Gå til innhold

Epletid


MortenSi

Anbefalte innlegg

Noen andre som har mye epler og som har problemer med hva de skal gjøre med dem? Bygg en eplepresse:

 

500_presse_med.jpg

 

Mere beskrivelse her. Burde vel ha fått laget en som funker med en hi-lift :lol:.

 

PS, mulig at den kan lånes bort hvis noen i farvannet kan bruke en arbeidsdag eller to til å presse epler evt har veldig sene epler... Trenger den selv noen helger til.

 

M.

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er den... sølet på bildet er vann eller eplesaft... :D

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har Spice Wagon. Håper den er i god stand!

Du får et par seriebiler for hva det koster å anskaffe èn drivknute til kryddervogna! :D

 

Ellers må jeg gi deg all heder og ære for kreativiteten!

Uvanlig bruk av kilereimer, men sikkert effektivt :P

 

...og husk eplesafta før den gjærer... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har Spice Wagon. Håper den er i god stand!

Du får et par seriebiler for hva det koster å anskaffe èn drivknute til kryddervogna! :D

 

Ellers må jeg gi deg all heder og ære for kreativiteten!

Uvanlig bruk av kilereimer, men sikkert effektivt :P

 

...og husk eplesafta før den gjærer... :rolleyes:

Med nærmere ettersyn ser det ut som tau.... fra Biltema..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det kunne vært kult med kilereimer... :D

Tenker vi sier armeringsjern, jeg ... B)

 

Edit: Og angående kryddervogna, den går så fint atte, etter at jeg fikk skiftet girkasse til pris av en middels SIII :angry:

 

M.

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det beste man kan gjøre med slike edle råvarer fra haven, er å lage eplevin.

Den settes i oktober og tappes Skjærtorsdag.

 

En fantastisk opplevelse - hvis man klarer å spare noen flasker så lenge - er å sitte ved kjøkkenbordet en ettermiddag i januar og se utover en vinterfrossen have, ta en slurk og kjenne hvordan hele hodet fylles med nordisk høysommer :D

 

Viner basert på råstoffer fra vår del av verden er f.ø. generelt undervurdert i forhold til de druebaserte produkter fra Sør-Europa og de stadig mer populære oversjøiske surrogater. Intet vondt ord om Chianti eller Languedoc, men f.eks. hylleblomstvin, Elderflower, fra Yorkshire Country Wines går utenpå det meste.

 

Mvh Terje K.

Endret av Terje K.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cider ja... Har vært inne på tanken, men har så ekstrem avsetning på mosten / juicen at jeg ikke tar sjansen... Kunne evt prøve å lage "eplegrappa" av presserestene ... :unsure::wacko: :ninja:

 

(kjenner en svenske med eplegård, han lager cider og brenner calvados av det... Myndighetene her til lands har vel ikke helt sansen for den slags h/gjemmeproduksjon...)

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å landrover-relatere fruktpressing ytterligere, må det jo være ypperlig å benytte seg av en gammel seriebil/RRC-skruejekk i stedet for flaskejekken. Da trenger man ikke være like bekymret for oljesøl heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Og bare så det er sagt, eplejekken er stadig i drift om enn med et par oppdateringer - skal vel i ilden om en måneds tid, eller så snart eplene vil...

 

(Ser på treffstatistikken på sidene mine at det stadig er noen som er inne på denne tråden sånn utpå sensommeren og høsten... B) )

 

IMG_1977.JPG

 

- ja og jeg bruker stadig en tett jekk...

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos meg er det fortsatt bare eplekart, lenge igjen til de blir modne :angry:

 

Får plukke rips og solbær mens jeg venter blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ville vært litt skeptisk til kompostkvern, klarer sikkert fint å knuse eplene, men er vel ikke helt god å få gjort ren... Det finnes jo dertil egnede kverner, både manuelle og elektriske også en rekke forskjellige presser og annet dingseri:

 

 

M.

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...