Gå til innhold

Girkassetrøbbel


tdahll

Anbefalte innlegg

Hjælp!!

 

Var på en flott tur opp Eksingedalen med likesinnede i dag! Bilen (blåhvit x-mil) funket helt fint, men da jeg var en halv time hjemmefra skjedde noe rart: Girkassen låste seg i 3dje gir! :blink:

 

Uanf...sett hva som ble prøvd der og da, så var kassa stuck i 3dje! Får den hverken i fri eller 4de. Meget irriterende avslutning på en fin dag - å kjøre siste 3 milene i max 54 km/t :ninja: Hørtes ut som motoren helst ville ut av bilen.

 

Til saken: Har sjekket selve girspaken, den delen av spaken som er under kulen står i hendelen på stangen helt til venstre. Denne hendelen opererer vel den stangen som går inn i kassen for å velge mellom 3dje eller 4de gir. Denne stangen lar seg ikke rikke, hverken forover eller bakover. Har noen vært ute for dette før? Er girkassen å anse som kaputt/totalhavarert/moden for flytetest - eller??

 

Anyone?

 

ThorvaldsomsnartskalpåPKK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme, en gang jeg hadde fylt feil girolje. (Hadde fått tak i en dunk med noe moderne, halvsyntetisk "flott" noe, som skulle "passe til alle kasser" - det gjorde den IKKE.) Tror olja var for tynn, slik at kassa låste seg etter hard kjøring opp en lang bakke i samme gir. Stoppa, lot den kjøle seg en stund, og fikk tvunget den ut av gir. Hadde samme trøbbel etter neste lange motbakke. Bytta olje like etterpå, og har aldri hatt trøbbel med det siden.

 

Det kan sikkert være mange andre årsaker til at kassa låser seg også, men er du sikker på at du har riktig mengde og type olje?

 

Den sjalte-stanga du ikke får rikka, kanskje den lar seg rikke med egnet verktøy? Brekkjern, lang skrutrekker eller annen kjærlig berøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!!

 

Hmm - må sjekke nivået osv... Forøvrig bruker jeg en olje fra FK som skulle passe til giret iht tråd annet sted på forumet. Får undersøke videre når det lysner igjen og den røde skyen over pannen er blåst vekk...

 

Thorvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Høres ut som det samme som skjedde med "Elvis" for noen år siden på Kaland.

Etter mye feilsøking og mange teorier fant jeg ut at mutteren som holder "hoved" akslingen inne i kassen hadde løsnet og skrud seg ut. Låse blikket hadde knukket. Noe som resulterte i at akslingen med drev forskjøv seg.

Skru av det stor runde lokket på skrå over håndbrekket og titt inn.

 

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?sho...ic=8124&hl=

Endret av TNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips! Forum funker!

 

Terje; Oljen skal sjekkes og kontrolleres.

Truls; Skal følge opp den mutteren...

Hugin; Skal demontere fra toppen også og sjekke nedi.

 

Detta må jo bare gå bra!

 

Joda, clutchen funker fint! Kom meg hjem og gjennom alle kryss og slapp alle forbi - så den funker.

 

Men - alt må på vent, er på sjøen en uke nå!

 

 

Thorvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Er det noen som noen gang har vært ute for en synchro som er bøyd??? :blink:

 

Mutteren bak er som den skal være, Truls; låst i riktig posisjon med låseblekket. Oljenivået er ok, Terje.

Mistenkte på forhånd at noen fjærer som sitter på synkroen var i stykker fordi jeg fant to halve da jeg byttet olje på kassa sist. Har fått dem fra shipohoi -all good so far.

Åpnet lokket på toppen, som Hugin sa, for å komme til velgergaflene og komme til for å sette inn de nye fjærene. Synkroen mellom 3. og 4. sitter på toppen, så det er "relativt" enkelt å komme til.

Da så jeg det. Synkroen består av to messingringer som er skrudd(???) sammen med tre stålbolter som fjærene ligger an mot. Inni disse ringene er tannhjulet som skal frem for å få kassa i 4. og bakover for å få den i 3.

 

Hadde jeg klart å legge inn bilder her, så ville dette vært litt enklere å forklare.

 

Det første som slo meg da jeg åpnet lokket, var at velgergaflen for 3/4-girene ikke lot seg rikke ut av 3. gir, dvs forover. Fikk fiklet av velgergaflen ( som den siste; det er 3..) og ved hjelp av et lite spett(!) fikk jeg tannhjulet, som er inni synkroen, fremover.

Det som var litt rart er at de tre boltene som går mellom messingringene ser ut som de er bøyd, som om hele synkroen er blitt vridd i lengderetningen!! I tillegg er det ikke mulig uten rå makt, fordi synkroen og boltene er vridd, å få tannhjulet inni synkroen i posisjon for 3. eller 4. gir - som igjen var svaret på hvorfor giret var låst i 3.

Og ja, kun en av de tre fjærene som skal være inni synkroen er der. Fisket litt rundt i oljen med en magnet og fikk opp resten av fjærene + deler av en tykk skive.... har ikke sett hvor den mangler - ennå..

 

Hmmm - jeg trenger råd:

- Er det mulig å redde denne kassa - in situ?

eller

- Må jeg skru ut girkassen og overhale den for å bestå EU-kontr i januar? :unsure:

eller skal jeg gå rett på:

- Røske ut motor og girkasse med engang og erstatte med 3,5V8+autokasse? B) Hvor lang tid tar det å få dette godkjent hos BT - og er det i det hele tatt håp om det i Bergen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...