Gå til innhold

Riktig innstilling av nærlys


Hans Chr

Anbefalte innlegg

God sommer folkens!

 

Fantastisk Defender-sommer, med tur-retur Oslo Stavanger og mange avstikkere på veien kombinert med fantastisk mye hilsing, gjør jo at man bare smiler bredere og bredere :D

 

Etter litt kjøring etter mørkets frembrudd, så lurer jeg på om hovedlyktene er helt riktig justert...?

Altså nærlyset. Hvordan skal dette justeres riktig?

 

Finnes det ikke noe sånn anvisning hvor man stiller bilen x-antall meter fra en vegg og så skal lysene treffe x-antall cenitmeter opp på veggen eller lignende?

 

Har ikke funnet noe om dette her på forumet :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motor rommet på 96 mod discoen min står det en klistrelapp med 1,4% fall,dvs ca 1,4 cm per meter så hvis du kjører intil en vegg der underlaget er flatt og bakker bakover 10 meter skal det bli 14 cm fall.

 

avstand x 1,4 = lysfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernlysa følger jo med når en justerer nærlysa.

Hvis du tenker på ekstralys så er det vel tildels etter eget ønske.Det heter seg vel at disse skal lyse minst 60m.

Jeg har igrunn bestandig justert ekstralysa sånn at de får lyst opp grøftekantene mht ting og tang som oppholder seg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernlysa følger jo med når en justerer nærlysa.

Hvis du tenker på ekstralys så er det vel tildels etter eget ønske.Det heter seg vel at disse skal lyse minst 60m.

Jeg har igrunn bestandig justert ekstralysa sånn at de får lyst opp grøftekantene mht ting og tang som oppholder seg der

 

Hei,

 

Takk - tenkte på ekstra fjernlys, ja! Tenkte det var kanskje noen regler eller maler som gjalt der også. Har selv bare juster tilsvarende som deg.

 

Nico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvordan justerer man egentlig nærlysene da? Bare bøyer du på pæren, eller vipper du på speil-bollen? Er det noen skruer som må løsnes eller?

 

Dersom man tar den oppmålingen, med de 1,4% og 10 meter bakking skal gi 14 cm fall. Snakker vi da om fall fra øverste punkt på lys"boblen" på veggen, når en står helt inntill og 10 meter bak?

 

På EU kontroll fikk jeg høre at det var feiljustert på nærlysene. Hvordan kan jeg stille de rett selv? Er det slik at 1 meter fra vegg, skal de treffe en viss bestemt høyde på veggen, noe som vet hva høyde?

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På EU kontroll fikk jeg høre at det var feiljustert på nærlysene. Hvordan kan jeg stille de rett selv? Er det slik at 1 meter fra vegg, skal de treffe en viss bestemt høyde på veggen, noe som vet hva høyde?

 

Takker!

 

Fikk du feil på begge lyktene? Da jeg var på pkk fikk jeg feil på den ene lykten. Da tok jeg og kjørte inn til en garasjeport med rette lameller og justerte det lyset som var feil til samme høyde som det som var riktig. Hvis begge er feil må du justere slik som skrevet

 

LarsR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, fant jo ut at det var bare 2 enkle skruer rundt lyset, som kunne skrues på, og den justerte seg. enkelt sånn sett :)

 

men de sa ikke om det var høyre eller venstre som var utenom det normale..men jeg så at høyre stod 12 cm høyere enn venstre, så jeg justerte ned høyre side med 12 cm. og tiltet begge to litt mot høyre :)

 

Da kan de vel ikke klage, når lysene peker mot høyre og lyser lavt! da vil jo ingen andre bilister bli blendet...men det blir de når jeg smeller på 2x1000 metere :)

 

vi ser, tommel opp for den løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at 1 meter fra vegg, skal de treffe en viss bestemt høyde på veggen, noe som vet hva høyde?

Står du tilnærmet flatt og det var 14 cm på 10 meter , må det bli 1,4 cm på 1 meter

Mål senter lykt og skjæringen på nærlyset 1 meter ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis verksteder kan bruke det , har dessverre opplevd at lysa er blitt verre .

Men du skal få justere 88" :) før PKK til våren .

 

Er det ikke enklere å justere nærlysene riktig med et lysjusteringsapparat <_< alle verksteder og NAF har et slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...