Gå til innhold

Løftebukk vs sakseløfter


kulien

Anbefalte innlegg

Hei Godtfolk!

 

Jeg har planer om å bygge en garasje i hagen etterhvert som vil tjenestegjøre som en form for verksted. I dette bbygget ser det ut til at jeg kan klare opp mot 3 meter i takhøyde og jeg ser for meg at jeg kan ha en form for løftebukk for å forenkle jobbingen litt. Det skrus ofte menneskebil også i min garasje og da tenker jeg at jeg kan få bilen forholdsvis høyt opp.

 

Førstevalget ville vært en vanlig to-søylet løftebukk, men disse tar mye plass av garasjen da denne bare blir opp mot 50kvm.

 

Men jeg ser nå at det også finnes sakseløftere på markedet, og jeg lurer på om dette ville vært et brukbart alternativ. Denne ser for eksempel fin ut: Sakseløfter fra Finn

 

Videre ser jeg at det også finnes mobile utgaver som jeg til og med kunne ha brukt der vi skrur i dag, mens jeg venter på å bygge garasje. Denne har ulempen at det er mye stål i midten som gjør skifte av eksos og slikt vanskelig: Mobil sakseløfter

 

Har noen erfaring med disse forskjellige modellene? Hva er best, eller godt nok for garasje/hobbybruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 meter er ikke allverdens høyde mht løftebukk selv om det skal skrues på småbiler.

Da tror jeg heller jeg ville tenkt lit på grav,en grav med sideskinner gir samme muligheter som en 4 søyla løftebukk.

 

Tror NAF i tønsberg hadde en løftebukk som var nedfelt så det var på en måte en halvhøyde grav og løftet ca 1 meter over resten av gulvet og 1 meter dyp grav så det ble ca 2 meter totalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge de du linket til er bortkastet til LR.

 

denne fordi det er ett himmla styr å stille inn løfteklossene til å treffe ett dugelig sted under en LR, og fordi du ikke kan komme til under bilen.

blir brukt på lakkavdelingen på jobb, til å få menneskebiler opp i arbeidshøyde for karosseriarbeid og lakk. en LR er allerede i god arbeidshøyde for denslags..

75_-1592382857_hoved.jpg

 

og denne sakseløfteren fordi den er laget kun for å løfte i kanaler, mao du må sveise deg noe spesialmekk for å få til løft på ramme.

29_1213351861814_hoved.jpg

 

tosøyler med armer eller firesøyler med rampe er det eneste brukbare til oss. du kan få prøve alle slagene på jobb under neste høstsjekk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både en 4 søyler og en mobil løfter, 4 søyler'n er grei og rask men er avhengig av å ha en traversjekk på bukken for å jobbe med for og bakstilling.

Den er jo også grei ved lagring eller parkering av flere biler ettersom du kan sette en bil under.

Den mobile lakkløfteren er grei til lakkering , montering samt jobbing med bremser o.l tror min løfter 2000kg men er ikke veldig egnet for bruk på min RRC.

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man løfte en Land Rover (med untak ny RR og Freelander) så er det kun 4 søyler eller 2 søyler som er brukenes!

 

Saksebukk er fint men en kommer ikke til alt som er under bilen (platene tar stor plass under bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Det er mange gode poeng her.

 

3 meter er ikke mye, enig. Skal jeg bygge grav, må jeg antagelig fire enda mer på takhøyden og jeg vil fortsatt ikke få en grav som er dyp nok til vanlige personbiler. I tillegg så tenker jeg at det er litt bygningsteknisk styr å få til en grav...?

 

Jeg mener at mye av jobbene jeg gjør dreier seg om bremser og denslags, og ofte på mindre (eller vanlige) biler. Men den må jo kunne løfte LR også!

 

For å få kanal/sakse -løfteren til å løfte LR. Ville det gått å legge et par solide firkantbjelker tversover, eller er det fyfy i en HMS-messig sammenheng?

 

Må kanskje komme på garasjetreff i høst da... Når var det sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få kanal/sakse -løfteren til å løfte LR. Ville det gått å legge et par solide firkantbjelker tversover, eller er det fyfy i en HMS-messig sammenheng?

 

Fordelen med garasje på tidligere jernbanetomt er at vi fikk tak i en jernbaneskinne som er kappet til i riktig lengde og kan ligge under rammen på bilen. sveis på noen klosser som gjør at du kommer til med pallejekk, så gjør du livet lettere (og ryggen fornøyd). HMS-messig så er dette OVERKILL. tror gulvet under bukkene kollapser lenge før skinnene.

 

Vi har forresten 2-søylet løftebukk, men den klarer ikke å nå inn til rammen på 88'en, derfor skinner

Endret av Julius Baardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..For å få kanal/sakse -løfteren til å løfte LR. Ville det gått å legge et par solide firkantbjelker tversover...

 

nei ! du trenger anlegg i lengden på en sakseløfter for å få den stabil, det går ikke... med minder du syns det er greit å løfte bilen i radiusarmer, girkasse, eksos etc

 

du kan lage noe "tversovermekk" men da blir det langt mer avansert enn firkantbjelker og du må lage en spesial for hver lengde (88", 90", 109", osv) du skal ha oppå.

 

takhøyde kan løses med andre takstoler (drager i møne) da får du høyde nok med vanlig vegghøyde og 30`helling på taket. ulempen er selvfølgelig att løftebukken må stå i midten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvem snakket om takstoler....?

 

Her blir det nok en betongkoloss med parkering på taket, så det er lite å hente i toppen.... :rolleyes:

 

Men den andre, portable sakseløfteren er vel bedre med tanke på dette? Den går det jo an å tilpasse mer likt på en tosøyler eller hva?

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bilde av det og jeg vet ikke hva det heter...men jeg lånte et verksted som hadde slike bukker som løftet i hjulene.........men det er kanskje ikke så praktisk nå du skal ha AV hjulet :blink:

De tok iallefall liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bilde av det og jeg vet ikke hva det heter...men jeg lånte et verksted som hadde slike bukker som løftet i hjulene.........men det er kanskje ikke så praktisk nå du skal ha AV hjulet :blink:

De tok iallefall liten plass.

De har den typen på brannvakta her i byen. Det morsomme er jo at du kan løfte hva som helst hvis du for eksempel legger en bjelke over. Vi brukte de til å løfte ut en motor en gang...

 

Når du har løftet bilen, må du sette den ned igjen på bukker dersom du skal jobbe med hjulene av. Jeg synes den løsningen er litt tungvint da jeg stort sett jobber med hjulene av når jeg vil løfte bilen. Forøvrig tar de på brannvakta mye plass når de ikke er i bruk, men de kan jo løfte lastebiler. Har du sett en personbilvariant også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var på et lastebilverksted i Søgne. Var nok beregnet for det ja... HAr ikke sett personbilvariant, men hvis det finnes så vil jeg tro de er mye mindre. Kan du ikke bare lage hull i taket og bruke et stillas i garasjen? :) God plass i smøregrava!

 

Evt kan du kjøpe trafikkstasjonen på Gimle (skal selges)...men nå sporer jeg av. Beklager.

 

Edit: Fant bilde, jeg hadde det jo på hjemmesiden min...

2006.08.01%20RR%20foring%20001.jpg

2006.08.01%20RR%20foring%20002.jpg

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin 2-søyler det der. Men husk at en bør være meget forsiktig hvis tunge gjenstander som aksler eller motor demonteres fra bilen i oppjekket tilstand. Kan fort skje skumle saker når vektfordelingen forandres....

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo klin lik "mobilløfteren" du linket til innledningsvis, er den ikke?

 

:huh:

 

Ser det nå ja, fikk ikke opp bildene pga sikkerhetsinnstillinger. Er nok bedre å gå for søyleløfteren, også er det bare å la øverste del av søylene gå gjennom taket. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre aspektet med to (og fire) søylere er at det står igjen søyler i rommet også når ikke bukken er i bruk. En slik sakseløfter blir liggende på gulvet under bilen (i veien for jekken?) :D .

 

Ikke lett å bli klok på dette, men jeg får ta meg en tur til Strømsby VGS og studere de forskjellige typene. Får ta med Lille Hvit på garasjemøte da og teste. LR'er blir det jo alltids nok av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har takhøyde til å utnytte en løftebukk i full høyde, grav en grav... Løftebukk som bare får løftet til knehøyde er SKIKKELIG bortkastet.. En skikkelig smøregrav med traversjekk, tar ikke opp plass i garasjen når det ikke er i bruk, og har man muligheten til å lage full høyde kjeller i hele garasjen får man god plass til å røre seg på der nede, samt plass til å lagre unna andre ting som ellers fort tar plass i garasjen, som dekk, sykler, oljer, verktøy, etc... Over graven har man talje på løpekatte, så kan man løfte ut tunge V8-ere uten problemer. Under har man 240 cm takhøyde i rommet, og en rampe som man kan justere i riktig arbeidshøyde litt større enn hullet i grava (monter en utrangert sakseløft der med en plate oppå, så kan man justere høyde automatisk - eneste fornuftige bruk av en sånn sakseløfter :P )

 

Sakseløft er ubrukbart, det egner seg stort sett til hjulskifte..

 

Jeg er heldig, jeg har en gammel tosøyler, men den er montert ute og skal få stå der så lenge den virker - selv om jeg skulle få somlet meg til å bygge meg verkstedet jeg ønsker meg. Løftebukk ute er fantastisk når man har 4wd og kjører i møkka, da får man vasket etter skogsturen..

 

Inne skal jeg enten ha grav som nevnt ovenfor, eller en sprett ny tosøylebukk - dersom jeg får råd til å bygge høyt nok...

 

To-søylebukker passer egentlig ikke så bra på biler med ramme, da gummitallerkene som skal settes under bilen ofte ikke går å få plassert bra på ramma. Jeg har løst dette med å lage nye løfteanlegg, en tykk aksling der gummitallerkenen skal stå, som er uthulet i toppen slik at den passer utenpå skruen der hvor ramme er forent med karosseri. Akslingene er 15cm høye omtrent, og jeg unngår da konflikter med pynt nede på karosseriet også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn dum fransk 2 søyler bukk av den skrå varianten. Kan ikke løfte opp noen av bilene jeg driver med omtrent med den. Siden den er beregnet på skrå har den en kort og lang arm på hver side og rekker ikke inn til ramma verken på RRC, Triumph eller når man putter en mini i den rekker ikke armene bort til bilen på begge sider. Men en og annen menneskebil passer inn iden, ellers hadde den BARE stått i veien. Den er god og ha og legge en solid bjelke imellom armene når man skal løfte noe tung da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har takhøyde til å utnytte en løftebukk i full høyde, grav en grav... Løftebukk som bare får løftet til knehøyde er SKIKKELIG bortkastet.. En skikkelig smøregrav med traversjekk, tar ikke opp plass i garasjen når det ikke er i bruk, og har man muligheten til å lage full høyde kjeller i hele garasjen får man god plass til å røre seg på der nede, samt plass til å lagre unna andre ting som ellers fort tar plass i garasjen, som dekk, sykler, oljer, verktøy, etc... Over graven har man talje på løpekatte, så kan man løfte ut tunge V8-ere uten problemer. Under har man 240 cm takhøyde i rommet, og en rampe som man kan justere i riktig arbeidshøyde litt større enn hullet i grava (monter en utrangert sakseløft der med en plate oppå, så kan man justere høyde automatisk - eneste fornuftige bruk av en sånn sakseløfter :P )

 

Sakseløft er ubrukbart, det egner seg stort sett til hjulskifte..

 

Jeg er heldig, jeg har en gammel tosøyler, men den er montert ute og skal få stå der så lenge den virker - selv om jeg skulle få somlet meg til å bygge meg verkstedet jeg ønsker meg. Løftebukk ute er fantastisk når man har 4wd og kjører i møkka, da får man vasket etter skogsturen..

 

Inne skal jeg enten ha grav som nevnt ovenfor, eller en sprett ny tosøylebukk - dersom jeg får råd til å bygge høyt nok...

 

To-søylebukker passer egentlig ikke så bra på biler med ramme, da gummitallerkene som skal settes under bilen ofte ikke går å få plassert bra på ramma. Jeg har løst dette med å lage nye løfteanlegg, en tykk aksling der gummitallerkenen skal stå, som er uthulet i toppen slik at den passer utenpå skruen der hvor ramme er forent med karosseri. Akslingene er 15cm høye omtrent, og jeg unngår da konflikter med pynt nede på karosseriet også...

 

En annen fordel med grav er at når det er så varmt at en holder på og bli kokt er det svalt og fint og jobbe i smøregrava :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en god ide Thomas!

gallery_103_40_2569.jpg

 

Her bor vi. Garasje/verksted prosjektet er tiltenkt plassen til venstre for huset.

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...