Gå til innhold

1 år med Discovery


Ahok

Anbefalte innlegg

4. august i fjor ble drømmen om å kjøre Land Rover igjen endelig realisert. Valget hadde falt på en 2001-modell Discovery.

Som mange andre brukte jeg mange timer forut for kjøpet på å lese og stille spørsmål her på forumet – noe som resulterte i noen oppturer og mange nedturer; Å lese om problemer, problemer og problemer er ikke det lureste dersom du ønsker godfølelsen forut for et bilkjøp.

 

Hva er så min erfaring etter dette året?

Jeg kjøpte bilen gjennom forhandler, noe som ga med ekstra trygghet i form av garanti. Hovedservice og EU-kontroll innbakt i prisen. Garantiutløpstest avdekket noen potensielle problemer som ble rettet på – men ingenting som ikke er rimelig å forvente på en 6 år gammel bil.

 

Kort oppsummert:

Bilen har fungert helt uten problemer fra første stund. Det er en bil jeg føler jeg kan stole fullt ut på. Service, generelt stell og vedlikehold har jeg foretatt selv (med hjelp fra VBF) – noe som hittil har gjort det veldig rimelig å eie Discovery. Forsikringen (rundt 5.000,- i året) opplever jeg også som meget billig. At den bruker rundt en liter diesel på mila synes jeg er helt ok.

Jeg har aldri kjørt så langt på et år med noen bil jeg har hatt tidligere – forsikringen ble utvidet fra 12’ til 16’ til 20’km. Høydepunktet ble ferien med 3820 km på 9 dager.

 

Ingen menneskebil har noen gang gitt meg den fantastiske kjøregleden, fremkommeligheten og bruksmuligheten jeg nå opplever. Året med Land Rover har blitt smekkfullt av flotte opplevelser og gitt mange nye venner.

 

Bildene sier vel sitt:

 

Relativt fersk Discovery-eier på tur i Trysil.

med_gallery_3333_9_215075.jpg

 

Trysilturene ble det mange av og det var godt å ha en bil som liker den norske vinteren.

med_gallery_3333_9_1584363.jpg

 

Vår relativt nye og dyre menneskebil har havarert to ganger (havari på turbo og AC-kompressor) og vært ute av veien på vanskelig føre en gang. Forhåpentligvis ikke lenge til Saab'en byttes i en LR.

med_gallery_3333_9_130365.jpg

 

For første gang kunne jeg endelig vinterlagre båten min på hytta. Grunnet smale og bratte bakker har jobben ikke vært egnet for menneskebil. Her på vei til sjøsetting.

med_gallery_3333_9_53817.jpg

 

LR-folk er utrolig hyggelige og lett å bli kjent med. Her fra nattsafari med NLRK.

med_gallery_3333_9_873877.jpg

 

Numedalen.

med_gallery_3333_9_1855444.jpg

 

Samme helgen gikk turen videre til Persgården. Hyggeligere selskap er vanskelig å finne.

med_gallery_3333_9_1877685.jpg

 

Når slike skilt gir deg en varm og god følelse så kjører du Land Rover.

med_gallery_3333_9_799234.jpg

 

Denne utsikten fra førerplassen blir aldri feil.

med_gallery_3333_9_471234.jpg

 

Og vi avslutter med en fornøyd eier i Lofoten.

med_gallery_3333_9_1260628.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flotte og inspirerende bilder!!

Jeg har hatt min i 2 1/2 år og er veldig fornøyd med min også!

Jeg sitter nå bare å venter på 4.uken på en oljekjøler til automatkassen, den var ikke enkel å få tak i!! (mao har jeg ikke kjørt bilen på snart 1 (!!) mnd!!!!

Gjett om jeg savner den!!

Planlegger nemlig å dra på fjelltreffet..

 

Han Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint å sitte her på hytta og lese VBF og ditt meget positive innlegg med gode bilder, Ahok. Lillebiff er "skyld i" at jeg har min DII, 2000, TD5 aut. på vel andre året. Det var et godt kjøp av en ansvarlig eier som hadde serviceboka i orden.

 

Jeg er veldig godt fornøyd!! Bytte av en gåen kompressor og to luftbelger er vel ikke annet enn forventet.

 

Å kjøre DII gir meg en veldig god følelse og det blir nok aldri noe annet for meg. Selv min kone er stolt av den :lol:

Som nevnt er det fint med det positive innlegget. Oftest er det jo problemene som kommer frem i VBF.

 

Forresten; -kompasset mitt har tatt kvelden, nevnt i en annen tråd her. Hva kan være løsningen på det da, tro?

 

Mvh

Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg savner den!!

Planlegger nemlig å dra på fjelltreffet..

 

Dit kunne jeg også tenkt meg... men jeg tror det er en dåp på gang den helgen. :(

 

Slutter meg til forrige innleggers skryt angående flotte og inspirerende bilder! Hvor har du forsikringen forresten?

 

Takker! Forsikringen har jeg hos Volvia, så langt bare positive erfaringer med de.

 

 

Som nevnt er det fint med det positive innlegget. Oftest er det jo problemene som kommer frem i VBF.

 

Ja, vi må alle bli enda flinkere til å dele de positive erfaringene våre også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig innlegg, jeg er helt enig i dine gode beskrivelser av følelser, Arild! Bedre bil har jeg aldri hatt - og litt må man regne med på en "gammel" bil. Jeg har enda ikke ikke vurdert å bytte, selv etter å ha eid min i drøye to år.

 

Gleder meg til flere hyggelige skru-og-juge-sammenkomster med deg - og kanskje også flere etterhvert.

 

:)

 

 

PS Fikk forresten skiftet parallellstaget mitt på en times tid før siste ferieuka. Viste på NAF og bilen er nå EU-godkjent. Deilig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arild!

:) Glad noen setter ord på fölelser for en bil.

Kan ikke si noe annet. Jeg kjöpte meg tross alt en lik bil igjen etter at jeg vraket den förste.

 

(Send gjerne over resten av bildene fra Forumtreffet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til flere hyggelige skru-og-juge-sammenkomster med deg - og kanskje også flere etterhvert.

 

PS Fikk forresten skiftet parallellstaget mitt på en times tid før siste ferieuka. Viste på NAF og bilen er nå EU-godkjent. Deilig! :D

 

Råbra! Vi må få til noe snart igjen, ja. :)

 

 

(Send gjerne over resten av bildene fra Forumtreffet.)

Det skal ordnes ASAP. B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Forsikringen har jeg hos Volvia, så langt bare positive erfaringer med de.

 

 

Bare belag deg på at forsikringen går opp 18% andre år, det gjorde de med meg. Så da byttet jeg selskap. Men jeg var hjertelig velkommen tilbake og skulle da gjerne få en ny kampanje. Smart opplegg. Grisebillig forsikring annethvert år, eller kanskje hvert år hvis du finner andre med tilsvarende gode kampanjer første år. Prøvde å fortelle fyren at det kanskje er lurere med stabile kunder som heller betaler litt mer for å slippe å skifte hele tiden, men neida. <_<

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare belag deg på at forsikringen går opp 18% andre år, det gjorde de med meg. Så da byttet jeg selskap. Men jeg var hjertelig velkommen tilbake og skulle da gjerne få en ny kampanje. Smart opplegg. Grisebillig forsikring annethvert år, eller kanskje hvert år hvis du finner andre med tilsvarende gode kampanjer første år. Prøvde å fortelle fyren at det kanskje er lurere med stabile kunder som heller betaler litt mer for å slippe å skifte hele tiden, men neida. <_<

 

Gikk ikke opp noe - har fått regningen i posten nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja, da har enda et år passert og jeg har fortsatt bare positive erfaringer. :)

Bilen har vært på verksted én gang for å stramme bolten til oljepumpa (gadd rett og slett ikke å gjøre den jobben selv). Utover det så har den fått service av meg og jeg har byttet noen slitedeler.

 

I år har det blitt litt færre turer siden vi har blitt tre, og bilen fortsatt ikke har hvite skilter. Visning som 7-seter i morgen. :)

 

2 år med Discovery

 

web.jpg?ver=12501924410001

 

På tur til Valdres en fredag ettermiddag. Ble flere nye bekjentskaper den dagen - du trenger ikke å bekymre deg for å dra alene på treff!

 

web.jpg?ver=12501924240001

 

Numedalen - årets nattsafari var fantastisk morsomt og hyggelig.

 

IMG_0190.jpg?derivative=medium&source=we

 

Stadig nye bekjentskaper. LR-nabo som jeg tilfeldigvis ble kjent med!

 

Oliver.jpg?derivative=medium&source=web.

 

Oliver er veldig klar for å kjøre LR!

 

web.jpg?ver=12501924480001

 

Fine bilen! B)

 

Da er det bare et år til neste gang! ;)

 

Takk for nok et hyggelig år som eier av verdens beste bil!

 

EDIT: Leif.

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til det denne tråd opprinnelig handlet om. Nemlig litt om gode opplevelser med bilen.

 

Jeg har ikke hatt min Disco mer enn siden slutten av juni, og har sannelig hatt nok så mye problemer med den (vannlekkasje, kjølevannslekkasje, diesellekkasje, motoroljelekkasje, giroljelekkasje, motor som nekter å starte). Til tross for det, må jeg si at det er noe ved bilen som gjør at jeg blir glad i den. Det er en bil med en spesiell sjarm. En spesiell opplevelse er også å oppleve at andre med LR hilser på en når man møtes på veien (det er jo litt som når man kjører MC). Man er liksom en i gjengen. Den er god å kjøre i. Man har meget god sikt i trafikken. Det er gøy å kunne kjøre litt ut av veien når man er på tur. Spesielt om man er sammen med andre som har lave biler. Herlig å ha med på blåbærtur (skulle vært bærplukker å montere forran), fantastisk å kunne krype rett inn under bilen for å sjekke feil, uten å trenge å finne frem jekk og paller (det har jeg gjort en del til nå). Den ser jo utvilsomt kul ut, og gjør seg fint i oppkjørselen. Alle ungene liker den (kanskje fordi de må klatre opp i den), Meget praktisk med plass til syv. Utorlig flott med forum som dette hvor ivrige entusiaster kommer med råd og erfaringer. Helt topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd å lese, Arild :) Den er virkelig fin Discoen din! Fin og sjelden farge og harmoniske hjul ;)

 

Jeg har hatt min et knapt år nå og opplever bilen som driftsikker, trygg og god!..I tillegg litt konge på veien-feeling er bære lækkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med langtur jeg og... slo Ahok litt da: Tur-retur syd-Frankrike på 7 dager (to dager ned-samme opp igjen) 5000 km.

Og bilen? Gikk som ei Casio klokke!, tolv timer kjøring pr.dag de fire dagene det tok, tur-retur.

 

Snitthastigheten på motorvei lå på mellom 120-135 kmt. Merket at 150-155 var maks...

 

Ikke brukte den olje, kjøleveske eller noe annet materiell for den saks skyld.

 

Så nå har jeg begynt på noe mer gøy: bygger stereo - type multimedia der lydkvalitet prioriteres. Originalanlegget er historie!

 

Kommer med noen bilder fra tur etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Da var det jaggu på tide å oppdatere denne tråden igjen. :)

Nok et år har passert uten nevneverdige problemer eller annet tull. Jeg har nå eid bilen i 3 år, og har aldri hatt et så enkelt bilhold noensinne. I løpet av disse 3 årene så har jeg hatt bilen på verksted én gang, og det var kun fordi jeg ikke gadd å stramme oljepumpebolten selv. Stell pent med din LR, og den steller pent med deg...

Også dette året har bilen gitt meg uforglemmelige opplevelser sammen med fantastiske mennesker. Bilen har også blitt omregistrert til personbil og inntatt den naturlige rollen som familiebil nr. 1.

 

Litt bilder som vanlig:

 

web.jpg?ver=12723187700003

 

web.jpg?ver=12723188180004

 

web.jpg?ver=12723188360004

 

web.jpg?ver=12723191390002

 

web.jpg?ver=12723189830004

 

web.jpg?ver=12787008090001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er pinadø ikke mye tull med disse bilene! Har ikke kostet på noe utover service siste året jeg heller, tror jeg. Men lageret av deler som kan ryke blir stadig fullere... rolleyes.gif

 

Flotte bilder og flotte opplevelser, savner dog et bilde eller to fra Forumtreffet. biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja, da var det tid for den årlige oppdateringen igjen! :)

 

Nok et år har passert, men dette året har ikke vært så lett.... Eller..., JO - det har det! :lol:

Bilen er blitt 10 år gammel og har fungert glimrende uten driftstans! De som følger "prosjekttråden" min kan lese at jeg har skrudd litt i år, men dette er et resultat av normal slitasje.

 

Jeg sitter nå i Finnmark og skriver dette, bilen står parkert utenfor og har som mål å frakte oss videre til Nordkapp i løpet av de neste dagene. Jeg var litt spent på om jeg kunne bruke bilen på ferie i år, men det var fordi jeg ødela en oljetetting og det er knapt noe LR kunne klandres for.

Vi har nå kjørt drømmebilen i 4 år og 65.000 km, gliser fortsatt fra øre til øre!

 

web.jpg?ver=13123595160001

 

web.jpg?ver=13123595320001

 

web.jpg?ver=13123595470001

 

web.jpg?ver=13123595550001

 

web.jpg?ver=13123595650001

 

web.jpg?ver=13123595820001

 

God LR-sommer, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad sak:-)

Har hatt disco2 i tilsammen 5 år.. hatt litt småplukk på den siste, men ingen store ukjente feil...

Også veldig fornøyd, og skulle ønske jeg kunne ha bilen evig...

Hadde 6500 km i europa i vinter - helt feilfritt.

 

Har hatt mange turer nedover i Europa, men faktisk den første med land Rover, og DET var noe helt spesielt, FANTASTISK.

Fortsett med disse årlige kavalkadene, flott lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...