tror jeg da...)

"Behov" for 2 biler , hvorav 1 men manuell kasse pga øvelseskjøring.

 

>> Dersom dette gjelder økonomi - altså ved reelle regnestykker - er det vel neppe noe som slår å bruke den RR du allerede har ?

Korrekt (har brukt samme argument selv).

Men det ar altså snakk om å kjøpe bil nr 2 for å la denne ta mange av de trivielle lokal-trafikk-oppgavene,

mens RRC fortsatt er stas-joyride-ferie-gøyfaktor-pappa-bilen.

 

Har jo også kommet på tanken om at hvis jeg snubler over en DiscoII i topptilstand og med manuell kasse så kunne det være et alternativ å vurdere.

 

Men håper fortsatt på mange ontopic (innimellom :rolleyes: ) svar om Skruziku/Forester/X-trail eller tilsvarende .

 

BjøRRn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så åpne sinn som vi her later som vi har, og med såpass rommelig budsjett, bør også Passat TDI 4motion være med i trekningen. Faktisk! ;)

 

Hvis det skal være 4x4 det være fulltime. En part-time bil, altså i hverdagen en kort, stiv, tung bakhjulstrekker, er ikke det mest familievennlige på glatta. (Det er for oss drevne guttaboys, det :D)

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Grand Vitara for mekanisk drivlinje, lavserie og god design.

2. Outlander for bedre plass og god garanti

3. De andre etter smak og behag

Grand Vitara har levserie og en reduksjonskasse som stikker nesten 10 cm ned under bilen, subaru har også lavgir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes EN grunn til å velge bort Land-Rover.

 

Bare EN.

 

Det kan ikke stikkes under en stol at en 1995-model Toyota Corolla koster veldig lite penger. Du kan kjøre den til den kollapser og kaste den med god samvittighet.

 

Dette er den eneste grunnen til å velge noe annet enn LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...