Gå til innhold

Edward


Frode Haaland

Anbefalte innlegg

gallery_2_9_5093.jpg

 

Den mangla bakseter til doningen (iflg tidligere tidligere eier rota bort på en eller annen låve et eller anna sted).

Det finnes i dag INGEN D2 bakseter i den elektriske bukta, ingen hos høgger, ingen hos equicar, ingen hos FamFour, ingen hos Land Rover Orphanage, osv.

 

Men i dag, dagen etter at jeg kjøpte bilen, fikk jeg likevel tak i ubrukte og plastinnpakka 2. og 3.seterad. Fra en kollega 8 dører lengre vest her på jobben!

 

Han kræsja for ett år og to siden sin 2000 modell, og har lempa setene hit og dit på loftet i noen år, hatt dem på plast i gazzasjen i vinter, og tok bilder av dem i går for å selge på Finn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Flaks; du nei.

Det deg vel unnt, monter og smil stort.

Du skal se at forsynet har holdt av de setene til deg, bare vent til forsynet kommer med neste overaskelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha en tilfredsstillende oversikt på Disco1, men føler meg temmelig inkompetent på Disco2...og ber derfor om hjelp til å identifisere VFM-produkt/leverandører (Value For Money) for å løse visse utfordringer i veien mot en (enda) bedre og mer kompetent Disco2 TD5. Vi snakker altså samme som Theo's mer langtids masterplan, og ikke ei liste over hva som tenkes skrudd på i vår...:

 

1: Engine:

A: Tuning - chips:

Original: 136HK/300NM

Det er mange leverandører, sikkert noe varierende priser, og sikkert også varierende ytelser. Hva anbefales fra hvem her?

IRB Dev. 166HK/260NM - £350inkl vat(?)

JE Engineering: £295+vat http://www.jeengineering.co.uk/d2_diesel_eng.htm

PSI plugg in modul: 158HK/365NM http://www.psipowerbox.com/turbodiesel/fic...d=138&lg=en 584+40euro=ca5000kr+mva

Tunit: 160HK/351NM £479 inkl vat and delivery (£398net) Grøftekanten4x4

www.twistedperformance.co.uk TD5 Plug-In +33bhp +65nM £475.00 og TD5 Wire-In +33bhp +65nM £395.00

http://www.jeremyjfearn.co.uk/chip.htm 170HK/372NM £450 + VAT inkl fitting

Spider: 165HK/390NM http://www.dieseltuning.co.uk/landrover-diesel-tuning.html ebay pris: 325 inkl vat (korttidstilbud) = ca.275+vat (ikke rein boks - må kobles/loddes)

Delvis gammel liste over linker, samla inn for noen år siden:

www.Allisport.com plug in chipmodul: 25% økt HK 25% økt NM £380 + VAT

ditto + intercooler: 40% økt HK + 40% økt NM £735 +VAT

www.jeengineering.co.uk Chip: 160HK 338NM £445+vat

ditto + intercooler + luftfilter: 180HK 372NM £995+vat

www.jeremyjfearn.co.uk Chip 150HK 360NM £450+vat

ditto + intercooler: 198HK £850+vat

www.superchips.co.uk 168HK/406NM £511 incl vat

www.vanaaken.com smartbox: 155HK/360NM £400+vat

http://www.dieseltuningbox.com/ £300 (162bhp/355NM) wire in

http://twistedperformance.co.uk/product_la...r_discovery.htm 169HK/365NM (£395 wire in/475 plug in)

Dastek (Discoparts/Devon?): 171HK/375NM m/standard intercooler £395 http://www.dastek.co.uk/list_powerplug.htm#

 

Kjøft/montert Spider tuning boks (adaptiv). Siden fjerna og solgt videre.

Kjøft/montert Allisport intercooler fra Åkerkanten 4x4, inkl blå silikonslanger

K&N filter

 

B: Tuning - anna:

Har sett et eller anna sted EGR-blanking kit som er mer avansert enn bare blanking plate, som inneholdt også fjerning av selve ventilen, og bytta med "rakt rør" for bedre luftgjennomgang der ventilen satt. Noen som har testa/sett det?

IRB Developments

Og: Prosedyre - link fra qcnrKjøpt/montert en slik!

TD5Alive full-EGR-kit EGR: 50,5+vat

TD5 eksosrør - fjerne midtpotta og få strakt rør igjennom (intermediate exhaust pipe). Kjøpt for £46+++ hos Paddocks og nå til og med montert!

Gir mer inspirert lyd. Kan frarådes siden det blir masse lyd like under setet ditt. Antakelig lurere heller å beholde midtpotta og fjerne bakre, men her finnes ingen ferdiglaga deler.

 

 

2: Beskyttelse:

A1: Bak:

Det er stort overheng. Har sett Allmakes bashplate...men hengerfestet er like lavt uanZ, og det trenger jeg når jeg trenger det... Noen som leverer receiver system slik som til D1, evt i kombo med beskyttelsesplate bak?

 

A2Hengerfeste-problematikk: NAS-receiver istf fast hengerfeste gir betydelig bedre avgangsvinkel. Originalt dele#: VUB104850G

Kan bestilles hos alle leverandører av deler med LR-delenummer!

vub104850g.jpg

Koster fra $35-$160 på www.ebay.com, men frakt koster brått over $100 og de færreste er villig til å sende til europa. Det er også et problem å få betalt med norsk adresse, og tilsendt feks en jetcarrier-adresse. Fra england koster det ca.2000kr sendt til norskegrensa. Et slikt feste (s)er originalt ut, og bør ikke gi problem med PKK idet det er dønn likt det som finnes på amcars. En original plastdings til dekke 2" hullet med LR logo på vil antakelig også hjelpe: LR dele# ANR3196G anr3196g.jpg

Kjøpt og montert NAS-type hengerfeste - se side 9 i denne tråden

 

 

B: Beskyttelse for styrestag:

Hadde track-rod protector fra Scorpion til Otto. Finnes noe tilsvarende for D2? Eller evt andre løsninger?

Forsterka track rod + drag link fra Qt-services: $45++ for hver

 

Kjøft/montert Bearmach HD styrestag (BA 2240) fra Paddocks. Disse finnes ikke i deres nettbutikk, men det løser seg med en mail. Koster £96 hos Paddocks inkl endeledd med smørenippel. Har ikke innfesting for styredemper (det har Sumo-bars), men her kan man sikkert rigge noe til om ønskelig/nødvendig. Endeleddene på draglink må byttes til feks Lemförder, som har gjenging lenger inn mot senter av endeleddet; de som følger med fra settet gir for lang draglink og er følgelig ubrukelig. På min var det ikke noe problem med medfølgende endeledd på trackrod.

 

C: Diffbeskyttelse:

Evt med skli-mulighet = beskyttelse for propellaksling. Hvem får 10 poeng her?

Kjøft dings fra OEC. Kjekk/pen sak! Husker ikke hva jeg betalte...ca 700 spenn eller deromkring på Rena?

 

 

D: Foran:

Steering guard: Jeg antar jeg vil gå for vinsjtrau (er det bare Bearmach som finnes her?), og bør derfor ha steering guard med sjakkelfester. Hvem/Hva?

 

E: Sill-protector:

Med hiliftjekkemulighet og treeslider/terskel ønskes.

Kjøpt/montert fra Guardian. Dingsene er pene, men det har ingen som helst hensikt med hi-lift-adapterfestet, siden det ikke går tvers gjennom sillprotectoren. Dermed blir jekken stående langt ute fra bilen og gir for store torsjonskrefter. Stigtrinn er runde rør - litt glatt, men fint! Du må regne med å male litt svart oppå pulverlakken, da det ikke dekker helt overalt, og det fort slås av noen småflak i transporten. Veier ca.35 kg.

 

3: Heving/dekk:

Sikter mot å gå for 235/85-16 etter hvert, eller iallefall ca.32" Synspunkter?

235/85-16 sommerdekk: General Grabber AT2. Er for store for giringa. Krever små justeringer på plast/ingenting synlig/av betydning. Går i lockup på 92 km/t

245/75-16 vinterhjul: Cooper Discoverer M+S med pigg. Fin størrelse til D2. Lockup 87km/t

 

4: Suspensorium:

A: Hvilke dempere anbefales?

 

B: Bak:

Jeg ønsker å heve luftbæljene med klosser for å holde fabrikktrykk i dem. Hvem leverer bra varer her?

 

C: Framme:

Fortsatt OME-fjører som gjelder eller? Dele #? Bør vel tenkes ifht vinsjvekt framme.

Terrafirma (EHS)

Ikke Terrafirma uten vinsj (Runar)

 

Montert:

OME777 (MD) fjærer framme

OME N107 dempere framme

OME N108 dempere bak

2" spacer bak, forlengelsesbrakett til SLS-sensor

 

 

KJØR DEBATT!

Linker og personlige erfaringer are appreciated!

 

Redigerer inn forslag/synspunkt etter hvert for å holde fokus - for meg og alle andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger Terrafirma foran OME.

 

Det eneste som er bra med OME er at de har TUV-papirer...men det er kanskje ikke så rart når fjørhøyden er nede på originalnivå etter seks uker likevel.

(så galt er det ikke, men Terrafirma holder vesentlig bedre på høyden).

 

(Og jeg selger ingen av dem).

 

Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuning får du opp til ca 160hk 370 nm kun med chip, skal du ha mer må du gjøre noe med temp.

 

Dekk, du får greit på 305/70 16 B)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar; Trykket øker ikke (dvs. kun helt marginalt) i belgene om du hever bilen. Det er kun luftmengden som øker.

 

 

Er det ikke lavere lufttrykk jo høyere du kommer opp?? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lavere lufttrykk jo høyere du kommer opp?? :rolleyes:

 

Nettopp. Det gjelder bare å koke eggene et minutt eller to lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen riktig. Så jo mer du senker trykke i fjærene, jo høyere blir bilen! Og eneste grunnen til at bilene har hold seg på jorden enn så lenge er at vi har vært uvitende til dette faktum. Cars on the wing...

 

Ja, ja Frode. Du får en del ting å ta hensyn til...

 

Det ble laget tegning av heveklosser her for en stund siden. Vet ikke hvordan det ble med eventuell produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Disco II ville jeg ikke ha gått for Terrafirma fjærer foran hvis du ikke skal ha vinsj.

Da jeg handlet Terra hadde de kun en utgave til DII, og disse var for stive for meg.

 

Hvis du skal ha vinsj så kan jeg derfor selge deg et par Terrafirma HD til halv pris.(kr 600)

De har gått mindre enn 10K, og jeg byttet dem ut med OME MD.

 

Vil tro at disse hever ca. 2'' med vinsj, samtidig som de faktisk fjærer i humper.

Det gjorde de kun marginalt uten vinsj....

 

Jeg har hevet min med 2" aluminiumspacere bak.

Løsningen fungerer teknisk veldig bra, men jeg kjøpte fra DiscoParts.

DET anbefaler jeg IKKE. Det gikk tre måneder før jeg fikk delene og fem måneder før jeg fikk tilbake de pengene han hadde trukket for mye fra kortet mitt. :angry:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4: Suspensorium:

A: Hvilke dempere anbefales?

Terrafirma (EHS)

Det er først og fremst FJØRENE jeg har anbefalt deg. ...men demperne er fine de og.

 

På Disco II ville jeg ikke ha gått for Terrafirma fjærer foran hvis du ikke skal ha vinsj.

Det kan nok stemme, men han skal jo ha vinsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar:

4A: ...hvilke erfaringer har du med OME så/hvor langt (inntrykk av at det spriker i begge retninger her...)

Terrafirma får vi komme tilbake til etter hvert - tilbudet er notert med glede, men viss det blir trau+vinsj, vil jeg tro de blir for stive etter din beskrivelse å dømme!

 

Ad 4B: Hvilke tanker har dere så ifb forholdet mellom bare å forlenge SLS-braketter og dette+klosser - må si at bortsett fra pris tiltaler klosser meg mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at disse hever ca. 2'' med vinsj, samtidig som de faktisk fjærer i humper.

Det gjorde de kun marginalt uten vinsj....

 

Hva slags vinsj snakker vi om da ? Anleggsvinsj ?

Jeg har kjørt både med og uten vinsj og vinsfanger på Defenderen ca 50-70 kg og har egentlig ikke tenk særlig over forskjellen i det hele tatt .

Tror altså ikke på mirakler med å plassere +- 40-50 kg i fronten. Mulig det blir litt bedre på Disco med lengre overheng, men allikevel .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar:

4A: ...hvilke erfaringer har du med OME så/hvor langt (inntrykk av at det spriker i begge retninger her...)

Terrafirma får vi komme tilbake til etter hvert - tilbudet er notert med glede, men viss det blir trau+vinsj, vil jeg tro de blir for stive etter din beskrivelse å dømme!

 

Jeg synes mine OME MD fungerer veldig bra. Bilen er ca 4cm høyere og litt stivere enn originalt.

Kjører fortsatt på Dobinson dempere som fulgte med i Terra-settet fra Knut Bøhler. Demperne fungerer bra.

 

Jeg kommer nok til å gå for komplett OME på RRC'n etterhvert. Antagelig MD foran og HD bak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er hevet med framfjører fra terrafirma. Uten vinsj kan ikke dette anbefales. Bilen hopper som en kenguru.

Med terrafirmafjører foran og luftheving bak har du en komplett kenguru. Måtte senke litt bak for å slippe hopping. Bilen er da litt lavere bak enn foran, ikke pent. Ubrukelig i terreng da fjæringsveien ned er omtrent ingenting uten spacer.

Større bumpstop er lurt. Mister du luften vil hjulene ligge på skjermbuene og plastlister hagle rundt bilen.

 

Kjøp spacere bak og OME foran, eller terrafirma foran om du har tung vinsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint! Da har de fått til D2 også, ja! Har en sånn liggende i kjelleren til Disco1...siden 2004...men til en D2 er en slik dings atskillig mer nødvendig enn lifted D1! Bud mottas!

Har du montert/sett en sånn på D2 sjøl, Henrik?

Til D1 skal man ta av tanken m.v. for å drille fremre fester, så dermed blei det aldri til montasje på Otto - veit du om det er samme på D2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...