gautes Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei alle sammen. Tenkte jeg skulle skrive litt om historien inkl.prosjekt rammeskift med motorbytte og lignende i Snøhvit. Hun er en 107 stasjonsvogn Serie I som ble kjøpt av russ fra Foss musikkgymnas og skulle brukes som russebil for snart 20 år siden. Den var allerede i russefarger etter tildligere bruk. Bilen ble innkjøpt nord for Sinsenkrysset et sted og ble tauet ned mot rundkjøringa. Da dukket det opp en buss med forkjørsrett og Snøhvits rest av bremser sa takk for seg.Trekkbilen ble sendt inn i bussen pga en solid dytt i r... og Viking ble tilkalt for å rydde opp i kaoset av ukjørbare biler. Følgende kommentar ble visstnok ytret fra Vikingsjåføren da han så Snøhvit; Dere må være like gærne som en jeg kjenner!!! Telefonnummer ble avlevert og kontakt opprettet. Inspeksjon av bil ble foretatt; Bakaxel var festet med stropper og 2"4" for å holde bil oppe pga brudd i hovedfjærblad. Motor manglet omtrent alle frostplugger pga ja nettopp, frost. Satte vi strøm på batteriet brant det i motorrommet og et par andre steder også. Styring og foraxel er det ikke verdt å nevne engang. Et par knuste ruter og div karosseri var definitivt modent for dynga pga en tidligere velt over på taket. All innredning var allerede på dynga. Og prisen for dette var.... Tør ikke skrive det da en av russegutta har kontaktet meg igjen og mumler noe om brukt RR . Lite penger , men pågangsmot var det i fleng hos russen.Det skal de ha!! Fruen og jeg falt litt for stakkars Snøhvit og avtale med eierne ble inngått. Jeg holdt deler, verktøy,kunnskap mm. og skulle overta bil etter endt feiring. Driftsgaranti ble sågar avgitt. Snøhvit skulle holde minimum 14 dager, hvis ikke skulle de få låne vår SIIA 109 stv. Det ble nok mye svarte eksamensark på sensorene det året. Mens andre malte biler skrudde vi som besatte . Snøhvit kom opp og gikk i siste liten. Det var endel som ble gått meget raskt over med harelabb. Deriblant strømmen. Det straffet seg 17 mai.... Da var Snorre og jeg innlånt som sjåfører i toget. Det tok det fyr i dashbordet , men russen tok det på strak arm. Dytta bil, vifta med dørene for å få ut røyken og laget show utav det. Kommentarene da Snorre og jeg kom hjem til familiedrama i lettsvidde dresser og riktig odør dropper vi her siden det er et seriøst forum. Hun holdt en uke ekstra . Da var hun mer upålitelig enn sporveien og ble overlevert oss. Snøhvit fikk en dose hvit kostemaling og endel reparasjoner til før hun ble tatt i bruk .Etter et par år var tiden inne for en større sjau og lakkering.En V6 2,3 ble også satt inn og bilen ble frisert for terrengkjøring. Det har ikke vært mye å gjøre etter den sjauen som ikke skyldes en til tider vågal sjåfør. Men hard skaukjøring og rusta tar sitt. Nå er det på tide med ny ramme , motor etc etc. Jan luneborg skal hjelpe meg med bilder osv. Fortsettelse følger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heidi Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 (endret) Jan luneborg skal hjelpe meg med bilder osv.Fortsettelse følger. Og det gleder vi oss til både å "høre" (les:lese) og til å se på bildene som Jan tar ! Tipper det ordner seg. Når Snøhvit har sjarmert Fruen så lar det meste seg ordne. Akkurat det vet vi det meste om: - " Engelsk bil ! Nei takk !" - var det en kar som sa for rundt 9 måneder siden. Nå har vi hatt Larry i 8 måneder......... Heidi Endret 11. november 2003 av Geir og Heidi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg vet hva du betalte for den jeg så.... Var å kikket på denne tidligere russens Range Rover for en stund siden. Fikk hele historien da. Det blir spennende å følge med på restaureringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theo Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Jøss Gaute, spennende forhistorie for en flott bil. Lykke til med omvendingen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Moro å bli oppdatert på bilen din, som jeg stifta bekjentskap med på Eggemoen i fjor. Her er et bilde hvor damen trekker en Defender over gjørmegryta: Det ligger et bilder til av bilen her. Endret 11. november 2003 av Rune Kleven Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezzie Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 og noen flere her.......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leisimon Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Bilen er nå en ting, men hva med sjåføren da? Jeg var på mitt første LR-treff (da uten LR på veien) på landtreffet på Lampeland. Der fikk jeg se en "gal" mann i en hvit 107 som ikke bare skulle frem i løypa, men også skulle raskest frem. Lening mot trær og bare tre hjul i bakken var standard kost. Jeg og kartleseren (da et år gammel) så på med skrekkblandet fryd. Det siste jeg så til Snøhvit var at sjåføren prøvde å tette et hull i bensintanken med en stein. Det skal bli morsomt å se hele ekvipasjen igjen i terrenget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Luneborg Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Jan luneborg skal hjelpe meg med bilder osv.Fortsettelse følger. Og det gleder vi oss til både å "høre" (les:lese) og til å se på bildene som Jan tar ! Jeg har ikke tatt noen bilder så langt, men jeg har scannet bildene Gaute selv har tatt. Nå er de oversendt Gaute til inspeksjon og en siste godkjenning, så jeg tenker de dukker opp om ikke så lenge... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 (endret) Her er exmilramma ferdig sandblåst,metallisert og malt med 2 komponent grunning type gul av farge. Det svarte er bengalakk med 10-15 % owatrol. Ser man nøye etter på bildet er de fremre fjærfestene flyttet 2 " bakover for å passe til 107 karosseriet. Viste dere at ramma er like lang på 107 og 109...... Nå tas siste innspurten med svart. Jeg har valgt å ikke galvanisere ramma fordi jeg bruker bilen hardt i terrenget og galvanisering er ikke godt å sveise i NÅR det må byttes noe. Her er ramma ferdig malt og klar for å få montert både det ene og det andre av nytt og gammelt , stæsj og annet fornuftig utstyr. Under bilen ligger det for og bakaxel fra forsvaret det også. Mulig Snehvit bør bli grønn?? Akslene fikk montert diffsperrer i fjor ved juletider da det var litt tid imellom akevittene og ribba. Det blir salisbury bakaxel bak da denne skal tåle mer enn roverdiffen. Snorres Viking-88 fikk det montert som testkanin og det har holdt foreløpig. Takk for lånet,Snorre.Det må jo sies at hvis diffen ryker er det ikke gjort i en håndvending å bytte den i skauen. Den stikker noe lavere enn roverdiffen også. Dette ble behørlig kommentert av tilskuerne da jeg slo nedi omtrent overalt med diffen. (Satser på å klare å omstille meg etter 27 år med roverdiffhøyde.) Nå blir det et lite opphold i bilder og tekst da min "datanisse" , unnskyld Jan, skal på ferie en god stund. MEN , arbeidet skrider fremover og vil bli fotografert , fremkalt , scannet av Jan og tekstet av meg. (Dette var 3. forsøk på å tekste. De to andre ble spist opp av sultent virus??tror jeg.) Tips,spørsmål og lignende mottas gjerne. HUSK::: Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!! Følg med , følg med , fortsettes ved neste tastetrykk. Endret 22. november 2003 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theo Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Jøss, jeg blir meget imponert Gaute, dette blir bra ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 Jeg også. Gauteoptimist Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Den forakselen er vel den splitter nye du var så heldig å få tilslag på under auksjonen til VSIS på Rena?! Må føles godt å montere tenker jeg!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blom Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Ser bra ut og skru på gamle, nye deler... Sandblåsings bu er noe av det jeg har langt oppe på ønskelista mi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Forakselen er fra Skip O`hoi`s auksjon ja, men fra Lampeland. Flau budrunde også..... Bakakselen kommer fra Egil Iversen som kjøpte den av en kar på sørlandet for mange!! år siden. Kjekt å ha vet du. (Ingen mobbing,Egil.Sjekk MITT lager....) Jepp,sandblåserutstyr hadde vært veldig kjekt,men jeg tror nabon ville ha et ord med i laget når sandføyka står rundt husveggen. Kan kanskje skylde på global oppvarming????? Alt blir ikke striglet på Snøhvit , det har jeg ikke planlagt heller, men en solid oppgradering bli det. Hvor solid vil bare tiden vise. Gautetidsklemt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hallo Gaute. Lykke til med arbeidet! Som du vet så driver også jeg med en 107 sw. (Har snakket litt på tlf med deg!) Og den ble jo kjøpt i pappesker. Arbeidet mitt skrider framover (sakte). Akslingene på bilen min er fra SIII, og det jeg lurer på er om en SIII styring passer rett på rammen og torpedoveggen? Eller må jeg gjøre noen modifikasjoner? Det fulgte med en SIII styring, men ikke en SI! Og til slutt!! Er det noen som vet om bakseter til bilen min? Mine er ikke der, for norsk avgiftspolitikk var visst like horribel i 1957 som de er idag! Det kostet etter det jeg har hørt flesk med bakseter i stasjonsvogn. Så den ble levert uten og regisrert som varebil med plass til 3 personer! Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) Man kan kjøpe seter i england. http://www.exmoortrim.co.uk/ sjekk denne siden, hvis de ikke har bilde, send de en mail med forespørsel... Eller ta kontakt med www.offroadbutikk.com , de er den norske distributøren. Endret 25. november 2003 av Even Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Har akkurat mont SIII snekke i mitt prosjekt , passer forelørig supert. Bakseter m/stativ har jeg tatt fra en SII/III og endret litt på festene. Skal antagelig fjerne dette og lage toseter bak. Takgrinda går også av. Gauteskullebarebytteramme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Ja, men du har SIII ramme ettersom jeg har forstått. Hvordan er det å montere SIII styring på en SI ramme? Noen som har gjort dette eller har noe kunnskap om det? Jeg prøver å beholde bilen min mest mulig orginal, derfor vil jeg helst ha orginale seter. Har sendt noen mailer til Exmoore, men har ikke fått noe svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 Ta den seriesnekka du har og monter. (Skrev litt klønete i forrige innlegg.) Det passer,men husk at ratt ofte må følge med snekka hvis jeg ikke husker feil, pga forskjell i splines i festet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Tekst følger snart, hilsen Ketil & Gaute : Ketil Elgethun har overtatt for Jan da han har siesta for tiden i Spania. RR-motorer som har bare har gått "litt" trenger en god vask!!!! Denne kommer fra Sarpsborg og skulle egentlig bygges inn i et uregistrert spesialbygg av en bil. Motoren er kjøpt med alle tilbehør slik at det bare er strøm og bensin som trengs for å starte. Vi får se om det er så lett. Frontplata til radiatoren er i aluminium ! ! ! Er det noen som vet noe mer om disse???? Har bare sett dem i stål.Den kommer fra en 107 p-u fra midten av 50-tallet og har blitt sveiset litt her og der pga sprekker og slitasje mellom panser og plate og i festene til ramma. Noen som er glade i å pusse ned og lakke derute???? Skal gjøre dette før montering. Her står den en gammel SI tank og en ny fra Skip O`hoi. Førstnevnte i stål,type lekk og sistnevnte i alu,type tett.??? Det er sveiset igjen påfyllings og ånde-hull i den nye tanken fordi den egentlig er beregnet til utvendig påfylling. SI biler har påfylling under setene. Derfor blir det en aldri så liten ombygging av toppen av tankene. Nå jobbes det med girkassemontering,winch må overhales, strøm legges opp både her og der og et par andre utenkelige steder , bakkassa må steames så jeg finner skruene og så må julepresangene ihus også.... Fortsettelse følger etter at butikknissen har fått min ønskeliste! Mvh Gautelurerpåomhanernormal Endret 8. desember 2003 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 hva slags bensintank er det Gaute? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Håper overstående og "EDIT"erte post gir deg svar nok. mvh Gautegurretmedregnskapsoppdatering Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Frontplata til radiatoren er i aluminium ! ! ! Er det noen som vet noe mer om disse???? Frontplate i alu ble brukt på 80", 86" og 107". Denne typen ble introdusert samtiding med 7" frontlykter tidlig på 50-tallet. Frontplate i stål kom først på 88" og 109", men ble også brukt på 107" stasjonsvogn produsert etter introduksjonen av 88"/109" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Frontplate i stål kom først på 88" og 109", men ble også brukt på 107" stasjonsvogn produsert etter introduksjonen av 88"/109" Kan dette være riktig da alle 107 erne mine har stål i frontplata? Årganger fra 54,56 og 57. Har demontert endel også i omtrent alle serie I årganger og dette er den eneste jeg har funnet i aluminium. Den stod på en 55 107 p-u med modellbetegnelse Hurrycane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Kan dette være riktig da Litteraturen (Original LR series One, J Taylor) sier så... Har ikke sjekket delekatalogene men det kan tenkes at de gir noe info. Jeg har en helt standard 86" (1954 mod) med alu frontplate, så din er ikke den eneste. Jeg har også en reserve frontplate fra en annen 1954 (eller var det 1955) 86", men jeg husker ikke om den er stål eller alu... mvh, Ketilsamlerpåaltsomkanskjekankommetilnytteengang :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.