Gå til innhold

Jøtul Parafinkamin


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Har en 30 år gammel Jøtul kamin med parafinbrenner i stua. Nå er det på tide å fyre opp, men det er et problem; Den varmer for godt. Selv på laveste nivå blir det for varmt om det ikke er mange kuldegrader ute. Er det mulig å f.eks. fjerne den innerste av de to vekene eller gjøre ett eller annet sprell uten at det går ut over sikkerhet osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 30 år gammel Jøtul kamin med parafinbrenner i stua. Nå er det på tide å fyre opp, men det er et problem; Den varmer for godt. Selv på laveste nivå blir det for varmt om det ikke er mange kuldegrader ute. Er det mulig å f.eks. fjerne den innerste av de to vekene eller gjøre ett eller annet sprell uten at det går ut over sikkerhet osv.?

 

 

Veken eller vekene kan fjernes, men du vil få like mye varme likevel. Kanskje den kan justeres til å levere mindre olje. Justere flotøren. Har du sjekket oljenivået i brenneren, hvor mange millimeter olje som står der før du tenner den. Det vil kunne gi deg svar på om den er rett justert.

 

Jeg har sikkert samme brenner som deg men jeg har fjernet vekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veken eller vekene kan fjernes, men du vil få like mye varme likevel. Kanskje den kan justeres til å levere mindre olje. Justere flotøren. Har du sjekket oljenivået i brenneren, hvor mange millimeter olje som står der før du tenner den. Det vil kunne gi deg svar på om den er rett justert.

 

Jeg har sikkert samme brenner som deg men jeg har fjernet vekene.

 

Dette skjønte jeg ikke helt. Parafinen suges opp i vekene og brenner der. Med mindre/kortere veker vil det bli mindre flate som brenner og derved lavere varme. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petroleum inn = varme ut.

 

Dersom petroleumen renner inn i ovnen med kapilæreffekt el.lign, vil reduksjon av veker redusere varmen.

 

Dersom petroleumen renner inn med tyngdekraften elle pumpe, blir vekefrisering ingen suksess.

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fagfolk til justering av brenneren. Dette er ikke noe å drive med på på hobbybasis.

 

Jeg har selv en brenner (15B) under peisen. Denne er justert av fagmann og det reduserte forbruket og varmen. Men fortsatt varmet denne for godt for mitt volum. Dumt å sitte med åpne dører på vinteren når brenneren gikk på laveste stille. Men kan ikke tenke meg å ekspimentere på brenneren for å redusere effekten ytterligere. Tenk på brannsikkerheten opp i det hele.

 

Feilen er ofte at det er innstallert for effektive brennere i forhold til volumet som skal varmes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...