Gå til innhold

Litt scary...


Nils

Anbefalte innlegg

Kjører til jobb, hører brått en "klunke" lyd fra bakenden av bilen.... kjører til siden, prøver å titte etter, men kan ikke se noe.... okay, kjører pent videre, kommer ut på e6, hører den igjen.... en mekanisk lyd. Kjører igjen til siden, ser etter, ser ingenting. Kjører videre, hører ikke noe mer lyd.

 

Vet at dette er en dårlig forklaring, men har ingen andre :( Kjente på felgene, ingen av de var varme, prøvde å "riste" på bilen, hørte ingenting. Hvordan lyd vil f.eks. en dårlig smurt kryss gi? Eller en aksling med lite olje? Har ennå ikke fått sjekket disse tingene, tenkte å gjøre det ikveld, men noe sier meg at de ikke vil gi en slik lyd dersom de er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du sjekket foringene på støtdemperene bak? hadde en tilsvarende låt på min rrc trodde det var alt fra løst eksos anlegg til problemer med bakakslingen men så var det kun nedre foringene på den ene demperen bak som hadde blitt for komprimerte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm Frode, hvis jeg ikke husker feil, så skal jeg sjekke min ikveld, og komme tilbake til deg :Dblush burde kanskje bare ta over hele lageret ditt blushblush

 

Men et lite spørsmål, mener at foringer fra disco 1 og RRC går om hverandre? Har et sett til discoen hjemme, men det haster litt mere med Rangen nå ville jeg ha sagt, og om de går om hverandre, så er det bare å sette igang.

Endret av Nils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk att samtlige mellomskalinger er sentriske, boltet og kryssene smurte og tighte. Om kryssene på mellomakslingene har gått tørre en stund vil de til slutt slite seg såpass mye rom at de har litt frigang. Dette kan gi deg "klunken" din. Da er de i så fall på vei ut. Dette er noe som vil ete seg fram over tid og kommer vell egentlig ikke så brått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne lyden eller en liknende fra min. Det var en foring på A-ramma. Ikke kula, men på en av de armene som går fremover. Litt jobb å skifte, siden bilen beveget seg alle veier i forhold til ramma da den var av, men det gikk for en som ikke hadde gjort slik før. Jeg måtte ha nesten 40 tonns trykk for å få ut den gamle foringen...glad jeg har bekjente med verksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av foringer er bare en tung jobb og krever at du får tatt av delene og transportert dem til et verksted for å få pressa ut foringene = tar litt tid. Grovt verktøy, lang latmannsarm og WD40 noen dager før er gull verdt. Du trenger 4 bukker (ramme + aksling).

 

På radiusarmene (framme) til otto brukte jeg en meter latmannsarm, uten at den lot seg rokke eller ryste. Endte med at jeg satte jekken på latmannsarmen, og jekka bilen opp til den stod pent på skråss. Når den da datt ned igjen, var mutteren løs. Eivind har forresten batteridrevet luksustrekker som etter sigende skal ta 800NM! Kjøp en av han, så låner jeg av deg når jeg trenger! B)

 

Bytt nøtter og bolter samtidig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært noe med noe sånt som det ja, lurer på hva den koster.....

 

Må nok bare kaste meg i det, har bukker, samt 3 stk flaskejekker :) Så har nok av det heldigvis.

 

Får se hvor det brenner først, og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt jobb å skifte, siden bilen beveget seg alle veier i forhold til ramma da den var av

 

Jeg vil gå litt lenger og si at når stag som holder akslene skal demonteres må det brukes stabile bukker mot ramma. Selv om det er grenser for hvor mye bilen kan bevege seg når A-ramma er demontert er den ikke trygg. Å jekke opp bare på akslene er - farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en slik løftebukk som løfter i hjulene. Løftet kun opp bakparten av bilen et stykke. Ville ikke vært under der om bilen stod på vanlige biltemabukker...

 

 

 

....og selvfølgelig beveget bilen seg ikke i forhold til ramma... den bevegte seg i forhold til akslingen... :rolleyes:

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...