Gå til innhold

Biltema Sveiseapparat


hahaug

Anbefalte innlegg

Trådmater uten gass eller pinneapparat? Trådmater uten gass er vel lite brukbart og de minste pinneapparatene er vel heller ikke verdt pengene. Det er flere som har kompetanse på slikt her på forumet.Terratracker er vel en jeg ville spurt før handling av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden;

Skal du sveise ute i felten, og i vær og vind, og overalt så er trådmater uten gass rimelig kjekt. Onkeln min som alltid er ute et-eller-annet sted, bytta til tråd uten gass, og selv om det er litt knotete til tider er det kjekt å slippe gassen har jeg merka.. :rolleyes: Men til garasjebruk er nok gass det enkleste, sålenge du husker å skru igjen krana.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en som har trådmater fra biltema,og den jukser vistnok ganske mye på trådmatinga.

 

Hvis det gjelder vanlig pinne apparat kan jeg anbefale Kemppi Miniarc,har selv en Miniarc 150 og har sveisa ned til 1,2mm plater med den med 1,6mm pinner og 10mm gods med 3,25mm pinner,det funker bra på hele ampere skalaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveiseverdenen er urettferdig, det er nemlig vi fattige amatørene som burde hatt de beste og dyreste apparatene. det ville kompensert for all uerfarenhet og arbeidet vårt ville sett helprofft ut med en gang. jeg har prøvd sveiseapparat i 100.000 kronersklassen og du verden så pent jeg sveisa med det B) .

 

har man litt rust å slite med i sveisinga så skal man ihvertfall ikke kjøpe billigapparat, det blir for mye å slite med på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i det minste Biltema som tar både flussfyllt tråd og gass, har funket bra i snart 8 år, men nå er innerstrømpa slitt ut. Matehjulet setter ofte merker i tråden hvis ikke det er veeeeldig godt justert, disse merkene sliter ut trådstrømpa.

Nå går det kun med flussfyllt tråd.

 

0,9 mm flussfyllt tråd er litt vannskelig å sveise tynnplater med (LR) brenner lett hull. på 1mm, suveren

0,8 mm med gass, ikke tynnplater den heller, men grovere gods enn 1 mm, suveren.

0,6 mm med gass, suveren til tynnplater JAAAA!

 

Bruk aktiv gass (med CO2) ved sveising på bil. (litt rust og skitt)

Er platene og sveisefugen gullandes rein, kan Argon/N2 være best. ellers ikke.

 

Når matinga begynner å rykke er det tegnet på at trådstrømpa er slitt ut og bør byttes.

Den skal jeg kjøpe på TESS. og den skal være i Teflon hvis de har.

 

Skulle gjerne kjøpe dyrt verktøy jeg også, men når du sveiser en 3 ganger i året så trenger du ikke utstyr til 100000.

Bytter du ut Biltemasveis hver annet år i 20 år har du brukt rundt 30000, fortsatt ett godt stykke igjen til 10000.

Og som skrevet : mitt holdt i 8 år før jeg måtte skifte. og det har gått noen ruller tråd gjennom det apparatet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ja jeg kjøpte det apparatet,og det funker godt nok det.

 

Hva slags jobber har du brukt det til? Kan du si litt mer om dine erfaringer med apparatet?

 

Jeg føler en viss trang til å lære meg å sveise; litt karosseri og litt annen småfiks som gjerdestolper, beslag mm., men etter å ha lest alle sveisetrådene er jeg litt i tvil om det er noen vits i å kjøpe billigapparat - som dessverre er det eneste aktuelle for meg.

 

Det er i tilfelle snakk om å sveise utendørs, eller så godt som utendørs, altså med noe vind og/eller trekk. Har jeg forstått det rett at det da er mindre vits i å forsøke med dekkgass?

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager kupping av tråd, men jeg synes det var litt relevant!

 

Jeg er i den heldige situasjon at jeg kan velge mellom å bytte noen deler i et eldre Norweld VikingMig apparat eller å få penger nok til å kjøpe det billigste Biltema-apparatet nevnt over (det til 1800,-).

 

Kan den gamle Norwelden også sveise med flussfylt tråd? Det er jo egentlig et CO2 apparat. Dette har jeg sveist med før og fornøyd, men det virker lokkende å kunne sveise med flussfylt tråd.

Jeg har også fått låne Biltema apparat så jeg skal forsøke meg å bruke det. Men det frister å ta Norwelden hvis det er brukbart. Både for å ta vare på et gammelt, godt apparat og å få muligheten til å sveise med gass.

 

Synspunkter...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den gamle Norwelden også sveise med flussfylt tråd? Det er jo egentlig et CO2 apparat.

Synspunkter...???

Hvis du får tråmatetrinser til Norwelden beregnet til flussfyllt tråd så burde det la seg gjøre. Ville brukt den med vanlig tråd og blandgass, da slipper du både sveiserøyk og sveiseslagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill! Ser ut til at jeg må gå for Norweld'en da :D !

 

Har lenge ønsket meg eget sveiseapparat så dette blir stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill! Ser ut til at jeg må gå for Norweld'en da :D !

Har lenge ønsket meg eget sveiseapparat så dette blir stas!

 

Velbekomme :D

 

Min foreløbige konklusjon er se meg om litt til, ettersom jeg på den ene side har lyst til å sveise, men på den annen side i overskuelig fremtid er henvist til å sveise utendørs eller under utendørslignende forhold.

 

Korriger meg om jeg tar feil, men jeg antar da at jeg bør se etter et gassfritt apparat med litt høyere kvalitet; dvs litt flere trinn på hhv strømstyrke og trådhastighet?

 

Uten ordentlig verksted kan altså ikke bilen bringes til apparatet, men apparatet må bringes til bilen. Det legger også noen føringer på vekt og størrelse.

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et apparat fra clas ohlson som tilsvarer rørtråd apparatet fra Biltema. Har sveiset mye karroseri med det, men aldri tynnere plater en 1mm. Skal du sveise på japse kan du glemme det. Jeg har hatt dette apparatet snart i 20 år. Og har god erfaring med det, men jeg lærte å sveise på proff apparater, og det er kanskje en fordel.

 

Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill! Ser ut til at jeg må gå for Norweld'en da :D !

 

Har lenge ønsket meg eget sveiseapparat så dette blir stas!

 

Du kjenner jo til min far, gjør du ikke? Stikk innom i de nye lokalene i Sørlandsparken (Sveisehuset) så finner dere sikkert ut om du får tak i ruller og slikt som du muligens trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har pratet med din far både på Sveisehuset og i skog og mark :) .

 

Skal ta en tur utom en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et apparat fra clas ohlson som tilsvarer rørtråd apparatet fra Biltema. Har sveiset mye karroseri med det, men aldri tynnere plater en 1mm. Skal du sveise på japse kan du glemme det. Jeg har hatt dette apparatet snart i 20 år. Og har god erfaring med det, men jeg lærte å sveise på proff apparater, og det er kanskje en fordel.

 

Kent

 

 

Og fordelen med Clas Ohlson sine apparater er at de også selger alt av reservedeler hvis det skulle bli nødvendig. Er litt keen på CO sin MIG/MAG etterhvert. Noen som har erfaring med akkurat det, når vi nå først drøfter apparater? Er det tilsvarende dette du har Kent?

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...