Gå til innhold

Filing av motorsag


radovan

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Stihl 2-i-1 i dag. 360 kr m/ mva. Virket bra da jeg fikk demonstrert i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...trodde jeg hadde butikk-nytt kjede...

Da har du fortsatt litt å gå på;-)

 

Nye kjeder er å regne som råemner og har (nesten) alltid noen grader og andre småfeil. Så de bør files over før bruk om en skal ha optimalt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har det skjedd noe nytt på slipefronten eller er det fortsatt greit å kjøpe kjedesliper hos Clas ohlson ? Jeg filer og filer men resultatet blir sjeldent bra. Bruker både skrustikke og maler og nye filer.

 

 

Tom

 

Tom

 

Jeg filer fremdelses kun på fri hånd med en liten ca 5mm rundfil uten skaft, følger tannens originale eggvinkel og filer så mange drag som må til for at tannens egg skal være skarp / uten sår / grader. Sagen er blitt fem år eldre siden sist, men funker like bra ennå ;) .

Filer som regel litt før jeg begynner, hvis tennene ser litt mishandla ut. Men det blir ikke så voldsomt mye med saging i løpet av ett år lengere.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

om du skal ta rytterne avhenger hvor sprek sag du har. Og hva du skal kappe. Felling og kvisting tenker jeg her... Med ei proffsag kan du ta av de litt. Er kjappere gjennom tømmeret. Men kan være litt kjappere til å hoppe..eller ta tak. Filing føler jeg er noe du må øve på bare. Skaff riktig dimensjon på fila og følg vinkelen tanna har fra den er ny. Pass på å legg presset inn i tanna og ikke mot sverdet.. du kjenner når det er kvasst. Ofte vil en liten stålrand vise seg i selve eggen når det er bra. Nye kjeder må kjøres inn.. de strekker seg ikke så lite det første minuttet du speeder på med saga. Stram på nytt, riktig stramming har du når du klyper i kjedet drar det bort fra sverdet. Fingrene slipper og kjedet skal da slå mot sverdet med en lystig liten smell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fremdeles den elektriske kjedesliperen fra netthandelen.no fordi det er en ganske kjapp jobb å få en kjede som er herpa i jord/sand ganske oppegående igjen. Utrolig hvor mye sand der er i barken av og til, fyker jo gnister selv om en kapper langt oppe...

 

Det er nå litt kosejobb å sitte med kjedefilen og men en må gjøre et valg, enten fil eller maskin, de er såpass forskjellige i profil at det er en helsikes jobb å file opp et maskinslipt kjede, langt lettere andre veien med det koster også mer kjede å endre taktikk underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...