Gå til innhold

1971 Range Rover


Ronny Jacobsen

Anbefalte innlegg

Vel, som noen av dere sikkert har lest i en annen en annen tråd på forumet har jeg altså hentet meg en av de riktig tidlige Range Roverne i Norge.

Bilen er produsert i 1971.

Forløpig noe uklarheter rundt førstegangsreg. ettersom det står 07.06.1972 i vognkortet,

men jeg har to service-hefter og det første har stempler tilbake til 18.12.1971.

Min teori er at den har gått som demobil de første 6-7 månedene.

 

Navnet er Rosamond......... :)

Eller som vi kaller henne på norsk: Tornerose.

 

Slik sto den altså når jeg så den for første gangen, på et jorde i Askim:

 

gallery_24_228_46626.jpg

 

Nå er den kommet "hjem", og her poserer den sammen med min 89-modell:

 

gallery_24_228_134312.jpg

 

Bilen har stått på et jorde i 8-10 år, og bærer så absolutt preg av det, i form av rust. :o

MASSE RUST! :unsure:

 

Jeg skal gjøre et forsøk på å sette henne tilbake i en brukbar stand igjen,

noe som sikkert vil bli en lang og krevende prosess.

Håper bare jeg klarer å fullføre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et par scans av service-heftene som jeg fant i bilen.

 

Her er det første stempelet datert 18.12.71.

 

gallery_24_228_95285.jpg

 

Og her er et fra juni 73.

Da hadde bilen gått 26700 km allt.

 

gallery_24_228_93517.jpg

 

Eieren må ha hatt tid til svært lite annet enn å kjøre Range Rover.

Sjekk datoene for 66.000 og 80.000-servicene!

(Bilen har ikke vært Taxi, men firmabil i et foto-firma.)

 

gallery_24_228_85065.jpg

 

Her er noe annet jeg fant i bilen :lol: :

 

gallery_24_228_211676.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til deg Ronny for at du hindret at bilen ble matjord eller ennå verre, gjenoppstå som ....... Toyota :blink: .

 

Du kjenner heldigvis Range Rover godt fra før. Tror ikke du skal bekymmere deg for rust. Bilen er enkelt oppbygd. Alt er skrudd eller poppet. Wold sveiset og restaurerte sin på de to dagene fruen hans var hjemme hos sin mor.

 

Mye av delene er fortsatt å få kjøpt og det som ikke er det, er enkle å lage. Hvis du har behov har jeg tatt vare på ramme rundt baklukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gratulasjoner. :)

 

Vidar:

Minst 30% av denne bilen er matjord allerede. :rolleyes::o:D

 

Jeg begynner med demontering en av de nærmeste dagene, kanskje allerede i morgen.

Av med for og bakskjermer, dører, luker og panser.

Baksetet er allerede ute, forsetene skal ut.

Bakdørken er jo i aluminium, og skal også ut.

 

Gulvene foran framsetene er allerede borte.

Samme med kanalene.

De har i sin helhet vendt tilbake til moder jord.

Bør nesten ikke kappe i det hele tatt.

Gøtt for allt som er unnagjort! :lol:

 

Så skal ramma sjekkes.

Er den kjeks må jeg nok ta en tenkert (tenkepause) og en kaffekopp før jeg gjør noe mer. ;)

 

Hvis ramma er "ok" slipes denne og rustbeskyttes mens bilen står ute.

Når den jobben er gjort flyttes bilen inn.

Da begynner den store plåtjobben.

Den tid den sorg......... :unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gratulere nok en gang! Dette skal bli spennende og følge med på. B):)

Men det gjør ikke noe med flere bilder..... Foreks. bilder av bilen på alle sider, innvendig, motorom, under osv. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til de blå stroppene som holder panser og tailgate-vindu på plass....

 

Du må ikke være så negativ, Ronny..... Lukk og og igjen bildørene noen ganger til så detter resten av gulvet i bakken....da er det lett å komme til ramma for å sveise.

 

Jeg tror dette blir fint. Det dreier seg om å stille inn sveiseapparatet korrekt.

 

Eivind

 

PS/EDIT: Jeg må si jeg blir imponert over pågangsmotet her, Ronny! Det kan fort bli bra. Ikke var bilen så bulkete heller.... :)

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg la nå mest merke til esson i skjetve :P . stoppa dere ved steibruddet guttær ?

ronny, grillen din og venstre sideblinklys ser da ut til å være i god stand B) , skal vi bytte bil ? nå som du har luft i dekka så er den jo kjørbar etter mine normer :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuscan Blue og Vidar ønsker lykke til med prosjektet !!!

 

Fantastisk at du skal få gjenskapt Rosamund til å bli en gylden Bahama Gold stjerne igjen !

 

Krom nakken og bruk tiden, vi vet hva du går til !

 

Lykke til !

 

Vidar og Tuscan Blue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer og lykke til, skal følge med i spenning, og kanskje det inspirerer meg til å ta for meg Princen også fremfor å kjøre den rett på skroten...

 

Stå på!

Endret av Theo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klag Theo!

Her kommer bilder av rust! :D

 

Høyre side bak ser ikke så galt...Fra innsiden.....

 

gallery_24_228_20260.jpg

 

Og her er venstre side, minus reservehjuls-brønn. ;)

 

gallery_24_228_46760.jpg

 

Gulvet foran baksetet er byttet delvis ut. Skrudd på ei plate. Ikke demontert enda.

Kjekt å ha noe å krype/gå på.

 

gallery_24_228_25914.jpg

 

Her er teppe til gulvet foran baksetet. Made of vinyl/plastic, og ganske helt.

 

gallery_24_228_100284.jpg

 

Her før forsetene ble fjernet.

 

gallery_24_228_121257.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...