Gå til innhold

Vadsø


@le

Anbefalte innlegg

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har fremdeles ikke fått bildene ut av telefonen, kun tatt noen flere :)

 

Idag har jeg plukket fra hverandre knokkelhuset på andre siden også for å få en oversikt over hvilke deler jeg skal bestille. Må bytte endel der også ja, men det går fort bare jeg får tak i delene.

 

Jeg har også tenkt å bytte alle styrekulene. Ikke sikker på om de er dårlige, men det var så mye slark da jeg kjørte at jeg tror jeg tar en SKIKKELIG gjennomgang. Nå kan jeg også få justert shimsinga skikkelig når jeg pusler sammen knokkelhuset igjen. Frem med fiskevekta.

Jeg er fortsatt imponert over alle skruene. Ikke en skrue eller mutter har vært problematisk idag heller. Til og med styrekulene løsnet enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig bilder til dere sultne sjeler.

 

Fikk den inn ved å tappe ut en god del luft i bakhjulene. Fylte de opp igjen etterpå når den var kommet inn.

gallery_10_222_7134.jpg

 

Koselig?

gallery_10_222_73114.jpg

gallery_10_222_28193.jpg

 

Er dere enige med meg? Pokalene er fubar?

gallery_10_222_26707.jpg

gallery_10_222_109830.jpg

 

Så var det stikkaksler og medbringere. Denne stikkakselen ser vel forsåvidt fin ut, men den andre var slitt "innover" om dere skjønner. Splinsene er blitt "lengre". Spist seg innover der de støter mot medbringeren.

gallery_10_222_59603.jpg

gallery_10_222_83183.jpg

gallery_10_222_155552.jpg

gallery_10_222_27379.jpg

 

Det ser møe slitt ut, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Fjærene. Skal sjaklene stå slik, eller er fjærene signe? Det er faktisk en bulk i ramma over enden av fjærene her, og bumpstop har fått testet seg noen ganger ser jeg.

 

gallery_10_222_35187.jpg

 

Ellers så har de to slangene inn til varmeapparatet begynt å lekke, de er bra råtne. Får man kjøpt disse ferdig støpt i den fasongen de skal være?

 

gallery_10_222_87466.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer virkelig til å merke forskjell når du får fikset de slitte delene på bildene.

 

Det her må du ha kjent lenge ?

 

Deler til Land Rover'en; forsøk: www.lrseries.com i UK. De har stort utvalg og førsteklasses service.

Da jeg overhalte LT95 gearkassa til Tuscan i fjor, hadde de alle delene jeg trengte. De er spesialister på Land-Rover Serie

 

Lykke til ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer virkelig til å merke forskjell når du får fikset de slitte delene på bildene.

 

Det her må du ha kjent lenge ?

 

Deler til Land Rover'en; forsøk: www.lrseries.com i UK. De har stort utvalg og førsteklasses service.

Da jeg overhalte LT95 gearkassa til Tuscan i fjor, hadde de alle delene jeg trengte. De er spesialister på Land-Rover Serie

 

Lykke til ! ;)

 

Takk takk :)

Jeg har eid bilen i over et halvt år, men dette er første gang jeg kjører den utenfor Evjemoen leir. Kjøpte den usett fra Vadsø mens jeg var i Antarktis ;)

Takk for tips om deleleverandør. Nå er det ikke noe problem å få tak i de delene jeg trenger til denne årsmodellen heldigvis.

 

 

Fjærsjaklene foran på seriebiler skal stikke rett ned. Helt loddrett. Du har bilde av venstre foran, den fjæra er sigen. Sjaklene bak skal stå i ca 20-30 graders vinkel. :)

 

Takk for godt svar Jermund! Du har helt rett, det er venstre foran. Jeg har paraboler og nye dempere liggende, men jeg syntes det var så synd å gjøre denne mindre original enn den er... Jaja, det går seg nok til, det er ikke ureversibelt :)

 

Nå må jeg løpe, skal på pkk med ex-milen. Hu hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har de to slangene inn til varmeapparatet begynt å lekke, de er bra råtne. Får man kjøpt disse ferdig støpt i den fasongen de skal være?

 

JA!

 

Lykke til med Exmil PKK :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok ta en knokkelhusjobb på begge sider på denne også. Jeg begynner å kunne dette nå.

hvor lenge er det til du skal reise... ha du lyst, så ha jeg 2 biler som trenger det samme... :D

 

kommer en tur til deg senere i uke.

 

neil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, det skal ikke være lett. Nå sitter jeg og putter ting i handlevogna hos paddock, og så vet jeg ikke helt hva ting er...

Noen som kan hjelpe?

 

1: Hvilke plugger skal jeg ha på en S2A bensin fra 1970? Hva er kompresjonen?

2: Lister til vinduene (de som man gror mose i), er det disse?

3: Noen som finner fjæra til den gule spaken i nettbutikken?

4: Oljetrykksgiveren min virker ikke. Det er et t-stykke på filteret, og den delen med "en klump" går til instrumentet. Noen som finner i nettbutikken?

5: Hvilke slanger er hvilke til varmeapparatet? 569154 og 569155? 90569156 også kanskje?

 

Ikke lett dette.

 

Forresten...noen som vet om det går ann å skifte kun gummien på styrekulene? Den råtner så fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, det skal ikke være lett. Nå sitter jeg og putter ting i handlevogna hos paddock, og så vet jeg ikke helt hva ting er...

Noen som kan hjelpe?

 

1: Hvilke plugger skal jeg ha på en S2A bensin fra 1970? Hva er kompresjonen?

Norsk bil har sansynligvis 8:1 i komp. Begge mine har det i allefall og det er 68 og 70 (men det er byttet motor i 70mod)

 

2: Lister til vinduene (de som man gror mose i), er det disse?

Ja.

 

3: Noen som finner fjæra til den gule spaken i nettbutikken?

 

Fant ikke, men ring dem så har de nok.

Hvis ikke så finner du en her.

 

4: Oljetrykksgiveren min virker ikke. Det er et t-stykke på filteret, og den delen med "en klump" går til instrumentet. Noen som finner i nettbutikken?

Ring eller send en mail.

 

5: Hvilke slanger er hvilke til varmeapparatet? 569154 og 569155? 90569156 også kanskje?

 

Ikke lett dette.

 

Forresten...noen som vet om det går ann å skifte kun gummien på styrekulene? Den råtner så fort...

 

Slanger må du nesten ta på gefylen og se hva du har fra før.

Gummien på styrekulene (endeledd?) har jeg sett i løsvekt, men aldri vurdert å bytte løst. Der jeg har byttet endeledd har ikke det vært noe problem med råttning. Bruker alltid lemforder eller annen kjente merker der også. De som har hatt råtten gummi har som også vært råttne på andre måter (slark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takketakk! Glimrende! Jeg tok likegodt å flyttet hele ordren over til LRSeries.com. Der fant jeg alt jeg trengte i nettbutikken (tror jeg, noen sjanser må man jo ta :) )

Jeg fant løs gummi der også. På ex-milen så ble alle endeleddene grundig sjekket, men jeg ser at gummien begynner å bli dårlig på et par av dem. Gummien kostet omtrent 7 kroner, så jeg gjør et forsøk. Jeg har noen nye Lemforder endeledd liggende, så jeg har i tilfelle det trengs.

 

Nå er det snart julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gallery_10_222_7134.jpg

 

Bare pass på når du skal ut igjen... Bilen min subber av og til litt i vippeporten, uproblematisk ved innkjøring, men smeller noe ... når jeg skal ut igjen...

 

Forøvrig lykke til, kul bil!

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advarselen :) Jeg får ikke opp porten nå som jeg har fylt dekkene med luft igjen, så jeg håper forhåpentligvis å tappe den ut igjen når jeg skal ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Idag tenkte jeg at jeg kunne ta en titt på fjærene. Jeg sprayet litt 5-56 på boltene og rigget meg til. Vips så var begge fjærene og demperne foran byttet. Tok vel ca tre timer :)

Ikke en bolt var vrien, alt var bare fint. Foran på høyre fjær datt foringa og den delen av fjæra som holder den ut, så det var på tide å bytte.

 

Dårlig bilde:

gallery_10_222_110590.jpg

 

For å få akselen til å entre måtte jeg bruke ei kjettingtalje. Det vanskeligste med hele operasjonen var å få i splinten på nedre støtdemperfeste...

 

gallery_10_222_380519.jpg

 

gallery_10_222_395393.jpg

 

Imorgen kommer pakka fra LRSeries, jubel jubel. Jeg har løsnet den ene fjæra bak, og setter på ny imorra.

 

SÅ kommer det store spørsmålet som er kjempelurt å spørre etterpå... Er den noe foran og bak på fjærene? Kun bakfjærene er merket med NS og OS. Jeg velger å plassere NS der føreren er. Forfjærene var ikke merket i det hele tatt. Jeg prøvde å måle så godt jeg kunne (øyemål igrunnen), men kunne ikke finne noe foran eller bak...

 

 

Forresten: Jeg elsker muttertrekkeren min :)

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... nå er alle fjærene på plass, og bilen står på tå. Jeg har ikke hjul foran, kun bak. Akselstroppene står i spenn. Da begynner jeg å lure...har jeg fått feil fjærer eller har jeg gjort noe galt? Det begynner å demredempe litt...er det slik at jeg ikke skal stramme boltene før bilen står på bakken? Sånn som det er nå så tror jeg at jeg må kjøre på bremsetromlene for å komme ut av garasjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser da ut som parabol fjærer ??

 

Parabolfjærene gir vanligvis ca 2" heving når de er nye. De synker litt etterhvert når de blir brukt, men forblir gjerne litt høyere enn orginalt..

 

Satte du på riktige dempere?

Parabolfjærer har ikke "intern demping" så de må ha dobbeltvirkende støtdempere, altså sånne som demper i begge rettninger..

 

Akselstroppene er sansynligvis for korte for parabolfjærer!

Det er sansynligvis bremseslangene dine også!!

Sjekk at de ikke ryker før du kjører. Det kan bli litt mere spennende enn du ønsker siden det bare er enkrets brems... :ninja:

 

Foringene skal skrues til når bilen står på bakken med normal last. Hvis ikke blir de forspent og ryker fort av overbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er paraboler. Jeg visste at de hevet, men ikke så mye som nå. Det hjelper nok å laste litt og så stramme som du sier. Jeg har løsnet alle foringene igjen.

Akselstroppene forsvinner imorra. Demperne er nye, bestilte de sammen med fjærene. Bremseslangene var egentlig bestilt, men de dukket ikke opp... Jeg skal sjekke lengden når jeg får på alle hjulene igjen.

 

Takk for svar. Si gjerne ifra om dere har noen andre gode tips i denne sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er delene kommet. Fjæra jeg bestilte til 4H var ikke helt rett... den var nok til å presse hovedgirvelgeren oppover eller noe slikt. Den var svær :)

Vannslangene jeg bestilte til varmeapparatet var absolutt ikke det jeg skulle ha. Finner ikke noen andre steder de passer heller, så de kan noen få om de vil ha. Skal finne delenummer. Jeg stikker til Tess og får det fikset tror jeg.

Jeg hadde også glemt å bestille låseringene/anleggsflaten til lager og simring til indre del av stikkaksel. EWS har selvfølgelig på lager og sender samme dag, luksus :)

Jeg gruet meg litt til å få av disse ringene på indre stikk, men det gikk lekende lett med oksygen/azetylen. Bør nok finne en litt mer skånsom varmekilde når jeg skal ha de på igjen.

Nå må jeg presse inn lager til stikk i to pokaler, to railko-foringer, to lagerbaner til styrelager samt alle lagerbanene til hjullagerne. Jeg må også få montert ringene på indre stikk og avstandsstykket på spindelene.

 

Når man venter på deler så begynner man gjerne på noe annet. Jeg tenkte jeg skulle finne ut av hvorfor ikke fjernlys fungerte. Det er fotbryteren som er synderen. Da jeg kikket inn bak instrumentpanelet så fant jeg to svidde ledninger. Forsyning til lysbryter og ledning som går til fotbryter. Ikke isolasjon igjen, rart det fungerte litt i det hele tatt. Jeg trekker nye ledninger til uka, så blir det bra. Litt kjedelig med nye lysende ledninger i motorrommet, men slik er det nå bare. Jeg kobler opp automatisk kjørelys og to releer med det samme, så blir det så bra.

 

Mye tekst og lite bilder. Skal prøve å få lagt inn noen i kveld når jeg kommer meg til min egen pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bilder er oppskrytt.

 

Nå er hjulene på igjen. Ikke helt rett toe-in, men de står nå der.

Nye ledninger er trukket sikring-bryter-dimmer(fotbryter)-koblingspunkt torpedo. To releer er montert med strøm rett fra batteriet via ei sikring. Bra lys nå.

 

Oljetrykksmåleren jeg bestilte hadde gal dimensjon på stussen. Faderen kappet av den gamle og trikset og mikset og sølvloddet litt slik at jeg fikk en overgang. Monterte og vips - ingen utslag. Håpløst. Jeg får måle og se hva den gjør når trykket kommer (håper det kommer forresten...).

 

Pluggene er skiftet til Champ 12 ettellerannet. Det er visst disse som brukes på 8:1-kompresjon...? Som jeg tror jeg har. Kan jeg trykke inn et nymmer et eller annet sted og finne ut av det? Pluggene som stod i het 9-noe. Jeg syntes ikke bilen går så fint på tomgang. Jeg har målt pluggledninger og hetter, og motstanden er muligens litt høy i et par av hettene. Over 10k. Må bytte alle tenker jeg.

Jeg nappet ut en og en pluggledning mens motoren gikk, og jeg merket at det skjedde noe på alle. På nr 2 fikk jeg mindre forandring syntes jeg, og her er det lavest kompresjon også. Jeg målte komp til å være 165-145-160-155 (1-4). Ikke spør meg om målestokk, det stod ikke på instrumentet (LBS?). Jeg har pumpet litt olje i sylinderne, og så måler jeg igjen imorra. Bare for gøy, jeg kommer ikke til å gjøre noe uansett.

 

Ellers så er vinduslistene skiftet. Det ble bra.

 

Etter å ha bestilt feil fjær fra England og så riktig fra EWS, så fant jeg fjæra i ei eske som fulgte med bilen. Fjæra som skyver opp 4H var det ja. Greit med to, stor slitasje her :)

 

Imorra blir det mer motorfikling, spissingsjustering og fundering på hvorfor speedometeret er så vinglete og viser for lite.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...