Gå til innhold

Båt selges


Anbefalte innlegg

Jeg har en båt liggende i opplag på hytta ved Drøbak som nå skal selges.

Kjøpte den i 2002 og det ble gjort en del arbeid med den for å få den i flott bruksstand før den ble lagt på vannet. Hadde den ute noen sesonger før presenningen blåste av i en % høststorm og båten ble fyllt med vann og tippet rundt. Båten klarte seg helt uten skader, men motoren var ferdig og siden har den ligget i opplag. Trenger en vask.

 

Info om båten:

 

Båten er av ukjent fabrikat, muligens kjøpt som halvfabrikat en gang på 80-tallet. Den er 15 fot hvis jeg ikke husker helt feil og har vært brukt av meg med en 40hk påhengsmotor med kort stamme - da gjorde den ca. 30 knop. Skroget har dobbeltbunn og er såkalt trifoil hvilket gjør båten utrolig stabil og lettplanende - men den slår også desto mer i hard sjø. Anbefalt motorstørrelse er 20-50hk. Det følger ikke med kalesje og styre-, gass- og gearvaier. Den selges som et prosjekt, men det skal minimalt med innsats for å få den på vannet igjen - litt mer hvis den skal fremstå som en perle.

 

Bilde av båten sist den lå på vannet i 2004:

med_gallery_3333_9_1011952.jpg

 

Selges for hbo. 5000,-

Båten ligger ikke veldig lett tilgjengelig og vil etter planen fraktes hjem til Rælingen i løpet av sommeren og så legges ut på Finn dersom ikke noen her viser interesse.

Kan besiktiges etter avtale.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten ser definitivt ut til å være en Trifoil, Arild, men kan være en nyere utgave med Trifoils skrog/støpeform. Vindskjermen din ser litt nyere ut enn sånn jeg husker dem. Det morsomme er at det var Strømmens Værksted som produserte Trifoil, ihvertfall fra slutten av 60-tallet (66/67?) og midtveis inn i 70-tallet. Ikke så veldig langt fra der du jobber, skulle jeg tro. :D

 

Båtene er superstødige på grunn av "katedralskroget" og var som du også sier ekstremt lettplanende. I og for seg forgjenger til bl.a. den mer kjente Boston Whaler. Tror de solgte godt i USA som fiske-/fritidsbåter, tror det er en inspirasjon/slektskap der. Sjefen til faren min hadde en lyseblå med nydelig panoramavindu som jeg koste meg mye med.

 

Skal ikke være steil, men tror den kom i 14 eller 16 fot.

 

:)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Veldig interessant. Trist er det at min kollega som jobbet ved Værkstedet i den perioden døde nå i høst... han hadde helt sikkert kunne gitt meg informasjon.

 

Jeg har søkt, men ikke funnet noen lignende båter. Altså, skroget til Trifoil (som jeg egentlig benyttet som en type skrog og ikke som merke) ligner jo definitivt, men overbygget er ganske så forskjellig.

Eneste som fantes av tekst på båten var vinylbokstaver der det stod "SHARK".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

Hvis det er snakk om en båt av fullstendig ukjent fabrikat fra ca. begynnelsen av 70-tallet, kan det teoretisk sett faktisk være en "Rauøying" - selv om jeg anser det som lite sannsynlig.

 

Da jeg avtjente verneplikten i 1971 - 72 på Rauøy utenfor Engelsviken/Hankø, ble det produsert 4-5 båter som så ganske nøyaktig slik ut - etter hukommelsen som kanskje ikke er til å stole på lenger.... blush Dette var båter som var tegnet av en tidligere vernepliktig ildsjel (eller var det en offiser, tro?) som hadde drevet litt med båtkonstruksjon og -bygging tidligere, og som overlot "patenten" på tegningen til Kystartilleriet for at senere vernepliktige kull skulle ha noe bokstavelig talt konstruktivt å gjøre på fritiden. Jeg bygget ikke båt selv, men hjalp til med å legge duk og rulle polyester til et par av båtene. De var nettopp konstruert etter Trifoils prinsipp med "tre kjøler" for å ha god stabilitet og lett komme i plan, og i hvert fall en av de båtene ble utstyrt med 40 hk. Mercury og målt til 30 knop. Men jeg er usikker på om de var 15 eller 18 fot lange - heller mest til 18... :unsure:

 

Men er det mulig at en av dem kan ha overlevd helt til nå da...?? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner jo å bli virkelig interessant. Båtens alder er vanskelig å si - men det er en mulighet for at den stammer fra så langt tilbake som 70-tallet. Jeg har hele tiden tenkt at halvfabrikat var mest sannsynlig, men "hjemmelaget" er også en mulighet.

 

Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke love at jeg selger på nåværende tidspunkt, nei... ;)

Men, jeg har to båter til i tillegg til denne - litt mer enn hva jeg har behov for.

Har lagt ut bilde på Trifoil-forumet - så får vi se hva tilbakemeldingene blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Har lagt ut bilde på Trifoil-forumet - så får vi se hva tilbakemeldingene blir.

 

Hvor er det Trifoil-forumet? Jeg er kjempeinteressert. Er Trifoil-eier selv.

 

 

--cepe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser skroget identisk ut med den jeg har liggende. Det er en Herwa 12,5 som er kjøpt ny i nærheten av Homborsund i ca -75 , samme farge og form men ikke med overbygget. Vår har et stort flott Veritas skilt som viser at den er godkjent med 25 Hk, men vi har tøyet sertifiseringen noe og gitt den 30 hk på hekken som gir den en meget akseptable fart. Den er stødig som en brygge med dette skroget, det kan sitte en person alene med fullt dykkerutstyr på ripen uten at båten legger seg nevneverdig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det Trifoil-forumet? Jeg er kjempeinteressert. Er Trifoil-eier selv.

 

 

--cepe

 

Jeg fant bildet på www.fjordboatclub.com

 

Jeg ser vi har flere felles interesser. :D

 

--cepe

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser skroget identisk ut med den jeg har liggende. Det er en Herwa 12,5 som er kjøpt ny i nærheten av Homborsund i ca -75 , samme farge og form men ikke med overbygget. Vår har et stort flott Veritas skilt som viser at den er godkjent med 25 Hk, men vi har tøyet sertifiseringen noe og gitt den 30 hk på hekken som gir den en meget akseptable fart. Den er stødig som en brygge med dette skroget, det kan sitte en person alene med fullt dykkerutstyr på ripen uten at båten legger seg nevneverdig.

 

Herwa 12,5 har et trifoil skrog, men er ikke en båt av merket Trifoil. Den er fra Herwa som ble kjøpt opp av Fjord-plast ca. 1970. Herwa/Fjord 12,5 Quick ble siste gang produsert ca. 1972-73. Flott båt! Jeg har mistanke om at noen har støpt kopier på Sørlandet midt på 90-tallet, da uten dobbeltskrog. Jeg har sett dem tilsalgs på Finn.no.

 

Du ser Trifoil logoen i dette innlegget på www.fjordboatclub.com

 

 

 

Andre alternative trifoil-formede skrog produsert i Norge er foruten Trifoil modellene 50,70,100 og 120 er Selco Selmaran, Herwa/Fjord 12,5 Quick og Draco Max.

 

 

Bten som selges i denne tråden ser ikke ut til å være noen av disse modellene.

 

Rauøy-historien høres interessant ut.

 

--cepe

 

Mer info og forum for båter fra Ancas, Selco, Herwa, Fjord-plast og Trifoil på www.fjordboatclub.com

Endret av cepe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogern har en slik som i bildet over, endog samme falmede orangefarge.

Den er stabil som en landfast brygge, men tung tung tung, må ha mye motor for å fungere.

Men jeg trodde den ble solgt som "fartstrimaranen Max".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne båten veier ikke spesielt mye og trenger heller ikke stor motor. Forrige eier fortalte at den planet lett med 25hk og 4 personer ombord. Jeg hadde 40hk på den og hadde med det mer enn nok å ta av.

 

Selges for 2500,- der den ligger nå - DET er billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Da var denne donert bort gratis til Erlend Våge her på forumet. Den var like fin etter 8 år i opplag og det gleder meg at den på nytt vil bli brukt!

 

Turen rundt Odden fra Hallangspollen til det gamle feriehjemmet på Langebåt gikk som en drøm med en Yamaha 4hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...