Gå til innhold

difflock bilen min


andre5

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

vart dere fornøyde nå som det kom bilder, til og med montert når bilen vart bestilt ny av forige eier, eneste lampa jeg får frem på diffbrems er ei lampe avbildet aksling med et kryss over, når det slipper taket med hjulene, er ikke så lett å få til det nå,

Endret av andre5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den lampa kommer ikke frem før hjulene mister taket, da blinker det i en gul lampe med et bilde av en aksling med et kryss over, på samme siden som difflock lampa, sitter der esp lampa også, bildet på den er av en svingette veibane med hjul på, kommer bare frem når bilen mister taket på veibanen,

 

stemmer det at det er den røde lampa som lyser når difflock er på

Endret av andre5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Nå ble jeg imponert - ante ikke det var mulig, aldri hørt om det. Symbolet på nederste bilde viser vel centre difflock - hvor kommer symbolet på diffbrems fram?

 

For 700$ har du det også, Frode. Expedition Exchange

Min 2001MY har dessverre ikke transferkasse klargjort for CDL.

 

Når det er sagt:

The 2004 Disco2 is the only Disco2 that comes from the factory with a CDL shifter

...heldigvis er det mye fint som kan ettermonteres. :)

 

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var orginalmontert på bilen min, 2000 mod td5 es, står i pappirene fra forige eier som hadde kjøpt bilen ny 13.3.2000, så da regner jeg med at det er orginalmontert ekstrautstyr på bilen når den var bestilt ny fra fabrikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampa for senterdiffen er vel på plass på alle biler med difflock montert selv om betjeningen mangler. Det er visst et punkt i serviceprosedyren der servicetekniker skal sjalte inn diffsperra og det er nevnt i instruksjonsboka at om teknikeren glemmer å koble den ut igjen vil lampa lyse.

 

Diverse salgsannonser er ikke dokumentasjon å stole på. Som Hugin nevner er det mange som skriver feil. Det ser vi stadig på alt mulig utstyr.

 

Det som er snodig er at jeg ikke finner noe info på ESP utenom salgsannonser. Ingenting i delekataloger og ingenting i verkstedhåndbøker. Må dog innrømme at jeg ikke sitter med de aller siste utgavene.

 

Dette papiret du refererer til. Er det en Spec fra fabrikken, kundens bestilling, forhandlers tilbud eller hva?

 

Klarer du å få tatt et bilde av instrumentene under lampetesten? Stilling 2 før du starter bilen. Da bør alle lamper lyse, også ESP.

 

Står det noe om diffbrems og/eller ESP i instruksjonsboka?

 

Kunne godt tenke med bilde av brytere for setejustering/minne på begge sider også.

 

Ja, jeg er forferdelig nysjerrig, men bær over med meg. Dette er såpass spesiellt/uvanlig og nytt for meg at jeg vil vite mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var orginalmontert på bilen min, 2000 mod td5 es, står i pappirene fra forige eier som hadde kjøpt bilen ny 13.3.2000, så da regner jeg med at det er orginalmontert ekstrautstyr på bilen når den var bestilt ny fra fabrikk

 

Hva slags papirer refererer du til?

 

The Discovery 2 Centre Diff Lock was not offered as an "in cab" driver control as it was "phased" out as the Traction control ABS system was introduced in the Discovery 2. However many of the earlier Discovery 2's still have the Centre differential lock installed in the transfer case and it just simply needs connecting up.

Kilde

 

Absolutt alle kilder jeg finner på nettet tilsier at du ikke har fabrikkmontert CDL.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gallery_4224_9_808915.jpg

 

med_gallery_4224_9_1753907.jpg

 

Er det bare meg eller er ikke disse bildene fra samme bilen?

Klistremerkene ser ikke like ut.

 

Stusser på at det klistremerket du har tatt bilde av visstnok er umulig å bestille.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det merket sitter oppunder solskjermen sjåførsiden, er som jeg sier,har bare det jeg har fra forige eier som kjøpte bilen ny, og difflock er det på høy og lav girstangen, eneste forskjelden jeg merker på bilen er at den blir stiv, vond og svinge sammtidig som lampa lyser, og den virker bare på lavgir, men klarte det kan være som hugin sier, det står skrevet mye i annonsene fra både forhandler og biler til salgs, forholder meg bare til det tidligere eier hadde dokumentasjon på, om utstyret er montert før levering her i norge vet ikke jeg så mye om, han hadde bare bestilt bilen med det utstyret, det var en eldre mann som jobbet på biltilsynet som har hatt bilen før meg, så jeg regner med at han sikkert hviste hva som er montert på bilen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sperra på senterdiffen ser jo ut til å fungere akkurat som på Defendere og RRC (og sikkert på andre LR jeg ikke har eid).

Jeg syntes det er gøy å lese her når alle guruene må bite i rusten :)

 

Bilen blir stiv når du låser senterdiffen. Da får du ikke utgjevnet hastighetsforskjellen mellom for-og bakaksel når du svinger. Denne skal ikke brukes på fast underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sperra på senterdiffen ser jo ut til å fungere akkurat som på Defendere og RRC (og sikkert på andre LR jeg ikke har eid).

Jeg syntes det er gøy å lese her når alle guruene må bite i rusten :)

 

Bilen blir stiv når du låser senterdiffen. Da får du ikke utgjevnet hastighetsforskjellen mellom for-og bakaksel når du svinger. Denne skal ikke brukes på fast underlag.

 

Det eneste guruene her på forumet har sagt er at sperra på senterdiffen ikke er fabrikkmontert - og det er den heller ikke. Kan ettermonteres på alle D2, men noen krever i tillegg ombygging av transferkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåååjaaa...jeg mener nå å huske at det ble sagt at det ikke fantes i det hele tatt :) Problemet er at denne saken er delt opp i så mange forskjellige tråder, mye jobb å finne det igjen :)

 

MEN skal ikke påstå ting for hardnakket...jeg har faktisk tatt feil før...

 

EDIT: Se der ja. Jeg tenkte på antiskrens. Det har vi vel ikke fått "bevist" ennå :) Beklager guruer, dere er litt frikjent. Foreløpig. Beklager også en viss avsporing.

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg driter nå i hva som er fabrikkmontert, eller ettermontert så lenge jeg har det på bilen og det fungerer så er det det samme får meg, er sikkert et seriøst firma som land rover som holder på med svindel, skryter på seg både det ene og det andre, dem vet sikkert best guruene her inne, så da får jeg forholde meg til dem, og ikke pappirene som tidligere eier hadde fra land rover norge, ferdige med den biten, så alle blir fornøyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen er ute etter å "ta deg" eller forrige eier... Folk er bare veldig nysgjerrige på dette! Du skal bare være glad du har en flott bil spekket med utstyr! Når man spør hvilken modell man har så man regne med at det blir diskutert hva som er standard og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er klart folk er nysjerige, har forklart meg på best mulig måte hele tiden jeg, tatt bilder og lagt ut, mere kan ikke jeg si om denne saken, spørst om guruene her inne får begyne og sjekke litt mere opp om bilene, kan hende dem finner ut noe mere om bilene også, bilen min er jeg kjempefornøyd med og den kommer jeg nok til og ha et par-tre år, før jeg finner ut at jeg skal ha en nyere utgave av disco, så det sto skrevet noe om esp på 03 modelen her inne også, er vell ikke noe mere esp på den en alle andre discoer, samme understell, motor, litt modifisert topp på 03 mod, snakka med en verksmester som har holdt på med land rover i 35år, understellet og karoseriet er det samme, bare nyere front, litt annet instrumentpannel, ellers så var bilen den samme sa han, han trudde han kjente land rover bilene godt etter så mange år, det var stort sett samme feilene på 03 modelene som dem eldre, olje kabelmatte, luftputer som lekker, lekasjer soltak , frontrute som lekker inn vann i overkant, til og med bolt på oljepumpa som mangler locktite, men som han sier land rover disco2 er den beste bilen land rover har laget, disco3 masse feil med elektronik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er lov til og være nysjerige, og jeg har forklart meg, så hva som er orginalt fra fabrikk, eller ettermontert forhandler i norge vet ikke jeg noen ting om, bare det som står skrevet i pappirene fra tidligere eier, glemte en ting som han verksmestern sa, esp er standard, med manuel girkasse, ikke automat pga elektroniken i automatkassa, senterdifflock vart montert på her av forhandler i norge, fra og med 99 model som tilegsutstyr, 2001 hadde ikke den diffkassa som 99-2000 mod har, 2003 model kom med samme girkassa som 99-2000 model tilbake med påmontert difflock fra fabrikk,

Endret av andre5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

, senterdifflock vart montert på her av forhandler i norge,

Takk, det var det som var saken: Ingen andre her har trodd at fabrikken har levert sentersperre på det diskuterte årstallet, og du bekrefter her at det (vi sa) var rett. Ikke desto mindre er det veldig interessant å få høre at dette ble levert fra LR-systemet her i Norge, for det er som du forstår ingen andre som har hørt før!

 

Du har ikke papirer fra bestilling av bilen, optionliste, instruksjonsbok e.l. du kan scanne og vise oss? Du har endel poeng og utstyr som er sterkt avvikende fra hva som før har vært kjent, så det er for oss nysgjerrigperer viktig å få korrigert hva vi (trodde vi) har visst!!! Høres ut som du har mye av det jeg alltid har ønsket...og litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppfordring om å sjekke bedre har jeg vært i kontakt med teknisk sjef hos Land Rover Norge. I løpet av en 10 minutters samtale klarte han ikke å huske eller finne noe informasjon om ESP på Discovery II. Ei heller noen form for diffbrems eller sperre i bakakselen. Aktivering av senterdiffsperre er en kurrant ettermonteringsjobb f.eks. hos forhandler, men var på det tidspunktet ikke tilgjengelig direkte fra produksjonen.

 

De systemene han fant som kunne være oppkoblet mot bremser på Disco II, som ESP vil være, var Electronic Traction Control, Electronic Brake Distribution og Hill Descent Control. Om han derimot fikk sjekket opp mot chassisnummer vil han få en full oversikt over hva bilen ble levert med fra fabrikk, men ikke hva som er ettermontert av forhandler eller andre.

 

Det er ikke meningen å krangle med deg Andre5, men det er altså ikke allment kjent med ESP på Disco II og det hadde vært ekstremt interessant å virkelig finne ut av dette. Det er ikke umulig at det er montert ESP, men det er slik jeg ser det mer sannsynlig med en forveksling mot andre systemer.

 

Bilde at varsellampene under pæretesten vil vise hvordan symbolene ser ut så hvis du kunne ordnet det vil det bli lettere å se. Og om du også kunne sendt meg chassisnummeret (VIN) på en epost kunne vi få sjekket skikkelig så får du full klarhet i hva bilen er levert med fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppfordring om å sjekke bedre har jeg vært i kontakt med teknisk sjef hos Land Rover Norge. I løpet av en 10 minutters samtale klarte han ikke å huske eller finne noe informasjon om ESP på Discovery II. Ei heller noen form for diffbrems eller sperre i bakakselen. Aktivering av senterdiffsperre er en kurrant ettermonteringsjobb f.eks. hos forhandler, men var på det tidspunktet ikke tilgjengelig direkte fra produksjonen.

 

De systemene han fant som kunne være oppkoblet mot bremser på Disco II, som ESP vil være, var Electronic Traction Control, Electronic Brake Distribution og Hill Descent Control. Om han derimot fikk sjekket opp mot chassisnummer vil han få en full oversikt over hva bilen ble levert med fra fabrikk, men ikke hva som er ettermontert av forhandler eller andre.

 

Det er ikke meningen å krangle med deg Andre5, men det er altså ikke allment kjent med ESP på Disco II og det hadde vært ekstremt interessant å virkelig finne ut av dette. Det er ikke umulig at det er montert ESP, men det er slik jeg ser det mer sannsynlig med en forveksling mot andre systemer.

 

Bilde at varsellampene under pæretesten vil vise hvordan symbolene ser ut så hvis du kunne ordnet det vil det bli lettere å se. Og om du også kunne sendt meg chassisnummeret (VIN) på en epost kunne vi få sjekket skikkelig så får du full klarhet i hva bilen er levert med fra fabrikk.

 

skal på verksted med bilen i dag og då får dem sette på den dataen og sjekke ut hva som er på bilen, kkommer tilbake med mere innfo da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal på verksted med bilen i dag og då får dem sette på den dataen og sjekke ut hva som er på bilen, kkommer tilbake med mere innfo da

 

Finnes det diagnoseverktøy for LR i Brønnøysund, altså??

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...