Gå til innhold

Ødelagt toppakning!


Enge

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor mye det koster å bytte toppakning på 1.8 liter?

Bilen bruker nå sinsyk mye vann og jeg har vann i olja. Ikke bra.

Bilen skal nå på verksted, men lurer på hvor mye andre har betalt for tilsvarende jobb.

 

Mvh

Lars Enge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Så spørs det jo da om det bare er toppakningen....

 

Se f.eks denne tråden, og bruk søkefunksjonen. :o:(:angry:

 

Hvilken årsmodell er det snakk om denne gangen? Problemet skal visstnok være redusert fra 2003, men dessverre ikke eliminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor mye det koster å bytte toppakning på 1.8 liter?

Bilen bruker nå sinsyk mye vann og jeg har vann i olja. Ikke bra.

Bilen skal nå på verksted, men lurer på hvor mye andre har betalt for tilsvarende jobb.

 

Mvh

Lars Enge :(

 

Be om prisoverslag før du leverer fra deg bilen.

Skulle dommen bli: "Skift motor", da går det fort på 40-50 høvdinger. :unsure:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

delepriser:

Komplett pakningssett til toppen kr. 853,00 + m.v.a.

Topplokksbolter kr. 336,00 + m.v.a. (set av 10)

Rail kr. 616,00 + m.v.a.

Rotor kr. 77,00 + m.v.a.

Plugger kr. 128,00 + m.v.a. pr. stk

 

Dette inkluderer altså MLS pakningen, samt forsterket oljerail.

 

J30S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min pris var da med ombyggingskit til kjølesystem, + olje og kjølevæske fra lr forhandler....

 

...pluss jobben. Det er verkstedtimene som koster. Noen som har eksempler på hva det koster å skifte toppakning på verksted? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2000 model og har gått 117 000km.

Jeg har fulgt med de siste åra om den har brukt noe kjøle vann, men det har den ikke inntil her om dagen. Da startet kjøleviften og jeg så da at det ikke var mer kjølevæske. Fylte nesten 4 liter og kjørte de 3km hjem hvor tanken igjen var tom. Peilet oljen og den var hvit.

Har nå tavet bilen til merke verksted. Skal innom i morgen får å snakke med dem.

Han nevnte på tlf at pris ville bli mellom kr 15-20 000,-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

delepriser:

Komplett pakningssett til toppen kr. 853,00 + m.v.a.

Topplokksbolter kr. 336,00 + m.v.a. (set av 10)

Rail kr. 616,00 + m.v.a.

Rotor kr. 77,00 + m.v.a.

Plugger kr. 128,00 + m.v.a. pr. stk

 

Dette inkluderer altså MLS pakningen, samt forsterket oljerail.

 

J30S

 

Hvor er disse prisene innhentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor lang tid det kan ta fra hhv Paddocks eller Famous four med toppakningsdeler?

 

Går som regel 3-5 arb.dager til meg på Rena. Men har tadd 14dager da jeg bodde i tromsø, er som regel posten/tolla som er sinka i systemet. UPS er som regel kjappe, men noen ganger lar de posten ta pakka innenlands i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som regel 3-5 arb.dager til meg på Rena. Men har tadd 14dager da jeg bodde i tromsø, er som regel posten/tolla som er sinka i systemet. UPS er som regel kjappe, men noen ganger lar de posten ta pakka innenlands i norge.

 

Det er dessverre litt for lang tid for meg som er såpass avhengig av bilen i jobben.

Ringte til Famous Four, og de kunne sende det som ekspress, men da kostet frakten 99£ :(

 

Så jeg har fått bestilt deler gjennom han som skal gjøre jobben for meg.

Kom på 3000, så prisen var ikke så ille likevel(inkl regreim, olje og ny frostvæske).

Han skulle ha 4000 - 5000 for jobben, så jeg slipper heldigvis billigere unna enn på Volvo :P

 

Så da håper jeg bare at sylinderfôringene sitter der de skal :unsure:

 

Jeg har mistet ca 2 - 3 liter vann siden februar, og det skulle vel ikke være så ille?

Ikke noe vann i oljen eller omvendt heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, du spør om pris ved ødelagt topp, Jeg ble forelagt regning på 37 000,- inkl moms, Men jeg hadde en garanti fra selger om at toppen var byttet og at det lite sannsynlig at det ville skje igjen- Etter en heftig krangel med selger, verkstedmesteren og bruktbilsjefen fikk jeg snakket den ned til 3800,- som var for delene. Saken løste seg da jeg forlangte å få snakke med direktøren, hehehe

 

Du får ha lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har ikke peiling på kostnadene på skifte toppakning 1,8L. Men jeg måtte nettopp skifte dieselpumpa på min TD4 og brukte Arild Aas på Ryen Auto. Han tok 780 kr + mva for timen, jeg synes ikke det er så galt. Arild bruker Knut Bølher i Nittedal til deler, samme firma som Joker har priser fra. Han har som regel kort vente tid og har god service.

 

Alternativ kan Du sjekke opp mot merkeforhandlere i Sverige hvis Du ikke bor for langt unna en. Jeg tok 100 000 service på min Freelander TD4 hos Brandt Fordon i Tanumshede, det var ca 60% av prisen hos Bilia på Økern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
delepriser:

Komplett pakningssett til toppen kr. 853,00 + m.v.a.

Topplokksbolter kr. 336,00 + m.v.a. (set av 10)

Rail kr. 616,00 + m.v.a.

Rotor kr. 77,00 + m.v.a.

Plugger kr. 128,00 + m.v.a. pr. stk

 

Dette inkluderer altså MLS pakningen, samt forsterket oljerail.

 

J30S

 

 

Heisann!

Hva er hensikten med å bytte oljerail?

 

Jeg byttet Toppakning på 2000mod freelandern til samboeren min i juli, alt har sett fint ut frem til nå, plutselig ble olja hvit.

Noen som vet om det lønner seg å bytte den en gang til eller om motoren sansynligvis er kass??

Kontrollmålte både topp og blokk når jeg hadde av toppen sist, alt så bra ut.

 

Bruke vann har den gjort hele tiden, men det har vært pga. lekkasje i vannpumpe som jeg aldri har somla meg til å fikse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med å bytte til den forsterkede oljerailen er at denne er stivere og dermed gjør at blokken blir mer stabil. Mye av årsaken til at gummitetningene på toppakningen ryker er at topp og blokk beveger seg i fohold til hverandre.

Vann i oljen kommer av at gummitetningen har løsnet fra toppakningen eller at det er en innvendig sprekk i kjølekappen.

Når toppakningen ryker på nytt etter kort tid, er det mye som tyder på at motorbytte er den tryggeste veien ut av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med å bytte til den forsterkede oljerailen er at denne er stivere og dermed gjør at blokken blir mer stabil. Mye av årsaken til at gummitetningene på toppakningen ryker er at topp og blokk beveger seg i fohold til hverandre.

Vann i oljen kommer av at gummitetningen har løsnet fra toppakningen eller at det er en innvendig sprekk i kjølekappen.

Når toppakningen ryker på nytt etter kort tid, er det mye som tyder på at motorbytte er den tryggeste veien ut av problemet.

 

 

Jeg har ikke hørt om at du må bytte oilrail. men jeg blir litt bekymret når du allerede har byttet pakning og det skjer igjen.

 

 

Byttet toppakning i juli, satt inn den nye forsterkede MLS pakningen. Kontrollmålte både topp og blokk, de var innafor gitte toleranseverdier.

Skjønner ikke hvofor dette skjer, har fulgt med motortemp nøye. Ikke noe unormalt der....

Noen som vet om det lønner seg å bytte igjen eller om det er dødsdømt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...