Gå til innhold

Gulars (SIII 88" 1974 RHD-->LHD) i omplasseringshjem på toten


jope

Anbefalte innlegg

Gulars skulle få ny bensintank. I den forbindelse så tok vi en liten rammesjekk. Visste at det var litt stålmark. "dessverre" var det litt mer enn vi håpet på nå i denne omgangen. Hadde tenkt å strippe den ned til vinteren og ta litt rustjobb da.

 

Men det viste seg at den jobben kunne jeg lige så godt hive meg på med en gang.

 

Løftet av bakkassen for å komme lettere til.

 

Her er et knippe bilder av hva som dukket opp:

 

25042011148.jpg

 

25042011149.jpg

 

DSC00477.JPG

 

DSC00480.JPG

 

 

Sveise apparat og vinkelsliper ble fyrt opp.

 

Etter noen kveldsøkter begynte det å ligne noe. Skjærte vekk mye og la inn nye plater...

 

 

FILE0015.JPG

 

 

 

Her er bakrammen behandlet med ARP rust primer, som jeg synes har fungert utmerket på lekebilen etter behandlingen av rammen på den ifjor sommer..

 

01052011163.jpg

 

 

Og her er det ferdige resultatet:

 

01052011166.jpg

 

 

Gjenstår å knekke opp igjen nye avstivere under bakkassen og montere den på igjen. Så blir det å behandle resten av rammen. videre fremover har det vært reparert litt tidligere så der er den mye bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

siste uken så har rammen blitt sveist ferdig, så da er hele rammen gått over og nytt friskt stål har erstattet rustent gammelt engelsk stål. har fått øvd bra på å sveise.

 

Ny avstivere til å montere under bakkassen har blitt bøyd/kappet og tilpasset.

 

Igår og idag har rammen blitt penslet inn med ARP rustbehandler og når den var tør så ble hele rammen sprøytet med understellsmasse.

 

Den nye bensintanken er nå montert og imorgen blir forhåpentligvis bakkassen satt på plass igjen. (Da skal sommeren nytes :D :D med åpen bil og myeee soool)

 

 

bilder kommer imorgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bakkassen og div tilpasninger gjort og vi har fått tatt en liten testtur.

 

skruefestingen til fremfre støtfanger var ikke lett så der laget vi til en plate hvor mutterene sitter fastsveiset på slik at det blir litt lettere å montere støtfangeren.

 

ellers ble det elektriske koblet opp igjen etter at vi hadde av bakkassen.

 

gjenstår å legge noen gummiklosser mellom ramme og avstivere på bakkasse.

 

Det var også litt dårlig kontakt på batteripolene så det ble også fikset i samme slengen.

 

Nå gjenstår innvendig rammebehandling og en ekstra understellsbehandling for å være sikker på å ha fått på understellsmasse de fleste steder.

 

lovet bilder, men ble glemt å ta noen idag. men Tobias har tatt noen. så imorgen skal vi få lagt ut litt. (har vel gått med ca. 30-35 timer med hyggelig mekking siden fredag ettermiddag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har penslet på arp rustprimer som jeg kjøpte fra axelot på forumet her. så har jeg brukt biltema understellsmasse og biltema sprøyte for understellsmasse. Gjorde det samme på lekebilen ifjor og det fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilder sier ofte mer enn ord:

 

FØR:

DSC00477.JPG

 

 

ETTER:

01052011166.jpg

 

 

 

Rammen videre fremover:

 

 

DSC00601.JPG

 

 

Her blir avstivere til kassen montert, ved hjelp av min gode nabo og mekkervenn

DSC00590.JPG

 

Her er bakkassen nesten montert på igjen

DSC00611.JPG

Endret av jope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvor mye arbeid er det egentlig å ta av bakkassa?

 

Det var kanskje det jeg selv skulle gjort for å få til en skikkelig jobb på ramma, bakaksel og fjærene. Dessuten skal jeg ha av håndbrekktrommelen og bytte simering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta av bakkassa er gjort på en par timer hvis en ikke har gjort det før.. regn med at skruene sitter, gjorde det på gulars. Der ble så å si alle skruene kappet og nye ble satt på ved montering. var også en salig blanding av forskjellige.

 

Deler av bakkassa var også sveiset med noen punkter til setekassene så det kan være greit med et punktsveis borr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Litt kjapp service på Gulars da det begynte å putre litt fra eksosmanifold. Det var ikke så rart for der manglet det en skrue :P

 

Fikk strammet starteren også blir det en grundigere sjekk etterhvert. nå fungerer den som jobb bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter rammejobben som ble gjort i vår så må jo også rammen få en liten oppdatering før vinteren setter inn.

 

Så idag ble rammen oljet innvendig.

 

Brukte sagkjedeolje blandet med owatrol

 

IMAG0400.jpg

 

 

 

Ellers ble kryss smurt opp og olje/oljefilter skiftet.

 

Snart klar for vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...