Gå til innhold

Ikke LR: musikk til arbe?


Lars Kolberg

Anbefalte innlegg

Selvskryt skal man jo lytte til :lol:

 

Tenkte jeg kunne bruke VBF som prøvekanin :rolleyes:

 

Jeg har drevet og klunket på gitar i alle år - men jeg har aldri skjønt dette med å skrive sanger - inntil nylig.

 

Hvis noen vil høre er en jeg har laget og spilt inn på linken under. Trenger litt puss og polering her og der - men det nærmer seg noe - synes da jeg.

 

Vær snille da :)

 

http://6-string.net/music/smiletditt2.mp3

 

lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fint.

Nå ble jeg imponert. Hva tar du opp med...?

 

Tenk når du får med deg en kontrabass og en perc på den visa der....

Den rekker helt til mål, og vel så det.

 

Keep on råkking www.dbb.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin låt. :)( .. kommer subjektivt i en avslappa sommerkveldssteming, ... bål er tent ved vannet, sola går ned, asfalten er fortsatt varm, Land-Rover står pent parkert under et stort gammelt tre, og mild pålandsvind stryker over de som sitter der...nice B);) ..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Rune

 

Prøvde litt med min bror på bass i går - funker fint det :-)

 

Fender Newporter Stålstrenger

Shure PG58 mic

Aardvark USB lydkort med micforsterker

Audacity gratis mikseprogram

 

Fin bandside - den skal jeg kikke mer på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo (veldi) forsiktig perc allerede.

En sk. Bossa clave (to takters rytmefigur med en sterk og en svak takt) - en "2-3 son" for å være nøyaktig. Det er altså ikke sprak i opptaket som ligger under fra 1. instrumentalvers og ut :-)

 

Og - jeg er i forhandlinger med en (flink) saxofonist :D

 

Hva fremførte du Vegard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Terje skriv so er det enkle ofte det beste. Ståbass hadde gjort seg, men ver forsiktig med å legge på for mange instrument. Det må i so fall gjerast med forsiktigheit og for all del unngå overspeling. Det vil øydelegge ein fin visejazzlåt. Men for å kome med eit lite tips,dra til litt meir i bendinga på solospelet so tonen blir i "pitch". Berre litt til so er den der. Veldig kjekt at det er musikerar på forumet. Det gjer eit godt forum endå bedre. Stå på, det er absolutt godkjent. Om du har tenkt å gjere litt opptak, invister i ein brukbar kondensatormikrofon. Treng ikkje vere av dei dyraste, men lyden blir klarare og luftigare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk - har spilt mye Telecaster med .09 strenger på i det siste. Det skal litt mer power til for å bende 2 bånd på en autistisk stålstrenger med .12 ser det ut til :rolleyes:

 

Forbaskelsen er jo at låta som den ligger der nå er bortimot spilt rett inn - jeg hadde i hvertfall ikke mer enn to takninger på noen av sporene. Når jeg nå skal inn og gjøre det ordentlig så blir det jo ikke på langt nær så fint :angry: - like mye småfeil og uten spontanitet og nerve.

 

Kondensator mic - er det SM fra Shure f.eks. det?

 

- edit - hva spiller du forresten?

Endret av Lars Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og jobber med et bass-spor til den, enten en akustisk bassgitar, eller en fretless med flatwound strenger... Får se hva som funker best...

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk - har spilt mye Telecaster med .09 strenger på i det siste. Det skal litt mer power til for å bende 2 bånd på en autistisk stålstrenger med .12 ser det ut til :rolleyes:

 

Forbaskelsen er jo at låta som den ligger der nå er bortimot spilt rett inn - jeg hadde i hvertfall ikke mer enn to takninger på noen av sporene. Når jeg nå skal inn og gjøre det ordentlig så blir det jo ikke på langt nær så fint :angry: - like mye småfeil og uten spontanitet og nerve.

 

Kondensator mic - er det SM fra Shure f.eks. det?

 

- edit - hva spiller du forresten?

 

Raudlysfeber med stive suldrer og stivt spel når opptaka tek til er nok ikkje so uvanlig. Prøv å slappe av og gløym det er opptak.

 

Overgang frå 09 på Telecaster som er veldig tynt til 012 på akustisk gitar er litt av ein overgang. Sjøl so brukar eg 011 på el-gitarane og ikkje tjukkare enn 010 på akustisk. Likar å bende strengane på ak-gitaren også. 012 er fint til komp og jazzsoloar utan bending men istaden gli til banda over.

 

Sjøl spelar eg blues og rock. Mest el-gitar, men også aksustisk. Neste spelejobb er den 27.juni i Ulsteinvik med ein trio som heiter PowderFingers. Det er klassisk rocketrio, gitar, bass og trommer. Eg og bassisten deler på vokalen.

 

Kondensator mic er td. denne RØDE NT3 som er til salgs i bruktannonse hos musikkpraksis. Eit blad som eg har abbonert/kjøpt sidan 1986.

Endret av Odd Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha konsensatormic, trenger du også phantompower (bortsett fra noen kondismicer som går på batteri) tror dessverre ikke du har det på Aardvarken din... :(

 

Vel, mixerene mine har det så vi får komme i gang med å bygge studio når rammen er byttet... :)

 

M.

 

Edit: Ad bass-sporet, ståbass har jeg dessverre ikke... Ingen her som har en slengende i et skap eller en låve vel :P:rolleyes:

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.09 på en elgitar har jeg funnet ut er vedlig fint. Har en Epi-dot også med 10 eller 11 på - og det blir jo litt mer punch - hver til sitt bruk.

 

Har prøvd meg med ned i .10 på den akustiske også - men synes det blir altfor veikt. Normalt så går det mest Dylan viser på den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det vist eit nytt innlegg medan eg skreiv.

Ja, tjukkelsen på strengane må passe til bruk og stil. Er nok litt vanskelig å diskutere då det blir ei helit subjektiv smaksak. B)

 

Den RØDE micen eg viste til over går også på vanlig 9 volts batteri i tillegg til 48 volts phantompower. Har sjøl aldri brukt dei med batteri, kun med phantompower frå mixaren. Eg har ein liten Behringer mixar med 2 mic kanalar og phantompower som kan koblast rett på lydkortet. Heilt grei mixar til under tusenlappen.

Endret av Odd Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...