Gå til innhold

Kompakt digitalkamera


Terje K.

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis finner jeg ut om det er verdt å betale for Lightroom, men jeg hører gjerne fra andre som har vurdert Lightroom og eventuelt andre produkter. Verdt å merke er at jeg har kamera som kan ta bilder i RAW-format.

Har hatt Lightroom, men kastet det ut igjen, til tross for at jeg fikk det anbefalt av gode venner som jobber med foto. Har jeg mer spesielle behov, som f.eks. at jeg ha noe ut av et mislykket bilde, er det ikke noen vei utenom et vanlig bilderedigeringsprogram, som Photoshop. Picasa gjør det med mine RAW-bilder som jeg forestilte meg at Lightroom skulle gjøre.

 

Picasa lager en kopi av bildet, hvilket er hyggelig om man kommer i skade for å bli litt ivrig - jeg skulle bare, og plutselig ble mye feil. Jeg bruker det på mine RAW-bilder. Kameraet mitt er stilt inn til å ta bilder i RAW-format.

 

Siden jeg er en ivrig tilhenger av åpne lisenser, forsøker jeg å utelukkende benytte gratisprogrammer. (Unnskyldningen min for å ha maskinen full av Photoshop og de greiene der er at jeg arbeider med å lære folk å bruke dem.)

 

Ved en tilfeldighet kom jeg borti bildebehandlingsprogrammet GIMP. GIMP kan importere og åpne RAW-bilder, men ikke lagre i RAW. (Wikipedia)

Etter min mening er dette bare en fordel: man lagrer i GIMPs eget filformat (med lag), og ødelegger ikke det opprinnelige bildet.

 

GIMP gir lagmulighet: sammen med markeringsmulighetene kan du intensivere eller endre farge/metning/lysstyrke i hele eller deler av bildet. (Og selvfølgelig lage montasjer.)

 

Det finnes mange videoer og tips for hvordan du lager fine ting i Photoshop, litt mindre for GIMP. Har man først lært seg brukergrensesnittet i GIMP, er det ganske lett å tilpasse tipsene for GIMP-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye, Biashund, for meget interessant svar, det var i grunnen som bestilt. Kan ha spart meg for $200.

GIMP kjenner jeg fra andre sammenhenger, men har ikke brukt det til fotoredigering før.

Endret av knotten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fersk hva slike ting gjelder, men har bestemt meg for å returnere til mine Unix røtter så langt det går, og da er Linux blitt førstevalg hva plattform gjelder på privaten. Der gjelder egentlig kun GIMP. Og for Råfil konvertering bruker jeg UFRaw. Det klages over at GIMP er kun 8-bit vet jeg, men stort sett av de som ikke bruker den. Ellers har jeg myyyyyyyyyyyyyyyyye å sette meg inn i, jeg som ikke har tidligere brukt hverken Photoshop eller annet. Så om GIMP er bra eller ikke kan jeg ikke si (ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) har bestemt meg for å returnere til mine Unix røtter så langt det går, og da er Linux blitt førstevalg hva plattform gjelder på privaten. Der gjelder egentlig kun GIMP. Og for Råfil konvertering bruker jeg UFRaw. Det klages over at GIMP er kun 8-bit vet jeg,(...)

Man trenger sjelden mer enn de 8 bitene. Det er ikke så mange av de fargene våre øyne kan formidle til bevissthet i noe tilfelle.

 

UFRaw som i Unidentified Flying Raw - javisst! De har den også for Windows, med en svært sjarmerende begrunnelse. Er man for ikke-proprietært, er man det. Glemte å nevne at den er en nødvendig forutsetning for å bruke GIMP til/på/for RAW.

 

Enkelt å installere - vil man bruke den i/til GIMP, må GIMP installeres først. Man kan bruke UFRaw alene, og endre alt mulig moro direkte i NEF/RAW-filer.

Dette kan etter min forståelse gjøres like bra i det langte enklere brukergrensesnittet til Picasa. Allikevel - for enkelte er det veldig morsomt å ha slike (høyt?)flyvende ikke-proprietære funksjoner, tidvis også nyttig. Dessuten er det nødvendig om man bruker GIMP for redigering, manipulering, montering av sine fotografier.

 

Bare må ha det, liksom, uansett hvor fiklete det kan være. Det ser forøvrig ut til at flere av forumets brukere liker å fikle ;)

 

Siden jeg først reklamerer, i trygg forvissning om at ingen sladrer til de som engasjerer meg for å tjene til livets noenlunde opphold, kan jeg lokke med at GIMP er litt uvant å komme inn i, men siden er det langt flere festlige funksjoner og ikke minst filtre enn i det svinedyre alternativet (hvis funksjoner jeg aldri har brukt mer enn høyst 10% av, til tross for perioder med daglig bruk).

linux7.pngDette er en god dag - jeg har en svakhet for pingviner på boks. :D

Edit: endre Linux-lenke til tips om hvordan man tegner disse pingvinene i GIMP - med vekt på hvor nyttig det er å kunne åpne samme dokument i flere vinduer. Ett for å zoome inn så man kan jobbe på pixel-nivå, ett for å se resultatene i så naturlig størrelse som mulig.

Har ikke tenkt på den arbeidsflyten selv før, men synes den virker nesten genial.

Endret av Biashund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Jeg bruker mest Lightroom og litt Photoshop.  Photoshop er et bilderedigeringsprogram hvor man kan redigere, retusjere og manipulere bilder. Lightroom er et program som brukes av fotografer til å redigere bilder (f.eks. lysnivåer osv.).  Bruker et XP-Pen Deco Pro Android Drawing Tablet , fungerer strålende . Brettet er ganske stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...