Gå til innhold

motor bytte 2,5 td vm


kjellmann

Anbefalte innlegg

motoren min (vm 2,5 td 90 mod.) sviver alså ikke , eg tror det er olje pumpa siden dette er min første rrc (og muligens den siste) kjenner eg ikke biltypen bra. lurer derfor på hvor oljepumpen på denne motoren befinner seg og om noen eventuelt har en å selge meg. Hvorden ser eg at oljepumpa er gåen..

 

Fremdeles taknemlig for svar og tips

 

kjellmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren min (vm 2,5 td 90 mod.) sviver alså ikke , eg tror det er olje pumpa siden dette er min første rrc (og muligens den siste) kjenner eg ikke biltypen bra. lurer derfor på hvor oljepumpen på denne motoren befinner seg og om noen eventuelt har en å selge meg. Hvorden ser eg at oljepumpa er gåen..

 

Fremdeles taknemlig for svar og tips

 

kjellmann

 

Hvis motoren ikke sviver (som vel betyr det samme som å være igang) så er det neppe nok å bytte oljepumpe. For om det er oljepumpa som har tatt kvelden, så har den mest sannsynlig dratt med seg mye større omkostninger i samme slengen. Til slutt vil motoren skjære seg og stå bom fast. Men dette er vanskelig å fjerndiagnostisere, du må fortelle mer om tilstanden. Går motoren rundt på starteren? Om den går rundt, forsvinner lyset i oljelampa på dashbordet? Om det lyset forsvinner når du kjører motoren på starteren, da er oljepumpa di i orden, og alt ser pultselig mye lysere ut.

 

Men det er kanskje dieselpumpa du mistenker?

 

Mvh

Are-M

 

P.S. Etter mer enn ti år med VM-diesel aner jeg ikke hvor oljepumpa er. Det har bare ikke vært behov for å skru :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Oljepumpen sitter inne på registeret, nederst på venstre side av motoren.

 

Du må av med reimhjul og deksel over register for å komme til.

 

Pumpen er festet i blokken med 3 umbrako skruer og er enkel å demontere.

 

Denne kjøper du ikke BRUKT, det er ikke å anbefale.

 

Jeg fikk ny pumpe gjennom EWS. Han får tak i det meste til VM og har en fornuftig pris.

 

MVH

 

Terje

 

PS. du sier "sviver ikke rundt", hva mener du med det ????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvor mye er motoren rullet ?

 

Bak på venstre side av motoren sitter oljegiveren. Bak/under eksosmanifoil ved fjerde sylinder-

 

Prøv å få lånt en oljetrykksmåler på et verksted, og ta ut giver og monter måler i dennes plass, hvis du har oljetrykk hær er det giver som har tatt kveld.

Hvis du ikke får noe trykk, har du to muligheter. Enten som du sier oljepumpen, eller så ha overtrykksventilen nede i blokken kilt seg i åpen eller halvåpen posisjon og slipper oljen tilbake i bunnpannen. Dette resulterer i for lite trykk rundt i motoren og giver vil tenne.

Denne sjekker du enkelt ved å demontere bunnpannen, og i blokken ved siden av innfeste til oljerøret er denne skrudd inn.

Denne har som oppgave å passe på at det er rett oljetrykk som går opp til oljefilter og videre ut i motoren.

 

Kan selvsakt være ledningen til giver som ligger til jord, denne ligger under eksosmanifoil frem mot fronten av motoren, du skal finne denne igjen på venstre siden av tremostathuset hvor den går sammen med en del andre ledninger.

 

EWS er Eirik Winther Sørensen en delelevrøndør.

 

Få høre hva du finner ut.

 

MVH

 

Terje

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaringer fra VM 2.5TD i 1997 Chrysler Voyager. Jeg har opplevd at oljetrykksensoren har tatt kvelden, da lyste lampa hele tiden selv om jeg hadde oljetrykk. Det ville jeg sjekket først. Det enkleste er å ta av toppdekselet og se om det spruter olje ut rundt vippene.

 

Hvis du har av toppdekselet kan du sjekke mulig feil nummer to, nemlig at pinneboltene som holder vippene til toppen har revet gjengene og oljetrykket lekker ut mellom topp og vipper.

 

På den VM-versjonen jeg har er det friksjon som driver oljepumpa, dvs det er viktig at bolten som sitter på reimhjulet er dratt til med rett moment.

 

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaringer fra VM 2.5TD i 1997 Chrysler Voyager.

 

Dette er vel en motor som er en generasjon nyere enn den kjellman har i sin bil? Såvidt meg bekjent har 2.5 TD funka ok i Voyager. Men kan man få en slik til å passe i en Range Rover? I så tilfelle kan den jo være et bra alternativ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en motor som er en generasjon nyere enn den kjellman har i sin bil? Såvidt meg bekjent har 2.5 TD funka ok i Voyager. Men kan man få en slik til å passe i en Range Rover? I så tilfelle kan den jo være et bra alternativ.

 

Vet ikke om blokka er såpass lik at det bare er å flytte over...

 

Hvis det er samme generasjoner på RR som Voyager så skjedde det et generasjonsskifte i 1996, da fikk motoren en mer avansert dieselpumpe (samme pumpe som VW/Audi TDi). Dette betyr at motorstyringen må skiftes. Fra 1996 er det bl.a ikke gasswire til pumpa, alt styres elektronisk.

 

Når det gjelder VM motorene i Voyager så fungerte de bra helt til Chrysler/VM i 1996 fant ut at de skulle skifte ut registerdrevene med et enkelt kjede. Dette var en katastrofe, kjedet tåler ikke belastningen og kan ryke på så lite som 10.000km, og 1996 og 1997 modellene bør unngås pga det. I 1998 ble motoren bygd om igjen og skal være driftssikker.

 

Men når det gjelder selve grunnkonstruksjonen tror jeg den er den samme helt til VM begynte med 4 ventiler pr topp.

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VM dieselen som står i Voyageren er ikke lik RR motoren. Den er konstruert for å stå på tvers i motoromet, noe av ombyggingen var å bruke kjede i steden for drev på den motoren.

 

Betyr det at VM 2.4 og 2.5 for RR ikke har kjede på registeret, men drev?

 

Og det må vel gå an å omskolere en motor fra å stå på tvers til, å stå stolt og kneisende i kjøreretningen med cylinder nummer en først? Om motorfester og clutch-hus ellers lar seg tilpasse på en akseptabel måte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at VM 2.4 og 2.5 for RR ikke har kjede på registeret, men drev?

Ja

 

Og det må vel gå an å omskolere en motor fra å stå på tvers til, å stå stolt og kneisende i kjøreretningen med cylinder nummer en først? Om motorfester og clutch-hus ellers lar seg tilpasse på en akseptabel måte?

Det går, men er myyye jobb. Krister Bergknut (svensk VM guru :D ) kjenner til en som er ombygd fra 2,4 til Voyager 2,5. De fikk det til men ville ikke anbefalle det da det var alvorlig mye ombygging. Blokkene er ikke lik, så det må lages motorfester også. Så er ikke Voyager dieselen like sterk heller. Putt heller inn en fra Jeep Cheeroke, den er tilnærmet lik 2,5 som står i RR og står samme vei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte det Roar sier. Jeg prøvde, men innså at det er for mye jobb.

 

Bytt foringer på VM-motoren din og du har motor så lenge bilen holder. Bytt til større ekspansjonstank og du har kjøling nok. Sjekk radiator, de har en tendens til å bli tett. Bort med vifta og plast slik at du har tilgang til å kjenne hele radiatoren med hendene. Kjør bilen til normal tempratur og kjenn om radiatoren er jevnt varm over hele registeret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dere har problemer med kjølingen på VM-dieselen, det har jeg aldri hørt er problematisk på Voyager. Men som et lite tips kan jeg si at jeg har bygd om min Voyager til å ta den største radiatoren de har på Biltema. Bakgrunnen var at min gamle radiator begynte å lekke, og original kostet nesten 5000 (den på Biltema kostet 800). Måtte trekke noen slager annerledes og bygge om festene, men nå har jeg bedre kjøling og sparte noen kroner. Den gamle radiatoren veide sikkert 10kg så den var nok full av rust og skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den går saktere når motoren er varm så kan det være lageret i forkant av startmotoren som er utslitt. Du kan ta det ut, snu det 180 grader og sette det inn igjen så har du startmotor i noen år til...

 

Aha. Er det kanske derfor min startmotor høres litt tungpustet ut? Nærmest som om batteriet er dårlig?? (og jeg har nye gode batterier)

Men om løsningen er å snu et lager 180 grader, kan man vel like godt erstatte det med et nytt? Og det i begge ender av starteren? Regner med at slike lager er lagervare.

Jeg har nemlig lurt på år den starteren har tenkt å ta kvelden, den har nå snurret igang den dieselmotoren i 21 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lageret bør jo absolutt gå an å få tak i men jeg klarte det ikke på kjappen da jeg hadde problemet. Det er jo kun snakk om et enkelt bronselager så har du tilgang til dreiebenk kan det jo lett lages... Det er lageret i forkant (ved innslaget) som har størst belastning og derfor ryker dette først.

 

Det som skjer er at når lageret er slitt og spesielt når startmotoren er varm så subber ankeret borti statoren og det meste av energien i startmotoren produserer friksjonsvarme...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaringer fra VM 2.5TD i 1997 Chrysler Voyager. Jeg har opplevd at oljetrykksensoren har tatt kvelden, da lyste lampa hele tiden selv om jeg hadde oljetrykk. Det ville jeg sjekket først. Det enkleste er å ta av toppdekselet og se om det spruter olje ut rundt vippene.

 

Hvis du har av toppdekselet kan du sjekke mulig feil nummer to, nemlig at pinneboltene som holder vippene til toppen har revet gjengene og oljetrykket lekker ut mellom topp og vipper.

 

På den VM-versjonen jeg har er det friksjon som driver oljepumpa, dvs det er viktig at bolten som sitter på reimhjulet er dratt til med rett moment.

 

Lykke til...

Hvor mye moment skal det hvere på den bolten

 

Kjellmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte det Roar sier. Jeg prøvde, men innså at det er for mye jobb.

 

Bytt foringer på VM-motoren din og du har motor så lenge bilen holder. Bytt til større ekspansjonstank og du har kjøling nok. Sjekk radiator, de har en tendens til å bli tett. Bort med vifta og plast slik at du har tilgang til å kjenne hele radiatoren med hendene. Kjør bilen til normal tempratur og kjenn om radiatoren er jevnt varm over hele registeret.

 

 

 

Sikker et (til) domt spørsmål men hvilken foringer mener du...

skal sjekke radiatoren i morgen..

 

kjellmann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til Moteren sviver runt på starteren men ikke fort, er det et dårlig tegn..

kjelmann

 

Nei det går seint ut nor den er kald.. Tokk ut radiatoren i dag , det var greit, men hvordan skrur eg av vifta bak radiatoren.

Og et spørsmål til hvordan skrur eg ut overtrykksventilen til olja, har sett den , men er altså usikker på hvordan den skal skrues ut ..

 

kjellmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...