Gå til innhold

EGR Removal kit


ADI

Anbefalte innlegg

Jeg handlet tuten,pakning og blankingplate. har en sen EU3 modell og jeg har fjernet hele skiten og plombert på eksosmanifoilen. Vannslangene til kjølingen har jeg også flyttet om på . Vacumslangen er bare og skjøte med egnet skjøtestykke istedenfor T-stykket som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sølle mening:

Dette gjør du ikke for å få mer futt&fart, men for å unngå at motoren skal puste inn eksos. På samme måte som grunnen til at man setter på luftfilter for at den ikke skal puste inn dritt.

 

Gjør det før ventilen setter seg fast og det begynner å ryke stygt.

 

Noen hevder at man får mer respons osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt spesielt utartet kjøpspost, men nå kan også jeg ha følelsen av at bilen puster rent, med nymontert EGR-fjerning av merke TD5alive.

Grei å montere, utmerket monteringsanvisning. Med et godt råd på slutten; ikke fjern mer enn nødvendig, ta vare på alt som tas av, man vet aldri når reglene endres og det må på igjen..... Derfor ble bare røret fra manifold og selve ventilen med røret inn på den fjernet. Vakuumslanger plugget men ligger der som tidligere og kontakter til egr-modulatorer dradd ut. Ikke påviselig endring i ytelse e.l., men man kan innbille seg at bilen reagerer ørlite raskere på gassen?

 

med_gallery_2132_9_779609.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at du har slutta å mate motoren med ufiltrert eksos!

 

Etter mine begrep en fullstendig morbid tanke at man skal fore motoren med eksos, særlig når man samtidig skal bytte luftfilter for frisk skogluft ei gang i året.

 

Ser ut som en aluminiumsdingz...min er i rustfritt, polert stål!

 

Og du mangler bytte av vintercooler-slangene! :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på Disco3 forum at mange gjør dette med TDV6 motorene også, etter garantien er ute. De snakker om litt lavere forbruk og raskere respons ved pådrag, etter å ha blendet innsugene.

 

Nå er jo ikke motorer ukjent med eksos, snarere en dagligsdags greie. Er det eksos på innsugsventilene du mener er usunt Frode?

 

Felles for TD5 og TDV6, er det noen ulemper ved denne konverteringen? Høyere utslipp/forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke motorer ukjent med eksos, snarere en dagligsdags greie. Er det eksos på innsugsventilene du mener er usunt Frode?

Urein luft inn i motoren - med partikler, sot, koks osv. er det jeg er redd for/ikke like/tror og mener er usunt for motoren!

 

Saken er:

Man bruker et fint papirfilter for å filtrere den lufta som skal inn i motoren, fordi man ikke ønsker støv og dritt inn. Noen har også snorkel for å få mer rein luft inn. Luft inn er veldig vanskelig å få øye på.

 

Når lufta har blitt tilsatt diesel, litt olje, og har brent et lite straks inni motoren, så tyter det ut som svart røyk som er lett å få øye på. Den inneholder partikler av ymse slag, noe olje, litt uforbrent diesel, koks og anna. Å parkere nær en snødunge er veldig instruktivt i så måte, men man kan også sjekke innholdet i eksosrøret ved å stikke fingeren inn (don't try this at home).

 

EGR: En liten del av denne eksosen går under gitte betingelser tilbake inn i innsuget gjennom EGR-systemet. Åpner du en EGR ventil, så får du et fysisk uttrykk for hva det er snakk om:, avleirede rester av det som skulle ha nådd motoren, men har stansa i ventilen. Det som ligner på det som tyter ut bak, men som ikke sitter ventilen, har blitt forbrent i brennkamrene.

 

Iflg ingeniører er det et fint system - i det minste så lenge det virker. Jeg liker å vaske meg på henda og holde mine filtre reine!

 

med_gallery_2_9_176666.jpg

 

Nevrotisk hilsen fra Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Frode her! Enhver idiot (les: selv jeg) klarer å skjønne at det ikke er bra med alt dette inn i motoren igjen. Det er jo en grunn til at den allerede har spyttet det ut én gang. :rolleyes:

 

Min EGR var smekkfull av koks og slagg, enda mer enn Frodes bilde viser, og det er ikke særlig vanskelig å finne motiver for fjerning. Så vidt jeg har hørt går NOX ned med EGR-ventilen, men CO2 opp. Dette er dog når bilen er ny og relativt ubrukt. Jeg tror verden er mer tjent med at jeg kjører uten, og at også forbruket generelt vil gå noe ned når den puster litt bedre på alle måter.

 

 

Trur eg. :)

 

 

(Jeg har også fra IRB Development og har røsket ut alle spor etter EGR'en, men har tatt vare på alle deler - sånn i tilfelle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig fra et religiøst synspunkt, dette er urent og bør ikke medtas inn i templet.

 

Nå er nok luftfiltret der mest for å hindre at sand, støv, småkvist, mygg, løvverk, humler og ølkorker forviller seg inn i motoren. Disse har et varierende men ikke ubetydelig skadepotensiale for motorens edlere deler.

 

SAAB hadde et PR-stunt i gamle dager, hvor de viste at en ny 900i tror jeg det var, kunne gå på eksosen fra en gammel totakts SAAB 96, den inneholdt nok uforbrent bensin. Og ut av stumpen på 900i`en kom frisk luft og barnelatter.

 

De forsøkte vel egentlig å posisjonere nybilen som en slags luftrenser.

 

EGR er vel en fjern slektning til dette opplegget, men noe særlig effekt har det vel neppe. Jeg begynner å lete etter blanking kit TDV6.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på myk is her:

 

Eksos er vel i størrelsesorden 0.01 - 3-4-5 micron - veit egentlig ikke hvor langt opp det i praksis må regnes å gå (dvs oxo over de antydede)...særlig når motoren blir eldre, når den brenner dårligere, når den får litt for mye tilskudd av olje og/eller diesel.

 

Støv er 0.1 - 100 micron.

 

Altså et overlapp mellom de to - der eksos er å ligne med de finere støvpartiklene. Alt støv og alle ureinheter er slipestoffer, men størrelsen avgjør sjølsagt hvor alvorlig det er, sammen med hardhet/compressivitet og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Litt spesielt utartet kjøpspost, men nå kan også jeg ha følelsen av at bilen puster rent, med nymontert EGR-fjerning av merke TD5alive.

Grei å montere, utmerket monteringsanvisning. Med et godt råd på slutten; ikke fjern mer enn nødvendig, ta vare på alt som tas av, man vet aldri når reglene endres og det må på igjen..... Derfor ble bare røret fra manifold og selve ventilen med røret inn på den fjernet. Vakuumslanger plugget men ligger der som tidligere og kontakter til egr-modulatorer dradd ut. Ikke påviselig endring i ytelse e.l., men man kan innbille seg at bilen reagerer ørlite raskere på gassen?

 

med_gallery_2132_9_779609.jpg

Og hvor sitter disse kontaktene som modulerer EGR?

 

edit: Pokker, nå havnet jo dette under "Kjøpes", burde vel heller ha stått under f.eks. "Motor" :unsure:

Endret av Spoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg handlet tuten,pakning og blankingplate. har en sen EU3 modell og jeg har fjernet hele skiten og plombert på eksosmanifoilen. Vannslangene til kjølingen har jeg også flyttet om på . Vacumslangen er bare og skjøte med egnet skjøtestykke istedenfor T-stykket som står der.

Har gjort det samme i kveld. Hva gjør jeg med slangene? Den ene som gikk til EGR´n fjernet jeg. Plugget med en av de to medfølgende gummihettene. Den andre (den gule slangen) er det vel bare å plugge oppe? Noen spesiell grunn til å fjerne helt?

 

gallery_4907_9_539808.jpg

 

Stussen:

 

gallery_4907_9_503435.jpg

 

Blendelokket:

 

gallery_4907_9_347799.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...