Gå til innhold

stell av sveiseapparat, og litt mer jeg lurer på..


j_wold

Anbefalte innlegg

jeg har investert i ett brukt mig apparat, LUNA minimig 140.

 

#1 er det noe jeg kan gjøre for å forlenge levetiden på investeringen ? type elektrorensespray eller hva man kan gjøre... :unsure:

 

#2 jeg finner cirka ingenting om det på nett, og regner med att det egentlig er av annet fabrikat. med LUNA klistremerke... pistolen ser original ut og er av merke migatronic. noen som drar kjensel på det, med annet merkenavn ?

gallery_2023_9_224392.jpg

gallery_2023_9_58691.jpg

#3 munnstykket på pistolen er ulik andre jeg har sett før, kontaktdysa er 28mm inni gassdyserøret, er ikke "vanlig" og det ser rart ut. hvor får man kjøpt slike kontaktdyser ?

gallery_2023_9_877537.jpg

gallery_2023_9_1013608.jpg

gallery_2023_9_1973085.jpg

 

#4 er det noe tess ? eller har jeg sløsa bort penga igjen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det trenger lakk B)

 

 

Slangesett er forholdsvis billig. Ser ikke gæren ut den du har. Spisser etc får du hos Tools.

Ellers kan det være loddinger som trenger å gåes over. Få de på elektro til å se over. Fungerer det så er det kanskje ikke så viktig.

 

Du er heldig som har alt innenfor arbeidsplassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint apparat dette. :) Første du gjør er å skru av dekselet og blåse innmaten grundig ren med lufttrykk. Vær skånsom mot evt. kretskort og isoleringslakk på spoler. Et sveiseapparat tiltrekker seg mye verkstedstøv under bruk, så jeg ville ikke ha brukt noen form for spray som inneholder olje (WD-40 o.l.).

Sjekk tilstanden på slangepakken. Sjekk om den lekker gass mellom apparattilkobling og munnstykke. Sjekk innerstrømpe for slitasje. Denne er lett å bytte. Kjøp nye munnstykker og sjekk at magnetventil for gass i apparatet ikke lekker og fungerer som den skal.

P.S. Velgerknappen til høyre skal stå på "Cont." og Pause intervall på 0 ved vanlig sveising...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Ellers kan det være loddinger som trenger å gåes over. Få de på elektro til å se over. Fungerer det så er det kanskje ikke så viktig.

ja hva er lurest med sveiseapparat ? "if it aint wrong..", eller "føre var.." prinsippet ?

 

Fint apparat dette. :)

Første du gjør er å skru av dekselet og blåse innmaten grundig ren med lufttrykk. .....

jeg ville ikke ha brukt noen form for spray som inneholder olje (WD-40 o.l.).

... Sjekk innerstrømpe for slitasje. ..

...Kjøp nye munnstykker ..

det var da godt å høre fra en proff :D , jeg har jo svidd av flere hundrelapper :o på denne investeringen :P .

det er blåst rent, med luft. i tilegg tenkte jeg å bruke en oksidrens på brytere, kontakter osv. er det bra ?

hvordan skal en lite slitt innerstrømpe se ut da ? jeg assosierer jo innerstrømpe med tynne sokker blush .

nye munnstykker ja... er de vanlig handelsvare ? jeg har ikke sett denne typen før blush , har bare brukt kemmpi og genesis før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke overdrevet bruken av kontaktspray...

Innerstrømpen blir fyllt med mye bøss etter noen års bruk. Kobberstøv fra tig tråden som jo er dekket med kobber. Blås rent før du vurderer å bytte. Innerstrømpen i slangepakken er i prinsippet lik den spiralformede strømpen som brukes til shokevaiere o.l.

Tråddysen er helt kurrant. For å være sikker på å få tilsvarende, så ta med den gamle til butikken. Mulig de Biltema har passer. Husk å kjøpe riktig størrelse i forhold til tråddiameteren du sveiser med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk :) .

 

den fra biltema passer ikke.

 

min spiss har hunngjenger og bt sin har hanngjenger. det var derfor jeg lurte mest, fordi alle jeg har sett før har hanngjenger.

 

og hensiktsmesig tråddiameter er ? sett i forhold til apparatets evner og bruken som stort sett blir rustsveising på rrc.

 

biltema sin.

17-857_l.jpg

 

planen er å bruke co2 fra brannslukningsapparat, men så ser jeg det er mange som skryter fælt av bt sin flusstråd... er det bare fordi de ikke vet bedre eller er det virkelig bra ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hva er lurest med sveiseapparat ? "if it aint wrong..", eller "føre var.." prinsippet ?

Tar du av dekselet, og det ser ut som gamleerik har bodd der inne, så sjekk over.

Jeg hadde et Hobartapparat hvor alle dipeduttene inni, lå på bunn av kassa en dag.

 

Hvordan sitter slangesettet i kassa? Ser ikke ut som den koblinga som er vanligst :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne forsøke flusstråd. La oss få se resultatet etter prøvesveis.. :rolleyes:

Her er muligens deler som passer til din slangepakke. Du kan bruke både 0,6 og 0,8 mm. tråd til ditt apparat.

15 sider med reservedeler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Ranger om flusstråd du.... Han så vel lyset da han byttet.

Flusstråd er for de som sveiser bittelitt en gang eller to i året. Blir ikke pent mener nå jeg som amatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik så min flussveis ut, første forsøk uten noen som helst opplæring. Ble lufttett :)

 

img_9994_liten.jpg

 

Synes ikke det ble så verst jeg.

 

Onkeln min som er utdannet sveiser, og sveiser containere flere ganger om dagen bruker også flusstråd, han ble lei av å drasse rundt på gassflasker hele tia. Så flusstråd betyr nødvendigvis ikke satan og helvette ;)

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...