Gå til innhold

RENGJØRING AV ALUMINIUM


haasl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen et kjerringråd om hvordan en rengjør en Rover V8 motor utvendig? Vanlige motorvask fjerner olje etc, men ikke fastsittende drit. Jeg har hørt noen si sitronsyre...? I så fall; konsentrert eller utblandet??

 

TIPS????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttrykks stemvask eller varmvask i stor delevasker. Husk at dette er alu/magnesiumlegering så velg med omhu alle remedier som har betegnelse "etsende"... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket ned aluminiumen på gamlebåten min med noe som man kallte "alurens" på båtbyggeriet hvor jeg kjøpte det.

Svært sinna stoff, fjernet olje, dritt, rustfarge fra kjettinger etc, fiskeslo og til og med oksydbelegget på aluminiumen. Brukes nettopp til å fjerne okydbelegget før lakkering/ maling.

Brukte det slik, spylte med ferskvann, dusja på stoffet, venta et par minutter før høytrykk. Bruk verneutstyr, spesielt tettsittende briller!!!

Er syre/ etsende, så vær varsom med hva du dusjer.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrogenperoxide, finnes i Alurens / Aluminiumsvask (10-13%) fint på båter, men ville holdt det laaangt unna motorblokka mi. I Sterkere konsentrasjoner funker det også fint som rakettfuel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vaske delemotor nå, og hadde tenkt en grundig runde med whitespirit først (motorvask), og så høyttrykkspyling.

Merk at dette er på en delemotor, slik at jeg ikke er redd for vann etc innvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vannbaserte (emulgerende) avfettingsmiddelene fungerer meget godt på aluminium. Alurens må du ikke finne på å bruke til motorvask. Den etser, og vil kunne skade maskinerte flater. excl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der går det vel fint med alurens på, men ikke sikkert lakken liker den dersom du ikke tar dem av før "bli ny kuren"...

I båten hvor det også var dørkplater, så såg aluminiumen helt splitter ny ut etterpå.

Det vil vel hele tiden være et viss oksydbelegg på alu pga alu reagere med oksygen. Derfor det er vanskelig å bruke skjærebrenner på alu. Metallet smelter før hinna/ oksydbelegget rundt. Men skjønner hva du mener.

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe jeg kan bruke på alu platene på bilen, noen av dem begynner og oksydere det er ikke så pent :unsure:

 

Skrutrekker og punktsandblåser :)

Grunner og lakk :)

 

Forøvrig går dritten fint av en V8 med høyttrykkspyler i kombinasjon med whitespririt... Ulempen er at med alle krinkelkroker kommer vann/dritten tilbake :rolleyes::lol::) hilsenennydusjetnestenmekaniker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe jeg kan bruke på alu platene på bilen, noen av dem begynner og oksydere det er ikke så pent :unsure:

 

Brukte myk messingbørste (kjøpt billig på Europris/Ting & Tang) og drill på dørkplatene mine, ble så blanke og fine at :)

OBS! Bruk briller, børsten slipper mye tråder!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har noen et kjerringråd om hvordan en rengjør en Rover V8 motor utvendig? Vanlige motorvask fjerner olje etc, men ikke fastsittende drit. Jeg har hørt noen si sitronsyre...? I så fall; konsentrert eller utblandet??

 

TIPS????????????

 

 

Krever endel arbeid, men er nøyaktig og blir fint tilslutt:

 

Diesel på pumpeflaske, børster i diverse størrelser (oppvask- og tann- :), elbowgrease, røsprit til å avfette med, og varmtvannsvask tilslutt.

Da har du god kontroll på hva som blir vasket, og du kan stoppe i god tid før du slumper til å gjøre noe dumt.

 

Husk god utluftning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på rengjøring av motoroverflater, jeg har en gammel motorsykkel hvor disse begynner å bli litt "lodne" her og der. Tror det er flere med eldre motorsykkel her inne. Man ser det ikke så godt på bildet under, men er det noen vei utenom nitid pussing/rubbing/polering som kan få vekk oksydbelegget eller hva det er på denne? Jeg kommer ikke ennå til å plukke den fra hverandre, så det må gjøres som den står foreløpig. Jeg har lest hele tråden og rådene der, og disse syreproduktene er vel litt sterke for dette her?

 

med_gallery_2132_9_46277.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøva meg litt frem med ikke alt for sterk alurens, (jepp, jeg har klokketro på alurens) brukte det på noen alufelger som var litt shabby.

Dem vart ganske bra og der felglakken var hel så vart ikke lakken skadet heller.

Kan jo prøve deg litt forsiktig frem, vaske med litt alurens på en liten svamp eller noe for god kontroll. Bare pøs på med rent vann for å fjerne all syre til slutt.

Ser noen er skeptisk til alurens, og det er vel ikke noe du dusjer helt ukritisk på alt mulig heller.

 

Var det ikke noe på Mythbusters for et år eller to siden om at Cola faktisk hjelpte som "cromfornyer"?

Ellers så hjelpe Autosol på plasser man kommer til for å polere, brukte det på motordeksla på en Harly jeg hadde, men det var polerte lettmetallsdeksel.

 

Håper du bli hjelpt!

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Shiny Side fra Chemsearch http://www.chemsearch.com/vContent/1/docum.../Shiny_Side.pdf på jobben når kondensatorene , registere og gjenvinnere i alu skal rengjøres (jobber med ventilasjon og kjøling ) , bruker varmt vann og svak blanding . Blander en den for sterk så kan den ta maling eller ikke fungere .

 

http://www.lrforum.com/forum/uploads/12061..._149_447244.jpg

Endret av vassbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du bodd nærmere så kunne du ha fått en skvett å prøvd . Vil anbefale hansker for å beskytte huden når du bruker ShinySide , sto med henda ned et fatt i ca 15 min kjente godt alle småsåra jeg har på henda og alt blir sleip .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er JÆVLIG dumt å bruke etsende midler for å rengjøre en motorblokk med, uansett om den er i alu eller i stål!

 

Om det legger seg etsende rengjøringsmidel i porer i støpen (ja det fins) så kan de bli liggende der og svekke blokka di, det skal usansynlig lite tæring til på maskinerte flater før at ikke f.x. topppakningen holder tett over tid.

 

Rensemidler som inneholder hydrogenperoxid (H2O2) som f.x. alurens er serdeles uegnet på støpealuminium, magnesiumen i blokka kan virke som en karalysator på H2O2en og denne kan ta gode jafs av blokka di om den trenger ned i porer i støpingen - byebye tette pakninger...

 

Hva syns du blokka di er verdt? Gidder du riske å ødelegge den bare for å bruke hjemmebrygget vaskemiddel?

 

Bruk vaskemiddel uten etsende egenskaper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jernbanen brukte vi et maskin oppvaskmiddel som het nordpol. Var beregnet for oppvaskmaskiner for industrielt bruk. Vasket alu topper i oppvaskmaskina med det og det ble helt topp. Førts en runde for og bli kvitt litt og så litt messing børste. Etter det ny runde med oppvaskmaskin. Bafre huske og kjøre maskina en gang tom etter man er ferdig for og være sikker på at møkk er ute igjen for normal oppvask. Funker nesten like bra med de billigste oppvask pulverene som ikke ghar glansing og alt mulig fancy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har noen et kjerringråd om hvordan en rengjør en Rover V8 motor utvendig? Vanlige motorvask fjerner olje etc, men ikke fastsittende drit. Jeg har hørt noen si sitronsyre...? I så fall; konsentrert eller utblandet??

 

TIPS????????????

 

Var for noen år siden innom Porsche doktoren i Brummundal, han hadde et middel som han måtte varme opp til ca 70 grader, det brukte han på deler til de Porschene han jobbet med. Delen ble senket ned i karet, og var aboslutt ren etterpå. Hvordan dette virker på de legeringene som din blokk består av vet jeg ikke. Hans navn er Alf Rønning, står oppført som kunstner under Brummundal. Skulle du ringe han, så før gjerne opp adressen og produktnavn på tråden. Hilsen Thomas K.-M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du hører med et kjøkken om du kan få kjøpe ovnsrens også kaldt d9 vist jeg ikke tar feil. :rolleyes: så fjerner dette ALT av fett, oljer, og huden (vist man ikke er forsiktig) dette skal gå ann og bruke på alu uten problem. Har brukt det til å rense noen gamle alu felger med stor sukse :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått testkjørt delevaskeren grundig i noen dager nå pga forferdelig vær ("innearbeid" istedenfor "uteskruing")...

Høyttrykkspyling av blokk medfører litt vanninntrenging i veivhuset, og masse dritt overalt inkludert deg selv. Blokka blir derimot rein!

 

På bunnpanner/frontdeksler etc ble de delevasking i delevaskeren i whitespirit samt konas gamle oppvaskkost som gjorde susen (to "børst" og så var det reint!)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...