Gå til innhold

Import av bil fra England


smh

Anbefalte innlegg

Antar at dette har blitt diskutert tidliger, det jeg lurer på er hvordan kunne få kjørt bilen fra England til Norge? Biler som eksporteres ut av Tyskland på "egne hjul" skal normalt ha tyske eksportskilter, på tysk Ausfuhr-Kennzeichen (Internationale Zulassung). Dette er tyske skilt med RØDT DATOFELT i høyre side. Skiltene er gyldige inntil anført dato, og er de eneste lovlige utførselsskilter.

Finnes det denne type skilt i England? hvis ikke hvordan gjøres det da, antar at det er noen som sitter med erfaring og kjennskap til dette.

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvesenet selger en transitt Ansvarsforsikring (1 mnd varighet).

Fra England kan du kjøre hit på engelske skilter*.

Selger i England må innrapportere den solgt til Myndighetene der borte. (DVLA)

 

Du har tre dager på deg å betale MVA ved ankomst Norge (lokalt tollsted). Du må innom tollen på vei inn for å få importdokumenter.

 

Good luck!

 

PS: Det er så gøy at jeg kommer til å gjøre det igjen så snart som mulig! :D

 

edit: * engelske skilter = original skiltene

Endret av robertsoevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvor engelske biler annonseres på nettet?

 

I tillegg til Eivind's autotrader og ebay (co.uk):

 

www.carandclassic.co.uk

www.classiccarsforsale.co.uk

+ noen engelske selgere på... www.autoscout24.com

Endret av robertsoevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvesenet selger en transitt Ansvarsforsikring (1 mnd varighet).

 

Hei

Har kikket på tollvesenets internettside tenkte kanskje at det stod noe om den forsikringen der, men finner ingenting, er det noen som har en link?

Er det forresten tollvesenet i norge??

:):)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket på tollvesenets internettside tenkte kanskje at det stod noe om den forsikringen der, men finner ingenting, er det noen som har en link?

Er det forresten tollvesenet i norge??

 

Yepp, Tollvesenet i Norge. Selges over disk, ca kr 900 pr mnd.

Det er en sak de selger på vegne av Trafikkforsikringsforeningen "Frontier Insurance Pool of Denmark, Finland, Norway and Sweden"

Gyldig i så og si hele Europa.

 

edit:trykkleif

Endret av robertsoevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt denne tollvesenforsikringen flere ganger.

 

Da er "brukt" i betydningen "kjøp og betalt". Jeg har ikke kollidert med en slik forsikring.

 

Jeg har en problemstilling:

 

Som oftest har jeg allerede bestemt meg for hvilken bil jeg skal kjøpe før jeg reiser fra Norge. I de tilfrellene er kjennetegnet kjent, og det er problemfritt å kjøpe forsikring.

 

Noen ganger ender jeg opp med å kjøpe en bil jeg ikke visste jeg skulle kjøpe før jeg dro fra Norge. Til nå har jeg overtalt selger til å la forsikringen vare en uke før han sier den opp, men det er ikke helt korrekt fremgangsmåte.

 

Dersom jeg har bestemt meg for å kjøpe en bil i uk; kan jeg ringe en kamerat i Norge og be ham kjøpe forsikring hos tollvesnet i Norge? Jeg får ikke dokumentet i hende, men da er iallefall bilen forsikret.

Holder det? Jeg kan evt motta en kopi av dokumentet på mail eller fax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei,

 

Henter opp detta temaet igjen :-)

 

Nå om dagen har det jo blitt masse hysteri om å importere høyrestyrt bil pga alle japsebilene som har blitt importert. Jeg kunne tenke meg å hente en Nissan patrol(ja, banner i kirka nå), vil det bli noe problem å få skilter på den da, siden den er høyrestyrt?

 

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen har det jo blitt masse hysteri om å importere høyrestyrt bil pga alle japsebilene som har blitt importert.

 

Hmm.. Hva slags styr er det? i en avis? Radio?

Det har gått meg hus forbi.

 

Jeg har tatt inn tre biler nå med høyrestyring, den siste nå rett før jul, og jeg har aldri møtt så mye som et spørsmål ang temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, knall :)

 

Nei en hel haug med japanske 200SX, skyline etc. går jo i england pga. høyreratt. men disse er ikke lengre lov å registrere i norge pga. japansk typegodkjenning(og notorisk nekt av billig morro...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hørt med Nissan og SVV, og det virka som det skulle gå greit. Måtte dog dobbeltsjekke, ved å gi nissan VIN.

 

Så da er neste spørsmål; enkleste vei hjem? Jeg tenker umiddelbart Harwich-Esbjerg, og så videre danskebåten hjem. Bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei, håper på seriøse svar. Vi har en datter som har studert i England i 4 år. I påsken kjøpte hun seg en demo kjørt høyere styrt mini cooper S.

nå medio oktober har hun avsluttet sin Master. Hun hadde tenkt å ta doktorgraden i England men hjemlengselen gjør nok at hun flytter hjem. Kan hun importere bilen avgiftsfritt til Norge ? Vet noen hva det koster å få denne venstrestyrt.

setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...