Gå til innhold

PROSJEKT SNØHVIT


gautes

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Tenkte jeg skulle skrive litt om historien inkl.prosjekt rammeskift med motorbytte og lignende i Snøhvit.

Hun er en 107 stasjonsvogn Serie I som ble kjøpt av russ fra Foss

musikkgymnas og skulle brukes som russebil for snart 20 år siden.

Den var allerede i russefarger etter tildligere bruk.

Bilen ble innkjøpt nord for Sinsenkrysset et sted og ble tauet ned mot

rundkjøringa.

Da dukket det opp en buss med forkjørsrett og Snøhvits rest av bremser sa takk for seg.Trekkbilen ble sendt inn i bussen pga en solid dytt i r... og Viking ble tilkalt

for å rydde opp i kaoset av ukjørbare biler.

 

Følgende kommentar ble visstnok ytret fra Vikingsjåføren da han så Snøhvit;

Dere må være like gærne som en jeg kjenner!!!

Telefonnummer ble avlevert og kontakt opprettet.

 

Inspeksjon av bil ble foretatt;

Bakaxel var festet med stropper og 2"4" for å

holde bil oppe pga brudd i hovedfjærblad.

Motor manglet omtrent alle frostplugger pga ja nettopp, frost.

Satte vi strøm på batteriet brant det i motorrommet og et par andre steder også.

Styring og foraxel er det ikke verdt å nevne engang.

Et par knuste ruter og div karosseri var definitivt modent for dynga pga en tidligere velt over på taket.

All innredning var allerede på dynga.

 

Og prisen for dette var....

Tør ikke skrive det da en av russegutta har kontaktet meg igjen og mumler noe om brukt RR .

 

Lite penger , men pågangsmot var det i fleng hos russen.Det skal de ha!!

Fruen og jeg falt litt for stakkars Snøhvit og avtale med eierne ble inngått.

 

Jeg holdt deler, verktøy,kunnskap mm. og skulle overta bil etter endt feiring.

Driftsgaranti ble sågar avgitt. Snøhvit skulle holde minimum 14 dager, hvis ikke skulle de få låne vår SIIA 109 stv.

 

Det ble nok mye svarte eksamensark på sensorene det året.

Mens andre malte biler skrudde vi som besatte .

Snøhvit kom opp og gikk i siste liten.

Det var endel som ble gått meget raskt over med harelabb.

Deriblant strømmen.

 

Det straffet seg 17 mai....

 

Da var Snorre og jeg innlånt som sjåfører i toget.

Det tok det fyr i dashbordet , men russen tok det på strak arm.

Dytta bil, vifta med dørene for å få ut røyken og laget show utav det.

 

Kommentarene da Snorre og jeg kom hjem til familiedrama i lettsvidde

dresser og riktig odør dropper vi her siden det er et seriøst forum.

 

Hun holdt en uke ekstra . Da var hun mer upålitelig enn sporveien og ble

overlevert oss.

Snøhvit fikk en dose hvit kostemaling og endel reparasjoner til før hun ble tatt i bruk .Etter et par år var tiden inne for en større sjau og lakkering.En V6 2,3 ble også satt inn og bilen ble frisert for terrengkjøring.

 

Det har ikke vært mye å gjøre etter den sjauen som ikke skyldes en til tider vågal

sjåfør.

Men hard skaukjøring og rusta tar sitt.

Nå er det på tide med ny ramme , motor etc etc.

Jan luneborg skal hjelpe meg med bilder osv.

Fortsettelse følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jan luneborg skal hjelpe meg med bilder osv.

Fortsettelse følger.

Og det gleder vi oss til både å "høre" (les:lese) og til å se på bildene som Jan tar ! :):D

 

Tipper det ordner seg. Når Snøhvit har sjarmert Fruen så lar det meste seg ordne. Akkurat det vet vi det meste om: ;)

 

 

- " <_<Engelsk bil ! Nei takk !" - var det en kar som sa for rundt 9 måneder siden.

Nå har vi hatt Larry i 8 måneder......... :lol:

 

Heidi

Endret av Geir og Heidi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er nå en ting, men hva med sjåføren da?

 

Jeg var på mitt første LR-treff (da uten LR på veien) på landtreffet på Lampeland. Der fikk jeg se en "gal" mann i en hvit 107 som ikke bare skulle frem i løypa, men også skulle raskest frem. Lening mot trær og bare tre hjul i bakken var standard kost. Jeg og kartleseren (da et år gammel) så på med skrekkblandet fryd.

 

Det siste jeg så til Snøhvit var at sjåføren prøvde å tette et hull i bensintanken med en stein.

 

Det skal bli morsomt å se hele ekvipasjen igjen i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan luneborg skal hjelpe meg med bilder osv.

Fortsettelse følger.

Og det gleder vi oss til både å "høre" (les:lese) og til å se på bildene som Jan tar ! :):D

:D Jeg har ikke tatt noen bilder så langt, men jeg har scannet bildene Gaute selv har tatt.

:P Nå er de oversendt Gaute til inspeksjon og en siste godkjenning, så jeg tenker de dukker opp om ikke så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er exmilramma ferdig sandblåst,metallisert og malt med 2 komponent grunning type gul av farge. Det svarte er bengalakk med 10-15 % owatrol. Ser man nøye etter på bildet er de fremre fjærfestene flyttet 2 " bakover for å passe til 107 karosseriet.

Viste dere at ramma er like lang på 107 og 109......

Gautes%201.jpg

 

Nå tas siste innspurten med svart. Jeg har valgt å ikke galvanisere ramma fordi jeg bruker bilen hardt i terrenget og galvanisering er ikke godt å sveise i NÅR det må byttes noe.

Gautes%202.jpg

 

Her er ramma ferdig malt og klar for å få montert både det ene og det andre av nytt og gammelt , stæsj og annet fornuftig utstyr. Under bilen ligger det for og bakaxel fra forsvaret det også. Mulig Snehvit bør bli grønn?? Akslene fikk montert diffsperrer i fjor ved juletider da det var litt tid imellom akevittene og ribba.

Det blir salisbury bakaxel bak da denne skal tåle mer enn roverdiffen.

Snorres Viking-88 fikk det montert som testkanin og det har holdt foreløpig.

Takk for lånet,Snorre.Det må jo sies at hvis diffen ryker er det ikke gjort i en håndvending å bytte den i skauen.

Den stikker noe lavere enn roverdiffen også.

Dette ble behørlig kommentert av tilskuerne da jeg slo nedi omtrent overalt med diffen.

(Satser på å klare å omstille meg etter 27 år med roverdiffhøyde.)

Gautes%204.jpg

 

Nå blir det et lite opphold i bilder og tekst da min "datanisse" , unnskyld Jan, skal på ferie en god stund. MEN , arbeidet skrider fremover og vil bli fotografert , fremkalt , scannet av Jan og tekstet av meg. (Dette var 3. forsøk på å tekste. De to andre ble spist opp av sultent virus??tror jeg.)

 

Tips,spørsmål og lignende mottas gjerne.

HUSK:::

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!!

Følg med , følg med , fortsettes ved neste tastetrykk.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut og skru på gamle, nye deler...

 

Sandblåsings bu er noe av det jeg har langt oppe på ønskelista mi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forakselen er fra Skip O`hoi`s auksjon ja, men fra Lampeland.

Flau budrunde også.....

Bakakselen kommer fra Egil Iversen som kjøpte den av en kar på sørlandet for mange!! år siden.

Kjekt å ha vet du.

(Ingen mobbing,Egil.Sjekk MITT lager....)

Jepp,sandblåserutstyr hadde vært veldig kjekt,men jeg tror nabon

ville ha et ord med i laget når sandføyka står rundt husveggen.

Kan kanskje skylde på global oppvarming?????

Alt blir ikke striglet på Snøhvit , det har jeg ikke planlagt heller,

men en solid oppgradering bli det.

Hvor solid vil bare tiden vise.

Gautetidsklemt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Gaute.

 

Lykke til med arbeidet!

 

Som du vet så driver også jeg med en 107 sw. (Har snakket litt på tlf med deg!)

Og den ble jo kjøpt i pappesker. Arbeidet mitt skrider framover (sakte).

Akslingene på bilen min er fra SIII, og det jeg lurer på er om en SIII styring passer rett på rammen og torpedoveggen? Eller må jeg gjøre noen modifikasjoner?

Det fulgte med en SIII styring, men ikke en SI!

 

Og til slutt!! Er det noen som vet om bakseter til bilen min? Mine er ikke der, for norsk avgiftspolitikk var visst like horribel i 1957 som de er idag! Det kostet etter det jeg har hørt flesk med bakseter i stasjonsvogn. Så den ble levert uten og regisrert som varebil med plass til 3 personer!

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat mont SIII snekke i mitt prosjekt , passer forelørig supert.

Bakseter m/stativ har jeg tatt fra en SII/III og endret litt på festene.

Skal antagelig fjerne dette og lage toseter bak.

Takgrinda går også av.

Gauteskullebarebytteramme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du har SIII ramme ettersom jeg har forstått.

 

Hvordan er det å montere SIII styring på en SI ramme? Noen som har gjort dette eller har noe kunnskap om det?

 

Jeg prøver å beholde bilen min mest mulig orginal, derfor vil jeg helst ha orginale seter.

 

Har sendt noen mailer til Exmoore, men har ikke fått noe svar. sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den seriesnekka du har og monter.

(Skrev litt klønete i forrige innlegg.)

Det passer,men husk at ratt ofte må følge med snekka

hvis jeg ikke husker feil, pga forskjell i splines i festet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekst følger snart, hilsen Ketil & Gaute :

Ketil Elgethun har overtatt for Jan da han

har siesta for tiden i Spania.

user posted image

RR-motorer som har bare har gått

"litt" trenger en god vask!!!!

Denne kommer fra Sarpsborg og skulle

egentlig bygges inn i et uregistrert spesialbygg av en bil.

Motoren er kjøpt med alle tilbehør slik at det bare er

strøm og bensin som trengs for å starte.

Vi får se om det er så lett.

user posted image

Frontplata til radiatoren er i aluminium ! ! !

 

Er det noen som vet noe mer om disse????

 

Har bare sett dem i stål.Den kommer fra en 107 p-u fra midten av

50-tallet og har blitt sveiset litt her og der pga sprekker og slitasje

mellom panser og plate og i festene til ramma.

 

Noen som er glade i å pusse ned og lakke derute????

 

Skal gjøre dette før montering.

user posted image

Her står den en gammel SI tank og en ny fra Skip O`hoi.

Førstnevnte i stål,type lekk og sistnevnte i alu,type tett.???

Det er sveiset igjen påfyllings og ånde-hull

i den nye tanken fordi

den egentlig er beregnet til utvendig påfylling.

user posted image

SI biler har påfylling under setene.

Derfor blir det en aldri så liten ombygging av

toppen av tankene.

 

Nå jobbes det med girkassemontering,winch må overhales,

strøm legges opp både her og der og et par

andre utenkelige steder , bakkassa må steames

så jeg finner skruene og så må julepresangene ihus også....

Fortsettelse følger etter at butikknissen har fått min ønskeliste!

 

 

Mvh Gautelurerpåomhanernormal

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontplata til radiatoren er i aluminium ! ! !

 

Er det noen som vet noe mer om disse????

 

Frontplate i alu ble brukt på 80", 86" og 107". Denne typen ble introdusert samtiding med 7" frontlykter tidlig på 50-tallet. Frontplate i stål kom først på 88" og 109", men ble også brukt på 107" stasjonsvogn produsert etter introduksjonen av 88"/109"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Frontplate i stål kom først på 88" og 109", men ble også brukt på 107" stasjonsvogn produsert etter introduksjonen av 88"/109"

Kan dette være riktig da alle 107 erne mine har stål i frontplata?

Årganger fra 54,56 og 57.

Har demontert endel også i omtrent alle serie I årganger og

dette er den eneste jeg har funnet i aluminium.

Den stod på en 55 107 p-u med modellbetegnelse Hurrycane.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være riktig da

Litteraturen (Original LR series One, J Taylor) sier så... Har ikke sjekket delekatalogene men det kan tenkes at de gir noe info.

Jeg har en helt standard 86" (1954 mod) med alu frontplate, så din er ikke den eneste. Jeg har også en reserve frontplate fra en annen 1954 (eller var det 1955) 86", men jeg husker ikke om den er stål eller alu...

 

mvh,

Ketilsamlerpåaltsomkanskjekankommetilnytteengang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...