ADI Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Ønsker å kjøpe rør og blanking plate til TD5. Noe slikt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Samkjøp fra UK om ingen har til deg? Jeg trenger for EU3-motor, link her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 IRB-development leverer med nytt vakumrørslange og kostet ved £65, så det syns jeg var en kurant pris. Sjekk post 3 eller så i tråden til Edward i Mitt Prosjekt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg handlet mitt hos EWS og ga 550 kr for det over disk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 For hva da? 1) 1x Blanking plate 2) 2x blanking plate 3) Røret 4) Vakuumslange Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg handlet tuten,pakning og blankingplate. har en sen EU3 modell og jeg har fjernet hele skiten og plombert på eksosmanifoilen. Vannslangene til kjølingen har jeg også flyttet om på . Vacumslangen er bare og skjøte med egnet skjøtestykke istedenfor T-stykket som står der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendrover Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Merket du noen forskjell uten EGR ventilen. Er det verdt å gjøre det selv om motoren går pent ? TD5 er det snakk om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Min sølle mening: Dette gjør du ikke for å få mer futt&fart, men for å unngå at motoren skal puste inn eksos. På samme måte som grunnen til at man setter på luftfilter for at den ikke skal puste inn dritt. Gjør det før ventilen setter seg fast og det begynner å ryke stygt. Noen hevder at man får mer respons osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond C Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Litt spesielt utartet kjøpspost, men nå kan også jeg ha følelsen av at bilen puster rent, med nymontert EGR-fjerning av merke TD5alive. Grei å montere, utmerket monteringsanvisning. Med et godt råd på slutten; ikke fjern mer enn nødvendig, ta vare på alt som tas av, man vet aldri når reglene endres og det må på igjen..... Derfor ble bare røret fra manifold og selve ventilen med røret inn på den fjernet. Vakuumslanger plugget men ligger der som tidligere og kontakter til egr-modulatorer dradd ut. Ikke påviselig endring i ytelse e.l., men man kan innbille seg at bilen reagerer ørlite raskere på gassen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det viktige er at du har slutta å mate motoren med ufiltrert eksos! Etter mine begrep en fullstendig morbid tanke at man skal fore motoren med eksos, særlig når man samtidig skal bytte luftfilter for frisk skogluft ei gang i året. Ser ut som en aluminiumsdingz...min er i rustfritt, polert stål! Og du mangler bytte av vintercooler-slangene! :ninja: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Leser på Disco3 forum at mange gjør dette med TDV6 motorene også, etter garantien er ute. De snakker om litt lavere forbruk og raskere respons ved pådrag, etter å ha blendet innsugene. Nå er jo ikke motorer ukjent med eksos, snarere en dagligsdags greie. Er det eksos på innsugsventilene du mener er usunt Frode? Felles for TD5 og TDV6, er det noen ulemper ved denne konverteringen? Høyere utslipp/forbudt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Nå er jo ikke motorer ukjent med eksos, snarere en dagligsdags greie. Er det eksos på innsugsventilene du mener er usunt Frode? Urein luft inn i motoren - med partikler, sot, koks osv. er det jeg er redd for/ikke like/tror og mener er usunt for motoren! Saken er: Man bruker et fint papirfilter for å filtrere den lufta som skal inn i motoren, fordi man ikke ønsker støv og dritt inn. Noen har også snorkel for å få mer rein luft inn. Luft inn er veldig vanskelig å få øye på. Når lufta har blitt tilsatt diesel, litt olje, og har brent et lite straks inni motoren, så tyter det ut som svart røyk som er lett å få øye på. Den inneholder partikler av ymse slag, noe olje, litt uforbrent diesel, koks og anna. Å parkere nær en snødunge er veldig instruktivt i så måte, men man kan også sjekke innholdet i eksosrøret ved å stikke fingeren inn (don't try this at home). EGR: En liten del av denne eksosen går under gitte betingelser tilbake inn i innsuget gjennom EGR-systemet. Åpner du en EGR ventil, så får du et fysisk uttrykk for hva det er snakk om:, avleirede rester av det som skulle ha nådd motoren, men har stansa i ventilen. Det som ligner på det som tyter ut bak, men som ikke sitter ventilen, har blitt forbrent i brennkamrene. Iflg ingeniører er det et fint system - i det minste så lenge det virker. Jeg liker å vaske meg på henda og holde mine filtre reine! Nevrotisk hilsen fra Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Helt enig med Frode her! Enhver idiot (les: selv jeg) klarer å skjønne at det ikke er bra med alt dette inn i motoren igjen. Det er jo en grunn til at den allerede har spyttet det ut én gang. Min EGR var smekkfull av koks og slagg, enda mer enn Frodes bilde viser, og det er ikke særlig vanskelig å finne motiver for fjerning. Så vidt jeg har hørt går NOX ned med EGR-ventilen, men CO2 opp. Dette er dog når bilen er ny og relativt ubrukt. Jeg tror verden er mer tjent med at jeg kjører uten, og at også forbruket generelt vil gå noe ned når den puster litt bedre på alle måter. Trur eg. (Jeg har også fra IRB Development og har røsket ut alle spor etter EGR'en, men har tatt vare på alle deler - sånn i tilfelle.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg er enig fra et religiøst synspunkt, dette er urent og bør ikke medtas inn i templet. Nå er nok luftfiltret der mest for å hindre at sand, støv, småkvist, mygg, løvverk, humler og ølkorker forviller seg inn i motoren. Disse har et varierende men ikke ubetydelig skadepotensiale for motorens edlere deler. SAAB hadde et PR-stunt i gamle dager, hvor de viste at en ny 900i tror jeg det var, kunne gå på eksosen fra en gammel totakts SAAB 96, den inneholdt nok uforbrent bensin. Og ut av stumpen på 900i`en kom frisk luft og barnelatter. De forsøkte vel egentlig å posisjonere nybilen som en slags luftrenser. EGR er vel en fjern slektning til dette opplegget, men noe særlig effekt har det vel neppe. Jeg begynner å lete etter blanking kit TDV6. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Litt på myk is her: Eksos er vel i størrelsesorden 0.01 - 3-4-5 micron - veit egentlig ikke hvor langt opp det i praksis må regnes å gå (dvs oxo over de antydede)...særlig når motoren blir eldre, når den brenner dårligere, når den får litt for mye tilskudd av olje og/eller diesel. Støv er 0.1 - 100 micron. Altså et overlapp mellom de to - der eksos er å ligne med de finere støvpartiklene. Alt støv og alle ureinheter er slipestoffer, men størrelsen avgjør sjølsagt hvor alvorlig det er, sammen med hardhet/compressivitet og slikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Litt spesielt utartet kjøpspost, men nå kan også jeg ha følelsen av at bilen puster rent, med nymontert EGR-fjerning av merke TD5alive. Grei å montere, utmerket monteringsanvisning. Med et godt råd på slutten; ikke fjern mer enn nødvendig, ta vare på alt som tas av, man vet aldri når reglene endres og det må på igjen..... Derfor ble bare røret fra manifold og selve ventilen med røret inn på den fjernet. Vakuumslanger plugget men ligger der som tidligere og kontakter til egr-modulatorer dradd ut. Ikke påviselig endring i ytelse e.l., men man kan innbille seg at bilen reagerer ørlite raskere på gassen? Og hvor sitter disse kontaktene som modulerer EGR? edit: Pokker, nå havnet jo dette under "Kjøpes", burde vel heller ha stått under f.eks. "Motor" Endret 25. mai 2009 av Spoon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KinversandRed Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ønsker å kjøpe rør og blanking plate til TD5. Noe slikt "EGR Blanking kit" - google is your friend. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg har et helt nytt sett med EGR ventiler og alt til EU3 motor liggende! Sånn om noen skulle reparere det som allerede er der fra før :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaptnChaos Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg fikk følgende forklaring på hva funksjonen til en EGR ventil er da jeg spurte en Land Rover mekaniker: "Bra for miljøet - dritt for deg og motoren!" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestfold Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg handlet tuten,pakning og blankingplate. har en sen EU3 modell og jeg har fjernet hele skiten og plombert på eksosmanifoilen. Vannslangene til kjølingen har jeg også flyttet om på . Vacumslangen er bare og skjøte med egnet skjøtestykke istedenfor T-stykket som står der. Har gjort det samme i kveld. Hva gjør jeg med slangene? Den ene som gikk til EGR´n fjernet jeg. Plugget med en av de to medfølgende gummihettene. Den andre (den gule slangen) er det vel bare å plugge oppe? Noen spesiell grunn til å fjerne helt? Stussen: Blendelokket: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Er det noen som har før og etterbilde av denne monteringen?? ser ikke helt hva som fjernes og ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Er det noen som har før og etterbilde av denne monteringen?? ser ikke helt hva som fjernes og ikke. Jeg fant jeg fant :-) er dette måten å gjøre det på? http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=25198 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Noen som har lyst til å organisere felleskjøp fra IRB? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.