Gå til innhold

Batteri konk???


Nils

Anbefalte innlegg

Har kjørt en stund nå, batteriet og bilen har fungert veldig bra, startet uten problemer.

 

Men, her på mandag, hørte jeg bare klikk klikk klikk..... dårlig batteri. Fikk liv i den via bilen til fruen.......

 

Kan et batteri bare ta kvelden så brått??? kutte helt ut?????? eller er det noe annet galt :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri kan kutte brått hvis en eller fler av cellene tar kvelden.

Ofte skyldes batteri problemer et lade problem.Enten for lav ladestrøm pga defekt regulator eller overforbruk av strøm så dynamoen ikke har kapasitet nok til og topplade batteri.

 

Hvis det er kaputte celler vil det ikke lades helt opp eller holde på strømmen.

 

Hvis du måler strømmen på polene med kun nødvendig el koblet til,dvs det som er nødvendig for at bilen skal gå.da bør volten være 14,2-14,8 gjør samme måling med alt av lys+varme apparat på og da bør ikke volten gå ned under 14 volt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke spenningen ikveld. Det som er merkelig er at jeg ikke har merket antydning til dårlig batteri.... har startet lett hver gang.

 

Det skal også sies at bilen blir brukt til småkjøring: dvs 20 min til jobb og 20 min hjem igjen. Kjapp tur bort til butikken, 1 min kjøring etc etc.

 

Eneste langkjøring har vært til Rena.

 

Kan dette bidra til kaputt batteri uten forvarsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel også sjekke kablaget...til starter og til tenningslåsen om du ikke finner noen obviøse svar på andre måter...spade connectorer under der har en tendens til å samle dritt (bør være i orden siden det klikker), men hovedstrømmen bør ha god kontakt (= nok strøm til at det klikker i solenoiden, men ikke nok til å hive rundt starter)...i tillegg til at startere kan pakke mer eller mindre pent sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Må jevnlig skifte batteri på Audien, som står mye, spes om vinteren og som ikke lades ordentlig de gangene vi bruker den. Hvert andre år er batteriet plutselig dødt og vil ikke ta lading mer.

Vedlikeholdslading forlenger imidlertid batterilivet vesentlig. 1 time i motorveistempo en gang i måneden er det som trengs for å få god lading (såfremt bilen lader ordentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tar opp denne igjen. Idag var batteriet HELT tomt, dvs, klikket ikke engang. Bilen har stått siden torsdag. Målte på batteriet når jeg fikk start på den, der sto det 13,86V. Dvs, for lite lading om jeg ikke tar feil. Men, vil dette ha noe å si på batteriet, og at den er tom idag???? Er dynamoen min på vei til de evige jaktmarker?

 

Har en følelse av at batteriet er dårlig, har en ekstra en jeg kan bruke nå.

 

Hvordan sjekker jeg om dynamoen er dårlig? Har jeg sjekket det når jeg målte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte her for noen dager siden at det ikke nødvendigvis skal være over 14V ladespenning på iallefall nyere RR, så jeg ville hørt med noen som kan det før du kaster den ut.

 

Mål syrevekta på batteriet når laderen sier det er fullt, da ser du om alle cellene er ok. Det nytter ikke å måle spenningen ubelastet, den klarer som oftest å holde seg selv om en eller flere celler er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tar opp denne, igjen blush

 

Har satt i annet batteri i Rangen, denne skulle være grei (er den gamle fra discoen, og der fungerte den fint.)

 

Idag har bilen stått siden søndag, det har vært kaldt om natten. Bilen hadde ikke strøm nok til å starte idag, så da er det et eller annet som ikke er som det skal......

 

Hvor skal man begynne å lete??? Kabler, tenker da på kabel fra dynamo til batteri, og - kabelen?

 

Har lest en del tråder nå, og der står det at man skal måle spenningen fra minuspolen på batteri og selve minus kabelen. Hvordan gjøres dette? Har en multimeter fra biltema, hva skal den stilles på??? Er litt grønn der.....

Endret av Nils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn om dynamoen blir fryktelig varm. Om den er defekt er dette ofte et klart tegn. Kan være at den lader ut om dynoen.

 

Ellers så er det relativt kjapt og billig å utelukke regulatoren. Koster 200,- og sitter i 2 skruer bak på dynamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den på Vdc 20, det er Volt likestrøm måleområde opp til 20 Volt. Mål på batteripolene uten å kople fra batteriet med motoren i gang. Da bør meteret vise mellom 13.6 og 15 Volt. Prøv også å måle på batteriklemmene og se om det varierer noe der i forhold til målt på polene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil måle spenning setter du den i 20 Vdc. Da måler du likestrøm opp til 20 V.

 

Det kan tidvis være greit å måle strøm og. Sett den i 10A Adc, bytt om på kontaktene på multimeteret slik at de står der det er merket "10 A max fused" og mål. Da måler du 0-10 amper (ødelegger multimeteret over 10A). Feks skal en 60 W lykt bruke ca 5 amper. Effekten (W)= Spenning (V) x Strøm (A). Om en enhet i bilen bruker fryktelig mye mer strøm en du kan forvente, har du en overledning og det vil tappe batteriet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner det meste om bruk av multimeter her. Må ta meg tid til å gå gjennom hele dokumentet en gang :)

 

Denne siden er heller ikke så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil måle spenning setter du den i 20 Vdc. Da måler du likestrøm opp til 20 V.

 

Det kan tidvis være greit å måle strøm og. Sett den i 10A Adc, bytt om på kontaktene på multimeteret slik at de står der det er merket "10 A max fused" og mål. Da måler du 0-10 amper (ødelegger multimeteret over 10A). Feks skal en 60 W lykt bruke ca 5 amper. Effekten (W)= Spenning (V) x Strøm (A). Om en enhet i bilen bruker fryktelig mye mer strøm en du kan forvente, har du en overledning og det vil tappe batteriet ditt.

 

Er det denne måten jeg også kan måle sikringene på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måling av strøm er upraktisk da man må bryte kretsen. Mange steder er ikke dette lett å få til. Spenning måles "over" forbruket eller kilden, dvs i parallell. Mulitmeteret har da uendelig motstand, og leder ikke strøm, ellers vil den selv påvirke kretsen som skal måles. Strøm måles i serie, og da må man ta av en pol og fullføre kretsen med meteret. Når det måles strøm har meteret ingen motstand, slik at ikke den ikke leder til spenningsfall og påvirker måleresultatet. Det er når man skal måle strøm at man må være forsiktig. Gjøres dette feil kan man kortslutte gjennom meteret og i beste fall går en sikring, i verste fall brenner meteret opp. Må man måle strøm på en krets og vil ikke bryte den for å sette meteret i serie med kretsen, må man bruke ringamperemeter, denne måler strøm ved å måle feltet rundt ledningen og avlede strømforbruket av det. De er ikke billige, men du kan kanskje låne en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne måten jeg også kan måle sikringene på?

.Sikringer måles ved at du setter meteret på ohm tegnet med toneangivelse. Test meteret er riktig innstilt ved å kortslutte meterets to ledninger. Da skal det pipe (altså ingen motstand). Mål så over sikringen (ta den ut) og piper det og meteret viser 0, er den mest sannsynlig iorden. Men viser den tegn til noe som helst motstand er det et lite brudd. Man kan få noe som heter seriebro i sikringer som er nesten å regne som en liten sveisebro, den leder, men med høy motstand går det med mye energi i sikringen, og den vil svi seg og kanskje også mere til, i verste fall begynner det å brenne.

 

Om du vil måle forbruk på en krets er nok sikringsboksen det beste stedet å måle det. Ta ut sikringen og sett meteret på strøm/A. Er sikringen 10A må meteret stå på minst det. Stikk målepolene inn i kontaktene for sikringen og du vil måle om det går strøm igjennom den kretsen du er interessert i.

 

EDIT: Rettet opp merkelig font

Endret av Ezzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke komplisert :)

 

Spenning måles OVER en ting. F.eks over batteriet. Man måler spenningen på det ved å måle på polene med multimeteret i posisjon Vdc - 20. Da kan man måle opptil 20V.

 

Strøm måles i SERIE med en ting. Da er det enkleste (som Ezzie skriver) å ta ut en sikring og måle på kontaktene der den satt i holderen. Strømmen går GJENNOM sikringa vanligvis, nå går den gjennom multimeteret. Multimeteret stilles inn på Adc - 10A. Da kan du måle opptil 10A (+ litt) før sikringen i multimeteret ryker.

 

Spenningen på batteriet måles som Kvammen sier med motoren i gang. Strømmen måles med motor av og tenning av. Det er da du har problemet med at noe trekker strøm og tapper batteriet.

Kikk i oversikten til sikringene om hva de er til, og mål de forskjellige kursene, en etter en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all hjelp folkens, da begynner det å bli klart for meg.

 

Hadde i utgangspunktet klart meg hjemme med en til å måle strøm med som har pære, men ser så mye bedre ut når jeg bruker multimeter :lol::lol: ser litt proff ut.

 

Nå har jeg lært meg masse, så er det hjem og bruke det i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg målt litt, og fikk 13,86 V på batteriet, både på polene og kablene, når motoren gikk... er vel noe lavt..... ????

 

Snakket også med Siglis, og han fortalte at han hadde opplevd noe lignede, da var det lyset som er på panseret som var synderen. Kom da på at denne har jeg montert i den senere tid, og jeg hadde ikke problemer før jeg monterte den.... hmmm, den er nå tatt av, full av dritt.

 

Har målt batteriet etter at jeg stoppet motoren, og tenkte å sjekke imorgen tidlig. Har noe av strømmen blitt borte? og da hvor mye...... spennende. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så gal den spenningen om motoren gikk på tomgang. Prøv å måle ved oppunder 2000o/min også.

Motorromsbelysningen er jo tilkoblet hgele tiden så den kan spøke. Er vel en kvikksøvbryter eller en "dørbryter" på den...

Ellers kan vel defekt laderegulator/likeretterbro også tappe batteriet for strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryteren er av den enkle varianten, når man lukker panseret, så frakobles jord (om jeg ikke tar helt feil)

 

Den var full av skitt, så nå skal jeg prøve litt uten den på, og dersom feilen ligger der, så skal jeg rense den og smekke den på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...