Gå til innhold

Pinion lager i bakaksel


Dappe

Anbefalte innlegg

Har en lett uling i bakakselen og merker at det blir varmt i området merket på bildet.

 

med_gallery_1495_9_4648.jpg

 

Må jeg ta opp alt sammen bak eller kan det fremre lageret byttes uten å åpne hele greia bak?

 

Hva må eventuelt byttes og hva bør jeg passe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allså en skikkelig kosejobb ;)

 

( Se å få gjort det før et av lagera skjærer seg for da blir det skikkelig spennende ihvertfall om det skjer i litt fart :-() )

Endret av Land Rover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en stor nok momentnøkkel er greit å ha for å trekke til korrekt.

Den største/mest slitsomme delen er inn og ut med diffen til den er satt opp riktig igjen :)

 

Forøvrig en glimrende aneldning til å montere sperre i bakasklingen når du først skal ut med alt :D:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vel.. Da er alt sammen tatt ut og det dukket som vanlig opp noen overaskelser :angry:

 

For det første var mutteren på flensen til pinionen helt løs. Det hadde tydelig vært bevegelse der da skiven var skikkelig ripete..

 

Av de fire lagerene innvendig i akslen var det to stk Koyo (Japan) og to stk Timken (UK)

 

Koyo lagerene var helt utslitt og de var hakkete og lagerbanen var helt ruglete.. Timken lagrene var helt ok. Det var Koyo lager nermest drevet på pinionen og på venstre side på diffen. Lageret på diffen hadde tydeligvis vært med rundt noen ganger og laget litt merkbar slitasje i lagerbukken. Det er ikke mye men en kjenner det med fingrene.

 

Spørsmålet er: Må lagerbukken byttes?

 

En annen tin er at jeg ikke får av lagrene med vanlig trepunkts avdrager. De sitter som fy.. :( Skal de gjøre det?

 

Så til slutt oppdaget jeg at luftrøret som er loddet inn i skiven på diffen var knekt nesten helt av. Må jeg da bytte hele skiven med rør eller holder det å lodde inn en ny rør?

 

Det var også veldig stor forskjell på de forskjellige lagertypene. Koyo lagrene har mye mindre ruller i forhold til Timken, og de ser rett og slett simplere ut. Jeg bytter alle lagrene når jeg først har det oppe..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, kommer an på om du får lagerbanen til å sitte. Eller du kan ta en stor bankert å få den til å sitte :rolleyes:

 

De er nok varmet opp for å få de på, må varmes for å få dem av.

 

Du kan lodde på nytt.

 

Egentlig hadde jeg tenkt å skrive: Nei, ja, ja

 

:rolleyes:B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det viste seg at difflageret på den siden som luften kommer inn er smalere enn orginalt. Selve lageret ser likt ut men ytterringen er smalere enn den orginale.

 

Noen som vet delenummer på dette og hvor jeg eventuelt kan få tak et sånt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde besøk av en kompis i dag og han spurte om jeg brukte tilsetning i olja i diffene.. Han mente bestemt at det skal brukes tilsetning når en ha montert sperrer. Er dette tilfelle? Kan ikke si jeg har hørt noe om det før.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde besøk av en kompis i dag og han spurte om jeg brukte tilsetning i olja i diffene.. Han mente bestemt at det skal brukes tilsetning når en ha montert sperrer. Er dette tilfelle? Kan ikke si jeg har hørt noe om det før.. :blink:

Du skal bruke spesiell olje hvis du har lamellsperre. Du har ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...