Gå til innhold

Vadsø


@le

Anbefalte innlegg

Dekkene på AS Auto, kombinert med vannrette bladfjærer gjør den faktisk 15 cm lavere enn skøv-bilen vår S2 med parabolske fjærer og 31 eller 33" MT dekk :D Men ja, det kan absolutt ha sin sjarm, selv om jeg må si at jeg synes det ser litt ynkelig ut :ninja:

 

Den fotmonterte fjernlys-bryteren er faktisk et genialt påfunn synes jeg. Man bruker jo aldri clutch-foten til noe uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er utrolig mange venner (som ikke skjønner hele LR-greia) som kommenterer dekk og felger. Det er jo det eneste de ser på. Hadde vært gøy å montere noe mindre enn det som står på nå bare for å provosere :)

 

Jeg heller nok mot 7.00 eller 7.50. G90 frister, men det hadde vært greit å få noe lokalt (dekkomsetning f.eks.).

 

Jeg kan se for meg noen festlige situasjoner de første gangene. Jeg sliter jo med å blinke når jeg bytter mellom Defenderen og exmilen. Folk skjønner ikke at å slå på vindusviskeren er det samme som å signalere om at man skal svinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengende pedaler ser jeg på bildene. Du tenker sikkert på G90 om jeg ikke tar helt feil? :)

Stående pedaler er kun på (tidlige) serie I.

 

7.50x16 er korrekt dimensjon, g90 er bare ÉN mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Jeg har kun sett den på bilde...

daktarien er på vei nedover landet. Oslo på mandag og Krs i neste uke en gang. Jeg skal få noen til å teste den da, og så kan jeg komme tilbake til deg? Jeg antar den fungerer, det stod ikke noe om det på PKK, men man kan aldri vite :)

 

 

Edit: trykkleif

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Jeg har søkt, men jeg finner både ja og nei-svar...

 

Jeg har tenkt å bestille ViaSatfjærer til Daktarien da den ene originalfjæra er defekt. Da må jeg vel ha +2 dempere? Må jeg ha lengre bremseslanger også?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skader jo ikke og kjøpe lange slanger bak også. Det kan jo hende at de som står på er litt dårlige og nye koster jo ikke mye..... ;)

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du igrunnen helt rett i Vegard. Akkurat på bremser så er dette greit å gjøre, men skulle jeg gjort sånn med resten av delene på bilene så hadde jeg vært rimelig fort blakk :D

 

Da blir det fire slanger til Daktarien. Bråstopp får klare seg med de som er noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det fire slanger til Daktarien. Bråstopp får klare seg med de som er noen år til.

 

Er det ikke bare tre slanger du har da??

På min har jeg to framme og en bak, som går ned til et bremserør som er som er feste på akslingen

Du ser slangen kommer til høyre på bilde under ;)

med_gallery_2449_99_1209968.jpg

 

Ikke det at det gjør noe med en bremseslange ekstra da......

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stående pedaler på ALL Serie I ;)

Ikke bare de tidlige.

Ja, litt upresis der. Takk for korreksjonen.

 

Det jeg mener er at kombinasjonen stående pedaler og 7.50x16-dekk er et problem på de tidlige serie I. På 86, 88 og 107 går 7.50x16 greit.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå kan jeg 100% mer om pedaler på Serie 1.

 

Daktarien er nå kommet til Kristiansand. Den er hentet hjem til mine foreldre, og etter det plassert trygt inne sammen med flere andre gode nye venner i samme familie.

 

Takk igjen til TLT for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stående pedaler på ALL Serie I ;)

Ikke bare de tidlige.

... men bare to tredjedeler av dem - pedalene, altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Da har jeg vært å kjørt seriebil igjen :D Det er snart to ar siden sist! Daktarien startet etter et par forsøk, og gikk nydelig rundt inne på Evjemoen. Litt vinglete styring, men ellers bare gøy :)

Skal det vaære en fjær på 4H-spaken slik som på S3? Den mangler i tilfelle her...eller den har kanskje bare sklidd ned under gulvet. Jeg får etterforske litt etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal det vaære en fjær på 4H-spaken slik som på S3? Den mangler i tilfelle her...eller den har kanskje bare sklidd ned under gulvet. Jeg får etterforske litt etter påske.

 

Ja, det skal det. Jeg kan nok hjelpe med å finne en "på lageret".

 

Ellers var det vel på tide med prøvekjøring? :D

 

mvh

Tor Linge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbudet! Jeg skal først se under gulvet (og isolasjonen/mattene), den forsvant nedover der på ex-milen.

 

Det var absolutt på tide med en prøvekjøring! Jeg kan ikke skjønne at ikke alle vil ha en Seriebil? Det er medisin :D

 

Jeg så at du hadde vært der for ikke altfor lenge siden, det var spor utenfor der V8-eren står :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, seriebil er m"medisin" både å kjøre og skru på. Det kan anbefales alle forumister. Det er liksom slik at skuldrene senkes noen hakk når en er i kontakt med seriebiler. :)

 

Og ja, jeg var oppom for å bytte plass på to biler. Tok hjem den korte for søknad om rammebytte, og antatt forevisning hos Biltilsynet.

 

Vi snakkes.

 

mvh

Tor Linge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt høre med Toten transport på Raufoss. Har hørt at de har fraktet biler fra vest til øst for en vettug penge.

Og jeg vet at de har lastebiler i Nord-Norge flere ganger i uken. :)

Har selv utnyttet av denne muligheten,frakter en rrc fra hommelvik(nærheten av Trondheim)Til Gjøvik.Kostet meg 1500 k.Men min erfaring er at de stort set kjører med full lasta biler nord over,og veldig ofte tom bil søover.Har telefon nr til han jeg bruker :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget forresten noe artig da jeg prøvet bilen for første gang: Blinklyshendelen (som er på "gal" side i forhold til ex-milen)! Den blinker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hurra!

 

Nå har jeg fått Daktarien hjem gitt! Føyk opp på Evje ladet med oljer og verktøy. Sjekket alle nivåer og fylte der det manglet. Knokkelhusene var selvfølgelig støvete, men nå har de fått fin ny olje :) Pokalene var ikke helt gode, så nå drypper det ganske friskt i garasjen. Må nok ta en knokkelhusjobb på begge sider på denne også. Jeg begynner å kunne dette nå.

 

En av grunnene til at denne ikke er eu ok skulle være et hjullager. Jeg jegget opp og fant masse slakk. Skrudde ut medbringeren for å stramme midlertidig, men det hjalp ikke. Det viser seg å være kingbolten eller styrelageret som er kaputt. Det er møøøe slakk der. Jaja, skal jo inn der uansett.

 

En annen ting jeg fant da jeg skulle stramme hjullagerne var en VIRKELIG slitt medbringer og tilhørende stikkaksel. Medbringeren har bare så vidt noen forhøyninger der det skal være tenner, og stikkakselen er merkelig... Jeg har tatt et bilde, men får det ikke ut av mobilen på denne maskinen. Kommer i kveld (natt). Jaja, det får vente, det går heldigvis fort å skru ut spindelen for å bytte sjiten når den blir for ille.

 

Ellers så var det en interessant kjøretur ned fra Evje (6-7 mil). Det er noe sinnsykt med slakk i styringa, så de første km slet jeg med å holde meg i et kjørefelt. Det hjalp ikke med mye ragnvann i hjulsporene :) Det gikk bedre etterhvert, men her må det feilsøkes. Det hjelper nok noe med nye styrelager, men jeg tror nok styresnekka må strammes litt også.

 

Utenom dette var det ikke noe jeg kan komme på i farta. Fant et lite hull i ramma ved fremre oppheng til bensintanken, men det får jeg fikset lett.

 

Jo...speedometeret fungerer ikke. Det viser 40 i 60 og 60 i 80. Av og til hopper det opp til riktig fart, men vanligvis ligger det bare og gynger 20 under. Kan det være wiren?

 

Nok en ting. Oljetrykksviseren fungerer heller ikke. Fant ut at det er giveren. Jeg koblet ledningen utenom, og da gikk instrumentet til topps.

 

Åi, nok en ting. Sidevinduene skramler noe fælt! Jeg må nok bytte ut mose med nye skinner.

 

Aiaiai, ENDA en ting. Vindusviskeren går bare 90 grader på førersiden. Altså kun rett opp og ned mot midten. Her må det feilsøkes.

 

Nå skal jeg kose meg med ei oljekanne og smøre alt som kan smøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status 10.05.09 kl 00:57: Må bestille to nye kryss, to nye distanseringer til spindel, to nye pokaler (sukk), to nye simringer til pokal, to nye lagere til stikkakselen der den hviler i pokalen og mest sannsynlig to nye medbringere. Splinsene i medbringeren skal vel være firkantet? Ikke som en trekant slik som hos meg? Jeg legger inn bilder imorra en gang.

 

Godt jeg er arbeidsledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare for sagt at det er bare gøy å skru på denne bilen. Ikke en skrue sitter fast, og alt går smertefritt. Bilen har gått 126 000 km, er aldri understellsbehandlet eller malt, og jeg ser fremdeles originalmalinga på ramme, fjærer, dempere og alt! Der er bare så vidt litt overflaterust her og der på ramma, bortsett fra noen hull på bakre travers og på bensintankfestet. Fotbrønnene er også litt luftige, men ikke gale.

Alt under bilen er dekket av et varierende lag med sand/støv som er helt tørt. Tror denne bilen har gått på grusveier i Finnmark hele livet. Det er nesten så det er synd å behandle ramma, den ser så autentisk ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...