Gå til innhold

Veteranbil og avgiftsfri diesel


Frode Haaland

Anbefalte innlegg

Var marshall på skytebanen her om dagen. Han jeg styrte løpende elg sammen med, hevdet følgende om en kompis:

 

Vedkommende har en serie2a med dieselmaskin (forøvrig ettermontert Daihatsu).

 

Siden Dyret var veteran, lurte han på om han kunne fylle billig rød-diesel. Said ringte toll- og avgiftsdirektoratet som blei veldig overraska over problemstilllingen, men ikke kunne svare overhodet på spørsmålet. Men de tok hans navn og adresse, og et par dager seinere kom et skriv som sa omtrent følgende:

'En veteranbil er avgiftsfri og skal følgelig heller ikke betale dieselavgift' Ergo så la fyren kopi av skrivet sammen med vognkortet, og fyller allergen diesel til halv pris.

 

Min marshall-kollega var 1) edru 2) historien "handla om en kompis" 2) forøvrig troverdighet ukjent

 

Noen som har vært borti problemstillingen før? Noen (SEALT?) som har veteran-diesel som kan påta seg å sjekke saken med tull og avgift? Hadde vært fryktelig interessant om dette kunne vise seg å være annet enn godt jugd excl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ OJ OJ :huh:

 

Det hær må vi få tak i skriftlig, sjekka opp det samme me det lokale tullkontoret, måtte sitte å vente i en og en halvtime før tollern fant en paragref som kunne brukes, mot det å fylle avgiftsfritt...

 

Det hadde jammen vært nåkka... :D

 

Pirmin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en veterandiesel, så skriver du brev til/ringer toll/avgift og spør om saken. Få svaret skriftlig.

 

Hvis svaret er jublatorisk positivt, scanner vi svarskrivet, og legger det et sted her på forumet sånn at alle kan hente ut en kopi og legge sammen med eget vognkort. Voila - diesel(konvertering) blir plutselig skrækelig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom

 

DENNE

 

og ikke funnet noe om fritak for drivstoff-avgifter på veterankjørtøyer (veteran-unntakene ellers er bl.a. engangsavgifter og årsavgiften...

 

Er redd skytterbane-kompisen til Frode bare er offer for en gammel røverhistorie :huh:

 

Vet selv om en SIIA-eier som hardnakket påstår at han har det påskrevet i vognkortet at han kan fylle avgiftsfri diesel... Men har ennå tilgode å få se beviset ;)

Endret av xhair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på avgiftsgruppe 000 på en traktor og avgiftsgruppe 000 på et annet kjøretøy :unsure:

Nå har det ikke vært rettsak om dette så intil det foreligger så får man svar ettersom hvem man snakker med.

Jeg prøvde og sjekke det opp,men som oftest fikk jeg dette svaret

....det burde vel gå bra men vent litt så skal jeg sette deg over til en som kan dette mer en meg

Etter og ha blitt satt over x antal ganger gadd jeg ikke og vente mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt fra forskjellige steder at en kan kjøre med avg.fri diesel på veteranbil, men det må være en veteranbil som det er orginallevert dieselmotor i. Har ikke dieselveteran selv, så jeg har ikke sjekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg henvendte meg til tollvesenet pr. e-post. Og etter et par videresendinger til rette vedkommende, ringte han meg her i forrige uke.

 

Han sa at det ikke er lovlig å fylle avgiftsfri diesel på veteranbiler. Ikke fant han at det var gitt dispensansjoner eller fritak for denne regelen heller siden den ble innført i 1994.

 

:(

 

Jeg ba ikke om å få dette skriftlig fordi svaret var negativt. Ingen trenger vel skriftlig dokumentasjon på å fylle vanlig diesel...

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...