Gå til innhold

Er det lov å sveise ramma selv?


Series3 109D

Anbefalte innlegg

Sist jeg spurte biltilsynet var det ingen begrensning på en bil som det... Men det må selvfølgelig se ordentlig ut..!

 

Skal du sveise på lastebil derimot så må du dokumentere at fabrikantens anvisninger er fulgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyforskriften sier ikke noe direkte om sveising, men har et kapitel om reparasjon og om ramme/karosseri. Det fremgår at rammen og annet skal være sterkt nok til den bruk det skal ha. Og noe videre om ramme mv. når det skal monteres tipp og annet utstyr som øker styrkekravet. Systemet ser ut til å være slik at man skal dokumentere at endringer er godt nok utført, at det gjerne dukker opp hvis man skal montere utstyr på tyngre kjøretøy, og at det da gjerne blir snakk om dokumetnasjon av selve arbeidet.

 

Min svært tommelfingeriluftenetterlittlesing konklusjon er at sveising selv er lov - at det ikke er forbudt, at det er resultatet som er avgjørende. I praksis blir det vel da spørsmål om sveisingen ser slik ut at man kan tenke styrken har blitt endret, at det ikke monteres utstyr som krever dokumentasjon for økt styrke, at dette forårsaker mange nye spørsmål og vansker med å dokumentere/sannsynliggjøre at det er gjort skikkelig med gode nok materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt fritt tankespinn, det der med boring og sveising. Eg skal lage meg eit avtakbart system, om eg nokon gong får tid.

 

Har ikkje heilt bestemt meg enno for korleis det skal bli, og då er det jo fint å velge bort dei mest håplause konsepta heilt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart montere Vinsj og har en vinsjguard som har standard hull til alle disse bolter og nøtene.. Tror nok det finnes standard guard slik at du slippe å børe nye hull montro?...... Vet ikke bedre egentlig...bare lurte . <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...

Du må ta med bil/ramme til vedkommende før du får noen som helst vettug prisantydning.

Får du en forhåndspris av noen uten sjekk av objektet er det lurt å ta turen til nestemann på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...