Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
SveinHa

Fast bremsestempel, kurant å reparere eller ny caliper?

Recommended Posts

Som nevnt i en annen tråd skiftet jeg alle fjører og dempere til et Britpart med 2" heving. Kikket samtidig på bremsene og jeg har sett lenge at skivene bar ikke er særlig bra men klossene har vært såpass mye igjen av at jeg ikke har tenkt stort på de. I går tok jeg en mer grundig sjekk og finner at minst et stemplene på hver side sitter bom fast :( Er det kurant å løsne denslags eller er det bare ny caliper som gjelder? Pakningssett og nye stempler koster jo ikke stort men er det fare for at stemplene sitter så fast at at jeg ikke får de ut (har tilgang til brukende verktøy men ikke noe spesialsaker for bremser)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er billig å bytte stempler. Har du mulighet til å vente på posten, ville jeg gått for stempler i stainless steel. 1 ekstra pakke pakninger er fornuftig, da det er fort gjort å ødelegge metallringen. Gjrot det flere ganger uten problem. Sindre har imidlertid ikke klart å få dette til (?), tross et stort antall bremsepakningssett... :(

 

Husk å forsøke å bruke bremsekraft til å løsne stemplene...dvs før du tar dem helt av bilen!

 

Kjøp bremsefett, jeg så tuber hos Veng i dag til 154spenn, for tannkremtubestørrelse. Tidligere har jeg bare funnet superlimstørrelse-type hos biltema til 30spenn.

 

Ad nye calipre:

hugin sutrer over kvaliteten på caliper fra paddocks, men har ikke selv hatt problem med dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som nevnt i en annen tråd skiftet jeg alle fjører og dempere til et Britpart med 2" heving. Kikket samtidig på bremsene og jeg har sett lenge at skivene bar ikke er særlig bra men klossene har vært såpass mye igjen av at jeg ikke har tenkt stort på de. I går tok jeg en mer grundig sjekk og finner at minst et stemplene på hver side sitter bom fast :( Er det kurant å løsne denslags eller er det bare ny caliper som gjelder? Pakningssett og nye stempler koster jo ikke stort men er det fare for at stemplene sitter så fast at at jeg ikke får de ut (har tilgang til brukende verktøy men ikke noe spesialsaker for bremser)?

 

Har litt erfaring med dette (fra andre biler):

 

Den enkle løsningen er å tvinge løs stemplene med et skrujern mellom klosse og skive. Trykk stemplet inn, pump på pedalen så det kommer ut og gjenta så mange ganger du gidder. Dette fungerer i de fleste tilfeller og jeg har opplevd at kaliperen har fungert bra i årevis etter dette.

 

Neste trinn er å ta av gummimansjettene rundt stemplene, gjøre rent og smøre opp og sette på plass gummimansjettene igjen.

 

Neste trinn etter dette er å demontere kaliperen og inspisere tilstanden på stempler og sylinder. Hvis alt ser bra ut og de ikke er korrodert pleier jeg å polere stempel og sylinder med tørkepapir og CRC og montere sammen igjen (fortrinnsvis med nye pakninger, men jeg har i nøden montert med de gamle på søndags kveld). NB! du bør løsne stemplene med metode 1 før du tar løs kaliperen.

 

Til slutt er jo det siste alternativet å skifte kaliperen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gangene jeg har vært borti slike ting tidligere har det vært godt nok men vannpumpetang e.l. for å presse stempelet inn men i går brukte jeg langt mer krefter uten suksess...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et som satt fast bak på RRC'en. Det løsnet med litt dæljing og press innover med en slik liten presse til det formål, og trykkluft utover, kom med et smell da. Sylinderen var grei tross stempelet som hadde eiret fast, skaden var hovedsaklig på stempelet, krommingen eller hva overflatebehandlingen heter var der ødelagt, og jeg erstattet med rustfritt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke bruk grov makt for å tvinge en rusten piston tilbake i calipret. Er stemplene fine, kan du gjerne presse inn ut, men om du må bruke vold, så kan du tenke at dette kommer nepppe til å skli tilbake av sitt hydrauliske selv neste gang du bremser.

 

Husk: du skal leite lenge etter ting som er viktigere enn at bremsene fungerer. Plutselig begynner det å lekke bremsevæske...og det kan også skje plutselig! Heller ikke rebruk gamle pakninger. Ingen vits å gjøre en halvdårlig jobb nå, for å gjøre det hele om igjen om et (halv)år.

 

Bruk gjerne litt vannslipepapir inni sylindrene om det er rust der, men stort sett er det bare forniklingen av stemplene som er problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stemplene skal presses inn så de stikker 8-10 mm. ut fra sylinderene. Træ så støvtettingen og metallringene (dust seal retainer) på stemplene. Press så stempelet helt inn ved hjelp av en tvinge e.l. og med en flat stålplate eller den slette baksiden av en slitt bremsekloss mellom tvinge og caliperstempel. Det viktige er at platen du bruker er større i diameter enn stempelet. Stempelet fungerer nå som styring for retainer, og platen presser retainer jevnt på plass i sporet rundt stempelet. Et lite klikk høres når retainerringen smetter på plass i sitt spor. Hvis dette ikke fungerer, så er det rust og dritt i sporet som hindrer ringen i å smette på plass. ALT må rengjøres når en skal overhale en caliper, og da skal du se du får satt den riktig sammen.

Og som Frode skriver; bruk bremsefett beregnet for innvendige deler av bremsesystemet. (Ikke copaslip....)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har problemer med at bremsene henger og går varme, så jeg må nok ta jobben med å smøre stempler og bytte pakninger. Jeg har aldri gjordt dette så jeg har et idiotspørsmål; om du tar ut stemplene, er det da åpent inn til bremsevæsken slik at det må luftes etterpå ? Har sett på prosedyrene for dette på P38 og ble litt avskrekket....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bremsevæsken trykker direkte mot stemplet. Det er O-ringen som tetter slik at væsken ikke lekker ut. Ingen spm er for dumme. Det er slik man lærer :)

 

ja du må lufte samt etterfylle væske

Edited by axelot

Share this post


Link to post
Share on other sites

dem gjorde det samme på verkstedet med discoen min også, tok ut stemplene og skifta nye pakninger, smurte opp, holdt ikke lenge den reperasjonen, så jeg måtte krype til korset og kjøpe nye bremsecalipere bak på bilen, dem var ikke så dyre, ca 1500,- pr side ferdig montert nye bremsecalipere og ny bremseveske, ikke noe å si på den prisen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har problemer med at bremsene henger og går varme, så jeg må nok ta jobben med å smøre stempler og bytte pakninger. Jeg har aldri gjordt dette så jeg har et idiotspørsmål; om du tar ut stemplene, er det da åpent inn til bremsevæsken slik at det må luftes etterpå ? Har sett på prosedyrene for dette på P38 og ble litt avskrekket....

Hadde det samme på min P38 at bremsene hang på bak på ene siden. Skrudde ut glidestemplene, ikke kalipterstemplet, og smurte opp igjen disse gjorde rent og etterpå var det ingen problemer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har stort sett gjort dette på alle bilene jeg har (og har hatt) etterhvert som "forebyggende" service.

Jeg har brukt vanlige stempler (dvs forniklede), uten problemer.

Mekonomen har bremsefett, dvs spesialguffe for bremsegummitetteringer etc til ca 80,- for en stor tube.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hadde det samme på min P38 at bremsene hang på bak på ene siden. Skrudde ut glidestemplene, ikke kalipterstemplet, og smurte opp igjen disse gjorde rent og etterpå var det ingen problemer..

 

Hmm.. hvor er glidestemplene, er det 4,5,6 ?

 

gallery_3372_9_16609.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm.. hvor er glidestemplene, er det 4,5,6 ?

 

 

ja, det stemmer. (egentlig bare 4..) Jeg smurte de inn med bremsesylinderfett kjøpt på tuba fra biltema.

Edited by jope

Share this post


Link to post
Share on other sites

På del nr 4 kan du fint bruke kopperpasta eller aluminiumspasta. Bremsefettet er ment for bremsestemplene med gummitetning (spesialfett som ikke ødelegger gummien)... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er mange som har forelsket seg veldig i kobberfett, men min erfaring er at dette blir veldig seigt etter en stund. Det virker som om det tørker. På disse glidepinnene og andre steder som det er viktig med glid ville jeg brukt vanlig hvitt vannfast universalfett. På disse pinnene er det maks glid som er tingen og varme er ikke et problem her.. (der klossene ligger an mot caliperen derimot, er jeg helt enig.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ble litt inspirert av denne tråden og siden jeg skal overhale bremsene på Brom i vinter så satt jeg i gang med å "øve" meg litt på calipere som jeg har liggende fra 79 mod. RR.

 

Bakre calipere ser ut til å ha blitt overhalt for ikke så lenge siden, stemplene gikk lett og greit ut med lite luft trykk. Er ikke kommet rust av betydning på dem, og caliperne ser også bra ut, alt av nipler går lett opp og det trengs bare en liten pussejobb og maling samt nye pakningssett.

 

gallery_2056_9_77033.jpg

 

Foran var det ikke fullt så bra, status var her at to stempler fungerer lett og to sitter ganske fast på begge calipere foran.

Prøvde med fullt lufttrykk på 8,5 kg men det hjalp ikke noe. De er sprayet med rustløser og skal ligge på vent til jeg har demontert caliperne som står på Brom, jeg får prøve å montere de på bilen for å få stemplene til å bevege seg ut med trykk fra bremsesystemet.

 

Eller er det andre lure løsninger som kan gi nok trykk til at de som sitter ganske fast kan komme ut? Kunne bevege dem når de ble demontert.

 

Slik ser fremre calipere ut:

 

gallery_2056_9_14937.jpg

 

gallery_2056_9_92695.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det egentlig noe behov for å bruke bremsefett inne i caliperene? RR-bibelen sier at alle deler skal smøres med bremsevæske og fett er ikke nevnt.

 

En ting jeg reagerte på i RR-bibelen er at bremseklossenes bakside og kanter skal fuktes med bremsevæske, hva kan være poenget med det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Setter du på trykk (forsiktig) og bruker en rørtang og roterer litt (forsiktig) frem og tilbake løsner ofte stemplene :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gjort det på enkle måten og kjøpt nye skiver og calipere til alle 4 hjul. Skifte bak tok nøyaktig 1 time pr. hjul inkludert rengjøring og oppsmøring av hjullagrene. Ingenting spesielt som tok tid, pleier ikke å være slik med vanlige biler men RRC er nå en gang grei å skru på.

 

Caliprene framme er jeg litt mer i tvil om, der er 3 lufteskruer, 2 midt på og en nederst. Ok, 2-krets bremsesystem krever jo 2 lufteskruer men de er jo plassert midt på og det er jo ikke der luften samler seg og hva med den nederste, hva er den til?

RRC caliper framme.jpg

 

Det var vel en smule på tide å skifte skiver også...

RRC bremser bak.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det meningen at caliperen skal stå på plass under luftingen eller må den løsnes og snus slik at luftenippelen kommer øverst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den midtre nippelen skal stå på toppen når kalipperen er montert. Hvis ikke har du satt kalipperen på feil side.

Er de montert riktig, er de lette å lufte.

 

Edit: På bildet et par poster lengre opp, står kalipperen opp ned

Edited by Vidar Svendsby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...