Gå til innhold

difflock bilen min


andre5

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det enkleste er vel og få tak i overføringene fra en girkasse som har dette montert så en får det orginale oppsettet isteden for uorginale overføringer

 

 

Helt korrekt...men løsningen H med åpen sperre og L med konstant sperre er rimelig sær. Skeptikeren i meg insisterer på bilder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel og få tak i overføringene fra en girkasse som har dette montert så en får det orginale oppsettet isteden for uorginale overføringer

 

skal sjekke opp dette, demontere hele greia, jeg skal jo ikke bruke bilen i terenget noen gang, den er tenkt til bruk på landeveien,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjekke opp dette, demontere hele greia, jeg skal jo ikke bruke bilen i terenget noen gang, den er tenkt til bruk på landeveien,

 

Aldri si aldri :P

Vintrene i her i landet kan jo føre til en ufrivillig tur ut i utmarka og da kan det jo være greit og bare kjøre opp på vegen igjen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har kanskje en båt på henger ? kjøre båten inn til stranda, opp på hengeren... og der sto du ja. vanlig TC er ikke tingen i sand, ut med den og inn med sperra B) . så drar du opp som seg hør og bør med en LR :D .

 

 

men.... jeg begynner å tro att forrige eier har ettermontert vanlig CDL kit, men att den aldri har hvert brukt og har satt seg... kan noen med denslags stappe en digitalkamerat oppunder bilen sin å knipse så andre5 kan se hva han skal se etter :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men.... jeg begynner å tro att forrige eier har ettermontert vanlig CDL kit, men att den aldri har hvert brukt og har satt seg... kan noen med denslags stappe en digitalkamerat oppunder bilen sin å knipse så andre5 kan se hva han skal se etter :) .

 

Ja takk til bilder som viser hvor diff locken sitter :)

 

Tror faktiskt det ligger på forumet allerede, men finner det ikkje nå :mellow:

Endret av Hans Ole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rave under bremsetest på D2 er det henvist til diff lock når man skal teste bremsene. Der står det at den skal engages ved og ta en fastnøkkel og vri om på pinnen som stikker ut av trasnferkassen og at man skal kontrollere lampene. Det står og en masse om at mellomaksling skal koples ut når den kjøres på bremseruller og noe.. Men der er det ihvertfall dokumentert at det skal være difflock på bilen. Dette gjelder da selvsagt biler før MY03. Fant ikkenoe oppdatert info for biler levert uten CDL i det hele tatt, det ser det ut til at de har glemt i manualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men løsningen H med åpen sperre og L med konstant sperre er rimelig sær.

 

I Landrover sin verden er det sært, men f.eks på Yota Landcruiser er det slik at man kan velge sperre eller ikke i høyserie, mens i lavserie er det alltid sperre... Jeg ble aldri helt fortrolig med det opplegget der altså. ;)

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Landrover sin verden er det sært, men f.eks på Yota Landcruiser er det slik at man kan velge sperre eller ikke i høyserie, mens i lavserie er det alltid sperre... Jeg ble aldri helt fortrolig med det opplegget der altså. ;)

 

mvh

HC

 

Det er fordi at Land Rover har konstant 4-hjulstrekk, med åpen diff som du kan sperre. På Yotaen så er det normalt 2-hjulstrekk, når du kobler inn 4-hjulstrekken så er det som om du setter på sperre, for den har ingen diff på transferkassa. Dette blir helt likt med seriebilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte til nyere Yotaer med permanent firehjulsdrift ;)

90-serien som jeg hadde er blandt de av denne typen hvor sentersperra er låst i lavserie. (Denne bilen ble som kjent fort byttet ut til fordel for en DII)

 

mvh

HC

 

Var vel derfor de hadde endel problemer med transferkassene sine også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på fortsettelsen...

 

Det vi VET (liten oppsummering):

 

Det kan enkelt ettermonteres CDL (Centre Diff Lock) på denne bilen da transferkassa er klargjort for låsing, men betjening av dette inne i bilen er aldri levert fra fabrikk på årsmodellene fra 1999 frem til 2003 (facelift). Fra midten av 2001 frem til facelift er også transferkassene uten mulighet for låsing.

 

Det finnes en rekke KIT for ettermontering av CDL, også dokumentasjon på fjøsmekk av ulike slag. Disse var gjerne med en egen knapp, men deler fra Disco1 har også blitt benyttet. Originaldeler for Disco2 ble tilgjengelig da 2003-modellen ble introdusert med mulighet for CDL.

 

Trådstarter forklarer at difflock aktiveres ved å sette bilen i lavgir, noe som ifølge forumet indikerer en (meget spesiell og uheldig) fjøsmekk. Det er også nevnt at bilen muligens har ettermonterte originaldeler, men at spaken har satt seg.

 

Får å løse dette mysteriet trenger vi mer fakta, og bilder av OMTALTE bil hadde vært en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Landrover sin verden er det sært, men f.eks på Yota Landcruiser er det slik at man kan velge sperre eller ikke i høyserie, mens i lavserie er det alltid sperre... Jeg ble aldri helt fortrolig med det opplegget der altså. ;)

 

Når det gjelder asiatisk mat er sushi en favoritt. Når det kommer til asiatisk kjøkkenredskap er jeg rimelig blank, men har ofte fått hjelp på Expert på Drøbak City........ men her snakker vi om LR (og av og til om kakebaking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder asiatisk mat er sushi en favoritt. Når det kommer til asiatisk kjøkkenredskap er jeg rimelig blank, men har ofte fått hjelp på Expert på Drøbak City........ men her snakker vi om LR (og av og til om kakebaking).

 

Hvis jeg ikke husker feil så hadde vel Ezzie og fRRode en forvarming av ferdig mat i motor rommet på Landstreffet på Rena i 2003 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en lærerik og interesant streng. Når Disco2 ble lansert i 1998 (som 1999 modell) hadde landrover kommet frem til at ETC var så bra at brukerene ikke hadde behov for CDL. Dette skapte furore i miljøene rundt om i verden, spesielt på det amerikanske markedet. Selv med massiv pågang om å begynne å levere Disco2 med CDL holdt LR tilbake. Først ved innføring av 2003 modellen ble dette en opsjon på markedet, innledningsvis var det det amerikanske markedet som fikk det først, siden dette ble ansett som de som krevde det mest.

 

Mener faktisk å huske at i europa leverte man enkelte 2003 modeller med merking av CDL på girkonsoll og reduksjonsgirkassespaken uten at CDL var defacto var aktivert.

 

I påvente av at LR skulle levere med CDL skapte dette et marked for en rekke løsninger basert på å montere en elektrisk løsning på CDL venderen på reduksjonsgirkassa og etterhvert kom Ashcroft med en mekanisk modell alla det som ble levert på 2003 modellen.

 

mvh

 

Knut S :)

Savner Disco2'en min :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en lærerik og interesant streng. Når Disco2 ble lansert i 1998 (som 1999 modell) hadde landrover kommet frem til at ETC var så bra at brukerene ikke hadde behov for CDL. Dette skapte furore i miljøene rundt om i verden, spesielt på det amerikanske markedet. Selv med massiv pågang om å begynne å levere Disco2 med CDL holdt LR tilbake. Først ved innføring av 2003 modellen ble dette en opsjon på markedet, innledningsvis var det det amerikanske markedet som fikk det først, siden dette ble ansett som de som krevde det mest.

 

Mener faktisk å huske at i europa leverte man enkelte 2003 modeller med merking av CDL på girkonsoll og reduksjonsgirkassespaken uten at CDL var defacto var aktivert.

 

I påvente av at LR skulle levere med CDL skapte dette et marked for en rekke løsninger basert på å montere en elektrisk løsning på CDL venderen på reduksjonsgirkassa og etterhvert kom Ashcroft med en mekanisk modell alla det som ble levert på 2003 modellen.

 

mvh

 

Knut S :)

Savner Disco2'en min :(

 

 

kan man savne en disco II når man har disci III?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
På 20.8.2008 den 21.57, EHS skrev:

VIN number : SALLTGM98YA265xxx.

 

Land Rover Discovery Series II

 

Manufacturer code SAL Land Rover

Model code LT Discovery Series II

Wheelbase / Trim level G 100"

Body M 5-door Station Wagon

Engine 9 2.5l Td5 turbodiesel, EGR

Steering and transmission 8 Left-hand Drive, manual

Model year Y 2000

Build location A Solihull, UK

Serial Number 265xxx

 

Additional data for SALLTGM98YA265xxx :

Production date 2000-02-02

Manufacturing reference 534135

Body ID F2020008454048

Serial number 265xxx

Actual Engine Capacity 2495

Air Inlet Geometry Desc Fixed

Aspiration Description Turbo Charged Unit

Axle Front Identifier Prefix 93L

Axle Rear Identifier Prefix 52S

Catalyst Description No

Class Code Description 100 inch

Colour Description Oxford Blue Micatallic

Cylinder Configuration Desc Straight

Engine Capacity 2500

Engine Code Description STORM 2500 EIDi E5FF S5 2va D TURBO SOHC N X/Loop

Engine Comment Storm' T5.25 - EGR

Engine Identifier Suffix A

Engine Prefix Number 10P

Engine Series STOR

Exterior Colour Oxford Blue Micatallic

Factory Of Build Description Solihull

Final Drive Ratio .000

Fueling Method Description Electronic Direct Injection

Fueling System Description Electronic Fuel Pump

Gearbox Identifier Prefix 73A

Gearbox Series LMAN

Hand Of Drive LHD

Manual Auto Transmission Desc Manual

Marque Model LT

Model Code Description DISCOVERY

Model Identifier LT

Module Build Spec Code Desc European Specification

Module Sales Model Code RBVL

Module Sales Model Code Desc TD5 2.5 LITRE 5 DOOR 'ES'

Number Of Cylinders 5

Number Of Fuel Delivery Points 5

Number Of Gears 5

Number Of Valves 2

Transfer Box Identifier Prefix 41D

Type Of Body Station Wagon

Type Of Fuel Description Diesel

Valve Timing Description Fixed

Vehicle Type Description LAND ROVER

Hva er linken til denne siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...